Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Spring vs. plate reverb
1
Juutas
27.06.2014 10:35:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen aikeissa pitkästä aikaa hankkia lautaan reverbin - aiemmassa vahvarissa oli jousikaiku omasta takaa, mutta nyt on mennyt pari vuotta ilman ja hieman on jäänyt ikävä tilan tuntua joissakin biiseissä.
 
Kysymys kuuluu, että kumpaa otsikossa mainittua reverbiä suositte sekä minkälaisessa musiikissa ja minkä vuoksi? En hae vastausta kysymykseen "kumpi kannattaisi hommata" vaan lähinnä näkemyksiä miten nämä kaksi eroavat soundillisesti toisistaan ja miten ihmiset tykkää niitä käyttää. Toiset tykkää tyttärestä ja toiset mummosta, mutta kaikki mielipiteteet sallittakoon. ;) Toki voi myös heittää laajempaakin filosofiointia kaiun (ja muiden esim. huonekaikua imitoivien digihärpäkkeiden) merkityksestä kitarasoundin elävöittäjänä.
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
jkourula
27.06.2014 11:10:36 (muokattu 27.06.2014 11:27:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kummallakin on omat käyttönsä. Spring ja plate kuitenkin ovat vanhoja efektejä ja aikansa teknologian rajoittamia joten niitä käyttämällä saa fiiliksiä eri aikakausien musiikeista.
 
Minulle spring reverb tuo mieleen vanhat blues-levyt ja surf-musan. Hyvässä jousikaiussa on tietty kirkastava tai presenceä lisäävä vaikutus ja paljon dynamiikkaa eli kun soittaa kovempaa niin kaiku vastaa eri sävyllä. Itse tykkään juuri näistä ominaisuuksista. Esim. Catalinbreadin Topanga on erinomainen jousikaiku.
 
Plate reverbistä taasen tulee jazzahtavampia fiiliksiä ja mielikuvia motown- ja soul-musiikista. Se on yleensä pehmeämpi ja neutraalimpi kuin jousikaiku.
 
Oikeastihan säätämällä molemmista saa ihan peruskaikuja tuomaan tilan tuntua, sävyerot kuuluvat enemmän säätöjen ääriasennossa. Jotkut tykkää sitten vielä neutraalimmeista kaiuista, jotka lähinnä simuloivat tilassa soittamista. Minusta voi siinä tapauksessa olla ilman kaikua.
 
Edit:
Tuli vielä mieleen, että myös delayta voi käyttää tuomaan tilantuntua. Joko kevyellä slapbackillä tai sitten useammalla toistolla, mutta delayn taso vaimeaksi asetettuna toimii hyvin. Mielestäni delay toimii yleensä paremmin rankemman särön tai fuzzin kanssa kuin reverb. Mulla on ollut välillä pelkästään delay hoitamassa reverbin tonttia ja ihan hyvin on pärjännyt niinkin.
 
varakeef
27.06.2014 11:35:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos pidit nimenomaan jousikaiun soinnista, hanki sellainen. Van Ampsin Solemate on hyvä. On kai niitä hyvin simuloitukin, en tiedä.
 
Simuloidut tilakaiut tai levykaiut ovat kovin toisentyyppisiä ratkaisuja. Itse miellän niiden olevan omimmillaan studiokäytössä, jossa tavoitteena on usein juuri tilantunnun luominen kuivaan ympäristöön. Livenä on jo tilassa, en koe tarvitsevani lisää epäselvyyttä tuovia elementtejä - jousikaikukin on kiva lähinnä efektinä. Jotkut toki näkevät asian toisin, mutta min kela on tällain.
 
Oikeaa plate-kaikua en ole nähnyt kuin kuvissa. Studiohommissa olen kyllä simuloituja levytkaikuja käyttänyt, mutta lähinnä muissa yhteyksissä kuin kitarassa.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
fox
27.06.2014 11:46:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef:
Oikeaa plate-kaikua en ole nähnyt kuin kuvissa. Studiohommissa olen kyllä simuloituja levytkaikuja käyttänyt, mutta lähinnä muissa yhteyksissä kuin kitarassa.

 
Ei mee pedaalilautaan, muutaman kerran olen moisia roudannut. Mittasuhteet vähän hämärästi muistissa, mutta se viimesin pari jota olin siirtelemässä, taisi olla fyysiseltä kooltaan tuollaset metri seittemänkymmentä korkea, 30 cm paksu ja 2,60 m pitkä. Painoa oli kuulemma 370 kg per laatikko.
Studioissahan noita "aitoja ja oikeita" lähinnä majailee, ellei ole jo viety kaatikselle.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Jucciz
27.06.2014 12:39:43 (muokattu 27.06.2014 12:40:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossapa legendaarinen EMT 140 -levykaiku:
http://4.bp.blogspot.com/-lYPNIWHud … 00/Jan%2BSchenk%2Bheeft%2BPlate.jpg
 
Ei tosiaan mahdu ihan jokaiseen pedaalilautaan.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
I3enjam1n
27.06.2014 12:50:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Tuossapa legendaarinen EMT 140 -levykaiku:
http://4.bp.blogspot.com/-lYPNIWHud … 00/Jan%2BSchenk%2Bheeft%2BPlate.jpg
 
Ei tosiaan mahdu ihan jokaiseen pedaalilautaan.

 
Mutta aika monta pedaalia saa mahtumaan kun käyttää tuota pedaalilautana. :)
 
"...the more fragile harmonics can survive in a vacuum tube; where they seem to be eliminated or squashed in a solid state crystal lattice... ...I think that's the best and simplest I can put it." - Howard Alexander Dumble
fox
27.06.2014 13:05:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Tuossapa legendaarinen EMT 140 -levykaiku:
http://4.bp.blogspot.com/-lYPNIWHud … 00/Jan%2BSchenk%2Bheeft%2BPlate.jpg
 
Ei tosiaan mahdu ihan jokaiseen pedaalilautaan.

 
Mutta ne, mitä viimeks katselin, olikin tiäkkö Telefunkeneita!! =)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
varakeef
27.06.2014 13:09:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Ei mee pedaalilautaan....
 
Niihä mie sanoinkin, että omimmillaan studiossa...
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Freewheeler
27.06.2014 14:11:41 (muokattu 27.06.2014 14:12:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Digitech Hardwire RV-7 pedu, jossa on Lexiconin studioreverbit. Plate ja Spring kuulostavat erityisen hienoilta. Siinä on lisäksi muitakin käyttökelpoisia reverbejä. Laatupurkki eikä mahottoman hintainenkaan, suositukseni.
 
Jucciz
27.06.2014 15:31:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluaa hyvän jousikaiun, levykaiun ja vielä 80-lukuhenkisen räkkikaiun loistavasoundisena, suosittelen lämpimästi Strymon Flintiä. Samaan pakettiin tulee myös kolme legendaarista tremoloa. Erittäin monipuolinen ja -käyttöinen pedaali. Hinta per efekti ei ole paha ja siispä hinta-hupisuhde on erinomainen.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Demo Harrison
30.06.2014 13:57:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Freewheeler: Mulla on Digitech Hardwire RV-7 pedu, jossa on Lexiconin studioreverbit. Plate ja Spring kuulostavat erityisen hienoilta. Siinä on lisäksi muitakin käyttökelpoisia reverbejä. Laatupurkki eikä mahottoman hintainenkaan, suositukseni.
 
Sen verran heräsi kiinnostukseni, että otanpa nyt samalla linkin talteen ja kuuntelen tilaisuuden tullen ääninäytteet. http://www.thomann.de/fi/digitech_hardwire_hw_rv_7_stereo_reverb.htm
 
"Näitä laulan joita tiiän..."
Demo Harrison
30.06.2014 14:09:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko joku kokeillut väsätä itse levykaikua?
 
Mitä lienenkään ollut vasaralla naputtelemassa möksällä, mutta vajan nurkassa nojasi mikä lie alumiinilevy. Ei ollut muistaakseni paljoa jääkaapin ovea isompi, mutta hauskasti reagoi niihin vasaran paukutuksiin. Mahdollinen jatkokehittely jäi kuitenkin sillä kertaa sikseen, jos tässä nyt muutenkaan mikään varsinainen nikkaroitsija olen.
 
"Näitä laulan joita tiiän..."
JoKo
30.06.2014 14:30:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EMT-140:ssä on vielä sekin huono puoli keikkailua ajatellen (painon ja koon lisäksi) että se pitää osittain purkaa ja se levy tukea jotenkin ettei se hajoa roudatessa. Mitään muita huonoja puolia siinä ei sitten olekaan.
 
JoKo
30.06.2014 14:41:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko joku kokeillut väsätä itse levykaikua?

Mitä lienenkään ollut vasaralla naputtelemassa möksällä, mutta vajan nurkassa nojasi mikä lie alumiinilevy. Ei ollut muistaakseni paljoa jääkaapin ovea isompi, mutta hauskasti reagoi niihin vasaran paukutuksiin. Mahdollinen jatkokehittely jäi kuitenkin sillä kertaa sikseen, jos tässä nyt muutenkaan mikään varsinainen nikkaroitsija olen.

 
Mä olin aloittelemassa tollasta projektia mutta se jäi kun löysin alkuperäisen. Sen täristimen voi tehdä jostain laboratoriohommissa käytettävästä koneesta (en muista nimeä). Mikeiksi sopii kontaktimikit ja sen levyn pitää olla terästä, ei karkaistua.
 
http://www.prosoundweb.com/article/how_to_build_your_own_plate_reverb/
 
Jucciz
01.07.2014 22:13:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: EMT-140:ssä on vielä sekin huono puoli keikkailua ajatellen (painon ja koon lisäksi) että se pitää osittain purkaa ja se levy tukea jotenkin ettei se hajoa roudatessa. Mitään muita huonoja puolia siinä ei sitten olekaan.
 
Onks sulla oma 140?
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
JoKo
02.07.2014 11:25:32 (muokattu 02.07.2014 11:28:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onks sulla oma 140?
 
Juu... putki-monomalli.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «