Aihe: Etsin sävellysdemoja | 1 |
---|
|
Moi! Olen stadilainen laulaja-lauluntekijä ja vedän laululyriikkakursseja yhdessä Heikki Salon kanssa. Etsimme tositarkoituksella sanoittamattomia demoja joihin opiskelijamme voisivat tehdä sanoituksia. Jos sinulta löytyy tällaisia niin laitatko vaikka mulle meiliin osoitteeseen: tuijarantalainen@hotmail.com tTuija Rantalainen |
|
Mulla on sanoittamattomia popbiisejä Guitar Pro -softalla soitettuna, en oo vaivautunut äänittämään oikeilla instrumenteilla. |
|
Tupelsson: Moi! Olen stadilainen laulaja-lauluntekijä ja vedän laululyriikkakursseja yhdessä Heikki Salon kanssa. Etsimme tositarkoituksella sanoittamattomia demoja joihin opiskelijamme voisivat tehdä sanoituksia. Jos sinulta löytyy tällaisia niin laitatko vaikka mulle meiliin osoitteeseen: tuijarantalainen@hotmail.com tTuija Rantalainen Ilmaiseksi otaksun. Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen. |
EP 12.08.2014 20:41:20 (muokattu 12.08.2014 20:42:29) | |
|
Nelisormimangusti: Ilmaiseksi otaksun. Tottahan toki, eihän luovuudesta (ainakaan musiikin saralla) mitään makseta ..vitsi!? E: Miksei ne laita sopivaa tietsikkaohjelmaa pyörimään? (vitsi2 ..kai?) |
nisumaka 13.08.2014 14:10:32 (muokattu 13.08.2014 14:11:53) | |
|
Etsimme tositarkoituksella sanoittamattomia demoja joihin opiskelijamme voisivat tehdä sanoituksia Tietty kukin mallaa tavallaan, mutta itse olen kyllä aina tehnyt asiat niin päin, että ensin on tehty sanat ja sitten niihin sävellys. Voitko hieman tarkentaa, mikä tällaisessa menetelmässä on keskeinen idea. Siis oppia sanoittamaan esimerkiksi jokin instrumentaali, oletan. Ehkäpä käännösbiisi tms. |
|
nisumaka: Ehkäpä käännösbiisi tms. Silloin vois ottaa minkä tahansa biisin ja kääntää sen. Ylipäätään voi ottaa minkä tahansa biisin ja sanoittaa sen uudestaan, jos kerran oppimistarkoituksessa. Elämä ei olekkaan niin vakavaa, voi lihoa ja panna ketä vaan. |
baron 13.08.2014 16:34:54 (muokattu 13.08.2014 16:35:30) | |
|
nisumaka: Tietty kukin mallaa tavallaan, mutta itse olen kyllä aina tehnyt asiat niin päin, että ensin on tehty sanat ja sitten niihin sävellys. Voitko hieman tarkentaa, mikä tällaisessa menetelmässä on keskeinen idea. Siis oppia sanoittamaan esimerkiksi jokin instrumentaali, oletan. Ehkäpä käännösbiisi tms. Onhan se oleellinen taito sanoittajalle että saa sanat sopimaan musaan. Kun Veksi Salmi tuli kuukausipalkkaiseksi sanoittajaksi Musiikki Fazerille niin Topi Kärki neuvoi: Pitkä nuotti - pitkä tavu, lyhyt nuotti - lyhyt tavu ja herrahan oppi. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
EP 13.08.2014 17:23:08 | |
|
baron: Onhan se oleellinen taito sanoittajalle että saa sanat sopimaan musaan. Kun Veksi Salmi tuli kuukausipalkkaiseksi sanoittajaksi Musiikki Fazerille niin Topi Kärki neuvoi: Pitkä nuotti - pitkä tavu, lyhyt nuotti - lyhyt tavu ja herrahan oppi. Joo, kummallakin tavallahan sitä tehdään. Molemmissa tavoissa voi toista hieman mulkata jos säveltäjälle tai sanottajalle sopii? |
|
BassoSisko: Silloin vois ottaa minkä tahansa biisin ja kääntää sen. Ylipäätään voi ottaa minkä tahansa biisin ja sanoittaa sen uudestaan, jos kerran oppimistarkoituksessa. Ei kai tässä tule mitään tekijänoikeuspulmia, jos opetustyössä käytetään valmiita teoksia? Toki näkökohta on enempi teoreettinen, mutta yhtä kaikki. En ole musiikin asiantuntija. |
|
Kefiiri: Ei kai tässä tule mitään tekijänoikeuspulmia, jos opetustyössä käytetään valmiita teoksia? Toki näkökohta on enempi teoreettinen, mutta yhtä kaikki. Opetuskäyttöön saa ainakin käyttää nuotteja, joten en usko että tuollaisesta ei olisi mitään haittaa. En tiedä varmaksi. Elämä ei olekkaan niin vakavaa, voi lihoa ja panna ketä vaan. |
|
BassoSisko: Opetuskäyttöön saa ainakin käyttää nuotteja, joten en usko että tuollaisesta ei olisi mitään haittaa. En tiedä varmaksi. Kyllähän mille tahansa musalle saa tehdä mitä tahansa niin kauan kun ei 1. Tee äänitettä julkiseen käyttöön 2. Esitä julkisesti You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
baron: Kyllähän mille tahansa musalle saa tehdä mitä tahansa niin kauan kun ei 1. Tee äänitettä julkiseen käyttöön 2. Esitä julkisesti Jolloin kysymys on sitten se onko opetustilanne julkista esittämistä, jos siinä kuunnellaan alkuperäisen kappaleen äänitettä ja sitten esitetään kappaletta uudelleen sanoitettuna. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
|
Jolloin kysymys on sitten se onko opetustilanne julkista esittämistä... Juuri näin. Meille musiikkiopiston big bändin opetusohjelmistolle ostettiin esitysoikeudet juuri siitä syytä, että me käytiin soittamassa erilaisissa tilaisuuksissa, jossa on yleisöä. Vaikkakin oltiin oppilasbändi ja soitettiin "oppimateriaalia". Jos työ esitetään oppilaitoksen puitteissa, sitten minun mielestäni (huom tää on siis vaan mun mutu) materiaalia on käytetty opetustarkoituksiin ja se on tekijänoikeuskorvauksista vapaata. Ja ehkäpä sen verran voisi kommentoida tuota "sävellysmetodiikkaa", että siitähän ei ole olemassa mitään eurodirektiiviä. Eli totta kait voi aina kirjoittaa musiikin ensin ja sanat siihen sitten. Itselleni vain yleensä järjestys on ollut: sanat - sävellys - pari iterointikierrosta ja hiotaan loppukuntoon. |
Klezberg 15.08.2014 09:24:41 (muokattu 15.08.2014 09:25:43) | |
|
nisumaka: Jos työ esitetään oppilaitoksen puitteissa, sitten minun mielestäni (huom tää on siis vaan mun mutu) materiaalia on käytetty opetustarkoituksiin ja se on tekijänoikeuskorvauksista vapaata. Koskeeko tämä nimenomaan oppilaitoksia, vaiko kaikenlaisia kursseja mitä joku järjestää (tietämättä nyt yhtään mitään tässä ketjussa mainitusta kurssista). huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
|
Klezberg: Koskeeko tämä nimenomaan oppilaitoksia, vaiko kaikenlaisia kursseja mitä joku järjestää (tietämättä nyt yhtään mitään tässä ketjussa mainitusta kurssista). Mun käsittääkseni jos opetuksen aineisto ei poistu luokkahuoneesta, siinä ei ole mitään ongelmaa oli kyse mistä kurssista tahansa. |
Klezberg 15.08.2014 09:45:55 (muokattu 15.08.2014 10:10:00) | |
|
freakingenius: Mun käsittääkseni jos opetuksen aineisto ei poistu luokkahuoneesta, siinä ei ole mitään ongelmaa oli kyse mistä kurssista tahansa. Mietin vain että millä vedetään se raja mikä on opetusta ja mikä on julkista esittämistä jos kurssille voi tulla kuka tahansa. Siis nyt puhun musiikin kuuntelusta ja esittämisestä, en nuoteista. Eihän keikallakaan kuultu musiikki poistu keikkapaikalta. Se on toki ihan eri juttu jos kurssilla tehdään sanoitukset paperilla nuottien pohjalta. Mulla oli jotenkin ihan toinen mielikuva, johtuu varmaan mun omasta tavasta tehdä lauluja. PS. Tämän mukaan http://www.kopiraitti.fi/musiikki/m … I/musiikin_kayttaminen_opetuksessa/ kunnalliset oppilaitokset saavat käyttää musiikkiäänitteitä opetuksessa, mutta ansiotarkoituksessa toimivat oppilaitokset joutuvat hankkimaan luvat. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
|
nisumaka: Jos työ esitetään oppilaitoksen puitteissa, sitten minun mielestäni (huom tää on siis vaan mun mutu) materiaalia on käytetty opetustarkoituksiin ja se on tekijänoikeuskorvauksista vapaata. Kuinka muuten mahtaa olla? Oppilaitosten konsertithan on kai pääsääntöisesti kaikille avoimia tilaisuuksia ja saattavat parhaimmillaan vetää ihan kohtuullisen määrän yleisöä. Leuka rintaan ja paskat housuissa kohti uusia pettymyksiä. |
|
Vessajono: Kuinka muuten mahtaa olla? Oppilaitosten konsertithan on kai pääsääntöisesti kaikille avoimia tilaisuuksia ja saattavat parhaimmillaan vetää ihan kohtuullisen määrän yleisöä. http://www.teosto.fi/kayttajat/luvat/284/m/331 http://www.teosto.fi/sites/default/ … Musiikki%20kunnan%20toiminnassa.pdf Jotain rajoitteita tuossakin "blanket"-lisenssissä on, eli jonkun musiikkilukion järjestämät konsertti-illat/"maratonkonsertit" on tuolla kuitattu - mutta sitten taas jonkun oppilaitoksen isompi kertaluonteinen produktio (esim. sinfoniaorkesteri konserttisalissa vierailevalla solistilla) tai musikaaliproduktio (8 näytöstä em. salissa) eivät tuohon kuulu, vaan niistä maksetaan musiikin käytöstä normaalia esitysilmoitusta apuna käyttäen. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|