Aihe: Kokemuksia pianomusiikin säveltämisestä
1
Arppe
02.01.2014 00:15:58
Oletteko säveltäneet kappaleita pianolle(tai pianolle ja soittimelle)? Itse olen tehnyt lauluihin sovituksia ja säveltänyt muutamia pieniä kappaleita. Mistä aloitatte kappaleen säveltämisen ja miten työstätte sitä mielessänne ennen paperille kirjoittamista?
nisumaka
02.01.2014 09:33:51
Mistä aloitatte

Mä jätän loput vastaukset mua osaavammille, mutta mä ainakin aloitan siitä, että mä mietin, mitä biisi kuvastaa. Iloa, surua, taisteluun lähtöä, poliittinen kannanotto ... Toinen mitä mä mietin, miten ja kuka sen tulee esittämään. On ihan eri asia säveltää lasten joulujuhlaan hassunhauska laulu, jonka kertosäkeeseen lapset voivat osallistua, kuin säveltää parille jazz-virtuosolle biisi, jossa he näyttävät hurjaa soittotaitonsa osaamista. Siinä ehkä jotain lähtökohtia.
baron
06.01.2014 20:12:43

Arppe: Oletteko säveltäneet kappaleita pianolle(tai pianolle ja soittimelle)? Itse olen tehnyt lauluihin sovituksia ja säveltänyt muutamia pieniä kappaleita. Mistä aloitatte kappaleen säveltämisen ja miten työstätte sitä mielessänne ennen paperille kirjoittamista?

1. Ensiksi pitää olla joku idis miten piisin pitäisi mennä.
2. Sitten keksiä sille joku kiva sointukierto.
3: Sen jälkeen soittaa se ja pistää paperille!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)