baron 02.09.2014 08:18:51 | |
---|
Zeeboo: Näin justiinsa. Tosin, soihan se p2 ylen nätisti sopivassa hajoituksessa. Vaikka m9:ssä:(1), 5, 9, p3, b7. No jos mennään sointumerkinnöistä voicingeihin niin kyllähän mun rutiini Cmaj7 = g h c e A alt = g c c# f You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Epämuusikko 02.09.2014 11:57:48 | |
---|
baron: No jos mennään sointumerkinnöistä voicingeihin niin kyllähän mun rutiini Cmaj7 = g h c e A alt = g c c# f menikö Cmaj:ssa äänet tuossa järjestyksessä ylhäältä alas vai toisinpäin? ei siinä etteikö se voisi noinkin toimia alhaalta ylös, mutta oma järki muuta väitti. En ole soittimen ääressä, en testaa :D "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
Tonski 02.09.2014 12:15:20 | |
---|
Epämuusikko: menikö Cmaj:ssa äänet tuossa järjestyksessä ylhäältä alas vai toisinpäin? ei siinä etteikö se voisi noinkin toimia alhaalta ylös, mutta oma järki muuta väitti. En ole soittimen ääressä, en testaa :D Eiks toi ole ihan vaan kvinttikäännös? CMaj7 = c-e-g-h, heitetään pari kertaa pohjimmaista säveltä katolle kunnes tulee g-h-c-e ja kvintti on pohjalla, CMaj7/G. |
baron 02.09.2014 14:15:30 | |
---|
Epämuusikko: menikö Cmaj:ssa äänet tuossa järjestyksessä ylhäältä alas vai toisinpäin? ei siinä etteikö se voisi noinkin toimia alhaalta ylös, mutta oma järki muuta väitti. En ole soittimen ääressä, en testaa :D Noi mun voicingit on alhaalta ylös. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Epämuusikko 02.09.2014 15:10:13 (muokattu 02.09.2014 15:40:04) | |
---|
baron: Noi mun voicingit on alhaalta ylös. sori, katsoin joka tapauksessa väärin. Oma ensireaktioni olisi Cmaj:n kohdalla (vasurissa, alhaalta ylös) e-g-h-d tai h-d-e-g. Mutta mikä toimii niin toimii. Eiks toi ole ihan vaan kvinttikäännös on. Tai siis, asema, käännös, irak iran. bassossa on edelleen C, eli kyseessä lienee eri asema kuin. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
sellisti 02.09.2014 15:47:58 (muokattu 02.09.2014 15:49:14) | |
---|
Epämuusikko: Oma ensireaktioni olisi Cmaj:n kohdalla (vasurissa, alhaalta ylös) e-g-h-d tai h-d-e-g. Toihan on sitten jo C9maj7. E. tai add2, mitä niitä nyt on. Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin /
Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen |
baron 02.09.2014 16:02:44 | |
---|
sellisti: Toihan on sitten jo C9maj7. E. tai add2, mitä niitä nyt on. Kyllähän normaali merkintä tuolle soinnulle on Cmaj9! Maj tarkoittaa suurta septimiä!!! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Epämuusikko 02.09.2014 17:27:35 | |
---|
sellisti: Toihan on sitten jo C9maj7. No niin on, vaan luotan että se ysi sinne kosolti passaa. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
sellisti 02.09.2014 20:25:59 | |
---|
baron: Kyllähän normaali merkintä tuolle soinnulle on Cmaj9! OK. Maj tarkoittaa suurta septimiä!!! Tiedossa on. Käyttämääni merkintäänkin olen silti joskus törmännyt. Epämuusikko: No niin on, vaan luotan että se ysi sinne kosolti passaa. Kyllä varmasti, mutta jos ihan maj7-voicingeista oli puhe niin sillä vaan meinasin. Tuskinpa se nooni siellä missään tilanteessa kovin pahasti vastaan sotii. Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin /
Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen |
Dr Dominant 03.09.2014 00:48:28 | |
---|
baron: Joku noista jazzteoreetikoista joita oon lukenut, en muista kuka kyllä sanoo että sus-soinnussa voi olla terssi eli saahan tehdä miten haluaa, mikä itsestä hyvältä kuulostaa. Niin. No tässä auttaa taas se konteksti. Ankarasti ottaen tonaalisessa ympäristössä sus-soinnussa ei ole suurta terssiä, piste. Modaalisessa ympäristössä taas voi olla kaikki moodin äänet yhtäaikaa, piste. Kaikki väittely siitä, voiko olla vai ei ole, tapahtuu aina siten, että ei määritellä missä kontekstissa sus-soinnusta puhutaan. Määritelkää ensin konteksti (tonaalinen, modaalinen, joku muu) ja sitten on mahdollista perustella miksi voi olla tai ei voi olla. Ilman kontekstia kaikki näkökulmat ovat "oikeita". 7#9-sointu on ihan itsenäinen sointu jossa ei ole muunnettua kvinttiä. Improvisoija voi tietenkin soittaa vauhdissa siihen alttia tai mitä vaan dominanttiväriä päälle riippuen siitä kuinka sisällä tai ulkona haluaa soittaa, mutta lähtökohtaisesti jos sointumerkissä ei mainita kvintin muunnoksesta mitään, niin silloin kvintti on puhdas, tai sointumerkin kirjoittaja ei ole ajatellut asiaa loppuun saakka ja siksi kirjoittanut todelliseen alt-tilanteeseen tuon sointumerkin ilman kvintin muunnosta. Voi olla esim. niin, että sointuprogressiossa tulee tuo tilanne vastaan, ja äänenkuljetuksen tai voicingin soundin vuoksi kirjoittaja (itse usein pianisti tai kitaristi) jättää kvintin pois, ja ei siksi merkkaa sitä sointumerkkiin vaikka moodi olisikin alt koska ei luonnostellessaan soita sitä kvinttiä. Esim. dominanttidimista ja harmonisen duurin III:sta voi muodostaa 7#9:n puhtaalla kvintillä. "Dr. Dominant, I presume?" |
baron 03.09.2014 08:38:06 (muokattu 03.09.2014 08:38:58) | |
---|
Dr Dominant: 7#9-sointu on ihan itsenäinen sointu jossa ei ole muunnettua kvinttiä. Kun mä en mitään mistään tiedä niin siteeraan vain mitä viisaammat ovat kirjoittaneet: Aebersold: "Even though C7+9 would appear to have only a raised 9th, it also has a b9, +4 & +5" eli hänen mukaansa se on alt-sointu ja edellyttää alt-asteikkoa. Musta Dominantin tulkinta on järkevämpi ja merkataan se muunnettu kvintti kun sitä haetaan. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
EP 03.09.2014 10:17:29 | |
---|
Dr Dominant: Niin. No tässä auttaa taas se konteksti. Ankarasti ottaen tonaalisessa ympäristössä sus-soinnussa ei ole suurta terssiä, piste.. Sopii mulle!! Oon sivusta seurannu.. : ) |
Zeeboo 03.09.2014 15:08:05 | |
---|
baron:..Aebersold: "Even though C7+9 would appear to have only a raised 9th, it also has a b9, +4 & +5"... Mulla ei tätä Aebersoldin pumaskaa ole, joten: onko tämä esitetty yleisessä merkityksessä vai jossain nimenomaisessa keississä? Vähän haraa vastaan sille, mitä itselleni on opetettu, jos yleisenä. Niin, ja meneehän Calt kirjoittamiseen ihan yhtä monta merkkiä kuin C7#9:iin. Että ei tuo pikakirjoitustavastakaan ihan mene ;) White men can't Monk |
Zeeboo: Mulla ei tätä Aebersoldin pumaskaa ole, joten: onko tämä esitetty yleisessä merkityksessä vai jossain nimenomaisessa keississä? Vähän haraa vastaan sille, mitä itselleni on opetettu, jos yleisenä. Niin, ja meneehän Calt kirjoittamiseen ihan yhtä monta merkkiä kuin C7#9:iin. Että ei tuo pikakirjoitustavastakaan ihan mene ;) Jokaisessa Aebersoldin vihkosessa on paitsi nuotit niin myös erilaisia ohjeita. Tämä on esitetty ihan yleisesti kaikissa tilanteissa sovellettavaksi. (Siis joka Aebersoldissa on yksi CD ja yksi vihkonen, tää sama on joka vihkossa riippumatta siitä mitä musaa CD:llä on) En mä mitenkään Aebersoldia puolusta, mä vaan kerron mitä on kirjoitettu. Oon samaa mieltä että reaalisointumerkintöjen pitäisi sisältää totuus eikä niin että tarvitsevat erillisen lukuohjeen:-) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Darsu 03.09.2014 17:10:25 | |
---|
En kyllä niele Aebersoldin väitettä. Ajatelkaa 7#9:ää blueskontekstissa. Ei kai siihen kukaan muunnekvinttiä tunge paitsi jos leikitään King Crimsonia? |
Dr Dominant 03.09.2014 17:10:53 (muokattu 03.09.2014 17:17:50) | |
---|
Koska reaalisointumerkkien kirjoituskäytännöt ovat edelleenkin kirjavia, olisi syytä välttää merkintöjä jotka voivat olla monitulkintaisia. Verratkaapa vaikka seuraavia: C7+5 C7+ C+7 C7#5 Kaikki ylläolevista ovat aikalailla yksiselitteisesti tulkittavissa, mutta sitten kun lisätään merkintään ysi, päästään mielenkiintoisiin tilanteisiin: C9+5 C9+ C+9 C9#5 Ensimmäinen ja viimeinen ovat yksiselitteisesti tulkittavissa - dominanttiseiska jossa on suuri ysi ja ylinouseva kvintti. C9+ onko tää nyt C9#5 vai C7#9 - pakko päätellä kontekstista koska merkinnän voi tulkita kahdella tapaa C+9 no ei tämäkään välttämättä ihan yksiselitteinen ole, kun tuon merkin lausuu noin kirjoitettuna (cee plus ysi), niin huomaa että tuo plus ysi ajaa helposti yli, vaikka todennäköisesti tilanteessa tarkoitetaan niinikään C9#5-sointua. Huomatkaa tossa Aebersoldissa tuo C7+9 kirjoitustapa. Jos tuosta jättäis ton ysin pois, C7+ olis selkeästi C7#5 mutta kun ysi otetaan mukaan, voi tulla väärinkäsityksiä - merkinnän voi erehdyksessä tulkita C7#5#9 Oma ammatillinen mielipiteeni (huom. ei fakta) on se, että C7+9 tarkoittaa C7#9-sointua puhtaalla kvintillä, ja Aebersoldissa sointumerkki on hieman harhaanjohdestusti kirjoitettu. EDIT: Ja vielä sellainen juttu, että on täysin päin metsää oleva väite, että kaikki dominanttisoinnut joihin on merkitty 7#9 olisivat altteja. Tämä ei myöskään tarkoita sitä, etteikö improvisoija voisi soittaa alttia kaikkiiin maailman dominantteihin jos haluaa. Se ei vain ole läheisin skaalaväri kaikille 7#9-soinnuille. "Dr. Dominant, I presume?" |
baron 03.09.2014 17:57:42 | |
---|
Darsu: En kyllä niele Aebersoldin väitettä. Ajatelkaa 7#9:ää blueskontekstissa. Ei kai siihen kukaan muunnekvinttiä tunge paitsi jos leikitään King Crimsonia? Aebersoldit on kyllä perusjatsia. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Vessajono 03.09.2014 19:24:46 | |
---|
Darsu: Ei kai siihen kukaan muunnekvinttiä tunge paitsi jos leikitään King Crimsonia? Aina on syytä vähän leikkiä King Crimsonia. Dr Dominant: Oma ammatillinen mielipiteeni (huom. ei fakta) on se, että C7+9 tarkoittaa C7#9-sointua puhtaalla kvintillä, ja Aebersoldissa sointumerkki on hieman harhaanjohdestusti kirjoitettu. Tätä mäkin äänestäisin. Leuka rintaan ja paskat housuissa kohti uusia pettymyksiä. |
Zeeboo 03.09.2014 19:47:56 | |
---|
Dr Dominant: Koska reaalisointumerkkien kirjoituskäytännöt ovat edelleenkin kirjavia, olisi syytä välttää merkintöjä jotka voivat olla monitulkintaisia... Mielenkiintoisen näkemyksen tähän esitti kerran "yks suomenruotsalainen" pianisti: muunne- ja lisä-äänet pitäisi kirjottaa siinä järjestyksessä kuin ne terssipinon mukaan tulisivat. C(#5b9)...? Olisko jotain amerikkalaisen musiikkioppilaitoksen kotkotuksia, hän kun oli siellä opiskellut. Eipä tuo ihan selkeältä ainakaan itselleni tuntunut. "...pohjana olevan kolmisoinnun kvinttiä ei merkitä, ellei sitä ole muunnettu..." löytyi wanhoista, kellastuneista teoriatunnin muistiinpanoista. Tämän mukaan elän edelleen ;) White men can't Monk |
Ruutukunkku 04.09.2014 10:05:45 (muokattu 04.09.2014 10:05:54) | |
---|
Dr Dominant: Oma ammatillinen mielipiteeni (huom. ei fakta) on se, että C7+9 tarkoittaa C7#9-sointua puhtaalla kvintillä, ja Aebersoldissa sointumerkki on hieman harhaanjohdestusti kirjoitettu.
Minusta paras ja loogisin selitys. baron: Aebersoldit on kyllä perusjatsia. Merkintöjen tulisi olla kyllä toimivia ja yhteneviä yli genrerajojen. You are number six |