Aihe: Strato-tyylisen tallan säätäminen, niin että voi venyttää ylös? | 1 |
---|
|
Riittääkö vain että lisää sinne tallan alapuolelle niitä jousia? Pitääkö kaularautaa ruveta säätelemään, eli lisääkö ko. toimenpide jännitystä kaulaan? Intonaatio varmaan pitää säätää tuon jälkeen uudelleen? Olisin käyttänyt hakua, mutta se ei syystä tai toisesta toiminut. Voisiko joku hiukan selventää? Mix sä niinqu luit tän? | |
Riittääkö vain että lisää sinne tallan alapuolelle niitä jousia? Pitääkö kaularautaa ruveta säätelemään, eli lisääkö ko. toimenpide jännitystä kaulaan? Intonaatio varmaan pitää säätää tuon jälkeen uudelleen?
Siis jos haluat tallan kellumaan, sinun pitää joko vähentää jousia tai löysätä niitä niistä ruuveista sieltä takapleksin takaa. jännityksen pitäisi pysyä samana, jos kielten tiukkuus pysyy kutakuinkin samana, joten ei kaularautaan varmaan tarvite koskea. intonaatio selviää katsomalla, että onko se kohdallaan. I don't need some turkey tellin' me that I ain't country. | |
Päinvastoin. Jousien lisääminen vetää tallan tiukemmin kitaran runkoon, jolloin vibralla voi vain laskea virettä. Eli jousia pitää löysätä ja jos niitä on enemmän kuin kolme, ottaa ylimääräiset pois. Kaularautaan tuskin tarvitsee koskea, mutta intonaatio pitää hienosäätää uudelleen. | |
Kiitos neuvoista! Mix sä niinqu luit tän? | fox 28.08.2003 13:55:11 | |
|
Kiitos neuvoista! Älä sitten masennu jos tulee vireongelmia koska jousipainetta täytyy vähentää ja satulan toiminta korostuu - ymmärsin että sulla ei ole grafiitti-saati rullasatulaa..Satulaa voi toki myös voitelehtia esim. lyijykynän "lyijyllä" jos jotain ropleemia lievästi tulee ja tosiaan hirveitä varoja ei ole ylöspäin venytyksessä.. :) Mutta senhän sä jo tiesitkin.. | |
Carl Verheyen säätää näppärästi tremolonsa. Sävelet nousee suoraan tuuttiin kun kiskasee kammesta täpöt. http://www.youtube.com/watch?v=IVQCaQxdSH0 55 dollaria ja kassan kautta vai miten... http://www.killerguitarcomponents.c … laws/killer-compensated-claw-detail "Increases Resonance, Warmth in tone, Sustain" | |
Fender Guitar Setup Guide: http://www.fender.com/en-FI/support … articles/fender-guitar-setup-guide/ http://diystrat.blogspot.fi/2011/08 … g-up-or-adjusting-stratocaster.html Ja googlella sekä youtubestakin löytyy lisää. Ainakin lontoon kieltä taitavalle löytyy monenlaista enemmän tai vähemmän hyvää vinkkiä. D'oh! | LaMotta 27.01.2014 19:46:11 (muokattu 27.01.2014 19:46:22) | |
|
ReBeat: http://www.killerguitarcomponents.c … laws/killer-compensated-claw-detail "Increases Resonance, Warmth in tone, Sustain" Onko kukaan todentanut tätä väitettä? (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." | |
ReBeat: Carl Verheyen säätää näppärästi tremolonsa. Sävelet nousee suoraan tuuttiin kun kiskasee kammesta täpöt. Joskus ihan piruuttani kokeilin ja yllätyksekseni tuo paransi vintage-tallaisen MIM-straton vireessä pysymistä, verrattuna johonkin "random-säätöön", jota en enää muista. Ja ihan tavallisilla kielillä (9-42), kolmella vakiojousella, vakiosatulalla ja kaiken muunkin ollessa vakiota. Tosin se jäi tuolloin kyllä kokeilematta, että saako straton tismalleen samalla tavalla vireeseen myös silloinkin, kun ei laitakaan tuota kynttä (claw) ohjeiden mukaisesti vinoon. Itse tulin laittaneeksi vinoon ja kun kerran napsahti niin nopeasti vireeseen, en silkkaa laiskuuttani enää viitsinyt tuota asiaa testata. Joka tapauksessa, noin säätäen pysyi hirmuisen paljon paremmin vireessä, kuin mitä dive-onlyksi säädettynä pysyi (siis kun käyttää silloinkin kampea). Tietenkin parempi ja/tai paremmin säädetty/viilattu satula olisi dramaattisesti lieventänyt ongelmaa. Siihen liittyen joku lukkosatulalla varustettu floikkakitara tms. on selvästikin täysin eri juttu. Sillä sellainen kyllä pysyy hienosti vireessä erityisesti juuri dive-onlyna, koska kielet ovat molemmista päistä aina tiukasti lukittuina. Stratoissa sen sijaan tapahtuu enemmän tai vähemmän elämistä kummassakin päässä. Joten jos satula ei toimi täysin takeltelematta, niin dive-onlysta saattaakin olla vain enemmän harmia vireenpidollisessa mielessä. Silloinhan ei voi "nykiä" kammella virettä takaisin, kuten kelluvassa tilassa voi, kun on jotain Steve Vaita tai Van Halenia liiallisessa määrin leikkinyt. :-p
Tuossa videon tapauksessa siis säädetään straton talla kelluvaksi niin, että: * Kammen ollessa täysin yläasennossaan, eli kitaran bodyssa kiinni, saadaan tuo A#m, siis kun laitetaan kolme ohuinta kieltä vapaina soimaan. * Ja kun kampi palautetaan takaisin lepotilaansa ja sormitetaan täysin normaalin tapaan tuo sointu A#m, elikkäs 1., 2. ja 3. kielten 1., 2. ja 3. nauhoilta, se kuulostaa täysin samalta.
E |--0----| |--1----| + half step, puolisävelaskel B (H) |--0----| |--2----| + whole step, kokosävelaskel G |--0----| kampi niin |--3----| + minor third, pieni terssi D |-------| ylös kuin ==> |-------| A |-------| menee |-------| E |-------| |-------| Em/G A#m
Säätö tietenkin on helpompaa, kun kieli kerrallaan venyttelee niin, että vertaa esim. G-kieltä vapaana & kampi yläasennossa vs. normaalisti 3. nauhalta soittaen. Niiden siis pitäisi olla samat. Helppo muistisääntö: yy kaa koo. Eli kammella saadaan nostettua 1., 2. ja 3. kieltä 1, 2 ja 3 puolisävelaskelen/nauhan verran. Ja en nyt missään tapauksessa väitä, että näin ehdottomasti täytyy tehdä, tai että juuri tämä on se paras mahdollinen tapa. Tai edes kuudenneksikaan paras. Mutta parempi kuitenkin kuin se aiempi "random-säätöni", jossa talla siis kellui aina epämääräisesti "jonkun verran", "muutaman millin" tjsp. Eli säätö tapahtui siis aina niin, että mitään sointua ei koskaan yritetty tavoitella. D'oh! | |
Tuotapa olen jo pitkään käyttänyt ja kun kitara on muutenkin hyvissä säädöissä, niin vireet säilyy erittäin hyvin kaikenlaisessa veivauksessa. Suosittelen. Potikka kaakkoon! | |
LaMotta: Onko kukaan todentanut tätä väitettä? En ole todentanut. Enkä rohkene väittää, etteikö jotain eroa vähintäänkin jollain mittarilla voisi havaita. Mutta sen verran skeptikko olen, että en usko että käyttäjä ainakaan normaalissa soittelussaan huomaa että onko kitarassa kiinni se alkuperäinen kynsi (claw), vaiko tuo varsin reippaasti hinnoiteltu päivitysosa. Paras testi olisi sellainen, jossa soittaja ei tiedä, että onko kitarassa alkuperäinen vaiko päivitysosa. Näin saataisin häirtisevää psykoakustiikkaa karsittua. Voihan toki olla niin, että olen taas väärässä... Eli ehkäpä jousien kautta sittenkin välittyy paljon enemmän värinöitä bodyyn, kuin mitä mielessäni nyt kuvittelen. Jos joku on moista kokeillut, niin olisi kyllä kiva kuulla raporttia. Tosin ketjun otsikkoon se ei kait juurikaan liity, kun kerran aivan tavallisenkin kynnen saa halutessaan ruuvattua vinoon. D'oh! | |
Groke: Voihan toki olla niin, että olen taas väärässä... Eli ehkäpä jousien kautta sittenkin välittyy paljon enemmän värinöitä bodyyn, kuin mitä mielessäni nyt kuvittelen. Minun ymmärtääkseni massan lisääminen tallasysteemissä vähentää runkoon kielistä siirtyvää energiaa. Siinä tapauksessa, että tallablokki on vedetty runkoon kiinni, noilla virityksillä ei voi olla mitään merkitystä. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." | |
Täytyypä heittää tähän väliin tää video, missä asiaa demonstroidaan: http://www.youtube.com/watch?v=IVQCaQxdSH0 Voisko joku selittää, minkä vuoksi toi toimii, kun fysiikan lakien (statiikka ja mekaniikka päällimmäisenä) mukaan sen ei pitäisi toimia noin. Senhän pitäisi olla ihan sama, että onko tallassa jouset vaikka vaan toisella puolella, kunhan niiden yhteisvoima on tarpeeksi vastustamaan kielten vetoa, mutta tällöin kitara olisi kyllä muutoin epäsymmetrisessä rasituksessa sieltä tallan jousten alueen materiaalien osalta. Oon kyllä valmis uskomaan, että toi Verheyenin kikka pelittää, mutta joku vois kertoa miulle, että mitkä ne ilmiöt on, jotka tarkkaan ottaen tekee tosta tallasysteemistä jotain muuta, kuin symmetrisesti toimivan "staattisen mallin". Vai onko vintage-vibra vaan niin "paska", että se lonksuaa miten sattuu noiden ruuviensa varassa ja tuollaisella kompensoinnilla on oikeasti merkitystä? "Naulat neljän tuumamitan lyöty pajavasaroin - haukan katse hanskojani vartioi" | |
Stalkah: Täytyypä heittää tähän väliin tää video, missä asiaa demonstroidaan: http://www.youtube.com/watch?v=IVQCaQxdSH0 Voisko joku selittää, minkä vuoksi toi toimii, kun fysiikan lakien (statiikka ja mekaniikka päällimmäisenä) mukaan sen ei pitäisi toimia noin. Senhän pitäisi olla ihan sama, että onko tallassa jouset vaikka vaan toisella puolella, kunhan niiden yhteisvoima on tarpeeksi vastustamaan kielten vetoa, mutta tällöin kitara olisi kyllä muutoin epäsymmetrisessä rasituksessa sieltä tallan jousten alueen materiaalien osalta. Oon kyllä valmis uskomaan, että toi Verheyenin kikka pelittää, mutta joku vois kertoa miulle, että mitkä ne ilmiöt on, jotka tarkkaan ottaen tekee tosta tallasysteemistä jotain muuta, kuin symmetrisesti toimivan "staattisen mallin". Vai onko vintage-vibra vaan niin "paska", että se lonksuaa miten sattuu noiden ruuviensa varassa ja tuollaisella kompensoinnilla on oikeasti merkitystä? Eiköhän tuo vieterijuttu on hienosäätöä ja se todellinen rooli on videossakin mainostetulla kielisetillä. Hienosti soi enihau. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|