Aihe: Paras kitaristi
1 2 3 4 510 11 12 13 14 15
Zeeboo
11.06.2014 10:07:06
Ajatus siitä, että "paras kitaristi" olisi olemassa, syntyy mieltymyksistä ja arvostelukyvyn rajallisuudesta.

Sopivalla otannalla tehdyn kyselyn perusteella se olen minä. Tai sitten sinä.
White men can't Monk
Lunnu
11.06.2014 13:28:17
Zeeboo: Ajatus siitä, että "paras kitaristi" olisi olemassa, syntyy mieltymyksistä ja arvostelukyvyn rajallisuudesta.

Sopivalla otannalla tehdyn kyselyn perusteella se olen minä. Tai sitten sinä.

Aivan totta. Ja saman ajattelumallin mukaisesti on aivan yhtä mahdotonta väittää että esim. ynkkä tai vai olisi maailman paras kitaristi kuin että eivät olisi.
Nostalgy is not what it used to be
Jucciz
11.06.2014 23:59:13
Ynkkä on (tai ainakin oli) ihan hyvä sirkuspelle, mutta että maailman paras kitaristi...? Enpä tiedä. Hyvä soundi sillä kyllä on, siltä osin kuin se on vahvistinkalustosta kiinni: 70-luvun alun Marshallin soundia on nimittäin hankala sössiä käyttökelvottomaksi.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
LordWinter
12.06.2014 01:59:53
Eddie Van Halen voisi oikeastaan olla. Mies on hyvin usein kaikkien listojen top-kympissä, kun samojen listojen kärkipäässä ovat myös tyyliin Hendrix, Clapton, B.B. King jne ja Eddie on sentään teknisesti huomattavasti noita taitavampi. Yngwie, Vai ja kumppanit taas menevät ehkä teknisyydessä hieman Eddien edelle, mutta noiden vaikutus musiikille on ollut pienempi tai olematon. Eddie on korkealla kaikilla mittareilla katsottuna.
"Hahaha, kiristääkö esarista, onko toistuvia tulehduksia? Annas kun Tohtori Jutku silpoo peniisi." -Röntgen-Jeesus
freakingenius
12.06.2014 03:51:10 (muokattu 12.06.2014 03:59:08)
LordWinter: Eddie Van Halen voisi oikeastaan olla. Mies on hyvin usein kaikkien listojen top-kympissä, kun samojen listojen kärkipäässä ovat myös tyyliin Hendrix, Clapton, B.B. King jne ja Eddie on sentään teknisesti huomattavasti noita taitavampi. Yngwie, Vai ja kumppanit taas menevät ehkä teknisyydessä hieman Eddien edelle, mutta noiden vaikutus musiikille on ollut pienempi tai olematon. Eddie on korkealla kaikilla mittareilla katsottuna.

Rock/heavy- ja blues kitaristien välillä on ehkä vähän vaikea puhua yleisesti paremmasta tekniikasta. Heavy musiikissa hyvänä tekniikkana varmaan pidetään sitä että oikea käsi on nopea ja vasemman käden sormet tekee mahd. pientä liikettä, jotta saataisiin legato tyylistä pilipalitusta. Bluesissa se ei kaiketi ole niin tärkeää kun siinä ei kilpailla siitä kuka soittaa nopeiten. Mun mielestä ihan turhaa ja mahdotonta löytää sellainen "paras kitaristi", joka miellyttäisi eniten kaikkien genrejen edustajia kun jo samojen genrejenkin kannattajilla on niin erilaiset arvot.
Lunnu
12.06.2014 09:10:38
Jucciz: Ynkkä on (tai ainakin oli) ihan hyvä sirkuspelle, mutta että maailman paras kitaristi...? Enpä tiedä. Hyvä soundi sillä kyllä on, siltä osin kuin se on vahvistinkalustosta kiinni: 70-luvun alun Marshallin soundia on nimittäin hankala sössiä käyttökelvottomaksi.

Tehtänköön nyt siis selväksi että minähän en missään nimessä väitä että ynkkä olisi maailman paras kitaristi vaan että yleensä koko väittely aiheesta on täyisn hedelmätöntä. Puolesta tai vastaan.
Nostalgy is not what it used to be
käsi
12.06.2014 11:29:03

Yngwie vetäsee minuutissa satatuhatta nuottia, joku B.B bendaa yhden sävelen tai Cobain kiskaisee neljän soinnun kierron ja huitaisee kitaran läpi rumpusetin basarin.
Ei näitä voi verrata, mutta jokainen omalla tavallaan liikuttaa ihmismieltä ja ihmismassoja.

Voihan näitä kitaristeja vertailla keskenään vaikka kuinka, ja kai ihmisten sisällä asuva luolamies haluaa kilpailla kaikessa ja laittaa asiat paremmuusjärjestykseen. Itse toivoisin keskustelun olevan siihen suuntaan missä ihmeteltäisiin miten joku kitaristi saa niin mielettömän hienon jutun aikaan. Tai eroista, juuri siitä kuinka hienoa on kun B.B vetäsee parin nuotin soolon ja sen vaikutus on sama kuin kitarasankarin pitkä tilulittaa soolo jossa on se pari tuhatta nuottia kymmenessä sekunnissa.

On sitä itsekin näihin paremmuus mittelöihin aiemmin osallistunut ja vannonut että se ja se on maailman paras soittaja. Mulla asia jotenkin valkeni aikoinaan kun selvisi että mun palvoma kitarasankari itse sanoi että käy vieläkin soittotunneilla tietyillä tyypeillä. Ainakin ideat alkaa loppumaan, kerää hän kitaransa ja menee esim Lukatherin luo oppiin. Jos siis nämä meidän palvomat sankarit siis edelleen käy soittotunneilla niin miten hemmetissä me voidaan laittaa niitä paremmuusjärjestykseen. Toinen seikka olinitse herra Les, se sanoi että kitara on siitä mieletön soitin että hän vielä yli 90:tä vuotiaana oppii uusia asioita.

Siinä ajatuksia näin aamukahvin jälkeisen vaikutuksen olotilassa vessanpöntöllä suoltaen ne tähän.
Yhteinen vitutus yhdistää
Mikko
12.06.2014 12:34:10
LordWinter: Eddie Van Halen voisi oikeastaan olla... Eddie on korkealla kaikilla mittareilla katsottuna.

https://www.youtube.com/watch?v=VnYvIfG9Vb4
jpjanhun
12.06.2014 15:38:09 (muokattu 12.06.2014 18:09:55)

Ehkä kitaransoitto on tekniikan puolesta tullut liian helpoksi huipuille ja hommaa pitäisi jotenkin vaikeuttaa, samaan tapaan kuin keihästyyppiäkin vaihdetaan jos se alkaa lentää liian pitkälle jne.

Tässä hyvä vastaava pianonsoittoa vaikeuttava esimerkki pianonsoitto-joglööraus-yhdistelmästä. tuossa on kyllä asennetta:
https://www.youtube.com/watch?v=K23mC4mpobg

Kitaralle vastaava voisi olla vaikka kitaransoitto internetin yli etäohjatuilla käsillä. Tässä tuo latenssin hallinta soitossa muodostaisi osan haasteesta. Muita voisivat olla vaikka kiekkoammunta soiton yhteydessä, tällaisessa taas ammuntatarkkuus "lonkalta" ja kitaran stabiilina pitäminen laukauksen yhteydessä muodostaisivat haasteita.. soittaa pitäisi tietysti ampumisen yhteydessäkin. Hommaa voisi vaikeuttaa vielä steppaamalla samaan aikaan. Lopuksi tulisi sitten vielä näyttävyyden vuoksi vaikka ampua sellainen kaasulla täytetty ilmapallolohikäärme. Tässä voitaisiin ehkä erottaa tosimiehet marjanpoimijoista. Marjanpoimijoiksi osoittautuneet joutuisivat poimimaan mansikat äitimuorin mansikkaplättyjä varten, jotka voittaja söisi suihinsa.

https://www.youtube.com/watch?featu … _detailpage&v=VHIxxH7_g9U#t=256

Tässäkin nimittäin nopeus ei varmasti olisi yli 1000 bpm jos joutuisi soittamaan etäohjatuilla käsillä tai ampumaan kiekkoja samalla, tai ehkä ei olisi edes 500, sanokaa mun sanoneen. Niin että sellaista vaan, en ole katkera mutta kuitenkin.

Tässä vielä jonglöörausta kitaransoiton yhteydessä. Oiskohan tässä kitaransoiton tulevaisuus.
https://www.youtube.com/watch?v=PdPQHYRqw3U
freakingenius
12.06.2014 20:39:00
Kröhöm.. keihäs vaihtuu iän mukaan...t. ex junnukeihäänheittäjä. Ei vaan.
reaper666
13.06.2014 15:01:20
Mä väitän, että se olis steve vai. En ymmärrä miksei olisi? Kukaan ei pysty osoittamaan juttua mitä hän ei pystyisi vetämään. Ja onhan sillä ihan hyviä biisejä. Ja sounditkin kohdallaan. Ei liian pleini niinku esim satrianilla eikä liian metal kuten esim. Ynkällä.
jpjanhun
13.06.2014 15:35:41

reaper666: Mä väitän, että se olis steve vai. En ymmärrä miksei olisi? Kukaan ei pysty osoittamaan juttua mitä hän ei pystyisi vetämään. Ja onhan sillä ihan hyviä biisejä. Ja sounditkin kohdallaan. Ei liian pleini niinku esim satrianilla eikä liian metal kuten esim. Ynkällä.

-no eihän vai pystyisi vetämään yhtäkään noista jutuista mitä tuossa mun aiemmassa tämän ketjun postauksessa on.
ReBeat
13.06.2014 15:36:11

reaper666: Mä väitän, että se olis steve vai. En ymmärrä miksei olisi? Kukaan ei pysty osoittamaan juttua mitä hän ei pystyisi vetämään.

No kyllä pystyisi. Ja olisko Vain järkeä käyttää aikaansa sitten opetellakseen niitä, jotta sitä osaamista voitaisiin tarkastella. Melkoinen trolleri kyllä.
freakingenius
13.06.2014 16:38:22
reaper666: Mä väitän, että se olis steve vai. En ymmärrä miksei olisi? Kukaan ei pysty osoittamaan juttua mitä hän ei pystyisi vetämään. Ja onhan sillä ihan hyviä biisejä. Ja sounditkin kohdallaan. Ei liian pleini niinku esim satrianilla eikä liian metal kuten esim. Ynkällä.

Oletko kuunnellut jokaisen musatyylin jokaisen kitaristin? Pidätkö kaikista musatyyleistä yhtä paljon? Oletko objektiivinen? Et. Et. Et.
Zed
13.06.2014 19:34:00

reaper666: Mä väitän, että se olis steve vai. En ymmärrä miksei olisi? Kukaan ei pysty osoittamaan juttua mitä hän ei pystyisi vetämään.

Eikä tappausta tapahtunut missään muodossa ennen 80-luvun, joten Van Halen. Jestas että olet sekaisin, mies/poju.
Elämäni on toisen kerroksen huoneisto, jonka avonaisesta ikkunasta heitellään huonoja CD-levyjä lumihankeen.
Jucciz
13.06.2014 19:45:23

Tässä oli kyllä kirjoitus harvinaisen täynnä virheellistä informaatiota ja tyhjään perustuvia oletuksia. Ja ynkän soundi metal?

Eiköhän meitä vaan trollata rankemmalla kädellä. Eihän kukaan oikeasti voi olla näin tyhmä.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
losli
13.06.2014 21:02:29 (muokattu 13.06.2014 21:05:25)
sustain65: http://fi.wikipedia.org/wiki/Urheilu

Mun mielestä tämä oli loistava lisäys, koska kitaran soiton julistaminen urheilulajiksi poistaisi monta turhaa riidan aihetta. Voitaisiin keskittyä itse asiaan eli kilvoitteluun.

Kitaran soitto täyttää kaikki urheilun kriteerit kuten nopeus, voima, kestävyys ja tyyli.

Mitkä ovat ne keskeiset elementit joiden perusteella moderni kitaransoitto on henkisempää ja taiteellisempaa kuin vaikka naisten rytminen voimistelu?

Entä onko itsestään selvää että lajin arvostettavuus laskisi jos se julistettaisiin urheilulajiksi?
Groke
13.06.2014 21:52:11 (muokattu 13.06.2014 21:55:08)
Guitar World (09/10/2013): http://www.guitarworld.com/tony-iom … es-our-favorite-instrument?page=0,4

"VAN HALEN: ...A lot of people ask me which Van Halen singer was better.

You cant compare them. Its like asking which guitarist is better. Nobody is better than anybody. Every player is their own person.

IOMMI: I get asked that question about singers all the time, and I cant really answer it either. I really have worked with some amazing musicians and singers.

VAN HALEN: Music is not the Olympics. Its not a sport; its a form of expression. There is no such thing as bad music. There may be music that you personally dont like, but if you dont like it, dont listen to it and shut the fuck up! Dont listen to it and complain about it. Theres lots of music that I dont care for, but you cant say its bad."

Toisaalta, ehkäpä kuitenkin olisi selkeämpää jakaa koko homma kahteen päägenreen? Eli ns. perinteiseen musiikkiin ja urheilumusiikkiin. Jälkimmäisessä genressä sitten olisi kestävyyslajeja, nopeuslajeja, taitosoittoa, parisoittoa, rytmistä kilpasoittoa, freestylesoittoa ja erilaisia joukkuelajeja.

Esim. samalla kun jännittynyt yleisö pureskelisi kynsiään, videotuomarit katsoisivat hidastuskuvasta, että oliko viimeinen kolmen pisteen sweeppi varmasti puhdas suoritus 800 BPM välierien lyhytohjelmassa. Vai tuleeko siitä pisteen vähennys, mikä tietäisi varmaa karsiutumista seuraavan päivän vapaaohjelmasta.
D'oh!
balanced1
14.06.2014 13:01:06
Vähän sama kuin maailman kaunein nainen..katsojan silmissä ja kuulijan korvissa.
Tuota parahutta jos rajaisi alueisiin niin kenties olisi helpompi vastata.
Kuka on nopein, kuka on teknisin, kuka luo parhaita tunnelmia, kuka on paras komppaamaan blå blå..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)