Aihe: Sen OIKEAN kitaran hankkiminen (ESP tai Epiphone LP)
1 2 3 4 5 6 7 8
Myrkky Nuoli
13.12.2013 12:44:08
yannara: Itse en kaularautaa uskaltaisi säätää itse

Tää on ihan perustaito kitaristille, uskalla vaan! Kuten sanottu aiemmin niin ei tuossa mitään hätää oo jos ei lähde hassuttelemaan sen raudan kanssa. Tässä sulle yksinkertaistettu rautalankaversio kaularaudan säädöstä:

Kun katsos kaularautaa sieltä päästä mistä sitä säädetään, eli jos se on siellä lavan päässä se säätöruuvi niin sitten lavan suunnasta suoraan kohti säätöruuvia/pulttia whatever niin myötäpäivään kiertäminen kiristää rautaa ja vastapäivään kiertäminen löysää sitä. "Righty tighty, lefty loosey"

Kiristäminen SUORISTAA kaulaa ja kielet laskeutuvat lähemmäksi nauhoja. Tämä keventää soittotatsia, mutta voi aiheuttaa särinää. Löysääminen taas mahdollistaa sen, että kielet vetävät kaulaa enemmän kaarelle, kaulanhan ei pidä olla luotisuora vaan vähän kaarella. Tämä saattaa tehdä soitosta aavistuksen verran työläämpää, mutta auttaa kitaran sointia. Paras lopputulos on kompromissi soittotatsin ja soinnin välillä. Kaularautaa kannattaa säätää vaikkapa 1/8 kierrosta kerralla, eli puolet neljäsosakierroksesta. Mikäli LÖYSÄÄT rautaa, kannattaa odotella jonkun aikaa, koska kielet ei välttämättä heti vedä kaulaa enemmän kaarelle. Saman ilmiön huomaat uudet kielet laittaessa. Voi olla, että kitara rämisee ja särisee helvetisti kunnes se pääsee lopulliseen kurviinsa. Älä kuitenkaan kuuntele hassuttelujuttuja siitä, että pitää joka säädön jälkeen odotella yön yli. Höpön löpön.

Kaulan koveruuden tarkistamisen teen jotenkin näin: painan paksuinta kieltä 1. ja 12. nauhoilta alas yhtä aikaa ja katson paljonko väliä jää 7. nauhan kohdilla nauhan ja kielen väälin. Mulla siinä on yleensä milli tai vähän alle. Jos nauhat ei oo keskenään riittävän tasaiset niin tämmöinen väli ei välttämättä riitä, paitsi jos nostaa tallasta kieliä korkeammalle. Sitä oppii löytämään semmosen nyrkkisääntöasetuksen itselleen kun tätä tekee. Vuodenaikojen vaihtuessa Suomessa sais kaularautaa säätää sen pari kertaa vuodessa kun talvi on niin helkkarin kuiva.

Lykkyä pyttyyn, se on todella yksinkertaista puuhaa!

FensonGibder: Syöhän se särinä sustainia..

Ja rokissa vain sustainilla on merkitystäm.

Onks jätkät niin hitaita soittaa vai??
yannara
14.12.2013 18:56:46 (muokattu 14.12.2013 18:58:05)

Kiitos neuvoista, täytyypä kokeilla. Kyllä mä haluan osata tehdä kaiken itse, mutta tuosta kaulan säätämisestä on varoiteltu, että voi pistää rikki koko vehkeen.

Onkos muilla ollut sellaista, että itselleen uuden kitaran kanssa se on aina totutteleminen siihen vehkeeseen? Sama homma ollut sekä LTD:n että tämän kanssa, että aluksi se on tuntunut oudolta ja huonolta, mutta siihen tottuu ja ajan kanssa alkaa tykkäämään, vai johtuuko siitä, että olen ostanut vaan halpaa shaizee :)

tätä ostamani kitaraa kehuttiin täällä, niin päätin ostaa: http://muusikoiden.net/artikkelit/1594
Grugi
14.12.2013 19:22:47
Ei se kaulansäätö edelleenkään ole mitään tähtitiedettä.
Ei kyllä omat kitarat ole tuntuneet ikinä huonoilta tai muutenkaan oudoilta koska ne on ennen ostoa testattu ja todettu hyväksi.
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
Myrkky Nuoli
14.12.2013 22:17:28 (muokattu 14.12.2013 22:19:35)
yannara: Kiitos neuvoista, täytyypä kokeilla. Kyllä mä haluan osata tehdä kaiken itse, mutta tuosta kaulan säätämisestä on varoiteltu, että voi pistää rikki koko vehkeen.

Onkos muilla ollut sellaista, että itselleen uuden kitaran kanssa se on aina totutteleminen siihen vehkeeseen? Sama homma ollut sekä LTD:n että tämän kanssa, että aluksi se on tuntunut oudolta ja huonolta, mutta siihen tottuu ja ajan kanssa alkaa tykkäämään, vai johtuuko siitä, että olen ostanut vaan halpaa shaizee :)

tätä ostamani kitaraa kehuttiin täällä, niin päätin ostaa: http://muusikoiden.net/artikkelit/1594

Eipä kestä!

En ymmärrä noita varoitteluja. Jos sitä rautaa lähtee hullunlailla raastamaan kireälle niin on mahollista, että otelauta halkeaa, mutta sitten sitä saa kanssa vääntää. Maltillisesti aina kerrallaan, tuo 1/8 kierros on ihan hyvä, varsinkin kun eri kitarat reagoi kaularautaan eri tavoin ja itse rautojakin on erilaisia. Ja jos tuntuu, että oot vääntänyt pitkän aikaa, eikä tapahdu yhtään mitään niin on parempi lopettaa kiristäminen ja vaikka kattella huomenna oisko kuitenkin tapahtunu jotain. Et sä siinä mitään riko kun et rupee sekoilemaan. Aika summassa itekin ton rautojen vääntelyn aloitin ja sitä siinä sitten oppi samalla.

Kyllähän tota on kitaroihin saanut totutella, jotkut on kyllä sitten lähteneetkin kun niihin ei koskaan tottunut. Tällä hetkellä on tosin käytössä SG Standard, joka tuntus olevan mulle jonkin sortin valaistuminen - heti käteen ottaessa tuntuis hyvältä, joskaan ei mitenkään ihmeelliseltä. Omat säädöt ja kielet kehiin ja sit alko toimia ja jaksan innostua sen soittamisesta vielä näin neljän kuukauden jälkeenkin joka kerta.

J&D:t on hintaasa nähden ällistyttäviä vehkeitä, mutta vaativat luultavasti perussäädöt päästäkseen oikeuksiinsa. Kiinalaisten hikipajojen laadunvalvonta tosin on mitä on, jotenka noissa on aina riskinsä. Taso vaihtelee yksilöittäin liiaksikin.
tender.insanity
15.12.2013 12:13:18
Myrkky Nuoli: parempi lopettaa kiristäminen ja vaikka kattella huomenna oisko kuitenkin tapahtunu jotain.

Tuota "odotetaan vuorokausi" juttua en kyllä ole koskaan ymmärtänyt. Kaikiss kitaroissa mitä tässä taloudessa on ollut, on kaularaudan säätö näkynyt ja tuntunut lähes samantien. Siinä menee kuukausi mukavasti jos väännetään 1/32 kierrosta ja odotellaan seuraavaan päivään. Miltei yhtä jännittävää kuin ruohon kasvamisen katseleminen.
-HP-
15.12.2013 12:21:47 (muokattu 15.12.2013 12:22:18)
tender.insanity: Tuota "odotetaan vuorokausi" juttua en kyllä ole koskaan ymmärtänyt. Kaikiss kitaroissa mitä tässä taloudessa on ollut, on kaularaudan säätö näkynyt ja tuntunut lähes samantien. Siinä menee kuukausi mukavasti jos väännetään 1/32 kierrosta ja odotellaan seuraavaan päivään. Miltei yhtä jännittävää kuin ruohon kasvamisen katseleminen.

Minäkin katoin ihan huvikseni että taipuuko se enää sen viiden minuutin jälkeen yhtään mihinkään säädön jälkeen. Nope. Uusissa tikkukauloissa tämä ei siis ainakaan tunnu pätevän.

Kun maalailin oma skebaa nii löysäsin kaularaudan sen ajaksi. Takasin kiinnittäessä kirrasin vaan raakasti puol kierrosta löysien jälkeen ja mallailin kielet vireessä jotta miltä näyttää. Aina 1/4 kierrosta heti tsekin jälkeen ja sit kun kaari oli hyvä niin siihen jätin. Siinä se on edelleen. :D Vartin projekti.

Varmaan noissa paksuissa perinnekauloissa kannattaa olla sit tarkempi, paksumpi puumassa varmaan taipuu hitaammin.
Kuka väittää ettei kitara muka ole lyömäsoitin?
Myrkky Nuoli
16.12.2013 10:46:20 (muokattu 16.12.2013 10:47:11)
tender.insanity: Tuota "odotetaan vuorokausi" juttua en kyllä ole koskaan ymmärtänyt. Kaikiss kitaroissa mitä tässä taloudessa on ollut, on kaularaudan säätö näkynyt ja tuntunut lähes samantien. Siinä menee kuukausi mukavasti jos väännetään 1/32 kierrosta ja odotellaan seuraavaan päivään. Miltei yhtä jännittävää kuin ruohon kasvamisen katseleminen.

En tiiä luitko mun viestiä tämän sivun yläpäässä kun tyrmäsin tuon vuorokauden odottelun täydeksi höpönlöpöksi, että se nyt ei ollu mun pointti ensinkään. Tässä nyt viittasin vain ja ainoastaan ääritilanteeseen, jossa kaularauta ei tunnu tekevän yhtään mitään vaikka miten vääntää. Sillon ei kannata jatkaa vääntämistä. Joskus on kyllä ollut niin nihkeitä kauloja, että vaikutuksen on oikeesti huomannut vasta seuraavana päivänä. Esimerkkinä japanilainen Lawsuit Tele Deluxe oli tämmööne ja kyseessä oli raudan löysäys. Ilmeisesti niin saakelin jäykkä ja jumittunut kaula, että taipui hitaasti.
Kefiiri
16.12.2013 11:08:30
Myrkky Nuoli: Ilmeisesti niin saakelin jäykkä ja jumittunut kaula, että taipui hitaasti.

Juu itse ostin joskus paksukaulaisen Epiphonen, jossa oli kaula ylöspäin kaarella ja ajattelin että kaularautaa löysäämällä korjaantuu. Vaan eihän se mihinkään muuttunut, vaikka raudan löysäsi täysin. Meinasin jo huolestua. Paksut kielet kiinni ja kuukaudeksi varastoon, niin sitten sai jo vähän kiristääkin.
En ole musiikin asiantuntija.
Myrkky Nuoli
16.12.2013 13:58:34
Kefiiri: Juu itse ostin joskus paksukaulaisen Epiphonen, jossa oli kaula ylöspäin kaarella ja ajattelin että kaularautaa löysäämällä korjaantuu. Vaan eihän se mihinkään muuttunut, vaikka raudan löysäsi täysin. Meinasin jo huolestua. Paksut kielet kiinni ja kuukaudeksi varastoon, niin sitten sai jo vähän kiristääkin.

Jeps, jouduin itekin siirtymään paksumpaan kielisettiin tuon esimerkkitapauksen kanssa. Siinä oli tosin niin käsittämättömän lerppu tatsi, että se teki vaan hyvää sen soitettavuudelle.
yannara
16.12.2013 23:34:03

No niin, rohkeus voitti, kiristin kaularautaa vähän reilumman kuin 1/8 kierrosta. Tilanne ehkä muuttui, nyt se ei sojota yhdessä kohtaa, vaan U on laajempi. Oikeastaan aika vaikeata huomata silmällä, saatan olla vainoharhainen. Jotain kielten rätinää vielä kuuluu. Odotan vuorokauden ja katson, pitääkö vielä pikkasen kiristää.
santa
17.12.2013 07:04:26
Paljonkos kustansi tuo kitara vahvistin kompleksi?
yannara
17.12.2013 09:10:17

santa: Paljonkos kustansi tuo kitara vahvistin kompleksi?

Ilmeisesti et kysy tätä minulta, kun mä en hommannut vahvistinta, eikä siitä ole ollut mitään puhetta? Anyway, kitaran ostin 170€:lla, se on lähes uudenveroinen. Alkuperäinen hinta myyjän mukaan 250€.
yannara
18.12.2013 14:00:20

En nyt tiedä, onko tämä mikään ongelma enää, mutta kielet siis rätisee kun soittaa voimasointuja, eli 2 ekaa paksuinta kieltä samaan aikaan. Yhdellä kielellä ei rätise. Voiko olla, että kannattaisi vaihtaa ohueemmat kielet tilalle? Nyt on siis DR 11-53:t kiinni kitarassa.
Laulava Kylätohtori
18.12.2013 14:06:23
yannara: En nyt tiedä, onko tämä mikään ongelma enää, mutta kielet siis rätisee kun soittaa voimasointuja, eli 2 ekaa paksuinta kieltä samaan aikaan. Yhdellä kielellä ei rätise. Voiko olla, että kannattaisi vaihtaa ohueemmat kielet tilalle? Nyt on siis DR 11-53:t kiinni kitarassa.

Pieni rätiä ei haittaa mitään, siis jos se ei kuulu vahvistimesta. Tatsi muuttuu, jos vaihdat kielien paksuutta, samoin soundi. Samoin kielisetin vahvuuden muuttaminen saattaa vaatia säätöjä kitaralta. Sitä en tiedä, saako sillä tuota rätinää pois...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Grugi
18.12.2013 14:16:58 (muokattu 18.12.2013 14:21:20)
Jos se rätinä on edelleen siinä 10-12 nauhan kohdilla niin saattaa olla nauhat koholla vaikka asiasta jo puhuttiinkin. Pieni rätinä ei tosiaan haittaa mitään tollasessa junttamusiikissa ellei se sitten ole niin paha että tulee läpi soitettaessakin.

Omassa Tokai LP:ssä kiinni 11-54 setti ja ihan hyvin vetelee droppi vireissä ilman rätinöitä. Korjataan sen verran että toki siis saa rätinää jos vetää raskaalla handulla mutta ei se soitossa häiritse/kuulu.
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
zedder
21.12.2013 15:15:56
yannara:Toisaalta heviä soittaessa suositellaan ymmärtääkseni vähinään 11-kieliä...?

Kuka semmoisen suosituksen on antanut? Kyllä tietääkseni aika moni soittaa heavy metalin tapaista ihan 9-42 -setillä.
Mitä kävi, ketä tietää? Jacksoneita, Gibsoneita, Wunderbaumeja ja marsujen vikinää.
Laulava Kylätohtori
21.12.2013 15:17:41
yannara: Rätinä tulee ainoastaan, jos soitan E ja A kieltä samaan aikaan. Säröllä soittamisessa ei haittaa yhtään, mutta joskus soitan sähkistä pelkästään akustisesti, ja silloin se vähän häiritsee. Ehkä ohuemmat kielet auttaisi? Toisaalta heviä soittaessa suositellaan ymmärtääkseni vähinään 11-kieliä...?

Maailma on täynnä jokaisen mahdollisen genren huippukitaristeja, jotka vetelevät eripaksuisilla kielillä laidasta laitaan ja vieläpä hyvällä soundilla, joten unohda tuollaiset suositukset ja hommaa kielet, jotka omissa sormissa tuntuvat parhaalta...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Decadetroll
21.12.2013 15:41:21
yannara: Toisaalta heviä soittaessa suositellaan ymmärtääkseni vähinään 11-kieliä...?

Höh, nyt vasta mulle kerrotaan tällästä... oon aivan tietämättömänä vetäny hevimeteliä yli 10 vuotta ysiseteistä kolmetoistasiin!
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. goatpit.weebly.com
FensonGibder
21.12.2013 17:47:13
Tumppuohjeena voi pitää, että mitä vähemmän gainia sitä paksummat kielet.

Ei sen gain-pörinän läpi kuulu kielten vivahde-erot..
Riffi, nyt.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)