Aihe: Soitinkauppa kuolee silmiemme edessä
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1020 21 22 23 24
phiit
10.03.2014 11:47:39
Laulava Kylätohtori: Perustavara ja juuri ne massojen tuotteet ovat minusta Suomessa halvempia kuin Thomannilla. Toki erikseen, jos jotain erikoista kitaraa tms. haluaa, mutta se on juuri sitä marginaalikauppaa, joka on liikkeille sinänsä yhdentekevää...

Thomannin halpuus on myytti, joka elää sitkeästi muusikoiden mielissä...

Myyttiä on pitää suomessa samaa tavaraa halvempana, jotain yksittäistä ehkä saa tingattua mutta kun massasta puhutaan niin thomann vie suomipuljut 6-0 hinnoillaan.
phiit
10.03.2014 11:51:58 (muokattu 10.03.2014 11:52:25)
Myrkky Nuoli: Tämä se tuntuis nykyinen trendi tästä aiheesta puhuttaessa olevan, mutta harvoin ite ostamiani juttuja oon Suomesta löytänyt yhtä halvalla, eikä Jyväskylässä oo ollut mitään jakoa tinkiä hintatasoa T-kaupan tasolle. En sitten tiiä?

Meinaanki tolla massalla tota pikkusälää: kielet, plektrat, piuhat, keissit ym. Niillähän se kuitenki raha tulee kassaan koska ei yksittäisen parin tonnin Les Paulin myynti paljoa kenenkään kassassa pitkällä ajalla hyödytä.
Myrkky Nuoli
10.03.2014 11:55:09
phiit: Meinaanki tolla massalla tota pikkusälää: kielet, plektrat, piuhat, keissit ym. Niillähän se kuitenki raha tulee kassaan koska ei yksittäisen parin tonnin Les Paulin myynti paljoa kenenkään kassassa pitkällä ajalla hyödytä.

Huomaa, että lainasin siis kylätohtoria, enkä teikäläistä. Itekin tässä ihmettelen.
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
Laulava Kylätohtori
10.03.2014 12:02:28
Ainakin ns. tavallisia kitarapedaaleita ja vahvistimia saa Suomesta Thomannia halvemmalla. Lähes joka kerta, kun haen jonkin mielenkiintoisen vehjaksen hintaa netistä, niin kotomaan nettikaupat myyvät sitä hieman halvemmalla. Kielet ym. saattaa sitten olla toisinpäin.

Paikalliset pikkukaupat ovat kyllä kuoleman edesesä, koska niissä hinnat ovat yleensä kohtuuttomasti isoja nettikauppoja kovempia. Ja valikoima olematonta.
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Myrkky Nuoli
10.03.2014 12:03:47
Laulava Kylätohtori: Ainakin ns. tavallisia kitarapedaaleita ja vahvistimia saa Suomesta Thomannia halvemmalla. Lähes joka kerta, kun haen jonkin mielenkiintoisen vehjaksen hintaa netistä, niin kotomaan nettikaupat myyvät sitä hieman halvemmalla. Kielet ym. saattaa sitten olla toisinpäin.

Paikalliset pikkukaupat ovat kyllä kuoleman edesesä, koska niissä hinnat ovat yleensä kohtuuttomasti isoja nettikauppoja kovempia. Ja valikoima olematonta.

Ehkä mun ostovolyymi on vaan liian pieni, jotta huomaisin tämmöistä kun koko ajan oon enemmän ja enemmän siirtynyt torille ja nykyään ostan 100% tavarasta sieltä jos ei tuu jotain nopeita pakkohankintoja niinku vaikka kitarakotelot.
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
Laulava Kylätohtori
10.03.2014 12:05:25
Myrkky Nuoli: Ehkä mun ostovolyymi on vaan liian pieni, jotta huomaisin tämmöistä kun koko ajan oon enemmän ja enemmän siirtynyt torille ja nykyään ostan 100% tavarasta sieltä jos ei tuu jotain nopeita pakkohankintoja niinku vaikka kitarakotelot.

Toriltahan minäkin ostan, mutta hintareferenssit katson netistä... :)
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
phiit
10.03.2014 12:23:52
Laulava Kylätohtori: Ainakin ns. tavallisia kitarapedaaleita ja vahvistimia saa Suomesta Thomannia halvemmalla. Lähes joka kerta, kun haen jonkin mielenkiintoisen vehjaksen hintaa netistä, niin kotomaan nettikaupat myyvät sitä hieman halvemmalla. Kielet ym. saattaa sitten olla toisinpäin.

Hyvä jos nykysin näin on, toivottavasti sitte vaan myöskin tavaraa on varastossa että sitä ostamaan menossa saa samantien mukaan. Itellä on kuitenkin päinvastaisia kokemuksia kun on jotain isompaa hankkiny, aina ollu T-kaupan hinta edullisempi ja suomessa harvoin varastossa sillä hetkellä kun ite tarvis. Ehkä vain huonoa tuuria :P
Tsugu Way
10.03.2014 12:52:37 (muokattu 10.03.2014 12:54:49)
Minun mielestä ihmisten ostokäyttäytyminen on muuttunut merkittävästi. Vertaan sitä aikaa, kun ensimmäisen kierroksen ajan soittelin ja ostelin kamoja. Sitten yli kymmenen vuoden tauko. Tänä aikana tuli internet, Thomann ja m.net. 80- ja 90-luvuilla oli tapana mennä musaliikkeeseen testaamaan, soittelemaan ja vertaileen kitaroita useiksi tunneiksi. Saatoin käydä ehkä useana päivänä peräkkäinkin, ennen ostopäätöksen tekemistä. Liikkeessä oli aina riittäävästi valikoimaa hyllyssä. Tämä oli mukavaa, eikä käynyt mielessäkään, että olisi ostanut jotain ensin kunnolla testaamatta.

Maailma muuttui kymmenessä vuodessa. Teen töitä paljon nuorison kanssa. Heistä on aivan luonnollista tilata kitara (testaamatta) Thomannilta. Netissä on kiva roikkua ja tehdä verteiluja ja ostoksia. Valinnanvraa riittää. Paikallisessa musaliikkeessä on 10-30 kitaraa hyllyssä. Nettikaupoissa on tuhansia. Toki jotkut vielä liikkeeseen menevät, mutta suurin osa haluaa tehdä kauppansa verkossa. Vielä jos vähän ujostuttaa tai jännittää, niin eipä tule kukaan ylituttavallinen niskaanhönkivä kitaramyyjä kyseleen hankalia tai pakkomyymään. Eikä tartte jännittää sitä smokeonthewaterin soittamista myyjän silmien alla.

Epäilen, että internet voittaa tämän kamppailun kivijalkakauppoja vastaan.

Mietin samalla, että mistähän itse hankin kamani näin keski-ikäisenä ukkona. Saksankaupasta olen yhdesti tilannut (oli paska soitin - möin pois), kivijalkakaupasta edelleen ehkä pari kertaa vuodessa kitara - ja m.netissä kitaranvaihtoja muutaman kuukauden välein. Eli minun järjestys on seuraava: 1. m.net, 2. Kivijalka. 3. sakasankaupat tms.

Tarkistin myös kitarahyllyni. Seuraavasti menee:

1. M.net: kolme kitaraa
2. Kivijalka: kaksi kitaraa
3. Thomannit sun muut: nolla kitaraa

Noista ensinmainituista m.netin kitaroista kaksi olen ostanut lähiseudulta testaamalla. Ja yksi eteläsuomesta testaamatta. Sattui hyvä kitara ja hyvät kaupat. Aiemmin kaikki testaamatta ostamani ovat aina jossain vaiheessa menneet myyntiin.

Mitä tästä voi päätellä. No sen, että harmi, jos kivijalkakaupat, joissa pystytään pitämään riittävästi tavaraa hyllyssä kuolevat. Testaaminen on tärkeää ja mukavaa. Mutta niin on kotisohvalla makaaminen ja nettiostaminenkin. Senkin uhalla, että tulee paskaakin ostettua.
Blues is allright!
paph
10.03.2014 13:22:24
Kuinka kannattavaa toimintaa käytettyjen kamojen myyminen oli 80-luvulla? Silloin niitä oli soitinkaupat täynnä kun muita myyntikanavia ei juuri ollut.
Valo tunnelin päästä on kustannussyistä sammutettu
Ruutukunkku
10.03.2014 13:32:49 (muokattu 10.03.2014 13:37:06)
Lisätään netin tarjontaan vielä Ebay, josta itse ainakin ostan tuon kuluvan pikkusälän, eli kielet ja plekut melkein järestään.

Kielisetin (ernie ball) keskihinta toim kuluineen huitelee siinä rapiat 4 egee, kun olen tilannut sellaisia 12 setin paketteja. En edes tiedä mihin hintaan saisi paikallisesta jos ostais isompia määriä, mutta netti on niin helppo.
I can see clearly now, a painful vision indeed.
PIM
10.03.2014 13:33:24
Tsugu Way: Minun mielestä ihmisten ostokäyttäytyminen on muuttunut merkittävästi. Vertaan sitä aikaa, kun ensimmäisen kierroksen ajan soittelin ja ostelin kamoja. Sitten yli kymmenen vuoden tauko. Tänä aikana tuli internet, Thomann ja m.net. 80- ja 90-luvuilla oli tapana mennä musaliikkeeseen testaamaan, soittelemaan ja vertaileen kitaroita useiksi tunneiksi.

Tuohon aikaan ennen internettiä ja EU:ta GuitarPlayeristä mainoksia tihrustaneena muistelisin, että jenkkihintoihin oli aika yleisesti laitettu ronskisti nolla perään, vaikka dollarin markkakurssi heilui jossain 4 ja 6 välillä.
En tyytynyt tavanomaiseen.
phiit
10.03.2014 13:48:52
Ruutukunkku: Lisätään netin tarjontaan vielä Ebay, josta itse ainakin ostan tuon kuluvan pikkusälän, eli kielet ja plekut melkein järestään.

Kielisetin (ernie ball) keskihinta toim kuluineen huitelee siinä rapiat 4 egee, kun olen tilannut sellaisia 12 setin paketteja. En edes tiedä mihin hintaan saisi paikallisesta jos ostais isompia määriä, mutta netti on niin helppo.

Kyllä hardware osastolla aika lyömätön, saa ihan merkkikamaakin puolet halvemmalla, esim pari Badass II tallaa bassoihin tilannut ja hinnat olivat 8v sitten joku 70e kuluineen kun suomessa saa vähintään tuplat maksaa.

Kielistä ei voi liikaa mainostaa Thomannin "harley bentoneita", kitaralle 1e setti ja bassolle sen 10e. Ihan yhtä hyviä, kestäviä kuin muutkin... suosittelen edes kokeilemaan ;)
pappasfin
10.03.2014 13:57:20 (muokattu 10.03.2014 17:07:21)
phiit: Myyttiä on pitää suomessa samaa tavaraa halvempana, jotain yksittäistä ehkä saa tingattua mutta kun massasta puhutaan niin thomann vie suomipuljut 6-0 hinnoillaan.

Se mikään myytti ole, jokainen skitta on Suomesta ostettu Thomannia halvemmalla ja myös vahvistin kamaa on täältä lähteny Tomppaa halvemmalla.
Toki on ulkomailla muitakin liikkeitä kuin Tomppa mutta ei kiinnosta ostaa, toki hintoja voin katella.

Esimerkkejä omista hankinnoistani joissa Thomanni hävinny Suomen liikkeille n. vuosien 2003 -> tähän päivään mennessä (pari kohtaa josta en muista sanoa tarkemmin):

Entiset mitä olen omistanut ja myyny pois kamarunkkauksen takia:

Ibanez 1570 BK (ostettu Levytukusta Thomannia halvemmalla)
Ibanez JS1200CA (ostettu Levytukusta Thomannia halvemmalla)
Ibanez AW800 ECE nt (ostettu Levyutykusta Thomannia halvemmalla)
Ibanez SGT630-H (ostettu Levytukusta Thomannia halvemmalla
Ibanez AF125 AMB (ostettu Levytukusta Thomannia halvemmalla)
Yamaha CGX-C171 cca (ostettu F-musiikista Thomannia halvemmalla)
Fender American Deluxe Stratocaster hss fmt (ostettu F-musiikista ja hinta tais olla muutaman kympin alle Tompan)
Fender Classic Player 60s (saman hintainen kuin Tompalla)
Music Man JP6 (ostettu DLX ja hinta oli Tomppaa edullisempi)

Behringer GMX212 (tätä en muista, oisko edes ollut Tompalla myynnissä)
Roland Cube 30X (Thomannia halvemmalla)
VOX VT50 (Thomannia halvemmalla)

Nykyisistäkin sen verran, että kaikki mun kolme Ibanezia on halvemmalla kuin Thomannista sekä Gibson LP Std 2012 sain halvemmalla sekä Yamaha NCX900fm halvemmalla ja vielä Yamahan bassokin lähti Tomppaa halvemmalla, Taylorista en muista kummin päin, josko edes Tomppa Tayloria myy.

H&K:n Swichblade oli halvempi täällä kuin Tompalla sekä tuo Eleven Rack oli täällä halvempi.

Ainoastaan kielisettejä, Behkun midilankku ja jotain capoja on lähtenyt Tompasta halvemmalla, nykyisin en näitäkään sitten viitti tompalta ostaa vaan tuen mielummin kotimaista.

Hinnat toki vaihtelee eri aikoina riippuen tilanteesta ym. kuten valuuttakursseista esim. USA dollari, Jeni jne.

Muista en tiedä enkä tiedä millaisia kauppamiehiä itsekukin on mutta mulla on aina ollut alusta lähtien hyvät suhteet soitinliikkeisiin, tiedä sitten onko onni potkinut vai mistä lie mutta hinnoista on aina voinu sopia kuin myös palvelunkin suhteen on homma pelittänyt hyvin.

Ei mulla ole ainakaan mitään tarpeita ulkomaan suuntaan ja vaikka siellä hinnat oliskin hieman edullisempia niin en silti ostelis sieltä.

Edit: Unohtu mainita, että käytettynä on m-netin torilta ostettu Ibanezin Japanin tuotannon 7-kielinen RG7620 ;)
PappaSFin
phiit
10.03.2014 14:18:54
pappasfin: Se mikään myytti ole, jokainen skitta on Suomesta ostettu Thomannia halvemmalla ja myös vahvistin kamaa on täältä lähteny Tomppaa halvemmalla.
Toki on ulkomailla muitakin liikkeitä kuin Tomppa mutta ei kiinnosta ostaa, toki hintoja voin katella.

Esimerkkejä omista hankinnoistani joissa Thomanni hävinny Suomen liikkeille n. vuosien 2003 -> tähän päivään mennessä (pari kohtaa josta en muista sanoa tarkemmin):

Entiset mitä olen omistanut ja myyny pois kamarunkkauksen takia:

Ibanez 1570 BK (ostettu Levytukusta Thomannia halvemmalla)
Ibanez JS1200CA (ostettu Levytukusta Thomannia halvemmalla)
Ibanez AW800 ECE nt (ostettu Levyutykusta Thomannia halvemmalla)
Ibanez SGT630-H (ostettu Levytukusta Thomannia halvemmalla
Ibanez AF125 AMB (ostettu Levytukusta Thomannia halvemmalla)
Yamaha CGX-C171 cca (ostettu F-musiikista Thomannia halvemmalla)
Fender American Deluxe Stratocaster hss fmt (ostettu F-musiikista ja hinta tais olla muutaman kympin alle Tompan)
Fender Classic Player 60s (saman hintainen kuin Tompalla)
Music Man JP6 (ostettu DLX ja hinta oli Tomppaa edullisempi)

Behringer GMX212 (tätä en muista, oisko edes ollut Tompalla myynnissä)
Roland Cube 30X (Thomannia halvemmalla)
VOX VT50 (Thomannia halvemmalla)

Nykyisistäkin sen verran, että kaikki mun kolme Ibanezia on halvemmalla kuin Thomannista sekä Gibson LP Std 2012 sain halvemmalla sekä Yamaha NCX900fm halvemmalla ja vielä Yamahan bassokin lähti Tomppaa halvemmalla, Taylorista en muista kummin päin, josko edes Tomppa Tayloria myy.

H&K:n Swichblade oli halvempi täällä kuin Tompalla sekä tuo Eleven Rack oli täällä halvempi.

Ainoastaan kielisettejä, Behkun midilankku ja jotain capoja on lähtenyt Tompasta halvemmalla, nykyisin en näitäkään sitten viitti tompalta ostaa vaan tuen mielummin kotimaista.

Hinnat toki vaihtelee eri aikoina riippuen tilanteesta ym. kuten valuuttakursseista esim. USA dollari, Jeni jne.

Muista en tiedä enkä tiedä millaisia kauppamiehiä itsekukin on mutta mulla on aina ollut alusta lähtien hyvät suhteet soitinliikkeisiin, tiedä sitten onko onni potkinut vai mistä lie mutta hinnoista on aina voinu sopia kuin myös palvelunkin suhteen on homma pelittänyt hyvin.

Ei mulla ole ainakaan mitään tarpeita ulkomaan suuntaan ja vaikka siellä hinnat oliskin hieman edullisempia niin en silti ostelis sieltä.

Täytyy muuten tunnustaa etten ole uutena piiiiitkään aikaan pahemmin mitään soittimia ostanu joten enpä soittimista sano mitään, pitäydyn edelleen tuossa bulkkikamassa :)
Mr. Speed
10.03.2014 14:27:04
phiit: Täytyy muuten tunnustaa etten ole uutena piiiiitkään aikaan pahemmin mitään soittimia ostanu joten enpä soittimista sano mitään, pitäydyn edelleen tuossa bulkkikamassa :)

Thomannin arvokkaammat soittimet on muuten aivan käsittämättömän kalliita. Esimerkiksi jenkki PRS:issä saattaa olla jopa nelinumeroinen hintaero verrattuna muihin eurooppalaisiin puljuihin. Suomen PRS-myynnistä en sitten tiedä mitään.
http://www.sieni.us/?id=38
tender.insanity
10.03.2014 14:36:46
Miettikääpä sitä, että m.netistä ostamasi ja testaamasi kitara voi alunperin olla ostettu tilaamalla ja testaamatta Thomannilta! OMG!
Rämppy
10.03.2014 15:12:10
Muusikoinen.netin tori on jo niin iso ja tunnettu markkinapaikka, että se varmaan jo syö käytettyjen markkinoita kivijalkakaupoilta.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Muovinen
10.03.2014 15:25:51

Tässähän tuli uusi mielenkiintoinen listaustapa. Haluan listata vähäsen.

Uutena kaupasta ostetut kitarat: 3 (1 sähkis, 1 akustinen, 1 nylon)
Demo/esittelykitara suoraan valmistajalta: 1 (Eastwood Guitars)
Käytettynä tutulta (pre-mnet): 5
Käytettynä mnetistä: 6
Käytettynä muilta nettiforumeilta (Lets Talk Guild): 3 (2 Guild sähkistä ja 1 basso)

Ja sitten sekosin laskuissa. Käytetyt rulettaa.
Paul80
10.03.2014 15:39:10 (muokattu 10.03.2014 15:40:41)
the-Antero: Pyrin aina ostamaan kivijalasta kun ostan jotain uutena. Custom sounds on nostanut jo pitkään profiiliaan erikoisemmalla tuotevalikoimalla. Hinnatkin ovat erittäin kilpailukykyisiä. Varmasti asiointi tulee jatkumaan pitkään siellä

Olen huomannut, että thomanilla ei ole moniakaan spesiaalimpia merkkejä esim. Carvin. Tämä voisi olla suomalaisten kivijalkojen pelastus.

Erikoistuminen on monella alalla huomattu olevan hyvä pelastuvene.
Spesiaalimpi valikoima ja kohtuulliset hinnat niin tästä voisi tulla jotain.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)