Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Minkälaisia kamoja kevyemmän musiikin soittoon?
1 2
Tuomari
14.01.2014 18:51:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rock- ja punkmeiningeistä hyppään uuteen maailmaan: Iskelmän ja tanssimusiikin pariin! Vaikka useampi vuosi soittelua takana, niin kevyenmusiikin kenttä ja soundimaailma tuntuu kovin vieraalta. Tällaisiin soundimieltymyksiin kaipaisin siis mielipiteitä ja ajatuksia muusikoiden.netin kuluttajilta!
 
Millasilla rummuilla (kalvotuksella)/pelleillä porukka soittelee kevyempää iskelmä/tanssimusiikkia? Toimiiko keikoilla esim. pikkusetti 18" basarilla? Minkä mallisia peltejä ja kalvoja käytät?
Nämä soundimieltymykset on tietysti jokaisen subjektiivisia kokemuksia, mutta nyt haen siis luokkaa "näillä ei mene metsään"- vastauksia.. Kiitos:)
 
Elämä on julmaa, mutta jäätelö hyvää!
jabajee
14.01.2014 18:59:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iskelmä- ja tanssimusiikkia soitetaan samoilla kamoilla kuin silloin 60-70-luvullakin on soitettu... soittajat on vaan päivitetty :)
 
Tuomari
14.01.2014 19:53:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jabajee: Iskelmä- ja tanssimusiikkia soitetaan samoilla kamoilla kuin silloin 60-70-luvullakin on soitettu... soittajat on vaan päivitetty :)
 
No tuo on kyllä toki totta:D
 
Elämä on julmaa, mutta jäätelö hyvää!
markkuliini
14.01.2014 19:56:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jabajee: Iskelmä- ja tanssimusiikkia soitetaan samoilla kamoilla kuin silloin 60-70-luvullakin on soitettu... soittajat on vaan päivitetty :)
 
Mä en ole kyllä hirveästi törmännyt noin vanhoilla kamoilla iskelmää soittaviin. Enemmänkin 80- ja 90-luvun kamoilla.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Kailis
14.01.2014 20:00:08 (muokattu 14.01.2014 20:01:17)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksikerroksiset coated-kalvot ja thin/med-thin symbaalit. Setissä ei ehkä syvimmät koot ole suotavia. Aika paljon näpeissä on toikin homma.
 
markkuliini: Itse melkein näkisin että tilastollisesti on todennäköisempää saada pornoteollisuudelta moraalisesti puhdastaustaista rahaa kuin musiikkiteollisuudelta. jazzmies: Minua aina ahdistaa arvailu ja spekulointi asioista mitä ei voi kuin arvailla
janneto
14.01.2014 20:05:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Yksikerroksiset coated-kalvot ja thin/med-thin symbaalit. Aika paljon näpeissä on toikin homma.
 
Hyvin tiivistetty.
 
Tilanteeseen ja soittopaikkaan suhteutettu soittotatsi/volume ja suht hiljaiset kamat ovat eduksi. Snare, haikka ja ride kuntoon, sitten muut.
 
Vintagekamoilla keikkailu onnistuu mutta vaatii pientä paneutumista ja vaivannäköä. Eipä se yleisöä tosin juuri kiinnosta kunhan ei tule liian kovaa..
 
markkuliini
14.01.2014 20:11:30 (muokattu 14.01.2014 20:17:59)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Yksikerroksiset coated-kalvot ja thin/med-thin symbaalit. Setissä ei ehkä syvimmät koot ole suotavia. Aika paljon näpeissä on toikin homma.
 
Erittäin hyvin kirjoitettu! Nimenomaan näin, soundi ei muutu pelkästään kamoja vaihtamalla. Tatsiakin pitää olla.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
markkuliini
14.01.2014 20:23:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18" bassarinkin menee kun taitavasti virittää. Ehkä 20" olis paras, mutta so not.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Tuomari
14.01.2014 20:24:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Yksikerroksiset coated-kalvot ja thin/med-thin symbaalit. Setissä ei ehkä syvimmät koot ole suotavia. Aika paljon näpeissä on toikin homma.
 
Thänks! Yksinkertasuus on kaunista ja toimivaa. Tuo tatsijuttu on kyllä aivan totta, ja hiljaa soitto vaatii kyllä treeniä..
 
Elämä on julmaa, mutta jäätelö hyvää!
Tuomari
14.01.2014 20:28:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: 18" bassarinkin menee kun taitavasti virittää. Ehkä 20" olis paras, mutta so not.
 
Tuo 18" ois toki roudausystävällinen:) Toisaalta mietin tuossa, että jos kokeilis kalvottaa 22" basarin coated ambassadorilla. Vois olla aivan toimiva ratkasu..
 
Elämä on julmaa, mutta jäätelö hyvää!
wavelength
14.01.2014 20:41:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma käyttösettini noissa ympyröissä on 18"x16" bd, 14"x12" ft, 10"x8" tt, 14"x5,5" sd. Ohjelmistossa perinteistä tanssia ja iskelmää sekä rock/bileosastoa. Kunnollisen PA:n kanssa 18" on aivan riittävä koko bassorummulle, mutta mikittämättömille keikoille lähtee sitten 20-tuumainen.
 
markkuliini
14.01.2014 20:47:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuomari: Tuo 18" ois toki roudausystävällinen:) Toisaalta mietin tuossa, että jos kokeilis kalvottaa 22" basarin coated ambassadorilla. Vois olla aivan toimiva ratkasu..
 
Hmmm... ambassador on bassarissa aika herkkä kalvo virityksen ja huoneakustiikan suhteen. Menee helposti ohuen kuuloiseksi. Etenkin kun tanssigenressä kaivataan takuuvarmaa ja helppoa soundia mahd.nopeiden soundcheck-aikojen takia.
Itse lähtisin vaikka Powerstroke 3-linjalle mielummin, varmempi ja helpompi ratkaisu.
 
Ei se 18" huono vaihtoehto ole sekään. Säästää tilaa autosta, ja voi soundata just oikealtakin jos tietää mitä tekee.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Tuomari
14.01.2014 21:44:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Hmmm... ambassador on bassarissa aika herkkä kalvo virityksen ja huoneakustiikan suhteen. Menee helposti ohuen kuuloiseksi. Etenkin kun tanssigenressä kaivataan takuuvarmaa ja helppoa soundia mahd.nopeiden soundcheck-aikojen takia.
Itse lähtisin vaikka Powerstroke 3-linjalle mielummin, varmempi ja helpompi ratkaisu.

 
juu, tuo Powerstroke 3 on kyllä jokapaikanhöylä, mikä toimii monenlaisessa menossa. Viimeksi olikin kyseinen kalvo käytössä ,mutta vaihdoin sen evansin emadiin. Tosin tuo emad oli kyllä vähän pettymys, ei jotenkin kuulosta omaan korvaan hyvältä..
 
Elämä on julmaa, mutta jäätelö hyvää!
Speedy
14.01.2014 21:55:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuomari: uuteen maailmaan: Iskelmän ja tanssimusiikin pariin!
 
Pyydän saada huomauttaa että iskelmä ja tanssimusiikki käsitteenä ulottuu Popedasta ja Yöstä Reijo Taipaleeseen ja Pasi Kaunistoon. On myös kaikenmaailman poikabändejä Unelmavävyistä Agentsiin. Lähtökohtaisesti kaikille noille keikoille ottaisin erit kamat..
 
Suoraan sanoen en ymmärrä sitä että miten iskelmä genressä muka "pärjää" pienemmillä kamoilla kuin rokkikeikalla? Miksi soundcheck pitää tehdä nopeammin kuin rokkikeikalla? Ihan se on omasta viitseliäisyydestä kiinni.. Jos haluaa ajatella niin että yleisö ei tajua mistään mitään niin pitääkö sen näkyä omassa toiminnassa, toisaalta jos arvostus on omaa ammattia kohtaan niin alhaalla niin mikäpäs siinä. Eihän se yleisö kiinnitä huomioita samoihin asioihin kuin soittajat, mutta eivät soittajatkaan kiinnitä samoihin asioihin kuin yleisö - tasapeli..=I Hyvä jos yleisön edustaja edes huomaa ketä bändissä on niin, että tunnistaisi heitä toisella keikalla...
 
On eri asia lähteä keikalle vanhan tangopaavon taakse soittamaan vanhaa tanssimusiikkia (osastoa humppa valssi tango humppa valssi tango JENKKA humppa jne), sinun tehtävä on olla siellä taustalla mahdollisimman huomaamattomana, ettet vain möykälläsi häiritse ketään.. Just ja just sen verran saa kuulua että tanssijat pysyy tempossa, kunhan hiihto peittyy.. Toinen asia on lähteä "poikabändin" keikalle soittamaan tätä modernia iskelmää. Joidenkin mielestä basarin pitää potkia niin lujaa että mummut ja papat ei uskalla tulla eturiviin tyttöjen tielle..
 
Olen ollut samassa paikassa molempien edellä mainittujen esimerkkien kanssa. Ensimmäisessä piti soittaa niin hiljaa kuin ikinä.. Kaikki oli tyytyväisiä, mutta henkilökunta ja yleisö oli sen näköistä että jos vähänkään nousee volat niin joku räjähtää. Toisessa tapauksessa sai mättää olan takaa eikä meinannut silti kuulla edes itseään - kaikki oli tyytyäisiä ja kaikilla hyvä meno.. Molemmissa tietysti kamat soitettavan musan mukaan.. JA, ei ole väliä mitä soittaa, on väliä myös kenen kanssa soittaa.. Mitä nimekkäämpi bändi, sitä huolettomammin saa paiskia..
 
Omista kamoista jos jotakuta kiinnostaa voin sanoa että pellit olen pitänyt mahdollisimman hiljaista sorttia.. tumma äänisiä, eikäy kenenkään korvaan eikä vuoda muista mikeistä. Snare on lähes poikeuksetta Ludarin Black Galaxy, se on sopivan hiljainen "normaalillakin" volalla, mutta tarvittaessa saa volaa kun soittaa kovempaa.. Setit vaihtuu yleensä yleisen fiiliksen mukaan. Jos tiedän että on tilaongelmia lavalla tai kyydityksessä niin mietin vähän sitäkin.. Basari on ollut 18"-22" haarukassa, joskus Genistojen aikaan jopa 24", se ei vaan mahtunut useinkaan kyytiin..=)
 
Loppujen lopuksi kaikki on kiinni soittajasta ja sen näpeistä ja korvista.. Huonoilla kamoillakin voi onnistua, mutta huonoja näppejä ei oikein pelasta mikään..=I
 
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
jazzmies
14.01.2014 22:00:30 (muokattu 14.01.2014 22:04:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikä on vienyt aina keikoille sen setin, mikä on ollut settini. Välillä mopo kasitoistasella ja välillä neljällä tomilla siihen suhteutettuna, mikä oli in ulkoisten ja sisäisten vaikuttimien myötä. Bassari 18"-22", tomeja kahdesta neljään, virvelejä yhdestä kahteen, tuplapedaali joskus salsakeikalla ja peltejä kahdesta yhteentoista. Haitsuja minulla on aina ollut vain yksi.
 
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
Olly
15.01.2014 00:20:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kevyemmät kapulat tuskin ainakaan haittaavat...
 
Read more than one book.
Velli
15.01.2014 01:53:13 (muokattu 15.01.2014 02:13:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis ja Markkuliini kaiken oleellisen jo periaatteessa sanoivatkin. Speedykin puhui osittain ihan asiaa, kunhan editoi katkeran tilityksen mielessään pois ;).
 
Itse teen rehellisiä tanssimusa/iskelmäkeikkoja (siis lavatanssityyppisiä) yleensä kourallisen vuodessa. Vaatimattomana name droppinkina on ollut Unelmavävyjä, Annika Eklundia, Teemu Harjukari & Taivaanrannan Maalareita, Matti Eskoa, Kai Hyttistä ja mitä nyt sattuu milloinkin olemaan. Eli en todellakaan ole kys. tyylin expertti, mutta tähän mennessä olen onnistunut huijaamaan kaikkia ;).
 
Pöntöiksi näille keikoille olen ottanut moderneja terävillä reunaviisteillä varustettuja kannuja, jotka soivat mahd. selkeästi ja pehmeästi (yleensä Premier Series -sarjan brittipönttöjä). Koot eivät omasta mielestäni ole niin oleellisia, kunhan soundit ovat pehmeät ja "blendaavat". Olen hoksannut, että etenkin basarin on oltava todella pehmeä- ja tummasoundinen (ainut seikka, josta iskelmäsoittajat ovat oman kokemukseni mukaan soundimielessä rumpujen suhteen vaativia). Pellit isohkoja, ohuita ja tummasoundisia. En omista yhtäkään splashia, ja joka ainoa kerta kun tulee humppa vastaan, niin päätän sellaisen hommata. Keikoistani max 10% on tämän alan keikkoja, joten aina se splashin hommaaminen sitten kuitenkin unohtuu tai jää muuten vain tekemättä.
 
Oma vinkkini on, että satsaa kamoista etenkin basariin ja pelteihin (huom. SPLASH!!). Soittopuolelta kannattaa panostaa dynamiikkaan ja kevyeen tatsiin, etenkin kun olet kerran aiemmin soittanut möykkämusaa.
 
Edit. Siinä tuli näköjään osittain samaa juttua, mitä muut olivat jo kirjoittaneet, mutta tuskin kertaus pahitteeksi on :).
 
markkuliini
15.01.2014 02:38:48 (muokattu 15.01.2014 03:18:50)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy:
Suoraan sanoen en ymmärrä sitä että miten iskelmä genressä muka "pärjää" pienemmillä kamoilla kuin rokkikeikalla? Miksi soundcheck pitää tehdä nopeammin kuin rokkikeikalla? Ihan se on omasta viitseliäisyydestä kiinni..

 
Pohjimmiltaan kyse on usein budjetista. Keikka-auto on hyvin usein mitoitettu niin että se tulee piripintaan, joten pienemmät kamat mahtuu paremmin. Olen ollut todistamassa tilannetta jossa rumpalin yhtäkkiä humppakuutioon (eli Mersu mikä-se-nyt-onkaan-se-malli) tuoma, edellistä 2" isompi ja uusi lakkapintainen bassari, ei mahtunut kyytiin casen kanssa, ja sit se piti sulloa sinne ilman casea. Rumpalin ilme oli aika surkea.
Myös iskelmäkeikkapaikkojen lavat ovat monesti tosi pieniä, joten pienet kamat mahtuu sinnekin paremmin.
 
Lähes aina keikoilta ajetaan yöksi kotiin, ainakin siltä jälkimmäiseltä, koska tanssilavat ovat äärimmäisen nihkeitä maksamaan bändien majoituksia. Siksi keikkapaikalle myös mennään mahdollisimman myöhään, ja sound check tehdään vauhdilla.
Ja 100-150 monisettisen keikan vuositahti, mikä on joillakin iskelmäpoppoilla on, vaikuttaa myöskin sound check-halukkuuteen negatiivisesti. Kyllä siinä viitseliäisyys karisee, kun 4:ttä kertaa vuodessa ollaan samassa liiterissä soittamassa. Ennemminkin panostetaan siihen, että digitiskissä on presettinä sen talon edellisen keikan soundit, ja samat mikit laitetaan ihan samoille paikoille.
 
Itse olin jossain vaiheessa aina välillä tuurailemassa hudamaailmassa esim. Johanna Pakonen ja Masa & Tepi. Ja homma meni juurikin noin mitä tuossa ylhäällä, vaikka ovat sieltä tunnetummasta päästä.
Kovin esimerkki oli keikka 50 km Rovaniemen pohjoispuolella joka loppui la-su yönä klo 01:00. No tietty Rovaniemelle hotelliin yöksi? Ei!! Vaan jätkät lähti ajelemaan yötä vasten kohti Helsinkiä, josta kitaristi jatkoi vielä omalla autolla Turkuun. Ihan mielisairasta puuhaa. Mä en uskaltanut lähteä kyytiin, vaan jäin Rovanimelle vanhemmille. Ja sit tuo jatkuva väsymys aiheuttaa sitä että keikkapaikoille mennään mahd.lähellä keikkaa. Tiukin saapuminen M&T:ssä oli (koko päivän ajamisen jälkeen) 30 min.ennen keikan alkua, ja siis tuossa ajassa tehtiin roudaus, pystytys, linjatsekki ja vaatteiden vaihto. Keikka alkoi ajallaan. Ihan mielisairasta puuhaa. :D
 
Nyt olen tuuraillut Teräsniskassa ja siinä on kyllä ihan eri meininki, johtuen jo ihan siitä että bändi on ollut artistilla alusta asti sama, ja sillä on sananvaltaa esim. yöpymisiin. Ja artistikin tuntuu olevan mukavan puoleinen järki-immeinen, mikä ei ole ollenkaan niin tavallista taiteilijoiden keskuudessa.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Velli
15.01.2014 03:04:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omien kokemuksien mukaan se menee kyllä just eikä melkein noin niin kuin Markkuliini homman kuvaili. Tuurauskeikkoja kun olen Pohjois Suomen alueella tehnyt, niin jätkät ovat lähes poikkeuksetta lähteneet ajamaan yötä myöten takaisin etelään (Hki, Jkl, Turku jne.). Itselle on tullut melkein huono omatunto ajella 30-90min yöllä kämpille, kun tietää että jätkät pääsevät kotiin tyyliin puolen päivän maissa seuraavana päivänä.
 
Näistä syistä johtuen ymmärrän täysin sen, että bändi saapuu keikkapaikalle tuntia ennen vetoa ja haluaa tehdä mahd. nopean tsekin. Tuli mieleen miten ei-niin-hurjina nuoruusvuosina joskus 7v sitten kävin tuuraamassa eräässä kasaribilebändissä. Keikat olivat Rukalla Zonessa ja seuraavana päivänä Kotkan Amarillossa. Rukalta ajeltiin heti keikan jälkeen Kotkaan, jossa roudaus välittömästi :D. Enää ei ehkä jaksaisi, vai jaksaisiko...
 
markkuliini
15.01.2014 03:17:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Velli: Omien kokemuksien mukaan se menee kyllä just eikä melkein noin niin kuin Markkuliini homman kuvaili. Tuurauskeikkoja kun olen Pohjois Suomen alueella tehnyt, niin jätkät ovat lähes poikkeuksetta lähteneet ajamaan yötä myöten takaisin etelään (Hki, Jkl, Turku jne.). Itselle on tullut melkein huono omatunto ajella 30-90min yöllä kämpille, kun tietää että jätkät pääsevät kotiin tyyliin puolen päivän maissa seuraavana päivänä.
 
Näistä syistä johtuen ymmärrän täysin sen, että bändi saapuu keikkapaikalle tuntia ennen vetoa ja haluaa tehdä mahd. nopean tsekin. Tuli mieleen miten ei-niin-hurjina nuoruusvuosina joskus 7v sitten kävin tuuraamassa eräässä kasaribilebändissä. Keikat olivat Rukalla Zonessa ja seuraavana päivänä Kotkan Amarillossa. Rukalta ajeltiin heti keikan jälkeen Kotkaan, jossa roudaus välittömästi :D. Enää ei ehkä jaksaisi, vai jaksaisiko...

 
Olikohan Heidi Kyröllä joskus sellainen nakki, että kolmen keikan putki oli Oulu-Turku-Oulu. :D Eli Helsingistä starttaava ja palaava keikka-muusikko matkusti neljänä peräkkäisenä päivänä noin 650 km. Shillä lailla!
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «