Aihe: Halpa mutta hyvä Putkivahvari?
1 2 3 4 5
Laulava Kylätohtori
02.07.2014 08:43:45
J.Nikkanen: Kunnon mörssäri treenikselle ja kotiin USBi hommiin Line6 Pod Studio UX1 vaikkapa. Kuka jaksaa kantaa kodin ja treeniksen väliä minkäänmoista comboa/nuppi-kaappi yhdistelmää ellei ole aivan mahdoton pakko?

Kyllä minä ennemmin kannan nuppia kodin ja treeniksen väliä kuin soittelen kotona jollain Podin kakalla. Muutenkaan en ymmärrä ajatusta, että kotona (missä suurempi osa soitosta kuitenkin tapahtuu) soitellaan huonoilla soundeilla.

Toki kerrostalo jne. asettaa rajoituksia, mutta eikö esim. dynamiikan ym. hanskaanotto ole hieman vaikeaa, jos treeniksellä on kunnon dynaaminen putkari ja kotona joku parin sadan "kökkö", josta dynamiikka puuttuu kokonaan...

Ei siis vittuilulla tai muuten, kunhan nyt vaan ihmettelen... :)
- Thunder will never die!
phiit
02.07.2014 08:47:17 (muokattu 02.07.2014 08:48:01)
Laulava Kylätohtori: Kyllä minä ennemmin kannan nuppia kodin ja treeniksen väliä kuin soittelen kotona jollain Podin kakalla. Muutenkaan en ymmärrä ajatusta, että kotona (missä suurempi osa soitosta kuitenkin tapahtuu) soitellaan huonoilla soundeilla.

Toki kerrostalo jne. asettaa rajoituksia, mutta eikö esim. dynamiikan ym. hanskaanotto ole hieman vaikeaa, jos treeniksellä on kunnon dynaaminen putkari ja kotona joku parin sadan "kökkö", josta dynamiikka puuttuu kokonaan...

PODhan on paras niin kotona, treeniksellä kuin keikoillakin. Käyttäjässä vikaa jos ei siitä hyvää ääntä ulos saa. Roudaaminen on niin nähty ;)
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
Laulava Kylätohtori
02.07.2014 08:49:10
phiit: PODhan on paras niin kotona, treeniksellä kuin keikoillakin. Käyttäjässä vikaa jos ei siitä hyvää ääntä ulos saa.

Voihan se niinkin olla, mutta käyttäjässä nyt ainakin on vikaa. Mutta sitä en usko, että siitä saa yhtä hyvää ja dynaamista soundia kuin kunnon laatuvahvarista...

Mutta totta, tämä on vain oma asennevammani, ei siitä kannata välittää...
phiit
02.07.2014 08:51:28
Laulava Kylätohtori: Voihan se niinkin olla, mutta käyttäjässä nyt ainakin on vikaa. Mutta sitä en usko, että siitä saa yhtä hyvää ja dynaamista soundia kuin kunnon laatuvahvarista...

Mutta totta, tämä on vain oma asennevammani, ei siitä kannata välittää...

Kokeile, saatat jopa yllättyä kun pääset kunnolla ruuvaamaan ajan kanssa.

Voishan tän koko homman jo kääntää pikkuhiljaa toisinkin päin että miksi vetää putkivahvistimilla kun harvalla enää on kuvaputki televisiotakaan saati putkiradiota käytössä :)
Laulava Kylätohtori
02.07.2014 08:57:15
phiit: Kokeile, saatat jopa yllättyä kun pääset kunnolla ruuvaamaan ajan kanssa.

Siinä on just se ruuvaus, miksi en halua edes kokeilla. En pidä säätämisestä, enkä osaa sitä, joten ei kiitos. Se menee 'monipuolisten' pedaalienkin kanssa aina niin, että aikani ruuvaan ja ruuvaan, kunnes kaikki alkaa kulostamaan paskalta ja sitten pistän sen torille. Kuten sanoin, vika on täällä päässä.

Voishan tän koko homman jo kääntää pikkuhiljaa toisinkin päin että miksi vetää putkivahvistimilla kun harvalla enää on kuvaputki televisiotakaan saati putkiradiota käytössä :)

Epäilemättä, mutta samalla pitäisi myös kyseenalaista, että miksi käyttää pussihousuja ja puulusikkaa ja siinähän nyt ei olisi mitään järkeä... ;)
phiit
02.07.2014 09:01:51
Laulava Kylätohtori: Siinä on just se ruuvaus, miksi en halua edes kokeilla. En pidä säätämisestä, enkä osaa sitä, joten ei kiitos. Se menee 'monipuolisten' pedaalienkin kanssa aina niin, että aikani ruuvaan ja ruuvaan, kunnes kaikki alkaa kulostamaan paskalta ja sitten pistän sen torille. Kuten sanoin, vika on täällä päässä.

Epäilemättä, mutta samalla pitäisi myös kyseenalaista, että miksi käyttää pussihousuja ja puulusikkaa ja siinähän nyt ei olisi mitään järkeä... ;)

MC Hammerin harem tyyli tavallaan meni jo muodista (kai?) mutta puulusikat on kyllä edelleen kivoja :)
Gabe
02.07.2014 09:41:04
Laulava Kylätohtori: Kyllä minä ennemmin kannan nuppia kodin ja treeniksen väliä kuin soittelen kotona jollain Podin kakalla. Muutenkaan en ymmärrä ajatusta, että kotona (missä suurempi osa soitosta kuitenkin tapahtuu) soitellaan huonoilla soundeilla.

Samaa mieltä, elämä on liian lyhyt kituutettavaksi huonoilla soundeilla missään. Muutenkin on hassua että treeniksellä on vehkeet viimeisen päälle ja kotona missä soittaa suurimman osan ajasta kituutta sitten. Eikä se kerrostalokaan mitään sen ihmeempiä rajoituksia aseta jos hommaa kunnon kuorman ja soittelee asetettujen aikarajojen puitteissa. :)
J.Nikkanen
02.07.2014 10:41:34
Jaksoin mäkin aikani lässyttää noista paskoista digihimmeleistä kotikäytössä. Olen syönyt sanani ja myönnän sen. Helppoja, omalla tavallaan hauskoja (koska plugarit) ja äänittäminen melko helppoa. Hemmetistihän nuo ovat kehittyneet, joten suosittelen testaamaan. Niin ja semmonen hassu juttu, ihan perus Audacityllä ei sen suurempaa eroa ollut aaltomuodoissa vaikka toinen oli digi-signaali ja toisen kitaran signaali mallia putkietunen-putkipäättäri-Engl 212 Pro-Shure 57 mutta tiedä näistä sitten. On se hassua kuitenkin niin. En vaan ehkä osannut?

Tuohon roudaushommaan vielä, esim. bassonuppi (digihimmeli tiätty!) mahtuu kivasti alu-salkkuun ja kulkee jollain tavoin helposti mukana. Tööttää monta sataa digiwattia treeniksellä isoon kaappiin ja saman verran tarvittaessa kotona pieneen kaappiin. Headroomia on ja botnea ja on. Kaikkea. Kotikaapin elementti on pieni ja hieman epäherkkä, saa siis avata volumeakin ihan kivasti vaikka diginuppi ei siitä niin tarkka olekkaan.

Kukin kuitenkin tehköön niinkuin lystää ja parhaaksi näkee.
Vielä joskus soitan, siihen asti selitän.
Osteri
02.07.2014 11:04:33
Laulava Kylätohtori: Muutenkaan en ymmärrä ajatusta, että kotona (missä suurempi osa soitosta kuitenkin tapahtuu) soitellaan huonoilla soundeilla.

Minä taasen ymmärrän tämän täysin. Itse olen kokenut että kotona treenailee vain ottamaan biisin haltuun ja soundeja ehtii sitten fiilistelemään treeniksellä kun sinne riittävän usein menee. En muutenkaan jaksa hakea uusia soundeja joka biisiin koska tietyillä säädöillä sitä tuppaa soittelemaan ja hienosäätöä voi hyvin tehdä sitten muiden soittajien kanssa = miltä se kokonaisuus yhdessä kuulostaa.
Vaikka kotona varastossa voinkin luukuttaa vahvareilla riittävästi, niin aika usein löydän itseni makkarin perältä kuulokkeet päässä ja hehku päällä VoxTonelabissa.

Tämä minun ajatukseni on tietysti täysin nurinkurinen, mutta halusin vain tuoda esille, että ymmärrän kotisoittelun toisella tavalla. Joku muukin voi olla samaa mieltä ja kukin taklaa tyylillään. Erilaisia kamoja pitää hankkia että fiilistelyynkin on sitten mahdollisuus jos siltä tuntuu.

btw: en viitsinyt laittaa Torille ilmoa, että kettusen pino on MYYTY eilen, mutta tulkoon sekin nyt tässä tiedoksi :) Joltain osin soundipaletti ehkä hieman kapeni, mutta tuntuu että ei katastrofia tapahtunut kuitenkaan.
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
Tami
02.07.2014 11:05:08

phiit: Kokeile, saatat jopa yllättyä kun pääset kunnolla ruuvaamaan ajan kanssa.

Heheh...

Mä olen vankkumaton mallintavien kannattaja ja Kemperiä lukuunottamatta muut varteenotettavat vaihtoehdot ovatkin talossa jo pyörähtäneet. Ainoa tyyli jota niistä ei siedettävästi saa ulos on perinteinen "agents-rautalanka" jolla siis soitellaan esmes häissä ne alkuillan pakolliset tanssimusat.
Halvin bulkkiputkikombo ja bossin re-20 ovat kuitenkin valovuoden vielä edellä em. soundissa, ihmeellistä??

Kysyjälle: Jätä se x2 väliin.Osta suosiolla tässä ketjussa mainituista merkeistä (classic 30 / hrd) joku peruskombo ja kasaa sen eteen polkimilla palettia. Noissa vehkeissä on se etu, että ne on toimiviksi todettu JA ne saa kyllä kaupaksi sitten kun aika tulee. Väitän, että classic 30 ja sen eteen joku bossin perussärö( sd1 tms) riittää soittouralla pidemmälle kuin tuo mallintava fenkku. Efektien opetteluun pääsee sitten jollain mallintavalla muljuttimella. Itse käytän keikkaelämässä harvemmin särön ja delayn lisäksi muita => mulla on laudassa yksittäisiä muljutuksia varten Line6 M5 josta saapi sitten tarvittaessa lisättyä muljutusta....harvemmin kuitenkin enää.. :-(

Oma suositus on sitten tuo carvini jollaista kauppaan torilla. Se on hinta/soundi/laadultaan hyvä ja siksipä mulla niitä onkin kaksi :-). Itse käytän vahvarista vain puhdasta kanavaa ja puhdasta tuossa piisaa riittävästi. Säröpuoli menee kevyeen rokkiin asti ja polkimilla sitten ihan mujuun asti.
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
iec
02.07.2014 11:50:34

Mikäs mahtoi muuten olla ketjun aloittajalla hintahaarukka? Aivan halvimmasta päästä löytyy esim käytettynä Peaveyltä muun muassa Valveking ja Windsor, eli siinä mennään noin 200 euron hinnoissa. Näyttipä samassa luokassa olevan myös Fender Champ 12" kajarilla tuolla torilla.

Riippuu sitten tosiaan bändistä ja treenien volyymitasosta, että paljonko tarvii puhdasta soundia. Kohtuu varmalla pohjalla mennään monessa tapauksessa yli 20w tehoilla, mutta usein 15w putkarikin riittää. Tästä tehontarpeesta löytyy monta threadia, joten ei siitä sen enempää. Sillä vain että 10w vahvarit voivat olla joissan tapauksissa liian pikkuisia. Omalla bändillä rockin ja bluesrockin parissa on 22-30w riittänyt kitaravahvistimilla (putkivahvari), vaikka joskus rumpali hieman innostuukin paukuttamaan melko lujaa. Kerran kokeiltiin Classic 30:llä että kumpi antaa periksi, rumpali vai minä. Rumpali totesi että ei tarvitse vääntää volyymiä enää isommalle :) Tosin silloin taisin vetää särökanavalla...

Oma suositus kuitenkin olisi, että jostain alkaen 300e käytettynä voisi olla jo sellainen putkivahvari, että sillä soittelee pitempäänkin. 500 e luokassa Fender HRD voisi olla jopa sellainen, että ei tarvitsisi enää vaihtaa koskaan, ellei hurahda vintagepuolelle tai ala muuten vaan kamarunkkariksi, kuten suurin osa meistä täällä :D . Joka tapauksessa kannattaa ehdottomasti käydä musaliikkeissä kokeilemassa ja kuulostelemassa mikä soundaa hyvältä.

-iec
Ja niin päin pois...
phiit
02.07.2014 11:54:02
Tami: Heheh...

Mä olen vankkumaton mallintavien kannattaja ja Kemperiä lukuunottamatta muut varteenotettavat vaihtoehdot ovatkin talossa jo pyörähtäneet. Ainoa tyyli jota niistä ei siedettävästi saa ulos on perinteinen "agents-rautalanka" jolla siis soitellaan esmes häissä ne alkuillan pakolliset tanssimusat.

Tuo on kyllä soundi johon en edes halua tutustua :)
kekkuliheikki
02.07.2014 12:02:29
phiit: Tuo on kyllä soundi johon en edes halua tutustua :)

Kannattaa tutustua.
En allekirjoita.
phiit
02.07.2014 12:05:11
kekkuliheikki: Kannattaa tutustua.

Saako samalla päästä märän pierun ja oksentaa sateenkaaria?
Osteri
02.07.2014 12:07:17 (muokattu 02.07.2014 12:07:34)
kekkuliheikki: Kannattaa tutustua.

Suosittelen myös. "agents-rautalanka" ja "direstraits-rosoilu" ovat molemmat hienoja strato-kuunneltavia, vaikka en itsekään sellaista edes soita tai tavoittele. Mutta tosi kivaa kuunneltavaa ja nostan hattua maestrojen soundille.
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
phiit
02.07.2014 12:16:22
Osteri: Suosittelen myös. "agents-rautalanka" ja "direstraits-rosoilu" ovat molemmat hienoja strato-kuunneltavia, vaikka en itsekään sellaista edes soita tai tavoittele. Mutta tosi kivaa kuunneltavaa ja nostan hattua maestrojen soundille.

Dire Straitshan on loistava bändi eikä tuo Knopflerin soundi ihan perinteiseen rautalankasoundiin kyllä istu.
Jucciz
02.07.2014 12:23:35
phiit: Tuo on kyllä soundi johon en edes halua tutustua :)

Tähän on kyllä pakko kommenoida, että ei kai edellen ole vallalla suuntaus, jossa ainut puhdas soundi (etenkin häissä) on mahdollisimman paljon Pulliaista matkiva, eli nauhakaikuun ja kompuraan hukutettu Vox-helinä? Mietin vaan, kun hyviä puhtaitakin on monenmoisia, eikä läheskään kaikkeen mun mielestä sovi ns. rautalankasoundi.

Ja ei, älkää käsittäkö väärin: Pulliaisen soundi on loistava siihen musaan, jota mies soittaa.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
kekkuliheikki
02.07.2014 12:24:50
Keskustelu alkaa uhkaavasti ronsyilemaan...
En allekirjoita.
käsi
02.07.2014 12:31:14 (muokattu 02.07.2014 12:56:26)

Tämän virheen olen tehnyt, ja sittemmin korjannut. Kotona on aina mahdollista nykyään soittaa hyvillä tai ihan ok tason kamoilla. Putkareita ei voi huudattaa kotona, mutta kyllä niiden soittotuntumassa on ihan pikkuisen eroa jos vertaa johonkin halpaan mallintavaan purkkiin.

Suosittelen kiinnittämään huomiota siihen vahvistimen laatuun millä soittelet eniten ja teet niitä oikeita harjoituksia. Toki treenikämpällä on hyvä myös olla hyvät kamat, mutta niistä saatava hyöty ei ole oman soiton suhteen ihan sama kuin hyvän treenivahvistimen. Siellä kämpällä kun on ne muutkin soittajat ja ihan kaikkia nyansseja ei joka treenikämpässä vaan kuule kun hukkuu siihen meluun.

Nykyään on onneksi paljon hyviä putkareita tarjolla joiden hinnat on hyvinkin sopuisia

Edit:ihana automaattikirjoitus heitteli omiaan
MUSIC LOVER, Joka on päättänyt onnistua unelmissa
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)