Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Top 10 vinkit vian etsimiseen
1
Kipander
30.07.2014 07:50:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Olen inspiroitunut vian etsimisestä audiolaitteistoissa jo pitkään. Kirjoitin kymmenen yleispätevää ohjetta, joista toivoisin olevan apua kaikille vian etsijöille kun tilanne on päällä.
 
http://backstage.custom-sounds.com/ … uulu-paineen-alla-toimiminen-top-10
 
Jos teillä tulee muita vinkkejä mieleen, jakakaa niitä ihmeessä!
 
Parhain terveisin
 
Kimmo Aroluoma
 
Attew
30.07.2014 10:31:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nää on aina hyviä tekstejä, ja ehdottaisinkin että laittaisi nää kaikki yhteen threadiin, koska nää satunnaisesti nimetyt saattaa helposti mennä ohi.
 
I am alive, what's your excuse?
Demo Harrison
30.07.2014 14:43:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tykkäämisen paikka muuten tuo Backstage-lehtikin yleensä, kun on ainakin multa mennyt ohi. Hyvä että klikkasin tänne :-).
 
Krooninen sävelkorvan tulehdus ja rytmitajuttomuustila jo vuodesta...
-HP-
30.07.2014 16:06:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Attew: Nää on aina hyviä tekstejä, ja ehdottaisinkin että laittaisi nää kaikki yhteen threadiin, koska nää satunnaisesti nimetyt saattaa helposti mennä ohi.
 
Backstagelle olikin oma ketjunsa, mihin sen käyttö muuten hävisi?
 
Kuka väittää ettei kitara muka ole lyömäsoitin?
Laulava Kylätohtori
30.07.2014 16:09:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-HP-: Backstagelle olikin oma ketjunsa, mihin sen käyttö muuten hävisi?
 
Eikö siitä voisi tehdä pysyvän?
 
Jumalat puhuvat hullujen suulla...
-HP-
30.07.2014 16:32:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Eikö siitä voisi tehdä pysyvän?
 
Tais olla jo silloin ajatuksena mutta jäi ilman pysyvän asemaa. Haulla löysin ketjun ja viime vuoden marraskuussa oli jäänyt ketju unholaan.
 
Kuka väittää ettei kitara muka ole lyömäsoitin?
Ziggy Bubba
30.07.2014 18:51:05 (muokattu 30.07.2014 18:51:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erittäin asiallinen teksti taas kerran. Tällaisten tekstien/videoiden tms. lisäarvo on varmasti omiaan nostamaan myös firman statusta soittajien keskuudessa, näin kävi ainakin omalla kohdalla suhteessa Custom Soundsiin.
 
Yleensä olen irrotellut simppelisti piuhoja (ja naputellut sormella plugeja) vahvarista efekteihin päin, katsonut miten pitkälle soundi menee. Useimmiten kyseessä on oma kämmi, tyyliin plugi huonosti kiinni.
 
Mun kamademot Youtubessa: ZE BUBBA's page
sebu
31.07.2014 17:31:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kipander: Moi!
 
Olen inspiroitunut vian etsimisestä audiolaitteistoissa jo pitkään. Kirjoitin kymmenen yleispätevää ohjetta, joista toivoisin olevan apua kaikille vian etsijöille kun tilanne on päällä.
 
http://backstage.custom-sounds.com/ … uulu-paineen-alla-toimiminen-top-10
 
Jos teillä tulee muita vinkkejä mieleen, jakakaa niitä ihmeessä!
 
Parhain terveisin
 
Kimmo Aroluoma

 
Kun aikaa on vähän, on parempi tietää mitä tekee. Tässä omia metodeja, osin samoja kuin artikkelissa:
 
- Signaalitien tuntemus.
 
- Yksinkertaista systeemi: äänilähde - piuha - vahvistin - piuha - kajari. Kaikki muu pois. Tarkista liittimet ja piuhat ja volumet :) . Jos toimii, niin vika muualla.
 
- Mut, jos ei kuulu mitään, vaihda piuha, sitten äänilähdettä tai vahvistinta, kunnes ongelmakohta selvä. Itse lähden liikkeelle alusta ja pyrin selvittämään mihin signaali katkeaa. Varmistan, että signaali lähtee alusta liikkeelle jollain toisella laitteella.
 
- Lisää osia signaalitien joukkoon, kunnes vika löytyy. Virtapiuhan irtoaminen sopivasti true bypass pedaalista saattaa olla myös hämäävää. Valo ei syty, mutta ääni kulkee välillä läpi välillä ei. WTF!
 
- Mikään ei ole itsestään selvää! Olipa kerran eräs kanttori, joka oli valmiiksi kytkenyt sähköpianon pikkumikseeriin. Mikit toimi, mutta pianosta ei pihaustakaan. Ei vaikka liitettiin mikkikanavaan. Kaksi monopiuhaa lähti pianosta ja kaksi tuli mikseriin. Piuhat läjässä lattialla. Kaikki näytti siis hyvältä. Hetken tuumailun jälkeen huomattiin, että kanttori oli kiireessä vetänyt pianon L outista piuhan R outiin ja mikserissä L inputista R inputtiin. Että semmonen.
 
Tunne siis kamasi ja miten homma toimii ja mikä katkaisee signaalin tien laitteissasi!
 
Jone the Bone
31.07.2014 17:55:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sebu:
Olipa kerran eräs kanttori, joka oli valmiiksi kytkenyt sähköpianon pikkumikseeriin. Mikit toimi, mutta pianosta ei pihaustakaan. Ei vaikka liitettiin mikkikanavaan. Kaksi monopiuhaa lähti pianosta ja kaksi tuli mikseriin. Piuhat läjässä lattialla. Kaikki näytti siis hyvältä. Hetken tuumailun jälkeen huomattiin, että kanttori oli kiireessä vetänyt pianon L outista piuhan R outiin ja mikserissä L inputista R inputtiin. Että semmonen.

 
Tällaisiin (ja vastaavanlaisiin) kömmähdyksiin olen törmännyt itsekin vuosien varrella. Kun lattialla on kymmeniä metrejä mustaa kaapelia enemmän tai vähemmän mytyssä, on tuskallisen vaikeaa ruveta selvittämään perusasiaa (usein hämärässä valaistuksessa), eli menevätkö kaapelit oikeisiin osoitteisiinsa.
 
Nuo vikojen etsintään käytetyt vuodet ovat opettaneet myös sen, että itse merkkaan kaapeleideni molemmat päät jollakin uniikilla tavalla, jolloin on kaapeleiden seikkailut mytystä myttyyn, mikistä lavarasiaan/mikseriin ym. helpompi selvittää.
 
Joillakin liitinvalmistajilla (esim Neutrik) on myös tuotteissaan värirenkaita, joilla merkatut liittimet helpottavat kytkentöjen selvittelyä. Myös eri värisiä kutistesukkia voidaan käyttää merkkauksessa, sekä myös tietenkin sitä teippiä, josta kylläkin jää helposti ikävän tuntuisia liimajätöksiä, kun teippi irtoaa tai irroitetaan.
 
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
Tympee Huttunen
31.07.2014 18:18:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse suosittelen myös kytkennän puolittamista vianetsinnän suhteen.Tuttua hommaa elektroniikkakorjauksessa. Eli mennään keskelle kytkentää ja katsotaan, kumpi puoli toimii. Tuon jälkeen sama homma puolitetulle kytkennälle.
 
JaaGeRMaisTeR
31.07.2014 19:35:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse käytän helpointa tyyliä. Sähkö tulee, sähkö menee. Eipä ole tähän mennessä vikaan tullut, jota tuo tyyli ei löydä.
 
Kipander
01.08.2014 19:47:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Tämä oli hyvin muotoiltu, ajoin samaa inserttipisteillä, joita voi olla useampiakin, puolitus on terminä hyvä ja selkeä, keskeltä sisään :)
 
TV Kimmo
 
Lastinen: Itse suosittelen myös kytkennän puolittamista vianetsinnän suhteen.Tuttua hommaa elektroniikkakorjauksessa. Eli mennään keskelle kytkentää ja katsotaan, kumpi puoli toimii. Tuon jälkeen sama homma puolitetulle kytkennälle.
 
Kipander
01.08.2014 19:48:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Merkkaamisesta, jätin se käsittelemättä koska olin aikaisemmin kirjoittanut aiheesta blogin, mutta kyllä! Merkkaaminen hätätilanteessa on ainoa keino selvitä hädästä.
 
http://backstage.custom-sounds.com/ … ve/paskahalvaus-iskee-oletko-valmis
 
Parhain terveisin
 
Kimmo Aroluoma
 
Jone the Bone: Tällaisiin (ja vastaavanlaisiin) kömmähdyksiin olen törmännyt itsekin vuosien varrella. Kun lattialla on kymmeniä metrejä mustaa kaapelia enemmän tai vähemmän mytyssä, on tuskallisen vaikeaa ruveta selvittämään perusasiaa (usein hämärässä valaistuksessa), eli menevätkö kaapelit oikeisiin osoitteisiinsa.
 
Nuo vikojen etsintään käytetyt vuodet ovat opettaneet myös sen, että itse merkkaan kaapeleideni molemmat päät jollakin uniikilla tavalla, jolloin on kaapeleiden seikkailut mytystä myttyyn, mikistä lavarasiaan/mikseriin ym. helpompi selvittää.
 
Joillakin liitinvalmistajilla (esim Neutrik) on myös tuotteissaan värirenkaita, joilla merkatut liittimet helpottavat kytkentöjen selvittelyä. Myös eri värisiä kutistesukkia voidaan käyttää merkkauksessa, sekä myös tietenkin sitä teippiä, josta kylläkin jää helposti ikävän tuntuisia liimajätöksiä, kun teippi irtoaa tai irroitetaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «