Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Harmoniaoppi
1
Arppe
12.08.2014 14:23:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei! Minkälaisia kokemuksia musiikkiopiston harmoniaopin kurssista? Onko hyödyllinen musiikillisen kehityksen kannalta ja mitä kaikkea kurssi pitää sisällään? Tässä mietin alanko käymään ko. kurssilla vai keskitynkö enemmän soittamiseen ja koulunkäyntiin.. Kertokaa tietämättömälle, siispä!
 
EP
12.08.2014 15:56:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arppe: Hei! Minkälaisia kokemuksia musiikkiopiston harmoniaopin kurssista? Onko hyödyllinen musiikillisen kehityksen kannalta ja mitä kaikkea kurssi pitää sisällään? Tässä mietin alanko käymään ko. kurssilla vai keskitynkö enemmän soittamiseen ja koulunkäyntiin.. Kertokaa tietämättömälle, siispä!
 
Ilman muuta kannattaa, kaikki teoria on vain hyväksi.
Varsinkin jos alat myöhemmin vaikkapa säveltämään/ sovittamaan (genrestä riippumatta) se avaa aivan uusia mahdollisuuksi ja laajentaa musiikillisia mahdollisuuksia.
 
ThrashGuitarist
12.08.2014 18:06:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos ne aiheet muuten samoja kuin Aldwell & Schachterin kirjassa?
 
nisumaka
14.08.2014 08:55:34 (muokattu 14.08.2014 09:13:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälaisia kokemuksia musiikkiopiston harmoniaopin kurssista
 
Siis olet suorittanut 3/3:n, oletan. Silloin olet jo tutustunut käsitteisiin toonika, dominantti jne. I - II6 - V7 - I on sinulle tuttuja, mitä ne merkitsevät. Se vaan laajenee tavallaan tosta ja bassokulku tulee mukaan (erittäin karkeasti määrittäen). Mulle ainakin niistä on ollut hyötyä paljonkin, koska järjestelmällinen teorian läpikäynti tukee kaikkea muuta opiskelua. Samaten teorian opiskelu kehittää korvaa. Varsinkin basson soittajalle toi on erittäin oleellinen juttu.
 
EDIT: Tuli vielä mieleen ja tarkistin omasta opistostani, niin nyt on siellä tyypillinen tilanne, eli harmoniaoppia (syventävä opistotaso opinto) on mahdollista järjestää vain klassisella puolella. On niin vähän tuolla tasolla oppilaita, ettei saada ryhmää. Rytmimusiikkipuolella taso 10 on korkein ja se on perusopetusta (Toonika kokonaisuudessaan). Tänne mielellään vinkkejä, jos joku tietää, missä voisi käydä kursseja aiheesta. Taideyliopiston avoin on yksi. Muita?
 
EP
16.08.2014 13:02:28 (muokattu 16.08.2014 13:44:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka:
..harmoniaoppia (syventävä opistotaso opinto) on mahdollista järjestää vain klassisella puolella. On niin vähän tuolla tasolla oppilaita, ettei saada ryhmää..

 
Tai ei vaan kiinnosta?
Aikanaan kun itse opiskelin niin ei ollu klassisellakaan puolella tungosta.
 
E: Aloittaja ei tosin kertonut mitä opiskelee, mutta ei haittaa (päinvastoin) vaikka käy tutustumassa
kummalla puolella tahansa (jos mahdollista) aina voi vaihtaa.
 
nisumaka
19.08.2014 12:19:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikanaan kun itse opiskelin niin ei ollu klassisellakaan puolella tungosta
 
Käväsin eilen ekoilla tunneilla. Klasarilla 4 osallistujaa ;-(. Rytmipuoli ratkaistu siten, että on tehty ryhmä, "itsekseen etenevät". No ymmärrän kyllä, pieni opisto, ja tekee parhaansa.
 
mjordman
12.08.2015 20:16:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äänenkuljetuskurssi netissä, suomenkielinen:
http://moodlemusic.net
 
MarkusB
08.09.2015 22:04:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletan että tuo on sama asia kuin kenraalibasso. Itse suoritin nuo konservatoriolla joskus 2000-luvun paikkeilla. Oli erittäin hyödyllistä. Jopa paljon hyödyllisempää kuin teoriat 1-3/3. Jos aihe vähänkään kiinnostaa, niin suosittelen.
 
EP
09.09.2015 20:38:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harmoniaopiksi sitä kenraalibassoa taidetaan nykyään kutsua.
Itse ajattelen harmoniaopin laajemmaksi, käsittäen myös soinnutuksen, mutta nimitys harmoniaoppi kuvaa kyllä molempia erittäin hyvin koska kyseessä on kuitenkin usean "itsenäisen" äänen kuljetus ja niistä muodostuvat sointukulut.
 
nisumaka
14.09.2015 14:27:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ainakin rytmimusiikkipuolella jo tasolla 7/10 - 10/10 (vastannee 3/3) alkoi taannoin harmoniaopiksi kutsuttu jakso. Oli rytmi, harmoniaoppi, ja skaalat, noin karkeasti selitettynä.
 
MarkusB
14.09.2015 18:52:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun aikana oli siis sekä soitto että kirjoitus, jotka tehtiin samalla kurssilla. Soitto tarkotti yksityisopetusta eli opettajan neuvoessa piti soittaa niitä harmonialinjoja pianolla. Kenraalibassonuotit oli merkitty eteen ja niihin piti kehittää soinnut sääntöjen mukaan. Tuo merkintätapa vastasi muuten tavallaan reaalisointumerkintöjä. Lopussa tuli vaikeita juttuja, niin mahtava opettajani keksi vääntää niistä reaalisointumerkit. Onnistui heti paljon paremmin jazzarilta. Vieläkin muistan lämmöllä tuota opettajaa. Teoriapuoli oli sitten yhteisopetusta eli nuotinnettiin harmonioita. Kenraalibassossa esimerkiksi kvintti-intervallien hypyt oli pannassa. ELi jos mentiin vaikka C-duurista d-molliin, niin basso nousi C:stä D:n, mutta sointukäännös piti miettiä niin, että se kulkee bassoa vastaan (tässä tapauksessa alas päin), jolloin kvinttihypyt vältetään. Tuo nyt yhtenä esimerkkinä vaan. En tiedä saiko kukaan mitään selvää.
 
Väitän että tuo kehitti mun harmoniaymmärrystä silti valtavasti. Samalla pianolla esim. säestys kuulostaa paremmalta. Jazzissa tyypillisesti ajatellaan sointukäännös niin, että otetaan melodiasävel ylimmäksi. Taitaakin tulla joskus konfliktia kenraalibassosääntöjen kanssa, mutta kaikki osaaminenhan on loppupeleissä hyödyllistä. Pitää vaan soveltaa ja parsia.
 
Kun aikoinaan jazz-puolella tein 1-3/3, niin niissä harmoniaoppi keskittyi enemmänkin sointujen kuunteluun ja ymmärtämiseen sekä skaaloihin. Ei ollut mitään kenraalibasson kaltaista kamaa. Edelleen mietin jazz-käännöksissä ja sointuhajotuksissa noita kenraalibassosääntöjä. Tosin jazz-soinnuissa on esim. 5 säveltä. Tällöin skaalassa on enää kaksi sointuun ei-kuuluvaa säveltä (riippuu tietty skaalasta). Siksi sointuvaihdoksissa syntyy luonnollisemmpin järkevämpiä harmonialinjoja, koska vain muutama sävel vaihtuu sointujen vaihtuessa. Lisäksi jazzissa opetetaan erikseen esimerkiksi II -> V -> I sointuhajotuskulut ja ne on mietitty jo valmiiksi niin, että kuulostaa hyvältä.
 
EP
14.09.2015 21:08:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MarkusB: Mun aikana oli siis sekä soitto että kirjoitus, jotka tehtiin samalla kurssilla. Soitto tarkotti yksityisopetusta eli opettajan neuvoessa piti soittaa niitä harmonialinjoja pianolla. Kenraalibassonuotit oli merkitty eteen ja niihin piti kehittää soinnut sääntöjen mukaan.
 
Jep, tai siis kuten itse ajattelen kirjoittaa/ soittaa itsenäiset sopraano, altto ja tenoriäänet sen bassoäänen yläpuolelle kenraalibasson sääntöjen puitteissa.
 
Mutta yhtäkaikki.. itse vaan usein ajattelen harmonian nimenomaan äänenkuljetuksellisesti ja "unohdan" soinnut.
Jotenkin aivan eri homma kuin jazzpuoli "kakkosvitosineen" jne. mielestäni näissä lähestytään sointuanalyysiä aika usein.
 
MarkusB
18.09.2015 14:50:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan se aina hyvä ymmärtää asioita yleisemmin. Meinaan että jos vaan harjottelee II V I tyyppisten sointuasteiden vaihdot eri käännöksille, niin menee aika raskaaksi muistaa ja aina tulee poikkeuksia ja tilanteita jolloin vaikka mennään II V VI tms, jolloin ennalta opeteltu sointuhajotus ei toimi . Jos sen sijaan opettelee kenraalibasson muutaman pääsäännön, niin voi rakentaa itse noita kakkosvitoskulkuja (tai mitä tahansa kulkuja) ihan vapaasti vaikka minkälaisille sointuvaihdoksille.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «