Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Etsin sävellysdemoja
1
Tupelsson
07.08.2014 12:25:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
Olen stadilainen laulaja-lauluntekijä ja vedän laululyriikkakursseja yhdessä Heikki Salon kanssa. Etsimme tositarkoituksella sanoittamattomia demoja joihin opiskelijamme voisivat tehdä sanoituksia. Jos sinulta löytyy tällaisia niin laitatko vaikka mulle meiliin osoitteeseen:
tuijarantalainen@hotmail.com

tTuija Rantalainen
 
ThrashGuitarist
07.08.2014 18:19:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on sanoittamattomia popbiisejä Guitar Pro -softalla soitettuna, en oo vaivautunut äänittämään oikeilla instrumenteilla.
 
Nelisormimangusti
12.08.2014 11:18:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tupelsson: Moi!
Olen stadilainen laulaja-lauluntekijä ja vedän laululyriikkakursseja yhdessä Heikki Salon kanssa. Etsimme tositarkoituksella sanoittamattomia demoja joihin opiskelijamme voisivat tehdä sanoituksia. Jos sinulta löytyy tällaisia niin laitatko vaikka mulle meiliin osoitteeseen:
tuijarantalainen@hotmail.com

tTuija Rantalainen

 
Ilmaiseksi otaksun.
 
Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen.
EP
12.08.2014 20:41:20 (muokattu 12.08.2014 20:42:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nelisormimangusti: Ilmaiseksi otaksun.
 
Tottahan toki, eihän luovuudesta (ainakaan musiikin saralla) mitään makseta ..vitsi!?
 
E: Miksei ne laita sopivaa tietsikkaohjelmaa pyörimään? (vitsi2 ..kai?)
 
nisumaka
13.08.2014 14:10:32 (muokattu 13.08.2014 14:11:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etsimme tositarkoituksella sanoittamattomia demoja joihin opiskelijamme voisivat tehdä sanoituksia
 
Tietty kukin mallaa tavallaan, mutta itse olen kyllä aina tehnyt asiat niin päin, että ensin on tehty sanat ja sitten niihin sävellys. Voitko hieman tarkentaa, mikä tällaisessa menetelmässä on keskeinen idea. Siis oppia sanoittamaan esimerkiksi jokin instrumentaali, oletan. Ehkäpä käännösbiisi tms.
 
BassoSisko
13.08.2014 15:16:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Ehkäpä käännösbiisi tms.
 
Silloin vois ottaa minkä tahansa biisin ja kääntää sen. Ylipäätään voi ottaa minkä tahansa biisin ja sanoittaa sen uudestaan, jos kerran oppimistarkoituksessa.
 
Elämä ei olekkaan niin vakavaa, voi lihoa ja panna ketä vaan.
baron
13.08.2014 16:34:54 (muokattu 13.08.2014 16:35:30)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Tietty kukin mallaa tavallaan, mutta itse olen kyllä aina tehnyt asiat niin päin, että ensin on tehty sanat ja sitten niihin sävellys. Voitko hieman tarkentaa, mikä tällaisessa menetelmässä on keskeinen idea. Siis oppia sanoittamaan esimerkiksi jokin instrumentaali, oletan. Ehkäpä käännösbiisi tms.
 
Onhan se oleellinen taito sanoittajalle että saa sanat sopimaan musaan.
Kun Veksi Salmi tuli kuukausipalkkaiseksi sanoittajaksi Musiikki Fazerille niin Topi Kärki neuvoi: Pitkä nuotti - pitkä tavu, lyhyt nuotti - lyhyt tavu ja herrahan oppi.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
13.08.2014 17:23:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Onhan se oleellinen taito sanoittajalle että saa sanat sopimaan musaan.
Kun Veksi Salmi tuli kuukausipalkkaiseksi sanoittajaksi Musiikki Fazerille niin Topi Kärki neuvoi: Pitkä nuotti - pitkä tavu, lyhyt nuotti - lyhyt tavu ja herrahan oppi.

 
Joo, kummallakin tavallahan sitä tehdään.
 
Molemmissa tavoissa voi toista hieman mulkata jos säveltäjälle tai sanottajalle sopii?
 
Kefiiri
14.08.2014 18:24:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko: Silloin vois ottaa minkä tahansa biisin ja kääntää sen. Ylipäätään voi ottaa minkä tahansa biisin ja sanoittaa sen uudestaan, jos kerran oppimistarkoituksessa.
 
Ei kai tässä tule mitään tekijänoikeuspulmia, jos opetustyössä käytetään valmiita teoksia? Toki näkökohta on enempi teoreettinen, mutta yhtä kaikki.
 
En ole musiikin asiantuntija.
BassoSisko
14.08.2014 22:07:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Ei kai tässä tule mitään tekijänoikeuspulmia, jos opetustyössä käytetään valmiita teoksia? Toki näkökohta on enempi teoreettinen, mutta yhtä kaikki.
 
Opetuskäyttöön saa ainakin käyttää nuotteja, joten en usko että tuollaisesta ei olisi mitään haittaa. En tiedä varmaksi.
 
Elämä ei olekkaan niin vakavaa, voi lihoa ja panna ketä vaan.
baron
14.08.2014 22:22:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko: Opetuskäyttöön saa ainakin käyttää nuotteja, joten en usko että tuollaisesta ei olisi mitään haittaa. En tiedä varmaksi.
 
Kyllähän mille tahansa musalle saa tehdä mitä tahansa niin kauan kun ei
1. Tee äänitettä julkiseen käyttöön
2. Esitä julkisesti
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Klezberg
15.08.2014 08:50:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Kyllähän mille tahansa musalle saa tehdä mitä tahansa niin kauan kun ei
1. Tee äänitettä julkiseen käyttöön
2. Esitä julkisesti

 
Jolloin kysymys on sitten se onko opetustilanne julkista esittämistä, jos siinä kuunnellaan alkuperäisen kappaleen äänitettä ja sitten esitetään kappaletta uudelleen sanoitettuna.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
nisumaka
15.08.2014 09:16:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jolloin kysymys on sitten se onko opetustilanne julkista esittämistä...
 
Juuri näin. Meille musiikkiopiston big bändin opetusohjelmistolle ostettiin esitysoikeudet juuri siitä syytä, että me käytiin soittamassa erilaisissa tilaisuuksissa, jossa on yleisöä. Vaikkakin oltiin oppilasbändi ja soitettiin "oppimateriaalia". Jos työ esitetään oppilaitoksen puitteissa, sitten minun mielestäni (huom tää on siis vaan mun mutu) materiaalia on käytetty opetustarkoituksiin ja se on tekijänoikeuskorvauksista vapaata.
 
Ja ehkäpä sen verran voisi kommentoida tuota "sävellysmetodiikkaa", että siitähän ei ole olemassa mitään eurodirektiiviä. Eli totta kait voi aina kirjoittaa musiikin ensin ja sanat siihen sitten. Itselleni vain yleensä järjestys on ollut: sanat - sävellys - pari iterointikierrosta ja hiotaan loppukuntoon.
 
Klezberg
15.08.2014 09:24:41 (muokattu 15.08.2014 09:25:43)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Jos työ esitetään oppilaitoksen puitteissa, sitten minun mielestäni (huom tää on siis vaan mun mutu) materiaalia on käytetty opetustarkoituksiin ja se on tekijänoikeuskorvauksista vapaata.
 
Koskeeko tämä nimenomaan oppilaitoksia, vaiko kaikenlaisia kursseja mitä joku järjestää (tietämättä nyt yhtään mitään tässä ketjussa mainitusta kurssista).
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
freakingenius
15.08.2014 09:39:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Koskeeko tämä nimenomaan oppilaitoksia, vaiko kaikenlaisia kursseja mitä joku järjestää (tietämättä nyt yhtään mitään tässä ketjussa mainitusta kurssista).
 
Mun käsittääkseni jos opetuksen aineisto ei poistu luokkahuoneesta, siinä ei ole mitään ongelmaa oli kyse mistä kurssista tahansa.
 
Klezberg
15.08.2014 09:45:55 (muokattu 15.08.2014 10:10:00)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

freakingenius: Mun käsittääkseni jos opetuksen aineisto ei poistu luokkahuoneesta, siinä ei ole mitään ongelmaa oli kyse mistä kurssista tahansa.
 
Mietin vain että millä vedetään se raja mikä on opetusta ja mikä on julkista esittämistä jos kurssille voi tulla kuka tahansa. Siis nyt puhun musiikin kuuntelusta ja esittämisestä, en nuoteista. Eihän keikallakaan kuultu musiikki poistu keikkapaikalta.
 
Se on toki ihan eri juttu jos kurssilla tehdään sanoitukset paperilla nuottien pohjalta. Mulla oli jotenkin ihan toinen mielikuva, johtuu varmaan mun omasta tavasta tehdä lauluja.
 
PS. Tämän mukaan http://www.kopiraitti.fi/musiikki/m … I/musiikin_kayttaminen_opetuksessa/ kunnalliset oppilaitokset saavat käyttää musiikkiäänitteitä opetuksessa, mutta ansiotarkoituksessa toimivat oppilaitokset joutuvat hankkimaan luvat.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Vessajono
15.08.2014 20:13:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Jos työ esitetään oppilaitoksen puitteissa, sitten minun mielestäni (huom tää on siis vaan mun mutu) materiaalia on käytetty opetustarkoituksiin ja se on tekijänoikeuskorvauksista vapaata.
 
Kuinka muuten mahtaa olla? Oppilaitosten konsertithan on kai pääsääntöisesti kaikille avoimia tilaisuuksia ja saattavat parhaimmillaan vetää ihan kohtuullisen määrän yleisöä.
 
Leuka rintaan ja paskat housuissa kohti uusia pettymyksiä.
Janus
15.08.2014 20:35:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Kuinka muuten mahtaa olla? Oppilaitosten konsertithan on kai pääsääntöisesti kaikille avoimia tilaisuuksia ja saattavat parhaimmillaan vetää ihan kohtuullisen määrän yleisöä.
 
http://www.teosto.fi/kayttajat/luvat/284/m/331
 
http://www.teosto.fi/sites/default/ … Musiikki%20kunnan%20toiminnassa.pdf
 
Jotain rajoitteita tuossakin "blanket"-lisenssissä on, eli jonkun musiikkilukion järjestämät konsertti-illat/"maratonkonsertit" on tuolla kuitattu - mutta sitten taas jonkun oppilaitoksen isompi kertaluonteinen produktio (esim. sinfoniaorkesteri konserttisalissa vierailevalla solistilla) tai musikaaliproduktio (8 näytöstä em. salissa) eivät tuohon kuulu, vaan niistä maksetaan musiikin käytöstä normaalia esitysilmoitusta apuna käyttäen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «