Aihe: Sg vai Les paul?
1 2 3 4
Dropped C
21.08.2014 12:38:09 (muokattu 21.08.2014 12:49:53)
SG:tä on kyllä ihqu soittaa, kun on niin kevyt ja mukavan muotoinen. Varsinkin näin basistina selkä kiittää. Mulla on Epiluurin SG Prophecy, teinihevix:n näkönen, mutta Gibsonin tulikuumat Dirty Fingers mikit ja Groverin virittimet ja on suht edukas malli hinnaltaan.
elon arska
21.08.2014 12:39:46
Täältä löytyy Vintage SG (VS6) ja on ihan verraton hintaisekseen. Käytettynä varsinkin worth for every €.
Haista jätkä vittu ja mee veivaa Volgaas.
BlackMusta
21.08.2014 12:41:46
Epiphone Les Paul?
phiit
21.08.2014 13:53:26 (muokattu 21.08.2014 13:59:51)
Myrkky Nuoli: Junior-malleissa on ainaki erilaiset noi virittimet, niistäpä en osaa mitään sanoa, kuten en myöskään wraparound-tallasta. Millä tavalla tuo talla ja nuo virittimet sit haittasivat kitaran toimintaa?

Mikit nyt on suhteellinen asia. Moni ei koe tarvetta vaihtaa niitä Tokaihinkaan. Mun kriteereillä Epiphonessa ja Tokaissa on molemmissa käyttökelvottomat mikit, aina.

Virittimet pysyi, pitävät vireen kyllä mutta talla oli jotain halvinta kevytmetallia, ei soinut yhtään vaan antoi sellasen peltimäisen räminän soundiin, nyt on "oikea" talla ja soi täysin eri tavalla. Samoin satula vaihtui, mukana tullut halpismuoviläpyskä ei myöskään vakuuttanut millään osin.

Mitä mikkeihin tulee nyky Epiphoneissa on ihan samalla viivalla esim Duncan Designedien kanssa eli ihan oikeasti käyttökelvollista kamaa. Tässä Tokaissa ollut P90 kuulosti lähinnä tuhnulta single coililta vaikka potikankin olivat laittaneet 500k.

No nykysin on EMG P81 ja muutekin keppi suht soitettavassa kunnossa. Tosin drop c vireessä koska tää ei normivireessäkään osaa soida oikein, testattu kaikilla 9 setistä 12 settiin ja ei vaan pelaa ei. Kaulakin asettu vasta alavireelle kuten normikitarassa kuuluukin, nauharemppa ois vielä joskus edessä ehkä koska nekin pitää olla mallia matalimmat maholliset. Paska ostos ollu kaikin puolin mutta ulkonäöltään hieno kitara.
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
Myrkky Nuoli
21.08.2014 14:01:16 (muokattu 21.08.2014 14:02:16)
phiit: Virittimet pysyi, pitävät vireen kyllä mutta talla oli jotain halvinta kevytmetallia, ei soinut yhtään vaan antoi sellasen peltimäisen räminän soundiin, nyt on "oikea" talla ja soi täysin eri tavalla. Samoin satula vaihtui, mukana tullut halpismuoviläpyskä ei myöskään vakuuttanut millään osin.

Mitä mikkeihin tulee nyky Epiphoneissa on ihan samalla viivalla esim Duncan Designedien kanssa eli ihan oikeasti käyttökelvollista kamaa.

Jeps, tuommoset tallat vaihtoon toki. Mutta jos siitä on vaihdettu ainoastaan talla ja satula niin ei minusta kuulosta kovin pahalta. Toki tuon tallankaan ei tarttis olla uudenvuoden tinaa, mutta satula on semmoinen homma, jonka joutuu vaihtamaan melkein kaikista kitaroista jos haluaa toimivan. Tai ainakin viilaamaan uusiksi. Mulla ei ainakaan oo ollut yhtään toimivan satulan kanssa tehtaalta tullutta kitaraa. Aika kamalia ne on perustason Fendereissä ja Gibsoneissaki, Epiphoneista puhumattakaan.

Duncan Designedit on kaikki kokeilemani olleet ihan yhtä kelvottomia kaikki ja Tokait ihan samalla viivalla, kuten Epiphonetkin. Nämä nyt on jo NIIN subjektiivisia asioita, ettei näistä oikein mitään linjausta saa vedettyä. Toiset tykkää, ei siinä mittää. Mie oon mikkinatsi.

Nauhat on makuasia sekin, toiset tykkää vintagesta. Mutta huonolta yksilöltähän tuo sun peli kuulostaa, ei siinä mitään. Niitä mahtuu joka linjastoon.
When in doubt, lower your expectations.
phiit
21.08.2014 14:09:19 (muokattu 21.08.2014 14:16:15)
Myrkky Nuoli:
Duncan Designedit on kaikki kokeilemani olleet ihan yhtä kelvottomia kaikki ja Tokait ihan samalla viivalla, kuten Epiphonetkin. Nämä nyt on jo NIIN subjektiivisia asioita, ettei näistä oikein mitään linjausta saa vedettyä. Toiset tykkää, ei siinä mittää. Mie oon mikkinatsi.

Nauhat on makuasia sekin, toiset tykkää vintagesta. Mutta huonolta yksilöltähän tuo sun peli kuulostaa, ei siinä mitään. Niitä mahtuu joka linjastoon.

Ehkä mulla oli lähtökohtana tässä jos joku ostamassa ekaa kitaraansa ja ihmettelee miksei kuulosta hyvältä, et siltä kantilta nää on ihan toimivia mikkejä samoin rauta ei siis sen suhteen syitä vaihtaa. Itekin tulee vaihdettua mikit keppiin ku keppiin aina.

Nojoo nauhat tottakai makuasia mutta tuo kaulankin elo vituttaa kun jo 10 setillä normivireellä ei saa 12 nauhasta ylöspäin säädettyä soitettavaan kuntoon, ei auta kaularaudankaan eikä tallan säädöt vaan on pakko tiputtaa vire ja heittää 12 setti jolloin jännitys on aika optimaalinen ja kitaraa pystyy soittamaan irvistelemättä. Ja ei ole säätäjässä vikaa, tän kanssa on jo 5v tullu tapeltua, on sitä tullu kiinaritsojakin säädettyä soittokuntoon vaikka jotku jo luovuttaneet uskonsa niitten suhteen.
Myrkky Nuoli
21.08.2014 14:18:34
phiit: Ehkä mulla oli lähtökohtana tässä jos joku ostamassa ekaa kitaraansa ja ihmettelee miksei kuulosta hyvältä, et siltä kantilta nää on ihan toimivia mikkejä samoin rauta ei siis sen suhteen syitä vaihtaa. Itekin tulee vaihdettua mikit keppiin ku keppiin aina.

Nojoo nauhat tottakai makuasia mutta tuo kaulankin elo vituttaa kun jo 10 setillä normivireellä ei saa 12 nauhasta ylöspäin säädettyä soitettavaan kuntoon, ei auta kaularaudankaan eikä tallan säädöt vaan on pakko tiputtaa vire ja heittää 12 setti jolloin jännitys on aika optimaalinen ja kitaraa pystyy soittamaan irvistelemättä. Ja ei ole säätäjässä vikaa, tän kanssa on jo 5v tullu tapeltua, on sitä tullu kiinaritsojakin säädettyä soittokuntoon vaikka jotku jo luovuttaneet uskonsa niitten suhteen.

Jepa, susi kaularauta lienee jos se ei kerta kiristy. Se on joskus semmottiis.
novo
21.08.2014 14:33:09 (muokattu 21.08.2014 14:35:29)
Kivijalka puhhuu asiaa. Jos faded spessu näkyy torilla alta 500 juuroo eikä oo ihan parin lähivuoden vehjes ni siinon kyl vastinetta rahalle.

E: ite oon ratkassu tilanteen näin:
-08 SG stankku Gibsonilta humpparikokosilla pysikympeillä
-91 SG special Gibsonilta humppareilla
-04 Les Paul studio Gibsonilta humppareilla
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.."
fox
21.08.2014 15:55:56

Myrkky Nuoli:
Itekään en diggaa 300k potikoista yhtään, mutta niitähän Gibsonkin laittaa isoissa määrin. Makuasioita.

Perustat näkemykses ihan mutu-pohjalle? Ei kovin "isoissa määrin" kyllä spesifikaatioista löydä, melkein tuppaa olemaan 500k non-lineaareja. Mutta saahan sitä kertoilla "ilmapallotarinoita". =)
Ja jos/kun et usko, niin ryhdypä haarukoimaan mallien specification-osastoa. Tuosta voi alkaa vaikka..
http://www2.gibson.com/Products/Ele … Guitars/2014/Les-Paul-Standard.aspx
Sama juttu vaikka SG-mallisissa.

Huomattavaa noissa on, että Gibson kyllä aika pitkälle "paljastaa", mitä on tehty ja mistä. Kaikki valmistajat eivät moisia revelaatioita tee, vaan ovat salamyhkäisiä, tai tiedot on "vähän sinne päin".
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Myrkky Nuoli
21.08.2014 16:13:46 (muokattu 21.08.2014 16:44:33)
fox: Perustat näkemykses ihan mutu-pohjalle? Ei kovin "isoissa määrin" kyllä spesifikaatioista löydä, melkein tuppaa olemaan 500k non-lineaareja. Mutta saahan sitä kertoilla "ilmapallotarinoita". =)
Ja jos/kun et usko, niin ryhdypä haarukoimaan mallien specification-osastoa. Tuosta voi alkaa vaikka..
http://www2.gibson.com/Products/Ele … Guitars/2014/Les-Paul-Standard.aspx
Sama juttu vaikka SG-mallisissa.

Huomattavaa noissa on, että Gibson kyllä aika pitkälle "paljastaa", mitä on tehty ja mistä. Kaikki valmistajat eivät moisia revelaatioita tee, vaan ovat salamyhkäisiä, tai tiedot on "vähän sinne päin".

Tottakai uskon kun kiistatonta faktaa puhutaan. Ihan ilman vittuiluakin, kappas kappas hei!

Onko tilanne muuttunut esim. SG Standardissa ton uusimman uudistuksen myötä vai jo aiemmin? 90-luvulla ainakin oli nuo 300k potikat hyvin tavallisia juurikin noissa. En tarkottanu alunperinkään, että suurimmassa osassa mallistoa olis, mutta nykyään ei näytä olevan käytännössä ollenkaan. Se on hyvä se. I stand corrected, mutta arvostaisin jos harhaluuloja oiottaisiin ilman alentavaa asennetta. Kippis!
fox
21.08.2014 16:25:05

Myrkky Nuoli: Tottakai uskon kun kiistatonta faktaa puhutaan. Ihan ilman vittuiluakin, kappas kappas hei!

Onko tilanne muuttunut esim. SG Standardissa ton uusimman uudistuksen myötä vai jo aiemmin? 90-luvulla ainakin oli nuo 300k potikat hyvin tavallisia juurikin noissa. En tarkottanu alunperinkään, että suurimmassa osassa mallistoa olis, mutta nykyään ei näytä olevan käytännössä ollenkaan. Se on hyvä se. I stand corrected, mutta arvostaisin jos harhaluuloja oiottaisiin ilman alentavaa sennetta. Kippis!

Pahoittelen, jos "rivien välistä" oli moista vaikutelmaa. Se ehken kumpusi "varmasta esitystavasta" jolla tuotiin täysin paikkaansapitämätöntä tietoa faktana laajalle lukijakunnalle. Se 300k aika oli lyhytaikasesti käytössä, sitä en tiedä johtuiko se mistä, varmaan Chicago Telephone Supply:lla oli noita ylenmäärin noita 300-kilosia?? Ei ollut minun aktiivikaudella kumminkaan..
Turha tuosta on verisesti loukkaantua kuitenkaan, jos oikaistaan. Olen kyl itsekin usein väärässä, ja senpä vuoksi en asioista joista en ihan varmaksi tiedä, lähdekään julistamaan kovin ponnekkaasti. Usein jopa tsekkaan, miten hommat oikeesti on. Pyrin myös olemaan vetämättä kovin herneitä rööriin jos/kun olen väärässä ollut. Tämmöstä.
Pahoittelen aiheuttamaani mielipahaa ja menen pois.

En tarkottanu alunperinkään, että suurimmassa osassa mallistoa olis, mutta nykyään ei näytä olevan käytännössä ollenkaan.

Katopa nyt kumminkin se oma kirjoitukses huolella, mitä tarkoitit ja mitä et. ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Myrkky Nuoli
21.08.2014 16:43:36
fox: Turha tuosta on verisesti loukkaantua kuitenkaan, jos oikaistaan.
Pyrin myös olemaan vetämättä kovin herneitä rööriin jos/kun olen väärässä ollut. Tämmöstä. Pahoittelen aiheuttamaani mielipahaa ja menen pois.

Sori mutta tässä nyt ei oo päätä, eikä häntää. Ensin pahoitellaan, sitten syytetään herneet nenään vetämisestä, väärintulkitsemisesta ja verisesti loukkaantumisesta, sitten taas pahoitellaan ja passiivisaggressiivista hymiöö päälle. Joko sitä on pahoillaan tai sitten ei, molemmat on ihan fine. En mää mieltäni kummiskaan pahoittanut ja oikaiseminen on yksinomaan hyvä juttu. Myönsin jo, että se oli my bad, eikä siinä sen kummempaa. Oot hyvä tyyppi, eikä tässä mitään konfliktia syntynyt. Varmaan kuitenkin pystyt näkemään mun pointin ihan pyyteettömästikin. Mut ei tää meidän ketju oo niin eiköhän tää oo tällä taputeltu, ei munkaan tarttis jokaiseen retoriseen yksityiskohtaan välttämättä tarttua.

fox: Katopa nyt kumminkin se oma kirjoitukses huolella, mitä tarkoitit ja mitä et. ;)

Mie katsoin. Niin tyhjänpäivänen juttu vängätä, että en jatka tästä enempiä kun ei se tämän keskustelun suuntaan vaikuta mitenkään.
phiit
21.08.2014 17:17:16
Myrkky Nuoli: Jepa, susi kaularauta lienee jos se ei kerta kiristy. Se on joskus semmottiis.

Kiristyy muttei niinkuin pitäisi, mutta semoottishan se välillä on. Kaula on rauta löysänäkin liian kireä, paska mikä paska :)
Lonesome
23.08.2014 22:10:00
fox: 300k aika oli lyhytaikasesti käytössä, sitä en tiedä johtuiko se mistä, varmaan Chicago Telephone Supply:lla oli noita ylenmäärin noita 300-kilosia?? Ei ollut minun aktiivikaudella kumminkaan..

Olikos se 300k volume- ja 100k tone-potikoiden aika 70-luvun lopulla? Tässä on nimittäin käynyt niin, että pitkään ihmettelin tuon oman -79 "The SG":n tummaa sointia, kunnes löytyi internetin ihmemaasta selvät speksit, jotta 300k ja 100k potikat on. Ilmeisesti jonkinlaista määrää Gibson näitä asensi, koska japanilaisetkin mallia ottivat. FujiGen (taas katteettoman ínternet-tiedon mukaan) käytti 300k ja 100k potikoita 70- ja 80-lukujen vaihteessa, koska Iso-Gee myös. No nyt on hallussa vm. -80 Greco "Les Paul-kopio" ja tutun tumma sointi. No, ei se mitään kun sen tietää...
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett
erty
23.08.2014 22:29:56
Mun 2006 vuoden SG juniorissa oli kans stockina 300kOhm potikat, jotka mittas reiluun 200kOhmiin.. Oli vähän tunkkaset jopa P90:n kanssa.
Myrkky Nuoli
24.08.2014 00:43:43
Mulla oli kans '98 SG Standardissa
Kalm
24.08.2014 01:21:45
SG näyttää edelleen olevan vaikea kopioda toimivana (kaulapainoisia, rumia, tumppuja jne.), eli kopioiden kohdalla parempi sijoittaa LP-osastolle.
Myrkky Nuoli
24.08.2014 01:28:47
Kalm: SG näyttää edelleen olevan vaikea kopioda toimivana (kaulapainoisia, rumia, tumppuja jne.), eli kopioiden kohdalla parempi sijoittaa LP-osastolle.

Jännä juttu, mutta samanlainen kuva on jäänyt mullekin. Kaikennäkösiä on tullut soitettua, mutta SG Standard oli ainut mikä mulle toimi.
RaskasMielinen
24.08.2014 02:50:52

Aloittajan kysymykseen... Paha, paha on valita. Molemmat on niin klassikkoja. LP:ssä kaikki on niin helposti käsillä, ulottuvilla, etenkin sylissä soitettaessa. SG taas, vaikea selittää... mutta se mun ainoa skitta olis ehkä Gibson SG Standard (omani 2011), ehkä... Onneksi on molempia (tässä subjektiivinen arvio vain gibbonien välillä, myös Tokai ja ESP löytyy). Tai ei se ehkä ei oliskaan... vaan Gibson Midtown "custom" - siinä on kaikki bluesista bläkkikseen (melodisempaan). Värillä toki on väliä: kunhan se on musta!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)