Aihe: Mnetin Finale-forum
1 2 3 4 532 33 34 35 36 37 38
EP
11.09.2014 20:17:06
sellisti: No tuntuis vähän pöljältä kirjoittaa tismalleen sama melodia kahteen kertaan päällekkäin eri layereilla, jotta saisi lyriikan käyttäytymään oikein eri säkeistöissä. Eikö muka ole mitään muuta konstia?

Ei ku tarkoitat kai samat sanat?
Eihän niitä silti tarvi kirjottaa toiseen kertaan, vaan alempi rivi tyhjäksi muuten mutta sinne kakkosmaaliin ne loput sanat

..jos siis nyt ymmärsin oikein mitä hait? : )
sellisti
11.09.2014 21:44:37
EP: Ei ku tarkoitat kai samat sanat?
Eihän niitä silti tarvi kirjottaa toiseen kertaan, vaan alempi rivi tyhjäksi muuten mutta sinne kakkosmaaliin ne loput sanat

..jos siis nyt ymmärsin oikein mitä hait? : )

Jompikumpi meistä ei nyt kai ymmärrä..? Oletin että viittasit layereillä musiikkiin etkä sanoihin, mutta näin ei ilmeisesti ollut?

Tarkoitan siis, että kirjoitan ekan säkeistön sanat viivaston alle, sitten tulee ykkösmaali ja kerrataan taas alkuun, tulee toinen säkeistö samalla melodialla ja kirjoitan kakkossäkeistön sanat siihen ykkössäkeistön sanojen alapuolelle. Sitten tulee kakkosmaali, jonka ekan tahdin ekalla iskulla on maaleja edeltävässä tahdissa alkaneen kakkossäkeistön kaksitavuisen sanan jälkimmäinen tavu. Näin toimiessani Finale kirjoittaa ykkösmaalin täyteen tavuviivoja. Toinen vaihtoehto on se että tavuviivoja ei ole ollenkaan (jos ei paina tavuviivaa 'type in score' -toiminnossa), ja se on yhtä huono. Soisin että sanan ekan tavun jälkeen olisi yksi tavuviiva, mutta ei enempää. Mahtaako tähän olla mitään fiksua niksiä?
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
EP
12.09.2014 06:34:09
sellisti: Jompikumpi meistä ei nyt kai ymmärrä..? Oletin että viittasit layereillä musiikkiin etkä sanoihin, mutta näin ei ilmeisesti ollut?

Tarkoitan siis, että kirjoitan ekan säkeistön sanat viivaston alle, sitten tulee ykkösmaali ja kerrataan taas alkuun, tulee toinen säkeistö samalla melodialla ja kirjoitan kakkossäkeistön sanat siihen ykkössäkeistön sanojen alapuolelle. Sitten tulee kakkosmaali, jonka ekan tahdin ekalla iskulla on maaleja edeltävässä tahdissa alkaneen kakkossäkeistön kaksitavuisen sanan jälkimmäinen tavu. Näin toimiessani Finale kirjoittaa ykkösmaalin täyteen tavuviivoja. Toinen vaihtoehto on se että tavuviivoja ei ole ollenkaan (jos ei paina tavuviivaa 'type in score' -toiminnossa), ja se on yhtä huono. Soisin että sanan ekan tavun jälkeen olisi yksi tavuviiva, mutta ei enempää. Mahtaako tähän olla mitään fiksua niksiä?

Ai joo, en tiedä miks se noin tekee, ehkä joku "Finalisti" osaa kertoa?
baron
12.09.2014 08:53:11

http://www.finalemusic.com/UserManu … 5LyricsChordsRepeats3.htm#kanchor34

En oo koskaan kirjoittanut Finalella sanoja mutta tuossa ylhäällä on linkki Finale-manuaalin "lyrics, first and second ending" ohjeeseen.
Olisiko siitä apua.

Löytyy tarvittaessa videokin aiheesta.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sellisti
13.09.2014 10:12:15
baron: http://www.finalemusic.com/UserManu … 5LyricsChordsRepeats3.htm#kanchor34

En oo koskaan kirjoittanut Finalella sanoja mutta tuossa ylhäällä on linkki Finale-manuaalin "lyrics, first and second ending" ohjeeseen.
Olisiko siitä apua.

Löytyy tarvittaessa videokin aiheesta.

Jees, siis käytännössä tehdään vaan maalit vähän eri tavalla kuin miten oon itse tehnyt. Kokeillaanpa, jos Finale osaisi säätää lyriikatkin, tai lähinnä ne tavuviivat, tällöin "oikein".
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
Dr Dominant
13.09.2014 10:21:42 (muokattu 13.09.2014 14:32:29)

Ratkaisu Sellistin kysymykseen on seuraavanlainen:

Kun kirjoitat kakkossäkeistöä (verse 2 aktiivina), siinä kohti kun olet kirjoittanut viimeisen tavun ykkösmaalia edeltävän tahdin viimeiselle nuotille ja kursori siirtyy ykkösmaalin ekaan nuottiin, kirjoita tämän ekan nuotin kohdalle alt+välilyönti. Sitten menet normisti välilyönneillä sinne kakkosmaalin ekaan nuottiin ja kirjoitat uuden tavun. Nyt ykkösmaalin kohdalle ei tule niitä tavuviivoja.

Näyttää siis tältä:

http://halkosalmi.pp.fi/mnet/Finale_esim.png

Huomaa, että jos sulla on "intelligent word extensions" päällä, niin silloin Finale piirtää koko ykkösmaalin matkalle pitkän alaviivan (word extension). Toisaalta jos haluat käyttää word extensioneja, voit antaa ton intelligent word extensionsin olla päällä asetuksissa, ja sitten editoida yksittäiset word extensionit pois käsin. (Lyrics-työkalu päällä lyrics-valikosta "edit word extensions" ja sitten vaan otat kahvasta kiinni ja lyhennät jatkeen niin lyhyeksi että se katoaa).

Tuo alt+välilyönti on lyriikkoja kirjoitellessa hyödyllinen monessakin paikkaa. Kuten tuosta esimerkistäni näet, mulla on säkeistöjen järjestysnumero tuossa kunkin säkeistön ekan tavun edessä. Se tehdään siten, että kirjoitetaan ekan tavun kohdalle numero-piste-alt+välilyönti-eka tavu. Tuo alt+välilyönti tässä kohti toimii niin, että Finale ei tulkitse välilyöntiä sanan vaihtumiseksi ja heitä kursoria seuraavalle tavulle, vaan tulkitsee tuon välilyönnin osaksi samaa tavua.

Toivottavasti nää ohjeet auttaa!
"Dr. Dominant, I presume?"
Dr Dominant
13.09.2014 10:23:46

Ja vieä tuosta Baronin postaamasta linkistä, siinä ei mun käsittääkseni käsitelty sellistin ongelmaan liittyvää ratkaisua, koska siellä ei mennä tavuviivalla maalin yli ...
baron
13.09.2014 13:53:41

Dr Dominant: Ja vieä tuosta Baronin postaamasta linkistä, siinä ei mun käsittääkseni käsitelty sellistin ongelmaan liittyvää ratkaisua, koska siellä ei mennä tavuviivalla maalin yli ...

Joo, en mä mitään ymmärrä lyriikoista kun en ole koskaan niitä kirjoittanut:-)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sellisti
13.09.2014 15:35:46
Dr Dominant: Ratkaisu Sellistin kysymykseen on seuraavanlainen:

Suuret kiitokset, olin varma että joku fiksu systeemi tälle täytyy olla. Ehkä tämä olisi löytynyt manuaalistakin, mutta olinpa nyt laiska enkä jaksanut penkoa kun tiesin että Velluun voi luottaa. :)
sellisti
19.10.2014 20:24:52 (muokattu 19.10.2014 20:25:17)
No mitähän hittoa nyt taas. Päivitin iMacin käyttiksen uuteen OS X Yosemiteen, ja Finale 2010 meni ihan sekaisin. Ajattelin että voishan tuota päivittää uusimpaan, ja latasin MakeMusicin sivuilta Finale 2014:n. Nyt aina kun käynnistän tämän uuden Finalen, aukeaa ikkuna jossa lukee että "Finale's audio engine requires a sample rate of 44.1 kHz. Please exit Finale, adjust your audio interface, then restart Finale.". Mulla ei ole mitään hajua mistä jotain audio interfacen sample ratea säädetään. Järjestelmäasetusten äänisäädöistä ei ainakaan. Kyseessä on iMac vuosimallia 2011. Finale 2014 aukeaa kyllä ja vanhat dokumentit näkyy normaalisti, mutta mitään ei kuulu kun playbackin laittaa käyntiin. Meinaa mennä vähän harmituksen puolelle. Täytyy laittaa tuosta asiakaspalveluun viestiä, mutta onko kukaan törmännyt samankaltaisiin ongelmiin..?
baron
19.10.2014 21:41:35 (muokattu 19.10.2014 22:05:45)

sellisti: No mitähän hittoa nyt taas. Päivitin iMacin käyttiksen uuteen OS X Yosemiteen, ja Finale 2010 meni ihan sekaisin. Ajattelin että voishan tuota päivittää uusimpaan, ja latasin MakeMusicin sivuilta Finale 2014:n. Nyt aina kun käynnistän tämän uuden Finalen, aukeaa ikkuna jossa lukee että "Finale's audio engine requires a sample rate of 44.1 kHz. Please exit Finale, adjust your audio interface, then restart Finale.". Mulla ei ole mitään hajua mistä jotain audio interfacen sample ratea säädetään. Järjestelmäasetusten äänisäädöistä ei ainakaan. Kyseessä on iMac vuosimallia 2011. Finale 2014 aukeaa kyllä ja vanhat dokumentit näkyy normaalisti, mutta mitään ei kuulu kun playbackin laittaa käyntiin. Meinaa mennä vähän harmituksen puolelle. Täytyy laittaa tuosta asiakaspalveluun viestiä, mutta onko kukaan törmännyt samankaltaisiin ongelmiin..?

http://www.finalemusic.com/UserManu … /Audio_Engine_Error.htm#kanchor2119

Tuossa on mitä Finalen manuaali sanoo ongelmasta. Eli
1. Päivitä viimeiseen 2014 versioon.
2. Ota yhteyttä asiakaspalveluun

Edit:
Sorry, mä katsoin huolimattomasti. Tuossa alla on Audio Setup Dialog Box:
http://www.finalemusic.com/UserManu … es%7CDialog%2520Boxes%7CA%7C_____32

Edit2: Näytti olevan menossa versio 2014c. Päivitin itsekin siihen, meni muutama minuutti ja korjatuissa bugeissa näytti sanottavan että automaattisesti korjaa nuo virheelliset taajuudet.
sellisti
19.10.2014 22:06:53 (muokattu 19.10.2014 22:07:03)
baron: http://www.finalemusic.com/UserManu … /Audio_Engine_Error.htm#kanchor2119

Tuossa on mitä Finalen manuaali sanoo ongelmasta. Eli
1. Päivitä viimeiseen 2014 versioon.
2. Ota yhteyttä asiakaspalveluun

Edit:
Sorry, mä katsoin huolimattomasti. Tuossa alla on Audio Setup Dialog Box:
http://www.finalemusic.com/UserManu … es%7CDialog%2520Boxes%7CA%7C_____32

Mä luulen että toi homma oli enemmänkin tietokoneen omista kuin Finalen asetuksista kiinni. Anyway, homma korjaantui kun poistin koneelta Sound Siphon -äänisoftan, jonka olin aikanaan ladannut saadakseni tallennettua netistä ääntä koneelle Audacityllä. Täytyy siihen hommaan keksiä nyt joku muu ratkaisu, mutta pääasia että Finale pelittää. :) Olisin kyllä ihan mieluusti pitänyt vanhan 2010:n, kun se riitti mulle ihan mainiosti ja toimi moitteettomasti Mavericksilla. Ilmeisesti tuon Yosemiten kanssa on ollut aika lailla ongelmia ylipäätään muillakin, kun google löysi useampiakin keskusteluketjuja otsikolla "how to downgrade from Yosemite to Mavericks". Jonkun sortin beta-versio lienee siis kyseessä tämän käyttiksen kohdalla, vähän hätiköiden taisi tulla päivitettyä siihen... mutta jospa ei nyt enää muita yllätyksiä ilmenisi. Päivitys 2010:stä 2014:een oli vielä kipurajan puitteissa hinnaltaan, n. 136 egeä.
sellisti
22.10.2014 00:38:08
Vielä yks kyssäri: kirjotan puhtaaksi nuottia jossa sävellaji vaihtuu kesken biisin d-mollista D-duuriin, ja lopussa on kertausmerkki josta hypätään biisin alkupuolelle, jossa on voimassa jälleen d-molli. Saako sinne viimesen tahdin loppuun jotenkin näppärästi sitä d-mollin etumerkintää ikään kuin muistutuksena että kerratessa sävellaji vaihtuu taas molliin? Siis jotenkin muuten kuin ottamalla jostain articulation toolista niitä palautus- ja alennusmerkkisymboleja ja sijoittelemalla niitä manuaalisesti oikeaan kohtaan viivastoa?
Velli
22.10.2014 01:39:55 (muokattu 22.10.2014 12:34:49)
sellisti: Anyway, homma korjaantui kun poistin koneelta Sound Siphon -äänisoftan, jonka olin aikanaan ladannut saadakseni tallennettua netistä ääntä koneelle Audacityllä. Täytyy siihen hommaan keksiä nyt joku muu ratkaisu

Itse käytän tuohon hommaan Soundflower-nimistä ohjelmaa. Sillä saa routattua ääntä koneen sisällä haluamallaan tavalla.
Janus
22.10.2014 10:46:04
sellisti: Vielä yks kyssäri: kirjotan puhtaaksi nuottia jossa sävellaji vaihtuu kesken biisin d-mollista D-duuriin, ja lopussa on kertausmerkki josta hypätään biisin alkupuolelle, jossa on voimassa jälleen d-molli. Saako sinne viimesen tahdin loppuun jotenkin näppärästi sitä d-mollin etumerkintää ikään kuin muistutuksena että kerratessa sävellaji vaihtuu taas molliin? Siis jotenkin muuten kuin ottamalla jostain articulation toolista niitä palautus- ja alennusmerkkisymboleja ja sijoittelemalla niitä manuaalisesti oikeaan kohtaan viivastoa?

Olisiko noista ohjeista apua?

https://www.finalemusic.com/UserMan … /Finale/Courtesy_key_signatures.htm

"To alter the key signature of the courtesy key signature

On rare occasions, such as a key change at the beginning of a Coda, you may need the courtesy key signature to be different from the key signature at the beginning of the next line. To create a custom courtesy key signature, follow these steps:"
sellisti
22.10.2014 22:07:34
Velli: Itse käytän tuohon hommaan Soundflower-nimistä ohjelmaa. Sillä saa routattua ääntä koneen sisällä haluamallaan tavalla.

Mulla oli tuo Soundflower kans käytössä aiemmin mutta jostain syystä Audacity lakkasi jossain vaiheessa tunnistamasta sitä. Nyt vois tietysti kokeilla uudestaan josko Yosemitella toimisi paremmin. Ihan mainiosti tuo Sound Siphonkin sen homman hoiti, mutta se tosiaan osoittautui ongelmaksi käyttiksen päivityksen jälkeen.

Janukselle kiitos, vähän laiskasti näköjään silmäilin tuota manuaalia.
annananna
28.11.2014 16:32:08
Janus: http://www.finalemusic.com/UserManu … Win/Content/Finale/Linked_Parts.htm

voi Janus, mutta mun opiskelijaohjelmassa ei ole kyseistä mahdollisuutta tehdä lappuja, jotenka ostan toisen music makerin nyt vihdoin. Multa puuttuu se layeri kokonaan, mitä kautta vois ne laput tehdä. Sääli sinänsä.
anna-elina.lappalainen.ota.fi
baron
10.03.2015 09:14:35 (muokattu 10.03.2015 17:31:27)

Mulla on Finale ja monilla mun kavereilla Sibelius. Ollaan keksitty MusicXML jonka avulla voidaan vaihtaa nuotteja keskenämme.
Eilen sain kaverilta mulle tärkeän nuotin, Sibeliuksella exportoituna musicXML tiedostona.
Mun Finale kuiteskin väitti että kyseessä ei ole XML-tiedosto eikä suostunut avaamaan sitä.
Kun kuiteskin on mulle tärkeä nuotti niin hätäpäissäni downloadasin ja asensin Sibeliuksen trial-version (1,2 GB, kesti tuokion asentamisineen) joka importoi tyylikkääsi tiedoston ja sen jälkeen kun uudelleen exportoin sen Sibeliuksella XML-tiedostoksi niin mun Finalekin sai sen auki.
Jonkin verran aikaa kuiteskin tuhrautui.

Onko tuttu ilmiö jollekulle, jos on niin mistä on voinut johtua ja miten voisi tulevaisuudessa välttää?

Edit: Erilaisia asioita lukeneena mulla on teoria mistä ongelma johtui: Mun kaveri on exportoinut Sibeliuksella MusicXML filen "compressed" mikä selittää miksi Sibelius osasi sen avata ja Finale ei kun Finalea varten se olis pitänyt exportoida "uncompressed"

Edit2: Ei kelpaa selitykseksi ylläoleva. Kompressoidun filen extensio on MXL ja sen Finale osaa loistavasti sekä importoida että exportoida.
Dr Dominant
28.03.2015 23:09:37

Ymmärtääkseni xml:n exportointiin pitää ostaa maksullinen plugari Sibeliukseen. Finalessa sekä import että export on softassa sisällä. Voisko olla niin, että kaverisi ei oo ostanut sitä export-plugaria ja sä ostit Sibbestä version jossa tuo maksullinen plugari on? Voin myös ampua ihan harhaan ...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)