Seba 12.05.2014 20:04:47 | |
---|
phiit: Teostossa kuten jo todettu on hyviä asioita muttei ne korvaukset ilmasta tule, tämän vuoksi en nautikaan täyttä hyötyä sen toiminnasta, tietoinen valinta.
Miten käytännössä ollaan nauttimatta täyttä hyötyä? Ette tee esiintymisilmoituksia, vai et ilmoita teoksiasi sinne ollenkaan? Vai lähetät tilitykset takaisin osittain :) |
phiit 12.05.2014 20:22:45 (muokattu 12.05.2014 20:27:07) | |
---|
Seba: Miten käytännössä ollaan nauttimatta täyttä hyötyä? Ette tee esiintymisilmoituksia, vai et ilmoita teoksiasi sinne ollenkaan? Vai lähetät tilitykset takaisin osittain :) Heh :) joo siis ei ole kaikkea tullu enää ilmoitettua lainkaan Ei se multa ole pois mitenkään jos joku jostain mielenvikaisuudesta johtuen soittais omia tekeleitäni jossain :P ~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~ |
Seba 12.05.2014 20:27:35 | |
---|
phiit: Heh :) joo siis ei ole kaikkea tullu ilmoitettua lainkaan Ei se multa ole pois mitenkään jos joku jostain mielenvikaisuudesta johtuen soittais omia tekeleitäni jossain :P Esim sinä itse :) Ei kai sitä joka himademoa kannata ilmoitellakaan jos ei niitä missään koskaan ole tarkoitus esittääkään. |
phiit 12.05.2014 22:03:56 | |
---|
Seba: Esim sinä itse :) Ei kai sitä joka himademoa kannata ilmoitellakaan jos ei niitä missään koskaan ole tarkoitus esittääkään. Olet oppinut tämän kantapään kautta? :) ~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~ |
Seba 12.05.2014 22:09:19 | |
---|
phiit: Olet oppinut tämän kantapään kautta? :) En itseasiassa ole tehnyt yhtään ilmoitusta. Ei noista kötöstyksistä jaksa. Muut tekee, mun nimi vaan lisätään sekaan niiltä osin mitä olen niihin vaikuttanut. Rikastumaan ei pääse niillä kyllä :) |
phiit 12.05.2014 22:13:06 (muokattu 12.05.2014 22:14:17) | |
---|
Seba: En itseasiassa ole tehnyt yhtään ilmoitusta. Ei noista kötöstyksistä jaksa. Muut tekee, mun nimi vaan lisätään sekaan niiltä osin mitä olen niihin vaikuttanut. Rikastumaan ei pääse niillä kyllä :) Ei oo pelkoa kyllä joo rikastumisen suhteen :) ~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~ |
Bonham 13.05.2014 09:49:57 | |
---|
phiit: Hyvitysmaksuhan on vaan uudelleennimetty kasettimaksu ;) Ja siis toki olen Teoston asiakas ja oman siivuni sieltä saan, ei se siltikään tarkoita että pitäisi hyväksyä ja olla ylpeä mistä se raha nyhdetään. Pitäisikö tuota hyvitysmaksua ajatella sen rinnalla, kuinka paljon porukka käyttää musiikkia maksamatta siitä mitään? Eli se tavallaan kompensoi laitatona lataamista jne. Eri porukkaahan se tosin kohdentuu... Kiistatonta kuitenkin on se, kuinka paljon Teosto (ja Gramex) tekee kotimaisen musan eteen. Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) |
phiit 13.05.2014 09:57:48 (muokattu 13.05.2014 10:06:08) | |
---|
Bonham: Pitäisikö tuota hyvitysmaksua ajatella sen rinnalla, kuinka paljon porukka käyttää musiikkia maksamatta siitä mitään? Eli se tavallaan kompensoi laitatona lataamista jne. Eri porukkaahan se tosin kohdentuu... Kiistatonta kuitenkin on se, kuinka paljon Teosto (ja Gramex) tekee kotimaisen musan eteen. Ilmeisesti, en ole laittoman lataamisen kannalla muttei se suoraan kyllä negatiivisestikaan vaikuta levymyynteihin kuten nyt aina väitetään. Aivan varmasti moni löytää niitä bändejä kun latailee levyjä ja parhaassa tapauksessa alkaa fanittaa bändiä, ostaa levyt ja käy keikoilla sen ansiosta. Toisekseen jos joku kersa lataa bändin levyn jota ei ikinä muutenkaan ostaisi ja kuuntelee ehkä kerran niin miten se on bändiltä pois? Silti väärästä paikasta tuo raha revitään, ihan kuten YLE vero jos sille linjalle lähdetään :) ~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~ |
ferodoz 13.05.2014 11:25:15 | |
---|
phiit: Ilmeisesti, en ole laittoman lataamisen kannalla muttei se suoraan kyllä negatiivisestikaan vaikuta levymyynteihin kuten nyt aina väitetään. Aivan varmasti moni löytää niitä bändejä kun latailee levyjä ja parhaassa tapauksessa alkaa fanittaa bändiä, ostaa levyt ja käy keikoilla sen ansiosta. Toisekseen jos joku kersa lataa bändin levyn jota ei ikinä muutenkaan ostaisi ja kuuntelee ehkä kerran niin miten se on bändiltä pois? Silti väärästä paikasta tuo raha revitään, ihan kuten YLE vero jos sille linjalle lähdetään :) Käsittämätöntä miten eri mieltä voi olla jonkun toisen kanssa. En allekirjoita MITÄÄN tuosta tekstistäsi. Just a face in the crowd. |
Funkånaut 13.05.2014 12:56:42 | |
---|
Bonham: Pitäisikö tuota hyvitysmaksua ajatella sen rinnalla, kuinka paljon porukka käyttää musiikkia maksamatta siitä mitään? Eli se tavallaan kompensoi laitatona lataamista jne. Eri porukkaahan se tosin kohdentuu... Se, joka käyttää, maksaa. Mielestäni jossakin musasoittimissa (mp3-soittimet) hyvitysmaksu on ok, mutta muistitikuissa/ulkoisissa muisteissa ei niinkään. Sillä onhan se hassua, että meikä joutuu maksamaan Teostolle siitä, että voin tallentaa itse ottamiani valokuvia ulkoiselle kovalevylle. Tahi omia musaprojekteja. Kiistatonta kuitenkin on se, kuinka paljon Teosto (ja Gramex) tekee kotimaisen musan eteen. Tämä on kyllä totta. Vain kolme kertaa olen joutunut käyttämään ehkäisyä, eikä kertaakaan ole tullut minkäänlaista sukupuolitautia. Minä olen koirilta oppinut, että ensin pitää haistaa ennen kuin saa maistaa. - Pekka Siitoin |
phiit 13.05.2014 13:45:36 (muokattu 13.05.2014 14:02:44) | |
---|
ferodoz: Käsittämätöntä miten eri mieltä voi olla jonkun toisen kanssa. En allekirjoita MITÄÄN tuosta tekstistäsi. Omat näkemykset? Ei tietty pakko ole mutta mielenkiintoista jos olet eri mieltä aivan kaikessa :D ~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~ |
ferodoz 13.05.2014 14:05:12 | |
---|
phiit: Omat näkemykset? Ei tietty pakko ole mutta mielenkiintoista jos olet eri mieltä aivan kaikessa :D www.yle.fi Katso sieltä. Just a face in the crowd. |
phiit 13.05.2014 14:07:47 (muokattu 13.05.2014 14:29:38) | |
---|
ferodoz: www.yle.fi Katso sieltä. Hyvä yritys muttei nyt menny ihan putkeen.. huolestuttavaa huomata että olet laittoman lataamisen kannalla se että ihminen löytää bändin ja tukee sitä rahallisesti on huono juttu? :( ~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~ |
Janus 13.05.2014 14:30:13 | |
---|
phiit: Coverbändit nyt voi jättää omaan liejuunsa, puhutaan bändeistä jotka soittavat omaa musiikkiaan. Tätä hain. --- Edit: on niitä hyviäkin cover bändejä :) Aluksi: Ravintolassani esiintyy bändi, jolle maksan palkan. Miksi pitää vielä maksaa Teostolle? -Esiintyjät saavat palkkansa työnantajalta eli ravintolalta tai ohjelmatoimistolta. Kun ravintola maksaa tämän lisäksi Teostolle musiikin esityskorvauksen, Teosto jakaa nämä rahat musiikin tekijöille eli säveltäjille,sanoittajille ja sovittajille sekä musiikin kustantajille. Esiintyjät saavat siis palkkionsa suoraan ravintolalta, musiikintekijät Teoston kautta. ( http://www.teosto.fi/kayttajat/usein-kysyttya/231/239) Eikö siis mielestäsi Toni Wirtanen ole oikeutettu korvauksiin, kun kylänbändi soittaa suositussa rock-henkisessä juottolassa Apulanta-tribuuttikeikan? Ja jos Anna Eriksson konsertoi, onko joku vähemmän oikeutettu korvauksiin säveltäjä/sanoittajana kuin toinen: hän itse, Sipe Santapukki, joku setissä olevan ison ulkomaisen coverhitin tekijä...? Eli kyse ei siis ole "coverbändin liejuisuudesta", vaan esitystilanteeseen mitenkään liittymättömän, esitettävän musiikin tekijän oikeudesta korvauksiinsa. Onko tämä ns. vaikea asia? |
phiit 13.05.2014 14:36:35 | |
---|
Janus: Aluksi: (http://www.teosto.fi/kayttajat/usein-kysyttya/231/239) Eikö siis mielestäsi Toni Wirtanen ole oikeutettu korvauksiin, kun kylänbändi soittaa suositussa rock-henkisessä juottolassa Apulanta-tribuuttikeikan? Ja jos Anna Eriksson konsertoi, onko joku vähemmän oikeutettu korvauksiin säveltäjä/sanoittajana kuin toinen: hän itse, Sipe Santapukki, joku setissä olevan ison ulkomaisen coverhitin tekijä...? Eli kyse ei siis ole "coverbändin liejuisuudesta", vaan esitystilanteeseen mitenkään liittymättömän, esitettävän musiikin tekijän oikeudesta korvauksiinsa. Onko tämä ns. vaikea asia? En tuohon halunnut ottaa kantaa alunperinkään mutta jos kyseessä olisi kylänbändi niin soittakoot niitä biisejä, pitäkööt hauskaa ja kaljat päälle. Tuollaisissa tapauksissa Teosto korvaukset tekijälle on aika tyhjästä tempaistua, tämä oma mielipiteeni. Eri asia jos kyseessä olisi jokin kaupallinen tapahtuma ja siinä käytettäisiin tehtyä musiikkia jne jolloin tekijänoikeuksilla ja korvauksilla olisi enemmän merkitystä. ~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~ |
Numb 13.05.2014 14:45:25 | |
---|
phiit: Tuollaisissa tapauksissa Teosto korvaukset tekijälle on aika tyhjästä tempaistua, tämä oma mielipiteeni. Mun mielestä taas jos käyttää toisen omaisuutta, korvaus on ihan paikallaan. |
Numb: Mun mielestä taas jos käyttää toisen omaisuutta, korvaus on ihan paikallaan. Kyllä silloin jos soittaa esim alkuperäistä äänitettä julkisesti jossain hieman isommassa tapahtumassa mutta jos bändi veivaa omia versioita biiseistä niin ei se nyt ole tekijältä pois millään muotoa enemmänkin vain kunnianosoitus. ~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~ |
Janus 13.05.2014 14:52:04 | |
---|
phiit: Eri asia jos kyseessä olisi jokin kaupallinen tapahtuma Eufemismi "kylänbändi" meni näköjään tossa sulta vähän ohi, "suositussa rock-henkisessä juottolassa"-määreestä huolimatta, mutta kyllä puhe on ihan ravintoloissa ja klubeilla pidettävistä tapahtumista, joita mainostetaan ja joihin myydään pääsylippuja ja joissa myydään useasti myös alkoholia, harjoitetaan RAY:n rahapelitoimintaa jne. Foorumilla on totta kai merkitystä. Yksityistilaisuuksissa esitetystä musiikista (häät, syntymäpäiväjuhlat, kiljubileet mökkirannassa jne.) korvauksia ei tietenkään tarvitse maksaa. Sä et tosiaan ole mikään ainutlaatuinen lumihiutale, joka on ottanut asioista selvää muiden ollessa täysin tietämättömiä. Enemmänkin vaikutat hieman yksinkertaiselta. |
phiit 13.05.2014 14:56:49 (muokattu 13.05.2014 15:01:30) | |
---|
Janus: Eufemismi "kylänbändi" meni näköjään tossa sulta vähän ohi, "suositussa rock-henkisessä juottolassa"-määreestä huolimatta, mutta kyllä puhe on ihan ravintoloissa ja klubeilla pidettävistä tapahtumista, joita mainostetaan ja joihin myydään pääsylippuja ja joissa myydään useasti myös alkoholia, harjoitetaan RAY:n rahapelitoimintaa jne. Foorumilla on totta kai merkitystä. Yksityistilaisuuksissa esitetystä musiikista (häät, syntymäpäiväjuhlat, kiljubileet mökkirannassa jne.) korvauksia ei tietenkään tarvitse maksaa. Sä et tosiaan ole mikään ainutlaatuinen lumihiutale, joka on ottanut asioista selvää muiden ollessa täysin tietämättömiä. Enemmänkin vaikutat hieman yksinkertaiselta. Jep, kylänbändillä ja "oikealla" bilebändillä on aika isokin ero tässä asiassa. Jos touhu on kaupallista niin eri juttu, korvaukset kuuluu asiaan. Pyrin pitämään asiat yksinkertaisina, ei se siltikään ittestäni sellaista tee ;) myönnän että mielipiteet voi olla valtavirtaa vastaan mutta mä oonki yleensä aina sen pienemmän osapuolen puolella kuin harmaan massan :) ~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~ |
PJS 13.05.2014 15:40:59 | |
---|
phiit: Heh :) joo siis ei ole kaikkea tullu enää ilmoitettua lainkaan Ei se multa ole pois mitenkään jos joku jostain mielenvikaisuudesta johtuen soittais omia tekeleitäni jossain :P Itseasiassa nimenomaan ON SULTA POIS, jos sä oot Teoston asiakas, mut jätät ilmoittamatta teokset/keikat. Se on sama, ku et sä lähettelisit sitä softaas asiakkaille, mut et laskuttais ollenkaan. |