Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mitä kirkoissa saa esittää?
1 2 3
Jyri T.
04.04.2014 11:14:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rovaniemellä ev-lut. seurakunta ei anna lupaa esittää ei-kristillistä musiikkia kirkossa. Kirkkoherran mukaan esimerkiksi Orffin Carmina Burana on liian maallinen teos esitettäväksi siellä.
 
Onko teillä kokemuksia oman alueenne seurakunnan suhtautumisesta? Onko Rovaniemen srk:n linja poikkeuksellisen nuiva?
 
sellisti
07.04.2014 23:23:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voihan noissa olla paljonkin eroja eri seurakuntien väleillä. Joissakin ei olla ihan niin ehdottoman tiukkoja, mutta toisaalta ymmärtää senkin että seurakunta - tai ainakin sen asiasta vastaava taho - haluaa säilyttää kirkkotilan arvokkuuden. Carmina Burana on ymmärtääkseni teksteiltään melkoisen pakanallinen, siksi en ihmettelisi jos ei sitä kirkkoon toivottaisi muuallakaan kuin Rovaniemellä.
 
Itsellä jäi aikanaan erään tunnetun kotimaisen laulajan säestyskeikka tekemättä eräässä Tampereen alueen kirkossa, kun sikäläinen kanttori (?!?) oli sitä mieltä että hänen kirkossaan ei esitetä mitään muita lauluja kuin sellaisia joissa selkeästi mainitaan Jeesus, Jumala tai joku muu raamatullinen henkilö/asia. Todellakin yhdellä ainoalla kanttorilla oli valta tehdä tällainen päätös, ei auttanut vaikka itse piispa yritti konsertin järjestäjän pyynnöstä taivutella kanttoria, mies pysyi tiukasti kannassaan. Kanttorin "bannaamat" laulut olivat kuitenkin tyyliltään ja sanomaltaan hengellisiä ja sinällään ihan sopivia kirkkotilaankin, mutta kun niissä ei mainittu jesseä ym. nimeltä niin tekemättä jäi lopulta koko konsertti. Se tuntui silloin aika uskomattomalta, mutta löytynee näitä tapauksia muualtakin.
 
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
Hauler
07.04.2014 23:51:33 (muokattu 07.04.2014 23:53:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis mitä? Piispa oli sanonut, että voidaan esittää ja kanttori (jonka pitäisi olla lähinnä soittaja) mukamas estää, kuulostaa kyllä aika koomiselta! :D
Voinko kysyä mitä lauluja esimerkiksi oli esitettävänä?
 
On kokemuksia, täällä oli joku aika sitten "tekno-messukin", mutta... nojoo. Jos tuollaista jumalanpalveluksessa, niin varmaan siellä melkein mikä tahansa musiikki menisi läpi konsertissakin.
 
baron
08.04.2014 12:38:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun ymmärtääkseni seurakunnan kirkkoherra on korkein päättävä elin kirkossa esitettävän musiikin suhteen ja hän olisi voinut kävellä kanttorin yli, ei piispa.
 
Nimimerkki "Suvussa pappeja"
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Hauler
09.04.2014 10:10:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mun ymmärtääkseni seurakunnan kirkkoherra on korkein päättävä elin kirkossa esitettävän musiikin suhteen ja hän olisi voinut kävellä kanttorin yli, ei piispa.
 
Nimimerkki "Suvussa pappeja"

 
Noin se sitten taitaa mennä; piispa varmaan siinä vaiheessa joutuisi puuttumaan asiaan, jos kirkkoherra päättäisi jotain täysin sopimatonta musiikkia antaa esittää sakraatilitilassa, mutta muuten tietysti on piispan tuollaisista asioista vähän turha huseerata.
 
Pitääpä etsiä joku kirja, jossa käsiteltäisiin kanttoreiden (jotka suht' usein katolilaisissa maissa olivat muistaakseni myös ainakin jonkinasteisia pappeja) ja pappien sekä piispojen suhde päätettäessä mitä musiikkia kirkoissa esitetään.
 
sellisti
09.04.2014 23:36:47 (muokattu 09.04.2014 23:48:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hauler: Siis mitä? Piispa oli sanonut, että voidaan esittää ja kanttori (jonka pitäisi olla lähinnä soittaja) mukamas estää, kuulostaa kyllä aika koomiselta! :D
Voinko kysyä mitä lauluja esimerkiksi oli esitettävänä?

 
Joo, en muista enää miten kaikki yksityiskohdat tuossa meni, mutta tosiaan näin oli että lopulta konsertin järjestäjät olivat yhteydessä itse piispaan, joka yritti saada kanttoria taipumaan mutta hänellä tuntui olevan sellainen valta näissä musiikkiasioissa että ei auttanut. :) Outoa kieltämättä. Kyseessä oli Katri-Helenan kirkkokonserttikiertue, jolla esitettiin arvatenkin hyvin tunnelmallista ja herkkää musiikkia aika intiimeinä sovituksina pienelle yhtyeelle. Suurimmassa osassa biiseistä oli ihan kirkollinen teksti (Oi muistatko vielä sen virren, Soi kunniaksi Luojan, Suojelusenkeli jne.), mutta sitten oli sellaisiakin biisejä kuin esim. Anna mulle tähtitaivas (ei toki humppasovituksena), Täällä Pohjantähden alla (se vanha biisi, ei Petri Laaksosen) sekä Ei ole aikaa (Mårtenson) ja muutamia muita, joiden tekstit mm. lähimmäisenrakkautta peräänkuuluttavine teemoineen nyt ovat kuitenkin vähintäänkin koskettavia ja tunnelmallisia, jos nyt eivät järin raamatullisia. Mutta sitä osastoa ei herra kanttori kelpuuttanut. Tuo kiertue käsitti kuitenkin varmaan kymmenisen kirkkoa, eikä missään muualla ollut mitään ongelmaa ohjelmiston kanssa, joten melkoisena outolintuna tuo yksi paikka kanttoreineen jäi muistoihin. :)
 
E. Tällainen vanha lehtijuttu löytyi aiheesta, tuon mukaan olis kirkkoherrakin ollut kanttorin kannalla, mutta muistelen kyllä että kanttori oli tuossa se kaikkein kiivaimmin asiaan suhtautunut taho. Paikankin muistin väärin näköjään, ei ollut Tampereen vaan Salon aluetta.
 
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288337288088.html
 
E2. Seuraavana päivänä oli vielä tällainenkin juttu. :)
 
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288336439125.html
 
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
LesPaul70
11.04.2014 13:32:35 (muokattu 11.04.2014 14:07:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: Kyseessä oli Katri-Helenan kirkkokonserttikiertue, jolla esitettiin arvatenkin hyvin tunnelmallista ja herkkää musiikkia aika intiimeinä sovituksina pienelle yhtyeelle. Suurimmassa osassa biiseistä oli ihan kirkollinen teksti
 
Kyseisen artistin kohdalla katsottiin ehkä silloin rasitteeksi hänen takavuosien julkinen puuhastelunsa mm. henkiparantajana ja muissa vastaavissa touhuissa, jotka eivät istuneet hyvin kirkon linjauksiin.
 
Tänä päivänä tilanne saattaisi olla toinen, tai ota nyt noista kirkon linjauksista selvää. Onko siellä edes enää sellaisia?
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan.
baron
11.04.2014 16:52:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LesPaul70:Tänä päivänä tilanne saattaisi olla toinen, tai ota nyt noista kirkon linjauksista selvää. Onko siellä edes enää sellaisia?
 
Mä vielä toistan itseäni: Ei kirkolla ole mitään "virallista" linjaa vaan joka kirkkoherra erikseen päättää mitä hänen kirkossaan esitetään.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sellisti
12.04.2014 14:02:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LesPaul70: Kyseisen artistin kohdalla katsottiin ehkä silloin rasitteeksi hänen takavuosien julkinen puuhastelunsa mm. henkiparantajana ja muissa vastaavissa touhuissa, jotka eivät istuneet hyvin kirkon linjauksiin.
 
Enpä tiedä, tosiaan n. kymmenellä muulla seurakunnalla ei ollut mitään ongelmaa esiintyjän eikä ohjelmiston kanssa. Ja tämäkin yksi taho olisi halunnut lähinnä jättää pois / vaihtaa ohjelmasta pois ne biisit joita eivät kirkkoon kelpuuttaneet. Mutta mistäs noista aina tietää.
 
Aiheesta yleisesti, onhan joskus ollut ihan hupaisia juttuja siitä mitä kaikkea ihmiset haluaisivat kanttorin soittavan kirkossa häämusiikkinaan. Joku kanttori jossain lehtijutussa totesi, että vaikka siinä tilanteessa haluaisi olla joustava ja toteuttaa hääparin toiveita mahdollisimman pitkälle, niin jossain tulee vaan raja vastaan, joko soittoteknisesti tai sitten tyylillisesti, kun on toivottu jotain Tähtien sodan marssia tai Enter Sandmania... :D Vaikka ne vois olla uruilla sinällään kyllä aika jylhät kun joku Kalevi Kiviniemi vetäis.
 
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
baron
12.04.2014 17:43:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä haluan mun hautajaismusaksi Bachin fuuga ja toccatan D-molli, joka ei varsinaista hautajaismusaa oo, mutta oon tehnyt diilin tutun kanttoriurkurin kanssa joka on luvannut soittaa sen!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sellisti
13.04.2014 11:01:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mä haluan mun hautajaismusaksi Bachin fuuga ja toccatan D-molli, joka ei varsinaista hautajaismusaa oo, mutta oon tehnyt diilin tutun kanttoriurkurin kanssa joka on luvannut soittaa sen!
 
Bachia tuskin kukaan kanttori kieltäisi vaikkei olisikaan ihan siihen tarkoitukseen sävelletty. Jos nyt ei ihan kahvi- tai metsästyskantaatista halua niitä iloittelevimpia pätkiä. :)
 
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
LesPaul70
14.04.2014 09:54:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mä vielä toistan itseäni: Ei kirkolla ole mitään "virallista" linjaa vaan joka kirkkoherra erikseen päättää mitä hänen kirkossaan esitetään.
 
Niin no noilla "linjauksilla" viittasin tuossa enemmänkin kirkon nykyisiin opillisiin linjauksiin (tai niiden puuttumiseen/epämääräisyyteen) kuin komentoketjujärjestelyihin. Mutta ei siitä sen enempää, tämä ei ole filosofien.net tai teologien.net.
 
Itse olen kyllä aina päässyt esiintymään kirkossa sekä orkan kanssa että solistisesti, esityslistalla olleesta musasta johtuen (tai siitä huolimatta). Tai ehkä se on vain meikäläisen loistavan pärstäkertoimen ansiota.
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan.
baron
14.04.2014 09:59:55 (muokattu 14.04.2014 10:00:21)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LesPaul70:Itse olen kyllä aina päässyt esiintymään kirkossa sekä orkan kanssa että solistisesti, esityslistalla olleesta musasta johtuen (tai siitä huolimatta). Tai ehkä se on vain meikäläisen loistavan pärstäkertoimen ansiota.
 
Olen minäkin ja ihan maallista musiikkia (tosin instruja eli ei mitään "sopimattomia" sanoja.)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Hauler
15.04.2014 20:41:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LesPaul70: Niin no noilla "linjauksilla" viittasin tuossa enemmänkin kirkon nykyisiin opillisiin linjauksiin (tai niiden puuttumiseen/epämääräisyyteen) kuin komentoketjujärjestelyihin. Mutta ei siitä sen enempää, tämä ei ole filosofien.net tai teologien.net.
 
Itse olen kyllä aina päässyt esiintymään kirkossa sekä orkan kanssa että solistisesti, esityslistalla olleesta musasta johtuen (tai siitä huolimatta). Tai ehkä se on vain meikäläisen loistavan pärstäkertoimen ansiota.

 
Ei läntisessä kristikunnassa sekulaarin musiikin esittämisen suhteen oikein ole ollut linjausta ylipäänsä. Aina aika ajoittain sitten on keskusteltu siitä, että esimerkiksi onko sopivaa soittaa jotain pasacallea uruilla tai muuta tanssimusiikkia.
 
Kunhan nyt ei jotain kapakkamusiikkia soita (tai siis sitäkin nyt ilmeisesti oli - jotain Beatleseja?). Ehkä enemmän kuitenkin sitten sanoituksista kiinni se mitä musiikkia sallitaan.
 
Ortodoksisissa kirkoissa taas ei tunnetusti sallita soittimia (paitsi, jos siellä pidetään palvelusta etiopialaiseen tapaan rummuin ja helistimin) ylipäänsä eikä sekulaaria musiikkia muutenkaan.
 
damn u
16.04.2014 09:03:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kunhan nyt ei jotain kapakkamusiikkia soita (tai siis sitäkin nyt ilmeisesti oli - jotain Beatleseja?). Ehkä enemmän kuitenkin sitten sanoituksista kiinni se mitä musiikkia sallitaan.
 
Minulla on kokemuksia eräästä paikkakunnasta, jonka kirkossa:
 
1) ei saanut esittää mitään "kevyttä musiikkia", tosin kevyen musiikin määritelmä oli epäselvä. Esim. iskelmällisiä joululauluja sai.
 
2) Beatlesin esim. Yesterday oli ehdottomasti kielletty, koska oli Beatlesia
 
3) Kirkkoon ei saanut tuoda sisälle rumpuja tai saksofonia
 
4) tuttava kertoi heidän harjoitelleen (siis huom ei esittäneen julkisesti) kirkossa treeniensä lopuksi jotain valssia. Suntio heitti ulos kirkosta.
 
Tämä Suomessa, kaikki max 15 vuotta sitten.
 
sellisti
16.04.2014 21:22:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

damn u: 3) Kirkkoon ei saanut tuoda sisälle rumpuja tai saksofonia
 
Pääsi pieni karjahdus, eisss... :D :D
 
4) tuttava kertoi heidän harjoitelleen (siis huom ei esittäneen julkisesti) kirkossa treeniensä lopuksi jotain valssia. Suntio heitti ulos kirkosta.
 
Hei mut valssihan menee kolmeen ja eikös se kolminaisuus ollu aika merkittävä juttu... no joo. Löytyy kai noita tiukkapipoja Suomesta, laaja maa.
 
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
damn u
17.04.2014 08:46:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: Pääsi pieni karjahdus, eisss... :D :D
 

 
Hei mut valssihan menee kolmeen ja eikös se kolminaisuus ollu aika merkittävä juttu... no joo. Löytyy kai noita tiukkapipoja Suomesta, laaja maa.

 
Jep jep, suntion kommentti alttofonista: Ette tuo tuota soitinta tänne , se on liian kiimainen!
 
sellisti
17.04.2014 13:28:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

damn u: Jep jep, suntion kommentti alttofonista: Ette tuo tuota soitinta tänne , se on liian kiimainen!
 
Sopisi siis paremmin katoliseen kirkkoon, ehhehe... heh...
 
Haen takkini.
 
Suntio, hieno mies!
 
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
Hauler
17.04.2014 14:15:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

damn u: Jep jep, suntion kommentti alttofonista: Ette tuo tuota soitinta tänne , se on liian kiimainen!
 
Kuulostaa asialliselta herralta!
 
mikey_a84
25.08.2014 18:07:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaa olla kirkkokohtaista että mitä saa soittaa ja mitä ei. Täällä Uudenkaupungin uudessa kirkossa eräs hollantilainen urkuri veteli parisen vuotta sitten Oopperan kummitusta ja Vittorio Montin Czardasta :D
 
www.mikeya.net
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «