Aihe: Treble bleed mod Stratocasterissa | |
---|
|
Moi. Minulla on tähän asti ollut tapana pitää vola täysillä kitarassa, mutta nyt Tweed Deluxe 5E3 muuttaa tilanteen. Sillä säädetään volume ja soundi kitarasta. Tiedän, että on olemassa Treble Bleed Kit, joka pitää soundin periaatteessa samana vaikka volaa madaltaisi. Stratocasterille vaihtoehdot on näemmä "Duncan" 0,002mF + 100k rinnan, "Kinman" 0,0012mF + 130k sarjassa ja "Simple" 0,001mF, kaikki kytkettynä Straton Volume-potikkaan. Mitä näkemyksiä tästä on, ja ovatko arvot sopivia? Kitaristina keikoilla vuodesta 1960. Aktiivinen tanssiyhtyeissä 60- ja 70-luvuilla. 80-luvun lopusta lähtien soittanut vain koska se on kivaa. |
|
Vastausten tulvasta päättelen että useimmissa forumistien Stratoissa ei ole treble bleediä - ihan niin kuin ennevvanhaanmuinoin kun 5E3 ja Strato oli uusia. Mutta: modin osat on halpoja -> voi kokeilla eri arvoilla mikä matsaa sun kitaraan ja korvaan. Kytkennän voi myös purkaa jos ei tunnukaan hyvältä. Voi nimittäin kuulostaa että passot on kokonaan hukassa kun volyymiä pienentää... Lisälukemista: http://forums.fender.com/viewtopic.php?f=6&t=60326 http://forums.fender.com/viewtopic.php?f=6&t=47235 http://forums.fender.com/viewtopic.php?f=6&t=68552 |
von spets 05.06.2014 10:02:14 (muokattu 05.06.2014 10:03:22) | |
|
Paras TB-modi mitä olen kokeillut on tältä saitilta jäsen Akin suunnittelema. http://muusikoiden.net/artikkelit/884 www.facebook.com/thebadcaseband |
|
Mulla on treble bleedin sijaan kaikissa kitaroissa, myös siinä Stratossa, 50s-kytkis, se on parsa: http://www.premierguitar.com/articl … Gibson_50s_wiring_on_a_Stratocaster "Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!"
- Joe Lynn Turner |
|
Suhr treble bleed. 150K vastus rinnan 680pf kondensaattorin kanssa, toimii! Myös "akimod" on hyvä ja soundi pysyy erittäin muuttumattomana volaa pudotettaessa, mutta itse kaipaan treble bleediltä pientä yläpään vaimentumista. |
|
Wespa: Mulla on treble bleedin sijaan kaikissa kitaroissa, myös siinä Stratossa, 50s-kytkis, se on parsa: http://www.premierguitar.com/articl … Gibson_50s_wiring_on_a_Stratocaster No nyt alkoi kuumottamaan oikein kunnolla. Vaikuttaa todella hyvältä. Tätä pitää kokeilla... All statements and arguments appearing in my writings are fictitious.
Any resemblance to truth, facts or reality is purely coincidental. |
|
73nd3r: Vastausten tulvasta Nonnih. Ei tarvinnu ku siemenen ni johan lähti. ;) |
|
Laulava Kylätohtori: No nyt alkoi kuumottamaan oikein kunnolla. Vaikuttaa todella hyvältä. Tätä pitää kokeilla... Tohon vielä kylkeen korjaa Stratojen johdotuksen pahimman mokan, eli alempi tone tallamikille keskimikin sijaan, ja sit vielä vaikka sarjaankytkentä talla- ja keskimikille sillä samalla tonella mikkikytkin keskiasennossa niin jo alkaa olla Rakokastelimessa monipuolisuutta. "Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!"
- Joe Lynn Turner |
|
Treblebleedejä ei ole, mutta potikat kytketty: volume, mastertone ja viimeisessä kaulamikin portaaton bleedi. Voinen suositella. |
|
Wespa: Tohon vielä kylkeen korjaa Stratojen johdotuksen pahimman mokan, eli alempi tone tallamikille keskimikin sijaan, ja sit vielä vaikka sarjaankytkentä talla- ja keskimikille sillä samalla tonella mikkikytkin keskiasennossa niin jo alkaa olla Rakokastelimessa monipuolisuutta. Tokaissa on kaula- ja keskimikki samalla tonella ja tallamikki omalla tonella. Toiseen stratoon pitäisi vielä tehdä joku vastaava homma. Outoa, että sillä mikillä, jolla tonea varmaan eniten tarvitsisi, sitä ei oletuksena ole. All statements and arguments appearing in my writings are fictitious.
Any resemblance to truth, facts or reality is purely coincidental. |
|
Laulava Kylätohtori: Tokaissa on kaula- ja keskimikki samalla tonella ja tallamikki omalla tonella. Toiseen stratoon pitäisi vielä tehdä joku vastaava homma. Outoa, että sillä mikillä, jolla tonea varmaan eniten tarvitsisi, sitä ei oletuksena ole. No siihen on syynä se että sen tallamikin tarkoitus oli alunperin vähän erilainen, sen piti simuloida pedal steeliä. "Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!"
- Joe Lynn Turner |
juki 05.06.2014 14:37:14 (muokattu 05.06.2014 14:38:20) | |
|
Hideaway: Mitä näkemyksiä tästä on, ja ovatko arvot sopivia? Kyllä varmaan kaikki tässäkin ketjussa esitetyt -duncan, kinman, suhr, akimod - treble bleed kytkennät sopivia ovat. Parhaan omaan setuppiin ja makuun osuvan tuloksen löytämiseksi pitää tässäkin tapauksessa tehdä itse pienet kokeilut. Itse suosin noita rinnankytkentöjä omaavia kytkiksiä ja oma gibboni sai lopullisen iskunsa 50s' kytkennästä yhdistettynä tunattuun treble bleediin. Yhtälöön, kun vielä lisäsi Vitamin T tonekonkat, kaulamikille arvoa hiukan pienentäen, niin kyllä toimii! Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI! |
|
ahvenonkala: Treblebleedejä ei ole, mutta potikat kytketty: volume, mastertone ja viimeisessä kaulamikin portaaton bleedi. Voinen suositella. Tää on hyvä. Mulla on variaatio tästä, mastertone on kaikille mikeille, toisen potikan paikalle panin kiertokytkin kondensaattorien valinnalle mastertonelle ja yksi optio siinä on että ei oo konkkaa, nääs pienikin konkka aiheuttaa vaikuttaa heti kelan resonanssitaajuuteen ja siihen miten tone-potikka nostaa sitä. Lisänä soloswitch, joka ohittaa kokonaan volume-potikan vaimennuksen resonanssitaajuuden f-arvoon ... sen jälkeen siis tulee toi tonecircuitin modaus. Etuna saa täysin raakasignaalin kaikista mikeistä ulos ja artikulaatio on maksimissaan. Toisaalta sitten konkissa on kaikille mikeille 12-pykäläinen säätövara, joka tuottaa laajan skaalan eri resonanssitaajuuksia keloille tummasta 500 hz upto 8-10 khz. Kiinnostavinta siinä on miten ne interaktioi eri vahvistinsimulaatioiden kanssa, eli siis miten eri mallinnukset reagoi input-spektrin ja voimakkuuden mukaan, lähinnä siinä miten kieli alkaa laulaa säröcircuitin mallinnuksen op-ampin epälineaarisessa takaisinkytkentäluupissa (tube-screamer-mallinnukset, kattaen vanhat fender-vahvistimet ja brit/blues/classic-vahvistimet). Mulla ei oo myöskään ei treblebleediä, tsekkaan ens kielivaihdon yhteydessä kun viitsii avata plexin. Bassoja pitäis pudottaa, eli tutkimukset jatkuvat... |
|
Minäkin ensin omaan Auroraani tuon TB:n otin enkä pitänyt ja poistatin sen. Tuo "mikkiblend" on paljon toimivampi ratkaisu itselleni. Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it.
André Gide |
|
Tulipa testattua '50 wiringia. Onhan se omalla tavallaan hyvä ja ymmärrän, miksi joku sitä käyttää, mutta ei se sitten kuitenkaan ollut minun juttuni. Treblet säilyivät toki paremmin kitaran volaa pienennettäessä ja volume täysillä soundissa oli juuri sitä 'in your face' meininkiä, mitä joku tuolla aikaisemmin kirjoitti, mutta muuten en pitänyt soundimuutoksesta. Sanotaanko niin, että normaalikytkennällä kitaran volaa pienennettäessä saa (Expressistä) puhdasta, jossa on tanhuava yläpää, mutta '50 wiringilla yläkerran tanhut loppuivat... Pitää nyt miettiä, jos seuraavaksi kokeilisi treble bleediä... - Thunder will never die! |
|
Laulava Kylätohtori: Tulipa testattua '50 wiringia. Onhan se omalla tavallaan hyvä ja ymmärrän, miksi joku sitä käyttää, mutta ei se sitten kuitenkaan ollut minun juttuni. Treblet säilyivät toki paremmin kitaran volaa pienennettäessä ja volume täysillä soundissa oli juuri sitä 'in your face' meininkiä, mitä joku tuolla aikaisemmin kirjoitti, mutta muuten en pitänyt soundimuutoksesta. Sanotaanko niin, että normaalikytkennällä kitaran volaa pienennettäessä saa (Expressistä) puhdasta, jossa on tanhuava yläpää, mutta '50 wiringilla yläkerran tanhut loppuivat... Pitää nyt miettiä, jos seuraavaksi kokeilisi treble bleediä... Valmistaudu myllytykseen.. treble bleed on väärillä komponenteilla sietämättömän kamala, mutta oikein kalibroituna uljas jos ei käytä germanium fuzzeja. Konkka ja vastus rinnan on mun style, molempien arvoja joutuu säätämään luonnollisen efektin aikaansaamiseksi ja kitarakohtaista on tämä. Isompaa kuin 1n konkkaa en suosittele. Semmoiseen luonnolliseen sweeppiin joku 820p konkka ja siihen vastus rinnan 100-450k väliltä pitäs skulata. Mitä isompi konkka, sitä enemmän trebleä vuotaa. Mitä isompi vastus, sitä enemmän se hillitsee treblen korostumista ja alapään leikkurointia. Vastus myös muuttaa potikan sweeppiä, joten sitäkin saattaa joutua kikkailemaan. Pelkkä 1n konkka yksinään kuulostaa riittävän alas rullattuna jazzmasterin tallamikiltä, jonka perässä on wah ääriasennossa, en suosittele. Up the soldering irons! When in doubt, lower your expectations. |
|
Van Halen mod. Volumepotikka. Se riittää. |
|
Jos pistää treble bleedin, niin saako ge-säröjä modattua niin, ettei soundi ohene niin paljon kitaran volumea pienennettäessä? - Thunder will never die! |
|
Oon seurannut mielenkiinnolla keskustelua, sillä omassa Ruokangas VSOP:ssa on treble bleed. Fulltone 69 ainakin tykkää siitä oikeinkin kovasti, sillä fuzzin ollessa täysillä soundi puhdistuu kokonaan volapotikalla. Tässä on Ruokankaan oma mod, teknisestä toteutuksesta en osaa sanoa mitään. Ihmettelin vaan kun ge-fuzzin ja treble bleedin ei pitäisi sopia yhteen. Ruokangas muuten laittaa oletuksena 50's wiringin kitaroihinsa treble bleedin sijasta. Tämä seurauksena muuan Torvisen kanssa suoritetuista tutkimuksista. Pantse kuulemma edelleen suosii vahvasti treble bleediä... |
Myrkky Nuoli 01.07.2014 11:55:47 (muokattu 01.07.2014 11:56:05) | |
|
Laulava Kylätohtori: Jos pistää treble bleedin, niin saako ge-säröjä modattua niin, ettei soundi ohene niin paljon kitaran volumea pienennettäessä? Jos pystyy niin menee aika monimutkaiseksi, eikä luultavasti oo sen arvoita. Se on germanium-trankkujen ominaisuus se kirkastuminen, luultavasti sitä joutuis kompensoimaan jollain vähän monimutkasemmalla low pass filtterillä tjsp. When in doubt, lower your expectations. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|