Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Viulistiksi?
1 2
brigantis
28.06.2013 16:24:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei ja anteeksi kun tulen tänne urpoilemaan, mutta tarvitsisin jonkun vähän kokeneemman neuvoja.
 
Olen viulistin ammatista haaveileva 17-vuotias, syksyllä alkaa toinen vuosi lukiossa ja olen soittanut viulua musiikkiopistossa 8,5 vuotta, viulutunti kerran viikossa. Suoritin 3/3-tutkinnon ysin keväällä. Lisäksi soitan pianoa ja laulan (aika kehnosti). En usko saavani tolppa ykköstä lukion aikana tehtyä, sillä en ole vielä suorittanut mitään teorioita, ja opettajakin lykkää minulle pelkkiä 3/3-tasoisia kappaleita (syynä varmaan se että 2. ja 3. tutkinnon välissä oli vain puolitoista vuotta ja suoritus oli vähän juosten kustu).
 
Mihin pitäisi lukion jälkeen hakea? Minulla on aika hatara käsitys siitä, missä mitäkin tutkintoja voi suorittaa. Enkä ole varma siitä, kannattaako edes lähteä jatkamaan musiikkiopintoja. Aloitin kuitenkin aika vanhana, kilpailu on kovaa ja olen omasta mielestäni korkeintaan keskinkertainen vinguttelija. Opettajaksikaan en halua.
 
Sitten pyytäisin apua vielä harjoittelun suhteen. Paljonko ylipäätänsä pitäisi harjoitella, ja miten?
 
En uskalla kysyä opettajalta mitään näistä kun se vain nauraisi mun suunnitelmille :c
 
sellisti
01.07.2013 15:47:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

brigantis: En uskalla kysyä opettajalta mitään näistä kun se vain nauraisi mun suunnitelmille :c
 
Ihmettelen kyllä opettajaasi jos näin on, hän se kuitenkin parhaiten osaisi sua opastaa taitotasosi ja potentiaalisi tuntien. Mitäs jos kumminkin kysyisit? Tai joltain muulta opettajalta joka sut tuntee..?
 
Harjoittelun määrä on yksilöllinen asia, harjoittelun laatu on lopulta tärkeämpää. Ammattiopiskelijat harjoittelevat useamman tunnin päivässä, mutta jos et välttämättä halaja viuluopintoihin niin vähempikin riittää soittotuntuman pysymiseen. Harjoittelun säännöllisyys on tärkeämpää kuin se, montako tuntia kerrallaan soittaa.
 
Ehkä joku viulisti osaa auttaa vielä tarkemmin.
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
yacchu
03.12.2013 21:48:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

brigantis:
Sitten pyytäisin apua vielä harjoittelun suhteen. Paljonko ylipäätänsä pitäisi harjoitella, ja miten?
 
En uskalla kysyä opettajalta mitään näistä kun se vain nauraisi mun suunnitelmille :c

 
Komppaan edellistä viestiä - näistä asioista pitäisi pystyä keskustelemaan opettajan kanssa. Olen itsekin lukion kakkonen ja viulua soittanut reilut 10 vuotta nyt. Opettajan kanssa on tullut puheeksi mahdollinen jatko-opiskelu musiikin parissa, ja itse olen suuntautumassa AMK:iin musiikkipedagogi/muusikko -linjalle. Vaikka ensimmäisenä suunnitelmissani ei ole valmistua opettajaksi, aion kuitenkin pyrkiä sinne ja kehittää omia viulunsoittotaitojani. Juttele rohkeasti opettajallesi! Yksi vaihtoehto on esimerkiksi musiikin ammatillinen koulutus, josta saa hyvää pohjaa myöhemmille yliopisto-tai AMK-opinnoille.
 
Harjoittelunkin suhteen sinun kannattaisi konsultoida opettajaasi. Itse olen kaiken oppinut omaltani. Tärkeintä on tosiaan säännöllisyys ja tehokas harjoittelu. Olen huono esimerkki tässä, sillä päädyn aina soittelemaan kappaleeni alusta loppuun sen sijaan, että keskittyisin vaikeisiin kohtiin ja hioisin vain niitä. Harjoitellessa pitää olla tavoitteita. Varmaan myös tiedät, kuinka hyödyllinen kapine metronomi on. Kuunteleminen on elintärkeää. Jousiharjoituksia tehdessä soitan peilin edessä ja tarkkailen jousen kulkua ja käsien asentoa, se auttaa paljon. Ennenkö alan soittamaan vaativia sonaatteja ja konserttoja, lämmittelen jousiharjoituksin ja asteikoin.
 
Soitan vaihtelevasti n. 40-70 min. päivässä, joskus en ollenkaan ja joskus vähän enemmän, riippuu miten on aikaa. Oma opettajani on kehottanut minua soittamaan vähintään 60 min päivässä, ja tämänhetkiset suunnitelmat huomioon ottaen minun varmaan kannattaisi soittaa vieläkin enemmän. Kaikki riippuu harjoittelun tehokkuudesta.
 
Paras henkilö neuvomaan sinua on kuitenkin opettajasi, muista se.
 
Kallekorvola
04.12.2013 13:00:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

brigantis:
 
Olen viulistin ammatista haaveileva
 
Enkä ole varma siitä, kannattaako edes lähteä jatkamaan musiikkiopintoja.
 
olen omasta mielestäni korkeintaan keskinkertainen vinguttelija.
 
Opettajaksikaan en halua.

 
Noi mä tosta ekaks poimin.
 
Ammattimuusikoksi haluavalle ovat olennaisessa osassa halu kehittyä (ja tehdä kovasti töitä tämän päämäärän eteen), riittävän kova treenimoraali ja valmius sopeutua ammatin eri puoliin. Mä en yhtään tiedä millaista viulistin ammattia sulla oli mielessä, mutta soittaaksesi jotain instrumenttia ammatiksesi, joidenkin asioiden olisi todennäköisesti syytä muuttua.
 
Ammattimuusikolle jonkin sortin musiikillinen koulutus on muutamaa superlahjakkuutta lukuunottamatta välttämätön. Monissa paikoissa voi käydä niin, että ilman muusikkotutkintoa ovi ei edes aukea. Ja siksikin, että on sitten valmiutta ammattinsa moniin osa-alueisiin (kts. alempana).
 
Taso ammattimuusikoiksi pyrkivillä on kova, koska kilpailukin on kovaa, eikä duunipaikkojen määrä ole kasvamaan päin. Jos oma taso ei kohtaa muiden tasoa, pitää sitä kohentaa treenaamalla. Töiden tekeminen oman ammattitaidon parantamiseen ja itsensä kehittämiseen on jatkuvaa.
 
Ammattimuusikoilla iso työllistäjä, ja merkittävä tulonlähde, on opettaminen. Useimmat tuntemani ammattimuusikot opettavat keikkailun ohella, koska keikoista saatavat korvaukset ja keikkamäärät ylipäätään eivät aina riitä elättämään muusikkoa (puhumattakaan muusikon mahdollisesta perheestä).
 
Tota uravalintaa kannattaa miettiä. Muusikon ura ei välttämättä ole helpoin (varmasti ainakaan taloudellisesti), mutta jos musiikki tuntuu ainoalta vaihtoehdolta, niin... Käypäs ensin juttelemassa opettajan kanssa kuitenkin. Kyllä se jo ihan työnsäkin puolesta joutuu ottamaan asiat vakavasti.
 
www.5by5.fi
nisumaka
04.12.2013 13:15:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En usko saavani tolppa ykköstä lukion aikana tehtyä, sillä en ole vielä suorittanut mitään teorioita
 
Njet bonimaju sanoisi neukkulainen. Miten tämä on mahdollista. Tai siis ymmärrän, että et ole suorittanut teorioita, mutta soittimen 3/3, mitä mä olen noita tehnyt, edellytti jo kaikkien sävellajien ja skaalojen osaamista, sointujen purkamista (mulla bassokitara pääsoitin), bassokulun soittamista suoraan lapuista (joissa siis oli melodia ja soinnut realisointumerkkeinä), jne...
 
Sun kannattaa vähän selvittää, miten kova se 3/3 mukamas olisi. Mun mielestän se ei ollut mitenkään ylisepääsemätön. Yleensähän (ainakin itselläni) on teoriat paljonkin edellä soittimieni tutkintoja.
 
freakingenius
04.03.2014 21:45:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä kaikki instrumenttitutkinnot on mahdollista suorittaa ilman teoriatutkintoja jos rahkeet riittää, ainakin meidän opistossa. Mutta luulis että 8 vuodessa ois jotain käytynä. Ja jos aloittaja lukee tätä niin mun mielestä 9 vuotiaana soittamisen aloittaminen on aika aikasin että en itse lähtis valittamaan miten vanhana aloitti. Moni hyvä muusikko on aloittanut vanhempana tai saanut vastaansa esteitä jotka ovat hidastaneet.
Jos oot tosiaan musaa harrastanu noin kauan vieläpä musiikkiopistossa niin luulis sulla olevan jonkinlainen tieto miten treenata.. Mutta jos epäselvää niin kysy siltä opettajalta, sen takia sä siellä käyt että se vastaa sun kysymyksiin.
 
Epämuusikko
05.03.2014 11:22:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika kova saa olla jos viulustiksi pääsee teinivuosina vielä "miettiessään". srsly, eikö tuo ole soittimista juuri se jossa pitää duunit olla tehty jo melko varhaisessa vaiheessa?
 
Toivottavasti poikkeuksia löytyy mutta oli miten oli, niin edessä on raskaita treenivuosia.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Janus
05.03.2014 14:01:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitarist2: Ja jos aloittaja lukee tätä niin mun mielestä 9 vuotiaana soittamisen aloittaminen on aika aikasin että en itse lähtis valittamaan miten vanhana aloitti. Moni hyvä muusikko on aloittanut vanhempana tai saanut vastaansa esteitä jotka ovat hidastaneet.
 
Montako 10-vuotiaana soiton aloittanutta ammattiviulistia tunnet?
 
Vessajono
05.03.2014 14:52:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Aika kova saa olla jos viulustiksi pääsee teinivuosina vielä "miettiessään". srsly, eikö tuo ole soittimista juuri se jossa pitää duunit olla tehty jo melko varhaisessa vaiheessa?
 
Niin, eiks sitä sanota että viulunsoiton aloittaminen viisivuotiaana on liian myöhäistä.
 
"Notice that the lead guitar is overdubbed. The two voices are parallel fifths apart. This creates an eerie, medieval sound. That's because they actually used a lot of open fifths back then."
freakingenius
06.03.2014 00:32:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sanotaan niin se on kyllä omasta mielestäni aika perseestä. Miksei jostai määrätietoisesta, jonkin omaperäisen ja kiinnostavan soittotavan omaavasta "myöhään" aloittaneesta viulista voisi tulla yhtä suosittu ja arvostettu viulisti kuin jostain 2 kuukautisena jonnekki huippumusaopistoon tungettu viulisti joka ei kuitenkaan toteuta itseään vaan soittaa miten on opetettu eikä yritä luoda mitään uutta tai omaperäistä. Tää on vaan mun mielipide mutta jos aletaan laatia sääntöjä millon pitää alottaa soittaminen että voi tulla hyväksi soittajaksi niin mun mielestä soittamisen idea menee vähän ohi, joka on mun mielestä yksinkertaisesti se että saa jotain kiksejä ja nauttii siitä mitä tekee. Ja on kyllä aika ankeaa jos aloittaja päättää lopettaa jo mun mielestä aika pitkän "uran" sen takia että joku älykkö on keskinyt järjettömät ikärajat. Tämän hetkisten tietojeni mukaan täällä eletään vain yhden kerran eikä minkään alle 5v ikärajan pitäis estää luomasta unelmia.
+ luulis intensiivisen treenauksen olevan joissain tapauksissa tuloksekkaampaa kuin että on roikkunut viulun varressa koko elämän määrätiedottomasti. piste
 
Janus
06.03.2014 09:32:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitarist2: uliuliuli
 
Koska edellinen kysymys oli liian vaikea, typistetään:
 
Montako ammattiviulistia tunnet?
 
(Bonuskysymys: Onko sulla jonkunlainen käsitys siitä, mitä viulistin ammatissa toimimiseen sisältyy?)
 
freakingenius
06.03.2014 12:44:23 (muokattu 07.03.2014 02:14:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Koska edellinen kysymys oli liian vaikea, typistetään:
 
Montako ammattiviulistia tunnet?
 
(Bonuskysymys: Onko sulla jonkunlainen käsitys siitä, mitä viulistin ammatissa toimimiseen sisältyy?)

 
Aloittajan kysymys oli voiko hänestä tulla viulisti vai ei ja minä vastasin kyllä, eikä mua kiinnosta millon kukakin on aloittanut soittamisen jos taitoa löytyy. Voi viulistikin aloittaa oman uransa ja tehdän hyvää musiikkia ilman kaikkia koulutuksia? Ei mua tästä aiheesta kiinnosta spekuloida mutta on se aika karua jos tyrmätään suoraan mahdollisuudet. Treeniä se vaatii, se on varma.
Ja siitä ammattiviulisti jutusta. mm. Suzuki metodin kehittänyt Shin'ichi Suzuki lähti opiskelemaan viulun soittoa 21 -vuotiaanan. Ja hänestä valmistui viulunsoiton opettaja.
 
nisumaka
07.03.2014 08:40:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä kaikki instrumenttitutkinnot on mahdollista suorittaa ilman teoriatutkintoja jos rahkeet riittää, ainakin meidän opistossa.
 
Sä varmaankin tarkoitat, että ei ole pakko suorittaa teoriakokeita, jotta voi suorittaa instrumenttitutkintoja. Näin varmasti onkin, mutta viittaan vielä ketjun alkuun, siis tiedot on pakko olla tasolla 3/3, jos suorittaa 3/3 soitintutkinnon. Eikö, ymmärränkö jotain nyt väärin. Alkuperinen kysyjähän, tai ainakin minä näin ymmärsin, kertoi, että ei ole suorittanut teorioita, mutta on suorittanut 3/3 soitintutkinnon, ja siksi toin esille sitä, ettei se teoriakoe voi olla vaikea, jos hanskaa soittimensa tasolla 3/3. Ainoa, mikä mulle tulee mieleen, on se, että kannattaa harjoitella säveltapailua. Eli sanoisin alkuperäiselle kirjoittajalle, että menepä vaikka 2/3 teoriatunneille. Ihmeenä pidän, jos et niistä selviä. 2/3 ja 3/3 menee sillai 1 v sisällä, mun mielestäni, jos edes joten kuten hahmotan, missä mennään.
 
freakingenius
07.03.2014 11:10:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Sä varmaankin tarkoitat, että ei ole pakko suorittaa teoriakokeita, jotta voi suorittaa instrumenttitutkintoja. Näin varmasti onkin, mutta viittaan vielä ketjun alkuun, siis tiedot on pakko olla tasolla 3/3, jos suorittaa 3/3 soitintutkinnon. Eikö, ymmärränkö jotain nyt väärin.
 
Näin juuri.
 
sellisti
10.03.2014 10:12:33 (muokattu 10.03.2014 10:28:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitarist2: ...jonnekki huippumusaopistoon tungettu viulisti joka ei kuitenkaan toteuta itseään vaan soittaa miten on opetettu eikä yritä luoda mitään uutta tai omaperäistä.
 
Tää on tää ihmeen sitkeästi elävä, samalla huvittavin ja samalla surullisin väärinymmärrys siitä mitä musiikkiopistoissa tehdään. Tämän väitteen taustalla ei voi olla mitään muuta kuin silkkaa tietämättömyyttä, tai korkeintaan katkeria huhupuheita, joten annettakoon jälleen kerran anteeksi.
 
Terveisin 4-vuotiaana musiikkiopistoon laitettu, sen putken alusta loppuun läpikäynyt, saamansa opetuksen laadusta erittäin kiitollinen, itseään toteuttava sekä musiikista suunnattomasti nauttiva - ja niin ikään musiikkiopistossa opettava - ammattimuusikko.
 
E. ...ja jatkona offtopicille, ei tietenkään ole välttämätöntä aloittaa viisivuotiaana tullakseen hyväksi viulistiksi. Noissa hienomotoriikkaa vaativissa harrastuksissa on vaan niin että kun ne tekniset perusteet opettelee huolella lapsena, niin ne juurtuu omaan fysiikkaan paljon helpommin ja luontevammin kuin myöhemmällä iällä. Siksi puhutaan että kannattaa aloittaa jo nuorella iällä. Mikään ei estä etteikö niitä perusteita voisi oppia myöhemminkin, mutta ammattilaiseksi jos hamuaa niin kyllähän sinne ammattiopintoihin pyrkiessä pitää olla jo sillä tasolla että voi kuvitella 4-5 vuoden päästä työllistyvänsä siinä hommassa. Kilpailua on aika paljon kumminkin.
 
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
Epämuusikko
10.03.2014 13:06:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suzuki-viulukoulu mainittu.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Sax-pappa
10.03.2014 15:03:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistähän on peräisin tuo joissain piireissä tiukasti pysyvä myytti että koulutus/teorian tuntemus tappaa luovuuden?
 
freakingenius
10.03.2014 16:39:23 (muokattu 10.03.2014 16:45:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Missähän vaiheessa väitin että opiskelu tappaa luovuuden? Tästä tuntuu tulleen tällänen urbaani legenda jota kaikki kateelliset toistaa täällä koska itse ei ole käynyt tunneilla ja vaikka vähänkin siihen suuntaan väittää ettei koulutus ole pakollinen niin heti otetaan tämä pointti esiin. Selventäisikö joku missä kohdassa väitin ettei tämä musiikkiopisto oppilas voisi toteuttaa itseään ja tehdä omaa musiikkia? Toin tuossa vain kaksi esimerkki tapausta esille joita vertailin. Yhtä hyvin voi olla 10 vuotiaana aloittanut paska soittaja jolla ei ole mikäänlaista motivaatiota ja 5- vuotiaana aloittanut helvetin hyvä itseään toteuttava soittaja. Yleensäkin en näe eroa tunneilla käyneen soittajan tai itseoppineen välillä, luultavasti samat jutut jossain vaiheessa opitaan. Tunnen monia opistomuusikoita, jotka ovat pienistä asti soittaneet eivätkä silti osoita suurempaa mielenkiintoa tai osaamista musiikkia kohtaan. Tunnit ainakin itseäni auttoivat silloinkun ei keksinyt enään uutta opittavaa ja motivaatio oli ajoittain hukassa. Itse sain ensi kosketuksen soittimeeni noin. 2-vuotiaana ja soittamaan aloitin kunnolla 9-vuotiaana, mutta uskon että myöhempään aloittanut voi todella helposti päästä paremmalle tasolle kuin minä.
t.nimimerkki: 5 musiikkioppilaitoksen oppilas... sis.musiikkiopisto.
 
freakingenius
10.03.2014 16:49:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Mistähän on peräisin tuo joissain piireissä tiukasti pysyvä myytti että koulutus/teorian tuntemus tappaa luovuuden?
 
Varmaan niiltä jotka eivät ole käyneet musakouluja. Enkä missään nimessä allekirjoita tuota. Kyllähän jokainen tietää jotain teoriasta.
 
sellisti
10.03.2014 22:09:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitarist2: Missähän vaiheessa väitin että opiskelu tappaa luovuuden?
 
No tuo aiemmin lainaamani pätkä kieltämättä siihen suuntaan vihjaisi, mutta pahoittelut väärinymmärryksestä, hienoa jos et oikeasti ole sitä mieltä.
 
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «