Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sg vai Les paul?
1 2 3 4
Mare552
20.08.2014 15:36:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ajatellut suhteellisen edullista murisevaa humpparisaundia, lähinnä Les Paul tai sg tyyppiä.
Mitkä näiden kahden suurimmat erot on saundeissa ym.
 
Käsitykseni mukaan sg kopiota (epiphone tai vastaava molemmissa) saa edullisemmin kuin Les Paul- mallisia.
 
Mikä voisi olla hyvä merkki esim. Thomanilla, tai suomesta?
 
Olisiko ihan joku muu, täysin eri merkin ja mallin humppari- kitara parempi hinta/laatusuhteeltaan?
 
Ai tähänks riville?
Myrkky Nuoli
20.08.2014 15:40:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Molempia kopsuja saa oikeestaan missä vaan hintaluokassa. LP:n saundi on läskimpi, kun taas SG:n purevampi, näin yksinkertaistettuna. Ergonomisesti myös hyvin erilaisia soittimia. SG on kevyt ja body roikkuu aika lailla suoraan kropan edessä jolloin se tuntuu pidempiskaalaiselta. SG:n jälkeen LP tuntuu minusta lastenkitaralta kun se on bodypainoinen ja ajautuu mulla ainakin vähän tuonne taaksepäin, jolloin ekat nauhat on lähempänä. Halvat SG-kopiot on lähes poikkeuksetta todella kaulapainoisia, eli kun päästät kaulasta irti, se hyökkää kohti lattiaa.
 
When in doubt, lower your expectations.
iec
20.08.2014 15:47:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mare552: Olen ajatellut suhteellisen edullista murisevaa humpparisaundia, lähinnä Les Paul tai sg tyyppiä.
Mitkä näiden kahden suurimmat erot on saundeissa ym.
 
Käsitykseni mukaan sg kopiota (epiphone tai vastaava molemmissa) saa edullisemmin kuin Les Paul- mallisia.
 
Mikä voisi olla hyvä merkki esim. Thomanilla, tai suomesta?
 
Olisiko ihan joku muu, täysin eri merkin ja mallin humppari- kitara parempi hinta/laatusuhteeltaan?

 
Tokain ja Epin kitaroihin kallistuisin jos LP- tai SG-malleja pitää saada edullisesti. Epin malleja on pyörinyt mnetin torilla todella halvalla. Epin malleista kannattaa ostaa sen verran hyvä versio, että siinä on liimakaula. Taisi halvimmat olla pulttikaulaisia. Itseltä löytyy kakkoskitarana Epin LP ja ihan hyvä sillä on soitella. Tuon jos joskus korvaan toisella LP-mallilla niin tilalle tulee aito Gibson tai Made in Japan Tokai, eli niille tuo Epi ei pärjää laadussa.
 
-iec
 
Ja niin päin pois...
phiit
20.08.2014 16:07:13 (muokattu 20.08.2014 16:08:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Tuon jos joskus korvaan toisella LP-mallilla niin tilalle tulee aito Gibson tai Made in Japan Tokai, eli niille tuo Epi ei pärjää laadussa.
 
-iec

 
Ei kyllä voi tälleen yleistää, nyky Epiphonet on hyvinkin laadukkaita jo paketista revittynä, hardwaret ja mikit laatua vs Tokain bulkkikama, iteltä löytyy yksi japanin Tokai ja se on ihan rimpula johon sai vaihtaa aivan kaikki nauhoja lukuunottamatta jotta sai edes soitettavalle tasolle. Toista oli Epiphonen dotin kanssa jolle ei tarvinnut tehdä yhtään mitään (mikit kyllä vaihtui ja vaihtuu kohta uudelleen)
 
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
Generalissimo
20.08.2014 16:29:27 (muokattu 20.08.2014 16:30:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus mietin, että jos pitäs lespa tai SG valita niin SGhen päätyisin, kun ylänauhoilla on näppärämpi pilitellä.
 
Metalkallo
20.08.2014 17:23:23 (muokattu 20.08.2014 17:29:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos SG:tä olisi kysymys, niin ostaisin mieluummin ihan Gibsonin SG:n koska se on muutenkin halvempi kuin Gibson les paul ja pesee taatusti epin vastaavan. Les paulin kohdalla toki löytyy versioita joka lähtöön, mutta Gibsonin studiota saa aika hyvään hintaan, varsinkin täältä torilta. Jos joltakin muulta valmistajalta katselisin paulia niin esp edwardsit on mahtavia eikä maksa edes tonnia, ellei nyt uutena osta.
 
Gibson SG tai edwards / Gibson studio les paul, laadukkaita eivätkä maksa tuhottomasti.
 
Tietenkin jos kukkaron nyörit ei taivu aivan Gibson SG:n niin se epin SG on varmaan ihan hyvä sekin. Tosin Gibsonilta saa nykyään SG:kin halvempaan hintaan kuin normi SG kun on ne JSG ja JLP mallit.
 
Itsekin olen pyörittänyt ajatusta jos ostaisi SG:n, mutta kyllä se lp vaan vie voiton mulla. SG on kyllä helpposoittoinen.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
Vilpur1
20.08.2014 17:54:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilin ja vertailin joskus Les Paulia ja SG:tä rinnakkain joissa molemmissa oli sama kytkentä sekä samat mikit (Gibson 57 classic:t). Eroa oli hieman. Jäsen Myrkky Nuoli kuvaili jo eron hyvin kiteytetysti ja omat adjektiivit soundille olisivat Les Paulille muhkea ja SG:lle uhkea :D Mikkien säädöillä on iso merkitys näin vertaillessa mutta myös sellainen vaikutelma jä että SG on hiukan erottelevampi.
 
Soittoergonomiassa taitaa olla kuitenkin se suurin ero mallien välillä ja kannattaakin käydä jossain liikkeessä vähän tutustumassa kumpi sopii hansikkaaseen paremmin. Molemmat ovat mielestäni hyviä malleja soittaa istualteen kitara sylissä mutta kannattaa testata myös hihnan kanssa.
 
Gibson SG Special tai Les Paul Studiota kannattaa kytätä torilta. Faded sarjan mallit ovat huokeimmat eikä hintaeroa Thomannilta tilattavaan uuteen Epiphoneen paljon tule.
 
I got myself a Cadillac But I can't afford the gasoline
Entropia666
20.08.2014 18:02:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näissä kannattaa huomioida myös japanin kopiomeiningit. Edwards, Tokai, Burny, Greco ja Orville. Hyvää laatua inhimillisellä hinnalla. Ite ostin maksoin just Burnyn Lespan ja odottelen ensi viikolla saapuvaksi. Yhtä edwardsia testasin viime viikolla ja se oli hyvinkin vakuuttava vehjes. Tokaista se kalliimpi sarja on myös todettu hyväksi. Orvillet taitaa olla jonkinsortin Gibsonin tytäryhtiö tms.
 
Uusi nettisivu! Inkvisitor || Kuvia: H A J E . F I
Ziggy Bubba
20.08.2014 18:03:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SG on yksi mukavimmista kitaroista soittaa seisaaltaan, etenkin jos löytää ei-kaulapainoisen mallin/yksilön. Ohut runko sulaa kehoon ja painoa ei ole just nimeksi.
 
Omalla kohdalla pitkä sointi (sustain) tuppaa vaan merkkaamaan paljon. Siinä kohtaa LP:t on keskimäärin parempia. Oma veikkaus tuon ilmiön syistä on kaulaliitos pidemmällä, joku voisi sanoa isompi runko.
 
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
Myrkky Nuoli
20.08.2014 19:05:45 (muokattu 20.08.2014 19:06:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Ei kyllä voi tälleen yleistää, nyky Epiphonet on hyvinkin laadukkaita jo paketista revittynä, hardwaret ja mikit laatua vs Tokain bulkkikama, iteltä löytyy yksi japanin Tokai ja se on ihan rimpula johon sai vaihtaa aivan kaikki nauhoja lukuunottamatta jotta sai edes soitettavalle tasolle. Toista oli Epiphonen dotin kanssa jolle ei tarvinnut tehdä yhtään mitään (mikit kyllä vaihtui ja vaihtuu kohta uudelleen)
 
Japsitokaissa on GOTOH-raudat, en nää mitään syytä vaihtaa niitä. Epiphoneissa ei kyllä sen laadukkaampaa ole, eikä ton laadukkaampaa tarvi missään ollakaan. Tokaissa on tosi laadukkaat mikkikytkimet ja perushyvät japsipotikat, Epiphoneissa nuo molemmat aika sekundaa. Mikit niissä on scheissea, mutta ihan yhtä scheissea ne on Epiluureissakin, mummiälestä. Samoin satulat on molemmissa huonoja. Minusta ihan hyvä yleistys, mutta kokemuksia on toki monenlaisia.
 
When in doubt, lower your expectations.
Entropia666
20.08.2014 19:10:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Japsitokaissa on GOTOH-raudat, en nää mitään syytä vaihtaa niitä. Epiphoneissa ei kyllä sen laadukkaampaa ole, eikä ton laadukkaampaa tarvi missään ollakaan. Tokaissa on tosi laadukkaat mikkikytkimet ja perushyvät japsipotikat, Epiphoneissa nuo molemmat aika sekundaa. Mikit niissä on scheissea, mutta ihan yhtä scheissea ne on Epiluureissakin, mummiälestä. Samoin satulat on molemmissa huonoja. Minusta ihan hyvä yleistys, mutta kokemuksia on toki monenlaisia.
 
Oman epiluurin lespan perusteella allekirjoitan. Sähköt oli kyllä todella köpöset, satula muovia. raudat tuskin gotohia, köpömmiltä tuntuivat myös.
 
Uusi nettisivu! Inkvisitor || Kuvia: H A J E . F I
Gabe
20.08.2014 19:24:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mare552: Olen ajatellut suhteellisen edullista
 
Mikä on tässä kohtaa suhteellisen edullinen? Eli paljonko olet varannut pätäkkää tähän hankintaan? :)
iec
21.08.2014 08:01:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Ei kyllä voi tälleen yleistää, nyky Epiphonet on hyvinkin laadukkaita jo paketista revittynä, hardwaret ja mikit laatua vs Tokain bulkkikama, iteltä löytyy yksi japanin Tokai ja se on ihan rimpula johon sai vaihtaa aivan kaikki nauhoja lukuunottamatta jotta sai edes soitettavalle tasolle. Toista oli Epiphonen dotin kanssa jolle ei tarvinnut tehdä yhtään mitään (mikit kyllä vaihtui ja vaihtuu kohta uudelleen)
 
Juu tarkoitinkin nimenomaan omaa Epin LP-kitaraa. Olet siinä oikeassa että on malli- ja valmistusvuosikohtaisia eroja osien laadussa. Omien testien perusteella on kyllä Japanin Tokait olleet laadukkaamman oloisisa kuin tuo mun Korean Epi vakiomikeillä.
 
Mikithän näissä Korean Epiluureissa ja Tokaissa taitaa mennä hyvin usein vaihtoon muutenkin (Olihan siinä iso ero kun heitti Epin 57 ja Hot -mikkien tilalle Seymour Duncanin Hot Rodded-satsin.)
 
-iec
 
Ja niin päin pois...
Kivijalka
21.08.2014 08:48:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vilpur1: Gibson SG Special tai Les Paul Studiota kannattaa kytätä torilta. Faded sarjan mallit ovat huokeimmat eikä hintaeroa Thomannilta tilattavaan uuteen Epiphoneen paljon tule.
 
Semmoinen 2000-luvun alun faded, jossa vielä oli eebenotelauta, on todella hyvä soitin ja välillä niitä näkyy torilla erittäin huokeaan hintaan. Omani myin tyhmänä pois, ei olisi pitänyt. :I
 
"Every person with screen time knows some form of martial art, and most of them can solo like Van Halen. This is the way the world should be!"
Sammo
21.08.2014 09:32:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseä kiinnostavissa Les Pauleissa (=perinnehenkisissä ja mahdollisimman lähellä '58-'60 Bursteja) on ollut aikalailla tukevampi kaula kuin SG:eissä joita olen kokeillut. Otos on tosin aika pieni molemmissa.
 
The weather's getting warmer, now that the trees are all cleared
Myrkky Nuoli
21.08.2014 10:37:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sammo: Itseä kiinnostavissa Les Pauleissa (=perinnehenkisissä ja mahdollisimman lähellä '58-'60 Bursteja) on ollut aikalailla tukevampi kaula kuin SG:eissä joita olen kokeillut. Otos on tosin aika pieni molemmissa.
 
Mulla oli semmoinen '98 SG standard, jossa oli oikein mukava 50's kaula. 60's kaulat ahdistaa muakin SG- ja ES335-miehenä.
 
When in doubt, lower your expectations.
Artzi
21.08.2014 11:13:59 (muokattu 21.08.2014 11:19:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kannata ostaa kallista merkkisoitinta, se soi niin hyvin ja erottelevasti, että huomaa miten kehno soittaja oikeesti on ja tulee paha mieli :)
 
Gibson Sg 2012 std. limited edition teki minulle noin. Noh, tonnin luokkaa hinta, joten ei kai tuo nyt niin überkalliskaan ollut. Ja hyvästä soundista tuli sittemmin hyvempi mieli. Kitaraa tekee mieli soittaa, eikä säilyttää. Sg on kyllä miellyttävän kevyt käsiteltäväksi ja kovastihan sitä väitetään sellaiseksi yleistyökaluksi, jolla soittaa melkein mitä vaan.
 
Tuon ostettuani huomasin Sg diablo premium plus -mallin, ettäpä himottais!
 
Ain't running from no one, got no one left behind. There's a million miles ahead of me, but I'm running out of time.
phiit
21.08.2014 12:04:43 (muokattu 21.08.2014 12:07:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Japsitokaissa on GOTOH-raudat, en nää mitään syytä vaihtaa niitä. Epiphoneissa ei kyllä sen laadukkaampaa ole, eikä ton laadukkaampaa tarvi missään ollakaan. Tokaissa on tosi laadukkaat mikkikytkimet ja perushyvät japsipotikat, Epiphoneissa nuo molemmat aika sekundaa. Mikit niissä on scheissea, mutta ihan yhtä scheissea ne on Epiluureissakin, mummiälestä. Samoin satulat on molemmissa huonoja. Minusta ihan hyvä yleistys, mutta kokemuksia on toki monenlaisia.
 
Ei kyllä ollu tässä japani Tokaissa (aito on, Musamaailmasta ostettu), talla oli peltisen tuntunen ja viritinkoneistokin mallia 5mk samoin mikki ihan onneton.
 
Tosin tää on junior malli, 80 luvun tokait on erittäin jees mutta vielä täytyy sanoa että nykysin Epiphoneissa on oikeasti laaturauta, Groverin virittimet ja mikitkin "usa" design jotka olivat oikeasti hyvät, syytä noiden vaihtoon ei enää missään mielessä ole suoraan pakasta vedettynä.
 
Ollu myös Tokain es60 joka puolet Epiphonen dotia kalliimpi ja sekin tuntui täysin ala-arvoiselta käteen, ei totellut edes säätöjä. Ainakaan täällä ei uudet Tokait ole toimineet oikeestaan yhtään toisinkuin nyky Epiphoneista ei pahaa sanottavaa löydy.
 
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
jii.haanpaa
21.08.2014 12:32:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Ei kyllä ollu tässä japani Tokaissa (aito on, Musamaailmasta ostettu), talla oli peltisen tuntunen ja viritinkoneistokin mallia 5mk samoin mikki ihan onneton.
 
Mulla on vähän samanlaisia kokemuksia, mutta itse näkisin "ongelmat" enemmänkin makuasioiksi. Mulla on ollut muutama japsi-tokai, ls- ja lc-loverockkeja. Kymppisarjan LC:ssä oli mielestäni selvähkösti kehnommat virikoneet kuin LS-sarjassa. Mahtoivatko olla gotohia? Asiansa ajoivat kyllä nekin. Tallahärvelit noissa on jotakin sinkkivalua tms, mutta mun mielestä aivan toimivat. Yhteen vaihdoin faberin hienot ja kiiltävät romut, mutta vaihdoin hetken päästä takaisin originaaleihin. Eron kyllä huomasi, mutta pidin enemmän alkuperäisistä.
 
Isoin "vika" mun mielestä noissa mun toksupauleissa on ollut ylisuuri tonekonkka ja nimellisarvoaan paljon pienemmät potikat. Viimeksi kun niitä vaihdoin, niin mittari väitti potikoita reilu 300-kiloisiksi, vaikka niiden pitäisi olla 500kohmisia. Jos on kallellaan vähän kirkkaamman tsaundin perään, niin tuo on vähän huono yhdistelmä.
 
Muuten ei pahaa sanaa.
 
Myrkky Nuoli
21.08.2014 12:35:38 (muokattu 21.08.2014 12:37:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Ei kyllä ollu tässä japani Tokaissa (aito on, Musamaailmasta ostettu), talla oli peltisen tuntunen ja viritinkoneistokin mallia 5mk samoin mikki ihan onneton.
 
Tosin tää on junior malli, 80 luvun tokait on erittäin jees mutta vielä täytyy sanoa että nykysin Epiphoneissa on oikeasti laaturauta, Groverin virittimet ja mikitkin "usa" design jotka olivat oikeasti hyvät, syytä noiden vaihtoon ei enää missään mielessä ole suoraan pakasta vedettynä.
 
Ollu myös Tokain es60 joka puolet Epiphonen dotia kalliimpi ja sekin tuntui täysin ala-arvoiselta käteen, ei totellut edes säätöjä. Ainakaan täällä ei uudet Tokait ole toimineet oikeestaan yhtään toisinkuin nyky Epiphoneista ei pahaa sanottavaa löydy.

 
Junior-malleissa on ainaki erilaiset noi virittimet, niistäpä en osaa mitään sanoa, kuten en myöskään wraparound-tallasta. Jos tuo vähän erikoisempi malli nyt onkin poikkeus niin se ei vielä ainakaan mulle kerro hirveesti, koska kaikissa soittamissani japseissa (stratot, telet, ES:t ja Les Paulit) on ollut perushyvää kamaa. Millä tavalla tuo talla ja nuo virittimet sit haittasivat kitaran toimintaa?
 
Mikit nyt on suhteellinen asia. Moni ei koe tarvetta vaihtaa niitä Tokaihinkaan. Mun kriteereillä Epiphonessa ja Tokaissa on molemmissa käyttökelvottomat mikit, aina.
 
Ite oon sitä mieltä, että korea-osaston (nykyisin Kiina) Tokai on samalla viivalla Epiphonen kanssa, eli hit & miss -meininkiä. Japsit taas olleet hyvin tasalaatuisia, joskin kehnoja kappaleita mahtuu sinnekin.
 
jii.haanpaa: Isoin "vika" mun mielestä noissa mun toksupauleissa on ollut ylisuuri tonekonkka ja nimellisarvoaan paljon pienemmät potikat. Viimeksi kun niitä vaihdoin, niin mittari väitti potikoita reilu 300-kiloisiksi, vaikka niiden pitäisi olla 500kohmisia. Jos on kallellaan vähän kirkkaamman tsaundin perään, niin tuo on vähän huono yhdistelmä.
 
Itekään en diggaa 300k potikoista yhtään, mutta niitähän Gibsonkin laittaa isoissa määrin. Makuasioita.
 
When in doubt, lower your expectations.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «