Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Neuvoja ja niksejä "raskaampaan" laulamiseen
1
taz_
23.04.2014 01:56:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli homman nimi on nyt tällänen. Soitan bändissä, olen siis komppikitaristi ja varmastikkin laulaja. Tykkään laulaa tosi paljon ja sitä kitaroinnin ohella paljon teenkin. Mutta kun olen ala-asteikäisenä oppinut laulamaan puhtaasti, Ville Valo lapsuusaikainen lauluidoli. Mutta nyt bändi on alternative rock/metal.
 
Vähän meidän esikuvabändejä: Nirvana, Queens Of Stone Age, Nine Inch Nails, Seether ja Alice In Chains.
 
Jos itse laulan tällein räsösest, räkäsesti tai säröllä (mikskä lie kutsutaan) niin saatta tovin mennä ihan hyvin laulanta, mutta sitten kun tuntuu laiskistuvan ääni nii alkaa myöskin sattumaan kurkkuun. Ei todellakaan kuitenkaan paljoa.
 
Olisi siis kiva jos joku kokeneempi laulaja voisi heittää vähän vinkkiä niin laulamiseen kun sen harjottamiseen:)
 
Khassera
23.04.2014 08:17:26 (muokattu 23.04.2014 10:27:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taz_: Eli homman nimi on nyt tällänen. Soitan bändissä, olen siis komppikitaristi ja varmastikkin laulaja.
 
Heh :D hauskasti sanottu.
 
Tykkään laulaa tosi paljon ja sitä kitaroinnin ohella paljon
 
Tossapa sulla on hyvä pohja. Jos sun tekniikka on edes jonkinlainen (lisää lopussa) niin paras tapa treenata laulamista ja sen kehittämistä on tapailla biisejä fraasi kerrallaan. Näin sanoi Phil Moufarrege, ja hemmolla on paljon tosi hienoja ideoita lauluhommissa. Eli käytännössä kun kitaraa osaat soittaa niin homma menee näin:
 
- kuuntele biisistä fraasi, esim "I believe them bones are me"
- soita laulumelodia kitaralla
- valitse joku vokaali jolla lallattelet fraasin läpi (Phil neuvoo että tässä ois tärkeä olla todella kirkas ääni)
- käytä tarvittaessa virimittaria
 
Hidasta puuhaa, mutta yhdellä kerralla opit suhteellista säveltä ja hiot laulutekniikkaa.
 
Jos itse laulan tällein räsösest, räkäsesti tai säröllä (mikskä lie kutsutaan) niin saatta tovin mennä ihan hyvin laulanta, mutta sitten kun tuntuu laiskistuvan ääni nii alkaa myöskin sattumaan kurkkuun. Ei todellakaan kuitenkaan paljoa.
 
Tämä on sitten vähän hankalampi homma. Vaikea ilman ääninäytettä analysoida että mitä teet väärin ja miten lähteä parantaan. Soundcloudiin joku pätkä jostain ongelmallisesta fraasista ja sitten on helpompi neuvoa. :)
 
Tovi? 5min? kolme biisiä? Tunnin setti? Viikko?
 
Tuntuu laiskistuvan ääni = ei jaksa? Happi/kunto loppuu = tuki muuttuu = alat työntämään liikaa ilmaa = äänihuulet kuivuu ja turpoaa = laulu vaikeutuu kokoajan enemmän. Tälleen se yleensä menee hevihommissa, ja ongelmaan ainoa ratkaisu on opetella taloudellisempi laulutekniikka, eli hienosäätöä tuen ja äänihuulisulun/vastuksen välillä. Tämä onkin sitten laulamisen iisakin kirkko. :D
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
Kipponi
23.04.2014 13:24:27 (muokattu 23.04.2014 13:46:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinpä, helpompaa on laulaa väärin kuin oikein heh he.
Käsittääkseni sitä säröä ja raspia kannattaa harjoitella ensin hiljaa.
En tiedä.No yhtä Nirvanan biisiä olen koittanut säröllä:Even in his youth.
Siinä biisissä oikeastaan Kurt laulaa kohdan Daddy kovempaa ja agressiivisemmin.
Ilmeisesti vihasi isäänsä?
Ainakin itse jotenkin suuntaan äänen kitalakeen ylös?Tämä nyt on kuvittelua, mutta tuntuu samalla kuin tila muuttuisi pyöreäksi(koko suussa).
Niin joo tuosta ei ainakaan mitään haittaa ole ollut, mutta se onkin aika lyhytaikainen suoritus.
Jos tosiaan kipua kurkkuun tulee ja ääni menee niin varmasti tekee väärin.
Tekniikka käsittääkseni on open throat ja vocal compress.Joku saa selittää?
 
Ken Tamplin jossain videossaan selittää näitä.Oli tehnyt muuten uusia videoita joissa laulaa Steelheart, Miljenko Matijevizia:She's gone biisin.Melkoinen suoritus, kun pystyy myös laulamaan matalimmat Johnny Cashinkin biisit.
Kaveri on high baritone ja laulaa tuossa sopraano-ääniäkin?
 
Tässä maailmassa(universumissa) on lopulta vain yksi laki:Ylivoima vastaan alivoima. Vahvempi ja älykkäämpi voittaa aina heikomman. "Yhteinen etu vaatii"Lue:rikkaiden etu vaatii.Sekoomuksen hokema.
Khassera
23.04.2014 13:34:55 (muokattu 23.04.2014 13:36:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kipponi: Kurt laulaa kohdan Daddy kovempaa ja agressiivisemmin.
Ilmeisesti vihasi isäänsä?

 
Vedderiki laulaa Jeremyssä että DÄDIIIIIIIII. Mitähän vitun dädi-issueseja näillä on ollu!?
 
Tamplin on ihan mestari tossa belttiäänen manipulaatiossa, mutta ehkä se 35v kokemusta kasvattaa rekisteriä ;)
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
Kipponi
23.04.2014 13:49:14 (muokattu 23.04.2014 14:06:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Khassera: Vedderiki laulaa Jeremyssä että DÄDIIIIIIIII. Mitähän vitun dädi-issueseja näillä on ollu!?
 
Tamplin on ihan mestari tossa belttiäänen manipulaatiossa, mutta ehkä se 35v kokemusta kasvattaa rekisteriä ;)

Varmaankin juopot ja väkivaltaiset isät?Vedderillä kanssa jotain antipatioita isäänsä kohtaan.Mulla myös.Saa helposti sitä tunnetta mukaan.
 
Ja tässä tapauksessa myös usko Jumalaan(uskovainen kaveri).
Tässäkö syy miksi lähes kaikki gospel-laulajat on niin hyviä?
 
Tässä maailmassa(universumissa) on lopulta vain yksi laki:Ylivoima vastaan alivoima. Vahvempi ja älykkäämpi voittaa aina heikomman. "Yhteinen etu vaatii"Lue:rikkaiden etu vaatii.Sekoomuksen hokema.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «