Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mnetin Finale-forum
1 2 3 4 531 32 33 34 35 36 37
Euphonium
17.05.2014 20:39:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi Speed-entryssä näppäimistöllä käytettäessä ylennysmerkki tulee joihinkin ääniin S-näppäimellä ja joihinkin taas N-näppäimellä? Mikä ihmeen logiikka tässä on?
 
Dr Dominant
19.05.2014 10:51:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

^ Mä teen aina ylennykset '+'-merkillä ja alennukset '-'-merkillä, joten en ole törmännyt kuvailemaasi ongelmaan. Plussa ja miinus ovat siitä selkeät, että silloin vaan korotetaan tai lasketaan puoli sävelaskelta kerrallaan.
 
Mun ymmärtääkseni 'S' lisää ylennysmerkin silloin, jos sävel on ylentämätön. Jos taas vaikka D-duurissa kirjoitat fissän, ja kursori tämän nuotin yllä painat 'S':ää, niin mitään ei tapahdu koska nuotti on jo ylennetty. 'F' lisää alennusmerkin samalla logiikalla, ja 'N' taas palauttaa ylennetyn tai alennetun nuotin, mutta jos nuotti on valmiiksi kantasävel, niin mitään ei tapahdu. Näin ainakin 2011-versioon saakka, en tiedä onko uudemmissa versioissa muutettu näitä näppäinkomentoja.
 
^^ Sitten vielä tuohon sun aiempaan kysymykseen, voiko repeat-työkalulla lisättyjä objekteja kätkeä. Kyllä voi. Sun pitää ensiksi laittaa objekti sinne nuottiin, ja sen jälkeen right-klikata objektin "kahvaa", sitä laatikkoa josta objektia voi raahata, ja avautuvasta pop-up valikosta ottaa pois ruksi kohdasta "show". Voit myös vain aktivoida objektin ja käyttää näppiskomentoa SHIFT-OPT-CMD-'H' (mac).
 
"Dr. Dominant, I presume?"
Dr Dominant
19.05.2014 10:53:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Euphonium: Kiitos, käytin sitten tuota konstia. Voisiko joku osaavampi vielä kertoa, miten saan Finalen soittamaan kertauksen segnossa. (alkuperäisesä käsin kirjoitetussa nuotissa lukee "DA CAPO AL CODA 1. CON REPLICA") Nyt ohjelma jättää kertauksen tekemättä.
 
Varmista, että luodessasi kertauksen jonka haluat segnotessa kerrattavan, pistä rasti ruutuun "reset on repeat action". Silloin kun finale hyppää segnoon, se resetoi kertausten laskurit ja kertaukset soitetaan sitten taas "alusta".
 
"Dr. Dominant, I presume?"
Euphonium
19.05.2014 11:30:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr Dominant: Varmista, että luodessasi kertauksen jonka haluat segnotessa kerrattavan, pistä rasti ruutuun "reset on repeat action". Silloin kun finale hyppää segnoon, se resetoi kertausten laskurit ja kertaukset soitetaan sitten taas "alusta".
 
Kiitos hyvistä vastausista. :)
 
Syy, miksi en lisää ylennyksiä +-merkillä, että minun kannettavassa ei ole erillistä numero näppäimistöä ja ainakin minun acerissani siitä ylärivissä olevasta +-näppäimestä tulee legatokaari. Ylennysmerkki tulee kun paina shift+, mutta n tai s-näppäimillä sen ylennyksen saa yhdellä näppäimellä. Alennukset laitan -näppäimestä.
 
baron
19.05.2014 14:15:02 (muokattu 19.05.2014 14:17:23)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr Dominant: Varmista, että luodessasi kertauksen jonka haluat segnotessa kerrattavan, pistä rasti ruutuun "reset on repeat action". Silloin kun finale hyppää segnoon, se resetoi kertausten laskurit ja kertaukset soitetaan sitten taas "alusta".
 
Mun ongelma on Stardust jonka choruksen rakenne on ABAC. B on mulla ending 1 ja C ending 2. Haluasin Finalen osaavan kerrata sen mutta Finale soittaa
ABAC AC.
Olen pistänyt "reset on repeat action" rasteja vaikka minne mutta ei onnistu!
(Tai onnistuu siten että B on ending 1,3 ja C 2,4)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Euphonium
24.05.2014 12:17:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyselisin taas. Kirjoitan nuottia hauskanpitobändillemme. Olen kirjoittanut soololaulun omalle layerilleen ja taustalaulun pienemmillä nuoteilla omalleen. Olisi selkeämpää, jos saisin taustalaulun sanat viivaston yläpuolelle ja soololaulun alapuolelle. Onko tämä mitenkään mahdollista? Finale 2011.
 
Dr Dominant
26.05.2014 00:10:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On toki. Valitse lyrics-työkalu, ja sitten lyrics-valikosta lyrics window. Sieltä löydät vasemmasta yläkulmasta pudotusvalikon, josta voit valita "verse", "chorus" tai "section" ja kullekin vielä järjestysnumeron. Nää on tavallaan lyriikoiden omia layereitä. Jokaiselle verselle (1, 2, 3 ...) chorukselle ja sectionille voit säätää oman etäisyyden viivastosta, joten pistä esim. köörit chorus-osastolle ja niille omat paikka viivastolla.
 
Huomaa, että sun pitää aina muistaa käydä valitsemassa mihin "lyriikkalayeriin" uusia lyriikoita kirjoitat, että menee oikein. En osaa oikein paremminkaan selittää tätä, mutta toivottavasti saat tästä tolkkua.
 
"Dr. Dominant, I presume?"
Euphonium
26.05.2014 08:43:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr Dominant: On toki. Valitse lyrics-työkalu, ja sitten lyrics-valikosta lyrics window. Sieltä löydät vasemmasta yläkulmasta pudotusvalikon, josta voit valita "verse", "chorus" tai "section" ja kullekin vielä järjestysnumeron. Nää on tavallaan lyriikoiden omia layereitä. Jokaiselle verselle (1, 2, 3 ...) chorukselle ja sectionille voit säätää oman etäisyyden viivastosta, joten pistä esim. köörit chorus-osastolle ja niille omat paikka viivastolla.
 
Huomaa, että sun pitää aina muistaa käydä valitsemassa mihin "lyriikkalayeriin" uusia lyriikoita kirjoitat, että menee oikein. En osaa oikein paremminkaan selittää tätä, mutta toivottavasti saat tästä tolkkua.

 
Kiitos, eiköhän tästä taas ole apua. Tutkin asiaa, kun taas jatkan nuotin tekemistä.
 
EP
27.05.2014 07:33:39 (muokattu 27.05.2014 07:39:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Euphonium: Kyselisin taas. Kirjoitan nuottia hauskanpitobändillemme. Olen kirjoittanut soololaulun omalle layerilleen ja taustalaulun pienemmillä nuoteilla omalleen. Olisi selkeämpää, jos saisin taustalaulun sanat viivaston yläpuolelle ja soololaulun alapuolelle. Onko tämä mitenkään mahdollista? Finale 2011.
 
Mut voishan noi molemmat kirjoittaa silti ihan joko viivaston ylä tai alapuolelle ja selkeyden vuoksi Soololaulun sanat eri kokoisilla kun taustalaulun tai eri tyylin kirjasimilla, oon joskus itse tehnyt noin.
 
E: Mä itse kirjoitan yleensä aina sanat viivaston yläpuolelle ja soinnut alapuolelle, oli sitten kyseessä yksi tai useampiviivastoinen nuotti.
Ei oo kukaan vielä valittanu.. : )
 
Euphonium
01.06.2014 10:21:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taas uusi kysymys. Voiko laulun sanat kirjoittaa niin, etteivät ne seuraa kirjoitetun nuotin rytmiä. Olisi hyvä, jos voisi kirjoittaa sanat myös esimerkiksi basson nuottiin, mutta eihän laulun rytmi noudata basson soittamaa rytmiä.
 
Janus
01.06.2014 10:32:32 (muokattu 01.06.2014 10:35:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Euphonium: Taas uusi kysymys. Voiko laulun sanat kirjoittaa niin, etteivät ne seuraa kirjoitetun nuotin rytmiä. Olisi hyvä, jos voisi kirjoittaa sanat myös esimerkiksi basson nuottiin, mutta eihän laulun rytmi noudata basson soittamaa rytmiä.
 
Joku oikea Finale-tietäjä osaa vastata tähän varmasti paremmin, mutta muistaakseni Finalen lyriikoiden tavutus jne. ankkuroituu kiinni nuottien rytmiarvoihin kuten Sibeliuksessakin. Ja Sibelius-käytön kautta tota skenaariota miettiessä voisi tulla mieleen ratkaisu, jossa ensin kirjoittaa bassolinjan 1. voicella (Finale-kielessä "Layer"?) ja tämän jälkeen laulurytmin jollain toisella layerilla. Sen jälkeen tuohon laulurytmilayeriin voisi sijoittaa lyriikat, ja lopuksi piilottaa rytmilayerin nuotit ja tauot, jolloin näkyviin jää vain sanat tavutettuna ja suhteutettuna oikeaan kohtaan tahtia ja bassolinjaa. Sibeliuksella tuo hoituu aika vaivattomasti samalla periaatteella.
 
EDIT: Näyttää kyllä aika nahkaiselta, jos tavutuksia on turhanpäiten (ei näkyvää laulumelodiaa). Nelitavuiseenkin sanaan tulee heti melkein 50% tarpeetonta informaatiota. Mikset tekisi sanoja ihan tekstityökalulla?
 
Dr Dominant
05.06.2014 21:31:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sanoja on paljon, niin tekstityökalulla vaan. Pitää vain kiinnittää ne sanat tahteihin eikä sivun layoutiin.
 
Tai sitten expression-työkalulla vois tehdä niin, että tekee yhden tahdin sisältämät sanat yhdeksi expressioniksi (sisältäen vaikka tasauksen tahdin alkuun start of music ja viivaston ylä/alapuolelle).
 
Sitten kun on tehnyt yhden tuollaisen expressionin, niin sitten vaan kopioi sitä ja kirjoittaa aina yhteen tahtiin kuuluvat sanat yhdeksi expressioniksi kerrallaan. Silloin kaikki sanat seuraavat mukana layoutia ja lähtevät siitä tahdin alusta siististi, eikä tartte kätkeä mitään layereitä joka vie sitten aikaa kun se on sellaista nysväämistä...
 
"Dr. Dominant, I presume?"
Euphonium
06.06.2014 13:12:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr Dominant: Jos sanoja on paljon, niin tekstityökalulla vaan. Pitää vain kiinnittää ne sanat tahteihin eikä sivun layoutiin.
 
Tai sitten expression-työkalulla vois tehdä niin, että tekee yhden tahdin sisältämät sanat yhdeksi expressioniksi (sisältäen vaikka tasauksen tahdin alkuun ja viivaston ylä/alapuolelle).
 
Sitten kun on tehnyt yhden tuollaisen expressionin, niin sitten vaan kopioi sitä ja kirjoittaa aina yhteen tahtiin kuuluvat sanat yhdeksi expressioniksi kerrallaan. Silloin kaikki sanat seuraavat mukana layoutia ja lähtevät siitä tahdin alusta siististi, eikä tartte kätkeä mitään layereitä joka vie sitten aikaa kun se on sellaista nysväämistä...

 
Täytyy kokeilla noita. Joskus, jos basisti laulaa, täytyisi laitta koko teksti. Monesti riittää, että laittaa sinne tänne tekstinpätkiä, että löytää helpommin paikan kun treeneissä sanotaan "otetaan siitä ja siitä tekstikohdasta...."
 
baron
06.06.2014 19:25:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Euphonium: Täytyy kokeilla noita. Joskus, jos basisti laulaa, täytyisi laitta koko teksti. Monesti riittää, että laittaa sinne tänne tekstinpätkiä, että löytää helpommin paikan kun treeneissä sanotaan "otetaan siitä ja siitä tekstikohdasta...."
 
Tunnen taudin: Kun soittajat eivät tiedä mitä tarkoittaa intro, verse, chorus, A-B-C osa eikä mikä on tahti niin pitää sanoa että otetaan siitä kohdasta missä lauletaan ..........
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
06.06.2014 20:11:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Euphonium: Täytyy kokeilla noita. Joskus, jos basisti laulaa, täytyisi laitta koko teksti. Monesti riittää, että laittaa sinne tänne tekstinpätkiä, että löytää helpommin paikan kun treeneissä sanotaan "otetaan siitä ja siitä tekstikohdasta...."
 
Mä oon joskus kirjoittanut rumpunuotteihinkin strategisiin kohtiin sanoja, on helpompi seurata ja löytää breikit, fillit ym. nehän pitää kirjottaa just tolla tekstityökalulla.
 
Euphonium
06.06.2014 22:20:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Mä oon joskus kirjoittanut rumpunuotteihinkin strategisiin kohtiin sanoja, on helpompi seurata ja löytää breikit, fillit ym. nehän pitää kirjottaa just tolla tekstityökalulla.
 
No, meillä ei rumpalilla ole hajuakaan nuoteista, joten hänelle on turha nuottia kirjoittaa. Toisaalta rumpali on toinen pääasiallisista laulajista, joten teen hänelle monesti vain erikseen tekstilapun.
 
sellisti
11.09.2014 09:22:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirjoittelen tässä pyynnöstä puhtaaksi yhtä kuorobiisiä. Lyriikoita kirjoittaessa tuli vastaan tilanne, että 2. versessä sana jatkuu maaleja edeltävästä tahdista kakkosmaaliin ("lau-loi"), jolloin Finale kirjoittaa ykkösmaalitahdinkin täyteen tavuviivoja. Onko tämä vältettävissä jollakin konstilla?
 
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
EP
11.09.2014 11:36:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: Kirjoittelen tässä pyynnöstä puhtaaksi yhtä kuorobiisiä. Lyriikoita kirjoittaessa tuli vastaan tilanne, että 2. versessä sana jatkuu maaleja edeltävästä tahdista kakkosmaaliin ("lau-loi"), jolloin Finale kirjoittaa ykkösmaalitahdinkin täyteen tavuviivoja. Onko tämä vältettävissä jollakin konstilla?
 
Ei kyllä pitäisi tuollaista tehdä, jos oot eri säkeistöjen sanat kirjoittanut eri "voiceihin" (en muista Finalen nimitystä tuohon)?
Olisko jokin asetus sitten?
 
sellisti
11.09.2014 14:25:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Ei kyllä pitäisi tuollaista tehdä, jos oot eri säkeistöjen sanat kirjoittanut eri "voiceihin" (en muista Finalen nimitystä tuohon)?
Olisko jokin asetus sitten?

 
No siis oon kertonut Finalelle että eka säkkäri on "Verse 1" ja toinen "Verse 2", jos sitä tarkoitat. Et varmaan sentään tarkoita että ne pitäisi eri layerilla tehdä..? Finale 2010 on mulla käytössä.
 
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
EP
11.09.2014 15:00:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: No siis oon kertonut Finalelle että eka säkkäri on "Verse 1" ja toinen "Verse 2", jos sitä tarkoitat. Et varmaan sentään tarkoita että ne pitäisi eri layerilla tehdä..? Finale 2010 on mulla käytössä.
 
Joo, "layer" se taisi ollakin, miksei?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 531 32 33 34 35 36 37

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «