Aihe: M.netin tori ja huijaukset
1 2 3 4 583 84 85 86 87347 348 349 350 351
Laulava Kylätohtori
08.08.2014 10:09:31
tuquoque: Kyllä linnakin toimii, kun eivät vaan päästäisi enää ulos.

Linnasta voi jatkaa hommia älypuhelimen avustuksella...
Jumalat puhuvat hullujen suulla...
Myrkky Nuoli
08.08.2014 10:22:37
Laulava Kylätohtori: Eipä nuo linnassa parane, mutta vaikea se on löytää perusteita psykiatriselle hoidollekaan. Kusipäisyys ei ole sairaus ja jos sen perusteella aletaan hoitoon toimittamaan, niin kyllä olisi töitä sairaaloiden rakentajilla.

Nuo on vähän sitä osastoa, että niihin ei tehoa mikään keino, mikä länsimaisessa sivistysyhteiskunnassa on hyväksyttävä. Joten eipä siinä auta kuin olla tarkkana niiden ostosten kanssa. Samaa kastia patologisten rattijuoppojen kanssa. Elämänhallinta kadonnut, samoin kaikki mahdollisuudet normaaliin elämään, joten rangaistuksen pelotevaikutus ei enää toimi. Eipä siinä tilanteessa saada tuloksia rangaistuksia kiristämällä...

Kamoon, eikö tää oo sulle vähän junttimaista tekstiä. Ei tommonen rötöstelykäyttäytyminen koskaan oo se ongelma, vaan oire jostain ongelmasta. Jos ei tunne jäpikän taustoja niin ihan turha vetää mitään yhtäläisyysmerkkejä henkisestä tilasta. Perseestä on joo, en väitä muuta ennenku joku ottaa itseensä. Tuo on minusta nyt vähän samaa osastoa kun "ei alkoholismi ole sairaus" -latteudet.

Rangaistusten pelotusvaikutus ei oo koskaan toiminutkaan. Yhteiskunnassa vallitsevan rangaistuskäytännön kovuus (linnatuomioiden pituus) ei vaikuta rikollisuuden tasoon, eikä rikollisten käyttäytymiseen millään tapaa, edes istumisen jälkeen. Aiheesta on tehty useampikin tutkimus. Tuolle tielle ajautuvat eivät yleensä osaa enää hahmottaa muita reittejä selviytyä.

Ihan sama miten nilkki ihmiseksi - onhan tuommoinen käytös ihan päivänselvää avunhuutoa. Ei siitä pääse mihinkään, vaikka miten kiukuttaisi. Ja lisään vielä perään, että ei tietenkään oikeuta tuommoiseen perseilyyn. Ahistaa vaan vähän tämmönen palikka-ajattelu. Koen sen olevan pitkässä juoksussa äärimmäisen haitallista.
When in doubt, lower your expectations.
Laulava Kylätohtori
08.08.2014 11:03:55
Myrkky Nuoli: Kamoon, eikö tää oo sulle vähän junttimaista tekstiä. Ei tommonen rötöstelykäyttäytyminen koskaan oo se ongelma, vaan oire jostain ongelmasta. Jos ei tunne jäpikän taustoja niin ihan turha vetää mitään yhtäläisyysmerkkejä henkisestä tilasta. Perseestä on joo, en väitä muuta ennenku joku ottaa itseensä. Tuo on minusta nyt vähän samaa osastoa kun "ei alkoholismi ole sairaus" -latteudet.

Avaatko nyt vähän lisää? En nyt ymmärrä, miten olet tuon tekstini tulkinnut?

Rangaistusten pelotusvaikutus ei oo koskaan toiminutkaan. Yhteiskunnassa vallitsevan rangaistuskäytännön kovuus (linnatuomioiden pituus) ei vaikuta rikollisuuden tasoon, eikä rikollisten käyttäytymiseen millään tapaa, edes istumisen jälkeen. Aiheesta on tehty useampikin tutkimus. Tuolle tielle ajautuvat eivät yleensä osaa enää hahmottaa muita reittejä selviytyä.

Juurihan kirjoitin, että näiden kohdalla ei pelotevaikutus toimi, eikä rangaistuksia kiristämällä saada ongelmaa ratkaistua. Missään kohtaa en vaatinut kovempia rangaistuksia enkä väittänyt, että kovemmat rangaitukset auttaisivat - vaan juuri päinvastoin. En ymmärrä, miten kirjoituksesi liittyy mitenkään lainaamaasi kirjoitukseeni?

Normaaleilla ihmisillä tuo pelotevaikutus saattaa toimiakin. Ei lähdetä pienessä kännissä ajamaan autolla, koska pelätään mahdollisia kiinnijäämisen seurauksia. Ei se ajamattomuus kaikilla johdu tiukasta moraalista, vaan siitä, että on liikaa menetetttävää sekä kiinnijäämisestä seuraavasta häpeästä.

Ihan sama miten nilkki ihmiseksi - onhan tuommoinen käytös ihan päivänselvää avunhuutoa. Ei siitä pääse mihinkään, vaikka miten kiukuttaisi. Ja lisään vielä perään, että ei tietenkään oikeuta tuommoiseen perseilyyn. Ahistaa vaan vähän tämmönen palikka-ajattelu. Koen sen olevan pitkässä juoksussa äärimmäisen haitallista.

Jep, kuten sanoin, niin kusipää, mikä kusipää, mutta se ei vielä tee ihmisestä henkisesti sairasta. Ja kuten myös totesin, niin elämänhallinta ym. hukassa, joten näihin on turha soveltaa "normaalien" ihmisten ajatus- /käytösmalleja. Se maailma näyttää aika erilaiselta, kun liu'utaan hallitsemattomasti kovaa vauhtia alamäessä. Ja kuten myös sanoin, niin kannattaa olla tarkkana ostosten kanssa (eikä tarttua ahneuksissaan epätodellisen hyviin tarjouksiin), niin ei tarvitse sitten kiukutella, kun on tullut kusetetuksi.

Ja avaatko vielä tuota palikka-ajattelua, koska en ymmärrä, mitä sillä tarkoitat?
Gary the pine
08.08.2014 11:04:47
Myrkky Nuoli: Kamoon, eikö tää oo sulle vähän junttimaista tekstiä. Ei tommonen rötöstelykäyttäytyminen koskaan oo se ongelma, vaan oire jostain ongelmasta. Jos ei tunne jäpikän taustoja niin ihan turha vetää mitään yhtäläisyysmerkkejä henkisestä tilasta. Perseestä on joo, en väitä muuta ennenku joku ottaa itseensä. Tuo on minusta nyt vähän samaa osastoa kun "ei alkoholismi ole sairaus" -latteudet.

Sivusta huutelen, että olkoon miten junttimaista tahansa, mutta ah niin totta. Mä en oo ikinä ymmärtäny näitä ymmärtäjiä, että kun Pena hakkaa spudarijonossa jengiä turpaan, niin Penalla on vaan paha olo, sitä pitää ymmärtää ja auttaa. Vittu ei se Pena siellä apua huuda vaan se jota se hakkaa. Sama tässä tapauksessa, ei toi kusettaja apua huuda vaan se jolta se veti ne massit tai kamppeet.

Ihminen on selviytyjä ja jos se ei löydä muuta keinoa elämäänsä läpi taaplata, niin sit se keksii tollasen. Aina löytyy joku jolta saa helpon tilin ja välillä kruunu hoitaa pyykit ja aamupalan. Ei kaikkia ole luotu asumaan Espoossa vaimon, kahden lapsen ja kultaisen noutajan kanssa ja lähtemään Volvolla töihin joka aamu kahdeksaks. Siinä on se virhe teillä ymmärtäjillä, ei se apua huuda, te vaan luulette niin. Kaikki ei vaan lähtökohtasesti ole yhteiskuntakelpoisia.
Tulin, näin, paskoin housuun.
Laulava Kylätohtori
08.08.2014 11:09:37 (muokattu 08.08.2014 11:12:59)
Gary the pine: Sivusta huutelen, että olkoon miten junttimaista tahansa, mutta ah niin totta. Mä en oo ikinä ymmärtäny näitä ymmärtäjiä, että kun Pena hakkaa spudarijonossa jengiä turpaan, niin Penalla on vaan paha olo, sitä pitää ymmärtää ja auttaa. Vittu ei se Pena siellä apua huuda vaan se jota se hakkaa. Sama tässä tapauksessa, ei toi kusettaja apua huuda vaan se jolta se veti ne massit tai kamppeet.

Ihminen on selviytyjä ja jos se ei löydä muuta keinoa elämäänsä läpi taaplata, niin sit se keksii tollasen. Aina löytyy joku jolta saa helpon tilin ja välillä kruunu hoitaa pyykit ja aamupalan. Ei kaikkia ole luotu asumaan Espoossa vaimon, kahden lapsen ja kultaisen noutajan kanssa ja lähtemään Volvolla töihin joka aamu kahdeksaks. Siinä on se virhe teillä ymmärtäjillä, ei se apua huuda, te vaan luulette niin. Kaikki ei vaan lähtökohtasesti ole yhteiskuntakelpoisia.

Pitää nyt tähän kommentoida, että olet siinä mielessä oikeassa, että on myös näitä oikeasti kusipäiksi syntyneitä, jotka eivät ole mitään eksyneitä, apua huutavia koiranpentuja, jotka silityksellä ja paijauksella paranevat. Osa näistä on täydellisen välinpitämättömiä kusipäitä, joita ei voi "parantaa" mitenkään, koska he eivät halua muuttua. Nämä eivät unelmoi mistään normaalista omakotitalosta, vaimosta, lapsista ja mukavasta työpaikasta.

Toki on myös eksyneitä lapsia ja apua haluavia, joissa voi olla potentiaalia jopa normaalielämään. Mutta on äärimmäisen lapsellista kuvitella, että kaikki hörhöt ja rikolliset olisivat tätä porukkaa...

e. satun itse tietämään tuollaisia patologisia tapauksia erään tuttuni kautta. Olivat juuri sitä osastoa, että jos halusi niiden lopettavan rikokset, niin ainoa tapa oli niskalaukas (en väitä, että näin olisi pitänyt tehdä, vaan totesin, että näiden kohdalla se on ainut toimiva tapa). Tosin ovat jo itse hoitaneet itsensä pois maan päältä ihmiskuntaa pilaamasta...

ps. ja kyllä, minun mielestäni alkoholismi on sairaus.
Gary the pine
08.08.2014 11:28:32 (muokattu 08.08.2014 11:29:02)
Twinkle: Niin just, Penaa pitäis vetää turpaan niin että makkaraperunat lentää. Joka kerta kunnes Pena kyllästyy ja ottaa puukon mukaan ja tappaa jonkun.

Niin no, sitä voi miettiä onko kivempi mennä himaan otsa turvoksissa vai handu turvoksissa.

Niin, tämähän on se avainkysymys, että onko joku syntyessään päättänyt, että elän elämäni tekemällä rötöksiä. Minä uskon, että kyse ei ole geneettinen ongelma vaan yhteiskunnan ongelma, että jotkut valitsee sen tien tahallaan tai tahtomattaan. Siinä kun se on yhteiskunnallinen ongelma, rötöstelijäksi kasvetaan niin se voidaan myös puuttua ainakin tietyssä osassa tapauksissa.

Tavat on vielä hakusessa, mutta yhteiskunnassa tietyt ryhmät tekee töitä sen eteen, niillä resursseilla mitä niille on annettu.

Ei sitä kukaan päätä, siihen ajaudutaan kun ei ole eväitä muuhun tai sitten ei kiinnosta osallistua mihinkään. Sitä sanotaan ihan vaan luonneviaksi ja piittaamattomuudeksi. Ja kyllä, se on ihan sisäänkirjoitettu ominaisuus joillekin, siihen ei tartte enempää työryhmiä eikä kukkahattutäti-komiteoita sitä toteamaan tahi tutkimaan.

Mua aina huvittaa nää "yhteiskunnassa tietyt ryhmät tekee töitä asian eteen"-tyyppiset kommentit. Tulee vähän niinku yläpuolelta, että olkaatten kärsivällisiä, kyllä me teille sitten kerrotaan kuin tarttee olla että kaikilla on hyvä ja harras olo...
Tulin, näin, paskoin housuun.
Laulava Kylätohtori
08.08.2014 11:43:36
Twinkle: Niin, tämähän on se avainkysymys, että onko joku syntyessään päättänyt, että elän elämäni tekemällä rötöksiä.

Ei, kuten ei kukaan päätä syntyessäänkään, että kasvanpa 179 cm mittaiseksi. Mutta silti vaan kasvaa. Samoin joku voi olla synnynnäisiltä ominaisuuksiltaan sellainen, että rikollinen ura on väistämätön.

Vai miksi jotkut ovat jo ala-asteella 'rikoksen tiellä'? Eli varmaan jokainen muistaa jo ala-asteelta niitä hulttioita, joilla homma vain paheni koko ajan. Ja niitä tulee joidenkin yllätykseksi ihan hyvistäkin kodeista, ei pelkistä alkoholisoituneen lapsiaan hakkaavan yh-äidin jälkeläisistä.

Ja usein näiden luonne on sellainen, ettei juuri tunneta empatiaa, eikä välitetä muista. Eikä se ahkeruuskaan ole dominoiva luonteenpiirre, vaan sieltä otetaan, mistä helpoiten saadaan. Ja vielä, jos sattuu olemaan sosiopaattisia taipumuksia, niin eiköhän se 'tavallinen elämä' ole mahdottomuus.

En siis väitä nyt mitään faktana, mutta itse uskon ihan empiiristen havaintojen pohjalta, että kyllä, maailmaan syntyy myös ihmisiä, joiden kyvyt ja ominaisuudet ovat sellaisia, että jopa normaaleissa lähtökohdissa näistä tulee väistämättä rikollisia. Kaikki rikolliset eivät ole näitä jne. jne., mutta vastasin vain oman mielipiteeni kysymykseen, voiko ihminen olla syntyessään rikollinen...
darrell
08.08.2014 12:46:50
Laulava Kylätohtori: ... voiko ihminen olla syntyessään rikollinen...

Vaikka temperamentti on geneettiseen rakenteeseen perustuva, ja biologinen ja synnynäinen ominaisuus, niin ei se vielä tee kenestäkään rikollista.

Useamman henkilön kohdalla olen pohtinut, että omaavatko he säröisän temperamentin ja vahvan oman tahdon, ... vai ovatko he vain kusipäitä.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Laulava Kylätohtori
08.08.2014 12:51:58
darrell: Vaikka temperamentti on geneettiseen rakenteeseen perustuva, ja biologinen ja synnynäinen ominaisuus, niin ei se vielä tee kenestäkään rikollista.

Useamman henkilön kohdalla olen pohtinut, että omaavatko he säröisän temperamentin ja vahvan oman tahdon, ... vai ovatko he vain kusipäitä.

Ei temperamentti vielä tee geneettisesti rikollista, mutta minusta se on kuitenkin mahdollista, että jos tietyt ominaisuudet sattuvat kohdalleen, niin ihminen on periaatteessa "syntynyt rikolliseksi". Eli hän ei ole vain hairahtanut väärälle tielle ja sieltä pelastettavissa, vaan ihminen on sellainen, että hänestä tulee rikollinen, eikä sitä 'rikollisuutta' saa hänestä poistettua, vaikka kuinka 'hoidetaan', 'ymmärretään', ohjataan oikealle tielle', rangaistaan jne. jne...
Myrkky Nuoli
08.08.2014 13:11:30
Laulava Kylätohtori: Avaatko nyt vähän lisää?

Avaan!

Tuo tuomiohomma oli ihan vaan sivuraiteille ajautumista, eikä minkään sortin kritiikkiä. Ainut kritiikin kohde oli tuo eka lause, jolla tunnuit dumaavan tuon Old Joen mt-palvelukommentin ikään kuin meistä kukaan tässä vois tietää miten tuon asian laita on. Tommonen elämäntyyli on joka tapauksessa oire jostain ongelmasta, oli se sitten mt-piiriin kuuluva tai ei.

Laulava Kylätohtori: e. satun itse tietämään tuollaisia patologisia tapauksia erään tuttuni kautta.

Sama, mutta kyseessä on kavereita, niiden nykyisiä porukoita, sukulaisia ja saman kylän kasvatteja - ihmisiä joiden kanssa oon kasvanut ja nähnyt miten ne pikku hiljaa lipsuu päin persettä. Näistä ei varmaan yksikään ole ollut semmoinen tyyppi, jonka kohdalla on ollut alusta asti selvää mihin tie vie. Paitsi yksi kaiffari, jonka isä opetti sitä dokaamaan joskus pikkulapsena, kun pitäähän se opetella. Itsekin kiskoin viinaa säännöllisesti ala-asteella ja kaverin vanhemmat kielsi leikkimästä mun kanssa kun olin ihan selkeetä tarkkismatskua ja matkalla rapakkoon. Jäpikät kanto puukkoja povarissa ja vaikka semmoinen kurkulla tuli muutamaan otteeseen oltua, koskaan ei onneksi ketään mun kaveripiiristä sattunut. Ei se mitään ghettoelämää ollut missään nimessä ja mulla oli sentäs hyvä ja lämmin koti, mutta ois sitä voinut turvallisempikin tunne olla lapsuudessa. Monilta puuttui se turvapaikka johon mennä viilentymään. Tuli siellä montussa käytyä sitten teinivuosinakin vähän rajummin. Nykyään menee oikein hyvin, vaikka ~7 vuotta sitten ei kiinnostanut mikään. Näiden kokemusten jälkeen on vähän vaikea suhtautua kovin jyrkkiin tai vähätteleviin näkemyksiin aiheesta.

Vuonna 1987-syntyneistä lama-ajan lapsista noin 20% on käynyt psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa ja arviolta 50-60% on kärsinyt mielenterveysongelmista. Tässä vähän osviittaa siitä miten käsittämättömän laaja tuo ongelma on. Ihmettelen vaan millä kompetenssilla pystyy ruveta määrittelemään jonkun jäpän "vain kusipääksi" ja that's it. Kusipää on, on toki. Mutta se kusipäisyys ei varmasti ole ainut määrittelevä atribuutti.

Gary the pine: Mä en oo ikinä ymmärtäny näitä ymmärtäjiä, että kun Pena hakkaa spudarijonossa jengiä turpaan, niin Penalla on vaan paha olo, sitä pitää ymmärtää ja auttaa.

Se on ilmeisesti ihan sama miten monta kertaa sen selvästi kirjoittaa, että "Ei, juuri tätä en tarkoita" niin kyllä sieltä joku tulee väkisin ymmärtämään väärin kuitenkin. Sulla on nyt varmaan mennyt ymmärtäminen ja hyväksyminen sekasin. Niin kauan kun tämän kaltasia ongelmia ei edes pyritä ymmärtäkään, niille ei voida tehdä mitään.
Laulava Kylätohtori
08.08.2014 13:33:25
Myrkky Nuoli: Avaan!

Tuo tuomiohomma oli ihan vaan sivuraiteille ajautumista, eikä minkään sortin kritiikkiä. Ainut kritiikin kohde oli tuo eka lause, jolla tunnuit dumaavan tuon Old Joen mt-palvelukommentin ikään kuin meistä kukaan tässä vois tietää miten tuon asian laita on. Tommonen elämäntyyli on joka tapauksessa oire jostain ongelmasta, oli se sitten mt-piiriin kuuluva tai ei.

No joo, itse viittasin lähinnä siihen menetettyyn ryhmään, jolle ei ole enää mitään tehtävissä. Ihmisiin, jotka jollain kierolla tavalla nauttivat rikollisesta elämästään. Sinänsä oli virhe leimata juuri tämä tapaus sellaiseksi asiaa tarkemmin tietämättä.

Sama, mutta kyseessä on kavereita, niiden nykyisiä porukoita, sukulaisia ja saman kylän kasvatteja - ihmisiä joiden kanssa oon kasvanut ja nähnyt miten ne pikku hiljaa lipsuu päin persettä. Näistä ei varmaan yksikään ole ollut semmoinen tyyppi, jonka kohdalla on ollut alusta asti selvää mihin tie vie. Paitsi yksi kaiffari, jonka isä opetti sitä dokaamaan joskus pikkulapsena, kun pitäähän se opetella. Itsekin kiskoin viinaa säännöllisesti ala-asteella ja kaverin vanhemmat kielsi leikkimästä mun kanssa kun olin ihan selkeetä tarkkismatskua ja matkalla rapakkoon. Jäpikät kanto puukkoja povarissa ja vaikka semmoinen kurkulla tuli muutamaan otteeseen oltua, koskaan ei onneksi ketään mun kaveripiiristä sattunut. Ei se mitään ghettoelämää ollut missään nimessä ja mulla oli sentäs hyvä ja lämmin koti, mutta ois sitä voinut turvallisempikin tunne olla lapsuudessa. Monilta puuttui se turvapaikka johon mennä viilentymään. Tuli siellä montussa käytyä sitten teinivuosinakin vähän rajummin. Nykyään menee oikein hyvin, vaikka ~7 vuotta sitten ei kiinnostanut mikään. Näiden kokemusten jälkeen on vähän vaikea suhtautua kovin jyrkkiin tai vähätteleviin näkemyksiin aiheesta.

Onhan niitä molempia tapauksia. Sellaisia, jotka vain sattumusten kautta ajautuvat väärälle raiteelle ja ovat sieltä pelastettavissa, mutta vain, jos nämä itse sitä haluavat. Sitten on se toinen ryhmä (juuri se, johon viittasin), jotka eivät ole palautettavissa oikealle tielle, koska nämä eivät sitä itse halua. Uskon, että suurin osa on kanssani samaa mieltä siitä, että ihmistä ei voi pelastaa, ainoastaan auttaa sitä auttamaan itseään. Mutta auttaminen on turhaa ilman ihmisen omaa halua muuttaa asioita. Ja on olemassa myös se ryhmä, joka ei itseään halua auttaa...

En ole itsekään ketään automaattisesti tuomitsemassa parantumattomaksi tapaukseksi. Jokainen tapaus on yksilöllinen ja sellaisena se pitää myös käsitellä.

Mutta ajatus siitä, että jokainen rikollinen on vain hairahtanut parannettavissa oleva kunnon ihminen, on väärä. Yhtä väärä kuin se, että jokainen rikollinen pitäisi hakata ja lukita loppu iäksi tyrmään sen enempää kyselemättä.

Vuonna 1987-syntyneistä lama-ajan lapsista noin 20% on käynyt psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa ja arviolta 50-60% on kärsinyt mielenterveysongelmista. Tässä vähän osviittaa siitä miten käsittämättömän laaja tuo ongelma on. Ihmettelen vaan millä kompetenssilla pystyy ruveta määrittelemään jonkun jäpän "vain kusipääksi" ja that's it. Kusipää on, on toki. Mutta se kusipäisyys ei varmasti ole ainut määrittelevä atribuutti.

Kuten sanoin, niin se oli virhe diagnoisoida ja viitata juuri tähän tapaukseen. Mutta kuten jo myöskin mainitsin, niin kaikki rikolliset eivät ole parannettavissa psykiatrisella hoidolla, vaikka se joihin varmasti tehoaisikin. Koko ajatus lähti lähinnä muutamista tietämistäni venkuloista, joihin ei todellakaan tehoa muu kuin kuolema tai loppuelämä linnassa...

Aika rajuja lukuja nuo prosenttimäärät....
Myrkky Nuoli
08.08.2014 13:37:41
Jeps.. ei meillä taida lopulta olla erimielisyyksiä tän asian suhteen. Ainut vaan, että mun mielestä tuo parantumattomuus on ajatuksena hyödytön ja ajatusleikkinä ehkä jopa vaarallinen, koska se johtaa ajatteluketjuun jossa voidaan perustella miksi ei kannata edes yrittää. Sitä kun on mahdoton ennalta sanoa. Se on tietysti taivahan tosi, että jokainen parantaa itse itsensä saamansa jeesin mahdollistamissa puitteissa. Tai sitten ei paranna.
darrell
08.08.2014 13:38:28 (muokattu 08.08.2014 13:46:19)
Laulava Kylätohtori: Ei temperamentti vielä tee geneettisesti rikollista, mutta minusta se on kuitenkin mahdollista, että jos tietyt ominaisuudet sattuvat kohdalleen, niin ihminen on periaatteessa "syntynyt rikolliseksi". Eli hän ei ole vain hairahtanut väärälle tielle ja sieltä pelastettavissa, vaan ihminen on sellainen, että hänestä tulee rikollinen, eikä sitä 'rikollisuutta' saa hänestä poistettua, vaikka kuinka 'hoidetaan', 'ymmärretään', ohjataan oikealle tielle', rangaistaan jne. jne...

Ainakaan vielä ei ole todennettu geneettistä tahi biologista perustetta rikollisuudelle. Kun mietin asiaa, niin tietenkin sitä on (edit: tai ainakin voisin kuvitella olevan) synnynnäisiä luonteenpiirteitä, jotka _altistavat_ taparikollisuudelle. Voisin kuvitella, että esim. narsistinen persoonallisuushäiriö ja nettihuijaukset voisivat osoittaa jotain korrelaatiota, jos asiaa tutkitaan.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
tuquoque
08.08.2014 14:02:05
Laulava Kylätohtori: Linnasta voi jatkaa hommia älypuhelimen avustuksella...

No sitten pitänee ottaa se puhelin pois.
m.
phiit
08.08.2014 14:17:07
Laulava Kylätohtori:
ps. ja kyllä, minun mielestäni alkoholismi on sairaus.

Ihan yhtälailla kuin liikalihavuus jne? :D kyllä se "sairaus" on vaan siinä mitä ihminen kurkustaan alas tunkee, ei se viina sinne itekseen mene. Kun ei juo niin paranee tästä "sairaudesta", ihmiset on vain niin surkeita otuksia että keksitään typeriä tekosyitä eri asioille.
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
Twinkle
08.08.2014 14:17:38
Gary the pine: Mua aina huvittaa nää "yhteiskunnassa tietyt ryhmät tekee töitä asian eteen"-tyyppiset kommentit. Tulee vähän niinku yläpuolelta, että olkaatten kärsivällisiä, kyllä me teille sitten kerrotaan kuin tarttee olla että kaikilla on hyvä ja harras olo...

Niin no, jos ei asian ymmärtämiseen rahkeet riitä niin kannattaa ottaa se vähän niin kuin että se tulisi jostakin korkeammalta taholta. Ei sitä kannata turhaan stressata sitten jos kerran käsityskyky jää semmoiseen "turpaan pitäis antaa"-uhoamiseen.
Twinkle
08.08.2014 14:24:59
phiit: Ihan yhtälailla kuin liikalihavuus jne? :D kyllä se "sairaus" on vaan siinä mitä ihminen kurkustaan alas tunkee, ei se viina sinne itekseen mene. Kun ei juo niin paranee tästä "sairaudesta", ihmiset on vain niin surkeita otuksia että keksitään typeriä tekosyitä eri asioille.

Niinkuin mielenterveysongelmia ei ole - kaikkien pitäis vaan ottaa itseään niskasta kiinni, juoda lasi maitoa ja käydä lenkillä.

Kyllähän se niin menee, että jos ei vuoda verta niin ei voi olla sairas.
Myrkky Nuoli
08.08.2014 14:31:59 (muokattu 08.08.2014 14:33:25)
phiit: Ihan yhtälailla kuin liikalihavuus jne? :D kyllä se "sairaus" on vaan siinä mitä ihminen kurkustaan alas tunkee, ei se viina sinne itekseen mene. Kun ei juo niin paranee tästä "sairaudesta", ihmiset on vain niin surkeita otuksia että keksitään typeriä tekosyitä eri asioille.

Se on sinänsä yhdentekevää mitä mieltä oot henkilökohtaisesti. Addiktio on kliinisesti määritelty relapsoituva sairaus. Siihen ei toki sairastu muuta kuin omien tekojen seurauksena, mutta se ei tee siitä vähempää sairautta. Alttius addiktioon on myös geneettinen ongelma. Keuhkosyöpäkään ei vissiin oo sairaus jos röökaa?

Minusta on jokseenkin mielekkäämpää määritellä sairaudet niin kuin lääketiede ne määrittelee, eikä niin kuin nettifoorumoilla tykätään olla mieltä.
phiit
08.08.2014 14:52:47
Twinkle: Niinkuin mielenterveysongelmia ei ole - kaikkien pitäis vaan ottaa itseään niskasta kiinni, juoda lasi maitoa ja käydä lenkillä.

Kyllähän se niin menee, että jos ei vuoda verta niin ei voi olla sairas.

Alkoholismi on täysin itseaiheutettua joten säälipisteitä ei heru, valitan mutta ei voi verrastaa oikeisiin mielenterveysongelmiin.
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)