Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aktiivi/passiivimikit??
1 2 3
ade112
19.04.2004 16:14:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinkin tietämättömänä ja uutena muusikoiden.net:ssä.. Jos joku voisi valaista minulle mitä eroja on Passiivi ja Aktiivi mikeillä kitarassa. Huomasin sen että aktiivimikeissä on jokin erillinen virtalähde, mutta onko saundissa jotain eroja??
 
Kiitos vastauksista jo etukäteen(jos niitä tulee)
 
"...Save Yourself, Don`t End Up Zero!!!"
Olli S.
19.04.2004 16:18:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aktiivit antaa sisäisen etuvahvistimen takia enemmän ulostuloa. Käytetään useimmiten metallissa, toki kuitenkni kaikkialla muuallakin. Jotkut pistävät vahvistimen erittäin helposti särölle, joten sekin viittaisi metallin pariin. Tosin esim. putkivahvistimen ajaminen pienelle rutulle luulisi onnistuvan aika hyvin aktiivien kanssa, jos siihen on tarvetta.
 
"Tehdään nyt neljä ryhmää ja molemmissa pitää olla molempia sukupuolia" -Liikunnanopettajani.
Niskamies
19.04.2004 16:33:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aktiivit ovat yleensä kuumempia, säröää helpommin. Aktiivit tarttevat patterin/pattereita. Mutta mun mielestä aktiivit kompressoivat ääntä sillai ikävästi.
 
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
ReBeat
19.04.2004 16:47:29 (muokattu 19.04.2004 16:51:51)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aktiiveissa on kylmä ja kolkko soundi ja on ihan sama mitä puuta kitara on kun se ei kuitenkaan niitten kans kuulu... ;D
 
t. kumpienkin käyttäjä
 
Tekemällä ei synny musiikkia.
LaXu
19.04.2004 17:02:12 (muokattu 19.04.2004 17:05:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta mun mielestä aktiivit kompressoivat ääntä sillai ikävästi.
 
Aktiiveissa on kylmä ja kolkko soundi ja on ihan sama mitä puuta kitara on kun se ei kuitenkaan niitten kans kuulu... ;D

 
Tämä voi ainakin osittain päteä EMG-mikkien kanssa, mutta minun on ainakin (ulostulotehoa lukuun ottamatta) vaikea erottaa Mastertonen aktiivimikkejä passiivimikeistä soundin perusteella..toisin sanoen soundi ei ole steriili ja dynamiikkaa löytyy.
 
Aktiivimikkien etuja ovat mm.
-(mallista riippuen) passiivimikkejä suurempi ulostuloteho
-eivät hurise pahemmin
-mikit voi säätää lähemmäs kieliä ilman, että mikkien magneettikentät alkavat vetää kieliä.
 
Miinuksena on sitten tuo patterin tarve. Mulla on kuitenkin ollut sama 9V patteri Mastertonejen kanssa käytössä jo suunnilleen vuoden ja yhä pelittää hienosti.
Shaft
19.04.2004 19:00:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aktiiveissa on kylmä ja kolkko soundi ja on ihan sama mitä puuta kitara on kun se ei kuitenkaan niitten kans kuulu... ;D
 
Olen eri mieltä. Kaikki kitaran akustisen soinnin nyanssit eivät ehkä välity huippuluokan passiivimikkien tapaan, mutta kyllä kitaran ominaissoundi on täysin erotettavissa.
 
ReBeat
19.04.2004 19:19:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ääh... olin tarkottanut sen vitsiksi. Kyllä aktiivit myös mun kultakorvaa miellyttävät ihan hyvin :) EMG:t (H-S-S) on toisessa kitarassa ja Dimarziot (H-H) toisessa ja kumpaakaan en mikkien takia vierasta. Muista syistä johtuen (eri runkopuut, tallat, satulat... toinen halko / toinen ei) nuo kuulostavat kyllä aivan erilaisilta.
 
Tekemällä ei synny musiikkia.
ade112
19.04.2004 19:39:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeahh!! tämä auttoi jo paljon...
 
"...Save Yourself, Don`t End Up Zero!!!"
Shaft
19.04.2004 20:41:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ääh... olin tarkottanut sen vitsiksi.
 
Joo, vähän mietinkin oletko tosissasi.. Mutta tuon kaltaisia kommentteja kuulee kyllä varsin usein. Toki aktiiveilla on jossakin määrin oma soundinsa, mutta luulisin että osa kriitikoista ei ole perehtynyt niihin kovinkaan perusteellisesti.
 
yannara
04.08.2014 10:30:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites aktiivimikit toimii, kun paristo alkaa olla lopussa? Heikkeneekö soundi lopussa ajan kanssa, vai osaako mikit kuluttaa pariston loppuun tasaisesti ja se sitten vaan loppuu? Ettei tarvi miettiä, "olisikohan tässä paristot alkaneet loppumaan kun kuuluu huonommin". Tulee vaan vainoharhaiseksi tuosta :)
 
jhlamm
04.08.2014 11:02:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yannara: Mites aktiivimikit toimii, kun paristo alkaa olla lopussa? Heikkeneekö soundi lopussa ajan kanssa, vai osaako mikit kuluttaa pariston loppuun tasaisesti ja se sitten vaan loppuu? Ettei tarvi miettiä, "olisikohan tässä paristot alkaneet loppumaan kun kuuluu huonommin". Tulee vaan vainoharhaiseksi tuosta :)
 
Pientä heikkenemistä tuossa soundissa tapahtuu, muttei välttämättä mitään radikaalia, kultakorvat kyllä huomaavat. Sitten kun paristo oikeasti loppuu niin se kuulostaa enää pelkältä pierulta eli sen huomaa. Toki eihän paristo mitään maksa, joten vainoharhaisena kannattaa ostaa uusi. Vanha sitten kitaralaukkuun varalle, jos yllätyksiä sattuu.
 
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
zedder
04.08.2014 11:08:47 (muokattu 04.08.2014 11:09:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oman kokemukseni mukaan ensimmäinen asia mistä huomaa patterin ehtymisen on se että puhtaalla soundilla alkaa ääni säröytymään. Sitä ennen ei ole paljonkaan väliä että puuttuko jokunen millivoltti.
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
yannara
04.08.2014 12:16:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälainen paristo noihin yleensä menee? Onko mahdollista mitään akkua käyttää?
 
Antti1
04.08.2014 12:25:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yannara: Minkälainen paristo noihin yleensä menee? Onko mahdollista mitään akkua käyttää?
 
Yleensä kitaroiden aktiivielektroniikka ja -mikit käyttää 9V paristoja, voihan siinä käyttää akkujakin.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
inrock
04.08.2014 13:13:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on omassa Reiskassa nyt Teslan AH-satsi. Ihan hyvät mikit ovat olleet ja jotenkin tuovat tuollaiseen keskiluokassa pyörivän jaskan sointiin sellaista räyhäkkyyttä ja räkäisyyttä, mitä ei juurikaan vakioilla passiivisilla kiinanhumppareilla löytynyt. Se täytynee kuitenkin mainita ettei noilla oikein heläkästi se Agentsi taivu vaikka miten oisi Voxit ja pelit, mutta sellaisen soitantaan löytyykin ihan eri pelit sitten. :)
 
Everything louder than everything else...
McLeach
04.08.2014 20:23:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaXu:
Aktiivimikkien etuja ovat mm.
-(mallista riippuen) passiivimikkejä suurempi ulostuloteho
-eivät hurise pahemmin
-mikit voi säätää lähemmäs kieliä

 
No en nyt lähtisi tuota ulostulotehoa ja korkeuden säätöä kovin hanakasti nimenomaa eduiksi laskemaan. Ominaisuuksiahan noi vaan on, ja monelle epätoivottuja ja ylimääräsiä. Sama kun sanoisi että white falconin tms. etu on se että siinä on iso koppa.
 
Ziggy Bubba
04.08.2014 20:31:15 (muokattu 04.08.2014 20:32:09)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla kokemusta näistä kahesta ehkä yleisimmästä useammassa eri kitarassa: EMG 85 ja 81.
 
Reilulla säröllä saa tanakan ja aika hurinavapaan soundin. Ihan puhtailla kieli näpättynä on vähän kuin piano soundiltaan. Pienellä "blues-säröllä" en ole päässyt edes lähelle hyvää soundia.
 
Oma Duncan Distortion muuten hurisi EMG:tä vähemmän, varmaan hyvin vahattu. Hevisounditkin oli enemmän mieleen. Enemmän rähinää.
 
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
phiit
04.08.2014 21:07:56 (muokattu 04.08.2014 21:08:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: Mulla kokemusta näistä kahesta ehkä yleisimmästä useammassa eri kitarassa: EMG 85 ja 81.
 
Reilulla säröllä saa tanakan ja aika hurinavapaan soundin. Ihan puhtailla kieli näpättynä on vähän kuin piano soundiltaan. Pienellä "blues-säröllä" en ole päässyt edes lähelle hyvää soundia.
 
Oma Duncan Distortion muuten hurisi EMG:tä vähemmän, varmaan hyvin vahattu. Hevisounditkin oli enemmän mieleen. Enemmän rähinää.

 
Kyllä 81 toimii kevyemmillä rosoilla hyvin ja irtoaa siitä kelvot cleanitkin helposti. Ihan turhaan parjattu mikki eikä tuo ulostuloltaankaan ole niin eri maailmasta kuin monet kuumat passiivimiki mutta makuasioita makuasioita. EMG:issä ääni erottelevuudelle ja hurinattomuudelle.
 
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
SG__
24.08.2014 22:28:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Kyllä 81 toimii kevyemmillä rosoilla hyvin ja irtoaa siitä kelvot cleanitkin helposti. Ihan turhaan parjattu mikki eikä tuo ulostuloltaankaan ole niin eri maailmasta kuin monet kuumat passiivimiki mutta makuasioita makuasioita. EMG:issä ääni erottelevuudelle ja hurinattomuudelle.
 
Sait plussaa, koska puhuit totta. Minäkin diggaan EMG:ssä juurikin hurinattomuudesta ja erottelukyvystä. Tämä yleinen keskusteluntaso noista EMG:stä on ollu jokseenkin raivostuttavaa, koska itse olen käyttänyt ihan kantrista acdc-rokkiin ja semiheviin kyseistä 81:stä (ja 60:stä ja S:iä) jo vuosia. Kyllä minä tiedän että passiiveissa on enemmän dynamiikkaa, mutta tämä yleinen dissaaminen on ihan järjetöntä. Jos jengi tajuis että niitä EMG:tä ei välttämättä tarvi tuupata ihan kieliin kiinni, voisivat oppiakin jotain. Makunsa kullakin mutta joku roti.
 
jepulisjee
sustain65
24.08.2014 22:36:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osuvasti todettu, phiit ja SG__, tempaisin kummallekin plussat.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «