Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Millainen Applen läppäri on paras vaihtoehto musiikin tekoon?
1 2 3 4
JuMä
27.11.2011 14:42:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei kaikki musiikin ammattilaiset ja ammattimaisetamatöörit! Tarvitsisin nyt visaampien ihmisten neuvoja, sillä olen harkinnut hankkivani Applen Macbook Pro:n, mutta haluaisin kysyä, että mikä Applen läppäri on paras musiikin tekemiseen/midi juttuihin?
 
Juho Samuel Mäkäräinen
Meadow
27.11.2011 15:02:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos läppäri pitää olla, niin ehdottomasti Pro, koska nykyisissä perus-Macbookeissa ei ole käsittääkseni enää Firewire-liitäntää.
 
pitk
27.11.2011 15:24:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallein. Niin paljon muistia, prosessoritehoa ja kovatilaa kuin irtoaa. FireWire ehdottomasti. Mieluiten äänitykseen ulkoinen kovalevy, mielellään kaksi, joista toinen back up.
 
Pitk.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Skebaristi
27.11.2011 18:09:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meadow: Jos läppäri pitää olla, niin ehdottomasti Pro, koska nykyisissä perus-Macbookeissa ei ole käsittääkseni enää Firewire-liitäntää.
 
Perus-Macbookia ei muuten enää valmisteta ollenkaan. Ehdottomasti MBP, tuumakoko ja specsit lompakon mukaan.
 
JuMä
27.11.2011 19:04:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu kiitos. Oon katellu justiinsa MacBook Pro:ta ja oon muutaman muusikkoystävän kanssa keskustellu asiasta niin ehkä se sitte on se MacBook Pro. :)
 
Juho Samuel Mäkäräinen
Velli
27.11.2011 19:37:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuMä: Juu kiitos. Oon katellu justiinsa MacBook Pro:ta ja oon muutaman muusikkoystävän kanssa keskustellu asiasta niin ehkä se sitte on se MacBook Pro. :)
 
Kyllä, Macbook Pro:lla et voi mennä vikaan.
 
Mediamoguli
29.11.2011 17:30:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aihetta sivuten: kuuluuko Garageband maccien perusvarustukseen vai joutuuko sen hommaamaan erikseen? Macci mulla jo on videohommiin, mutta oishan se musapuolikin kiva ottaa harrastustasolla haltuun. Omasta koneestani en Garagebandia löytäny mutta voi olla että oon vaan helvetin huono.
 
Pimeys komerossa on laajempi psykofyysinen kokemus
Stiff
29.11.2011 19:30:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pitk: Kallein. Niin paljon muistia, prosessoritehoa ja kovatilaa kuin irtoaa. FireWire ehdottomasti. Mieluiten äänitykseen ulkoinen kovalevy, mielellään kaksi, joista toinen back up.
 
Pitk.

 
Juurikin näin. Ja lisänäyttö on myös suotavaa, sillä se helpottaa pirusti työskentelyä, eikä maksa paljoa.
 
Rock in peach
Stiff
29.11.2011 19:32:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mediamoguli: Aihetta sivuten: kuuluuko Garageband maccien perusvarustukseen vai joutuuko sen hommaamaan erikseen? Macci mulla jo on videohommiin, mutta oishan se musapuolikin kiva ottaa harrastustasolla haltuun. Omasta koneestani en Garagebandia löytäny mutta voi olla että oon vaan helvetin huono.
Löytyy ja on oikeasti toimiva väline kun vielä lataa lisäosat. Jos et tuota ole poistanut niin luulisi finderillä löytyvän?
 
Rock in peach
Jucciz
29.11.2011 20:02:17 (muokattu 29.11.2011 20:06:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stiff: Löytyy ja on oikeasti toimiva väline kun vielä lataa lisäosat. Jos et tuota ole poistanut niin luulisi Spotlightillä löytyvän?
 
Oletuksena cmd-välilyönti avaa Spotlightin: sinne vaan Garageband. Löytyy, jos on asennettu.
 
Musahommiin ehdottomasti MacBook Pro. 15-tuumainen riittää aika kivasti yksinäänkin, jos siihen ottaa lisäoptiona sen hires-näytön (1680x1050), johon mahtuu jo ihan kivasti raitoja tms. näkyviin. Jos taas käyttää ulkoisia kilkkeitä (hiiri, näppis, näyttö), 13-tuumainenkin riittää hienosti, koska kone toimii lähinnä keskusyksikkönä. Ulkoinen kovalevy kannattaa olla raitavarastona ja jo ihan varmuuskopioitakin ajatellen, ne ovat tänä päivänä tosi edullisia. Teratavun tai parin kokoinen Firewire800-levy on oiva pari MacBook Pro:lle.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Mediamoguli
29.11.2011 21:51:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletuksena cmd-välilyönti avaa Spotlightin: sinne vaan Garageband. Löytyy, jos on asennettu.
 
No voi muna, ei löydy. Siihen kaatu mun rokkitähteys, näyttää kuitenki maksavan ainakin kympin.
 
Pimeys komerossa on laajempi psykofyysinen kokemus
Jucciz
29.11.2011 21:53:29 (muokattu 29.11.2011 21:53:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mediamoguli: No voi muna, ei löydy. Siihen kaatu mun rokkitähteys, näyttää kuitenki maksavan ainakin kympin.
 
Eikö sulla oo koneen mukana tulevaa asennuslevyä? Sieltähän sen luulis saavan. Mulla ainakin muistaakseni asennuksen mukana tuli suoraan Garageband.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Mediamoguli
29.11.2011 22:16:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Eikö sulla oo koneen mukana tulevaa asennuslevyä? Sieltähän sen luulis saavan. Mulla ainakin muistaakseni asennuksen mukana tuli suoraan Garageband.
 
Voi jumpe, tie tähtiin on taas avoin! Tuhannet kiitokset!
 
Pimeys komerossa on laajempi psykofyysinen kokemus
Ziggy Bubba
01.12.2011 15:23:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei konetta tarvitse jatkuvasti roudata, niin suosittelen kyllä IMacia kannettavan sijaan. Halvemmalla saa enemmän rammia, kovoa, tehoa sekä isomman näytön. (Näin oli ainakin joku aika sitten.) Satunnaisiin roudailuihin tommonen flätti masiina on musta ihan ok vaikka auton takapenkille collegeen puettuna, kuten ite olen joskus tehnyt :)
 
Kannettavien hinnassa on siis selkeästi ilmaa, kyseisten laitteiden suosio saattaapi vaikuttaa.
 
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
_Teme_
05.05.2014 14:41:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän vanha topic, mutta kun samaa asiaa tässä selvittelen niin menköön. Mites MacBook Air? Eroaako paljonkin noista Pro:ista? Tienenkin kaikkea on vähemmän ja se on pienempi, mutta haittaako musiikin teossa?
 
''I've always thought that if you aren't a little nervous, then you aren't risking enough.'' John Densmore
phiit
05.05.2014 14:53:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_Teme_: Vähän vanha topic, mutta kun samaa asiaa tässä selvittelen niin menköön. Mites MacBook Air? Eroaako paljonkin noista Pro:ista? Tienenkin kaikkea on vähemmän ja se on pienempi, mutta haittaako musiikin teossa?
 
Täällä käytössä Macbook Air mid 2012 ja hienosti toimii
 
_Teme_
05.05.2014 16:08:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Täällä käytössä Macbook Air mid 2012 ja hienosti toimii
 
Pitääpi miettiä, jos sellasen sitte hankkis - sitten kun tulee duunista palkka :D
 
''I've always thought that if you aren't a little nervous, then you aren't risking enough.'' John Densmore
Quru
05.05.2014 20:30:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_Teme_: Vähän vanha topic, mutta kun samaa asiaa tässä selvittelen niin menköön. Mites MacBook Air? Eroaako paljonkin noista Pro:ista? Tienenkin kaikkea on vähemmän ja se on pienempi, mutta haittaako musiikin teossa?
 
Onhan noissa nykyisin potkua aivan riittävästi. Taitaapi perusmallin Airissakin olla enemmän kaikkea (levytilaa lukuunottamatta) kuin minun 08-Macbookissa, jolla kyllä pyöritteli sujuvasti muutamaakymmentä raitaa ja läjää virtuaali-instrumentteja ja -efektejä Logicissa. Itse ostin puolitoista vuotta sitten Pron koska halusin paremman näyttiksen, muutoin Air olisi hyvin riittänyt ja näyttiksellä ei musahommissa ole mitään vaikutusta. Suosiolla vaan äänitykset nopealle ulkoiselle kovolle, SSD-levyjen kapasiteetti kun ei kummoinen ole.
 
Veksu: "Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa Kodin Ykkösen tämän viikon plussatarjousta, jossa myydään OBH-Nordica RW5000 rikkaimuria hintaan 199e (ilman Plussa-korttia 119e)?"
-Q-
06.05.2014 06:20:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Quru: Onhan noissa nykyisin potkua aivan riittävästi...Suosiolla vaan äänitykset nopealle ulkoiselle kovolle, SSD-levyjen kapasiteetti kun ei kummoinen ole.
 
Jeps, riittää Air hyvin perus-audiohommiin parilla pienellä varauksella. Ensimmäinen on näytön resoluutio joka ainakin minua meinaa välillä ahdistaa. Uusimpiin malleihin on taidettua resoa pikkuisen nostaa tästä omasta parin vuoden ikäisestä mutta on se vaan ahdasta jos useampi ikkuna pitäs saada näkyviin. Tähän joku sanoo "ulkoinen näyttö" mikä on tottakai yksi ratkaisu mutta tekee samalla ultrakannettavasta laitteesta vähän vähemmän sellaisen. Ja siitä päästäänkin kakkosmurheeseen nimeltä liitännät. 2 USB:tä on äkkiä käytetty äänistyhommissa kun interface ja DAWin dongle pitää kytkeä johonkin ja mihis se USB kiippari ja ulkoinen levy tulee kiinni.. Joo, onhan niitä hubeja ja hiiri voi toimia sinihammasyhteydellä ja ulkoinen levy niinkuin interfacekin voi toimia Firewirellä (tai thunderboltilla) mutta pointtini on että kantsii ajatella tämä etukäteen. Se on äkkiä pöytä täys johtoa ja adapteria ja kone vähän vähemmän kannettava. Muutaman kerran on ärsyttänyt kun dongle on kiinni toisessa USB-portissa, interface toisessa, Cubase tulilla ja kaikki kivasti paitsi sitten pitäs kopsata joku file muistitikulta.
 
SSD:n kapasiteetti tuntuu paperilla pieneltä kun saatavilla on vaikka kuinka monen teran levyjä, mutta ei ne audiofilet ole kuitenkaan kasvattaneet kokoaan. esimerkkilaskuna 5 minuutin biisi, 50 raitaa @ 96K/24b vie n. 4gigaa. Vanhat projektit sitten voi arkistoida johonkin ulkoiseen talteen tilaa viemästä mutta kyllä mä ne aktiiviset projektit yms. pidän mielelläni koneen omalla SSD:llä niin pärjää arjessa yhtä napanuoraa vähemmällä.
 
_Teme_
06.05.2014 13:54:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-: Jeps, riittää Air hyvin perus-audiohommiin parilla pienellä varauksella. Ensimmäinen on näytön resoluutio joka ainakin minua meinaa välillä ahdistaa. Uusimpiin malleihin on taidettua resoa pikkuisen nostaa tästä omasta parin vuoden ikäisestä mutta on se vaan ahdasta jos useampi ikkuna pitäs saada näkyviin. Tähän joku sanoo "ulkoinen näyttö" mikä on tottakai yksi ratkaisu mutta tekee samalla ultrakannettavasta laitteesta vähän vähemmän sellaisen. Ja siitä päästäänkin kakkosmurheeseen nimeltä liitännät. 2 USB:tä on äkkiä käytetty äänistyhommissa kun interface ja DAWin dongle pitää kytkeä johonkin ja mihis se USB kiippari ja ulkoinen levy tulee kiinni.. Joo, onhan niitä hubeja ja hiiri voi toimia sinihammasyhteydellä ja ulkoinen levy niinkuin interfacekin voi toimia Firewirellä (tai thunderboltilla) mutta pointtini on että kantsii ajatella tämä etukäteen. Se on äkkiä pöytä täys johtoa ja adapteria ja kone vähän vähemmän kannettava. Muutaman kerran on ärsyttänyt kun dongle on kiinni toisessa USB-portissa, interface toisessa, Cubase tulilla ja kaikki kivasti paitsi sitten pitäs kopsata joku file muistitikulta.
 
SSD:n kapasiteetti tuntuu paperilla pieneltä kun saatavilla on vaikka kuinka monen teran levyjä, mutta ei ne audiofilet ole kuitenkaan kasvattaneet kokoaan. esimerkkilaskuna 5 minuutin biisi, 50 raitaa @ 96K/24b vie n. 4gigaa. Vanhat projektit sitten voi arkistoida johonkin ulkoiseen talteen tilaa viemästä mutta kyllä mä ne aktiiviset projektit yms. pidän mielelläni koneen omalla SSD:llä niin pärjää arjessa yhtä napanuoraa vähemmällä.

 
Joo no tarkotus ois aluks vähän garagebandillä ja synalla alotella ja sitten kun on massia niin voi miettiä muita vaihtoehtoja. Uskon, että pärjään kyllä noilla kahella USB:llä + Thunderboltilla ihan hyvin. Jos nyt jotain ongelmia tulis vastaan niin kyllä hätä keinot keksii :D
 
''I've always thought that if you aren't a little nervous, then you aren't risking enough.'' John Densmore
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «