Aihe: Yleisiä Lauluteknisiä kyssäreitä
1 2 3 4 5 612 13 14 15 16
MissSpeed
24.10.2013 20:41:49
Kipponi: Olet saanut äänen resonoimaan paremmin.Aha-elämykset onkin niitä tärkeimpiä asioita, että itse huomaa miten joku asia toimii paremmin(laulutekniikassa).

Nuo ahaa-elämykset tuntuvatkin minun kohdallani olevan se homman suola. Jos niitä ei tule, niin tulee turhautumisia ja pahimmillaan saattaisi koko homma jäädä. Tällä hetkellä minua tosin hämmentää se, että opettajani sanoi joskus alussa ääneni resonoivan poskipäihin mutta ainakin nykyään päässä humisee ja tuntuu kuin ääni tulisi päänahasta läpi. :D No jaa, näihin aisoihin ei varmaan saisi takertua liikaa ainakaan alussa kun tuo laulamisen fysiologian ymmärtäminen on aika vaiheessa vielä.

Tällä hetkellä i-kirjain on kyllä aikamoinen kompastuskivi. Sitä ei vaan saa menemään yhtä korkealle millään ja tuntuu että se menee kauheaksi pihinäksi kun yrittää. Jotenkin ihmeellisesti saan sen tuntumaan kitalaessa mikä tuntuu jotenkin väärältä. Lisäksi korkeammalle mennessä taidan käyttää ilmaa enemmän ja sitäkin pitäisi varmaan treenailla ettei se loppuisi kesken tietyissä kohdissa.
Khassera
29.10.2013 23:48:06
MissSpeed: Tällä hetkellä i-kirjain on kyllä aikamoinen kompastuskivi. Sitä ei vaan saa menemään yhtä korkealle millään ja tuntuu että se menee kauheaksi pihinäksi kun yrittää. Jotenkin ihmeellisesti saan sen tuntumaan kitalaessa mikä tuntuu jotenkin väärältä. Lisäksi korkeammalle mennessä taidan käyttää ilmaa enemmän ja sitäkin pitäisi varmaan treenailla ettei se loppuisi kesken tietyissä kohdissa.

En tiiä mitä mieltä ekspertit on, mutta ii-ääni on aika hankala tuottaa täysin samalla koordinaatiolla kuin muut avoimemmat vokaalit. Ite pusken vaan sellasta "noita-akka" ääntä enemmän, eli vähän niinku ohjaan nenään/eteenpäin sitä ääntä.
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
Khassera
30.11.2013 11:12:03
Mitenhän sitä lähtis harjoittelemaan tyyliä? Meikällä on vähän lolbeattia tämä laulaminen nykyään: Joko on tai off eikä mitään siltä väliltä. Oon pakottanu itteni laulamaan jotain ikivihreitä tango/iskelmäbiisejä että sais vähän muutakin kuin belttivibraa biiseihin.

Mulle on aina ollu hyvän laulajan trademark että kykenee vetämään sellasia R&B tyylisiä lickejä (esim. http://www.youtube.com/watch?v=Y3xQhzrt7KI), ja kuvittelen päässäni että CVT-oppilaat tai ammattimuusikoiksi opiskelevat konservatoriolaiset eivät muuta teekkään. Eli vakuuttavampaa kuin laulaa joku biisi hyvin läpi on vetää yks tai kaks lickiä uskottavasti.

Olin kerran yhessä karaokebaarissa missä joku vanhempi nainen veti ihan sikanasaalilla äänellä adelen rollingin (yllättäen), kuulosti suhteellisen kamalalta, mutta ihan biisin lopuksi se veti sellasen 10sek kestävän ihme akrobatian ja se oli aivan mielettömän siistiä. Ehkäpä joskus itekin osais tehdä jotain sellasta. :)
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
Sarchie
19.12.2013 03:06:36
Morjensmorjens, elikkäs tässä tulis ekaks hieman tietoo itestä eka ja sitten pari kysymystä.

Elikkäs meikäläinen on 17-vuotias rääkyjän alku keskisuomesta.
Laulu on siis kiinnostanu lähes aina, pienenä jo frendin paukuttaessa kattiloita me hoilattiin Iron Maidenia menemään.
Diggaan kovasti muunmuassa Skid rowsta, Diosta, Ari Koivusesta etcetc ja ois erittäin jees kun joskus oppis vaikka sieltä korkeelta laulamaan niin että ääni pysyy kasassa edes parin biisin ajan, jos edes yhdenkään. Sen mä tiiän että tekniikka vissiinkin on ihan jossain muualla kun hallussa, rentona ei pysty korkealta laulamaan vaan muunmuassa kädet tavallaan jännittyy ja usein myös vatsalihakset. Yleensä parin ekan korkeen kohdan jälkeen alkaa ne ongelmat, jos siis painetaan menemään oikein kunnolla, ääni alkaa väristä ja pomppimaan ihan miten sattuu (pomppii muutenkin) ja sitten kun vielä jatkaa niin kurkku alkaa kuroutumaan, joka on suorastaan aika helvetin vittumaista.

Laulunopetukseen oon usein miettiny hakevani, mutta ei oo vielä tarpeeks munaa mennä. Innostusta laulaa olis kyllä ihan perkeleesti, onhan se ''ihan'' kivaa puuhaa.

Jostain muuten luin että aataminomenan kuuluis pysyy paikallaan laulaessa, arvatkaa pysyykö? Noei, pomppii nii että tuntuu ku tennistä pelattais kurkussa, mut anyway! Vinkkejä miten omaa laulu tekniikkaa pystyy parantamaan, kuuluuko sen äänen tulla rennosti ilman että suuremmin miettii sitä tekniikkaa? Miten aataminomenan sais pysymään laulaessa paikallaa? Kuinka äänen saa tulemaan puhtaasti kurkusta? Ja kaikki kikat ynm on tervetulleita.
Tupakkaa myös poltan, ja vakavissani miettinyt sen lopettamista ihan siis vain laulamisen takia. Kuinka paljon tupakointi vaikuttaa muunmuassa korkealta laulamiseen?

Loppuun vielä yks hoilotus parin kuukauden takaa.
http://www.youtube.com/watch?v=-Jtiw9tthqo

Laulusta saa antaa myös palautetta, onko siis ihan menetetty tapaus?
Darsu
19.12.2013 09:16:44
Osta vaikka Kinder-muna ja mene tunneille. Siellä lähdetään juuri noista asioista. Älä tuuttaa väkisin, rikot jotain vielä. Jos laulaminen sattuu, lopeta heti.

Lukemalla ei alkuun pääse jos ei sattumalta ole jo valmiiksi kaikki kohdallaan. Minäkin yritin ensin opetella laulamista lukemalla the internetsiä. Luin mm. juuri tuosta, että kurkunpään pitää pysyä paikallaan, joten yritin pitää sitä paikallaan, ja eihän siitä mitään tullut. Muutaman laulutunnin jälkeen oltiin jo aivan eri planeetalla.
A shearsman of sorts. The day was green.
Khassera
19.12.2013 09:53:06 (muokattu 19.12.2013 13:55:08)
Sarchie: rentona ei pysty korkealta laulamaan vaan muunmuassa kädet tavallaan jännittyy ja usein myös vatsalihakset.

Pallea (+vatsalihakset) ja tietenki suuta "avartavat" lihakset (ei siis leuka, vaan ne mitkä säätelee kitalakea) joutuvat tekemään aika paljon duunia kun laulaa vähänkään kantavampaa fraasia. Eli käytännössä kaikki rokkilaulaminen vaatii suht paljon tukea. Liika jännitys käsissä, kaulassa, naamassa jne. on no bueno. Tulee pitkällä aikavälillä ikäviä postuuraongelmia ja lyhyellä saattaa paskalla mäihällä saada noduuleja kehiteltyä äänihuuliin. Rentoutukseen on kaikenlaisia hyviä harjotuksia, mutta jos nimenomaan belting/ironmaiden meisinki kiinnostaa niin keep reading...

Yleensä parin ekan korkeen kohdan jälkeen alkaa ne ongelmat, jos siis painetaan menemään oikein kunnolla, ääni alkaa väristä ja pomppimaan ihan miten sattuu (pomppii muutenkin) ja sitten kun vielä jatkaa niin kurkku alkaa kuroutumaan, joka on suorastaan aika helvetin vittumaista.

Eli todennäköisesti huudat, et laula. Siitä johtuu että kurkku tiukentuu kunnes se ei jaksa enää ja liika ilma purkaa äänen falsettiin.

Laulunopetukseen oon usein miettiny hakevani, mutta ei oo vielä tarpeeks munaa mennä. Innostusta laulaa olis kyllä ihan perkeleesti, onhan se ''ihan'' kivaa puuhaa.

Älä mee tunneille. Liian kallista, liian harvassa, liian vaihtelevaa menestystä ja liikaa muuttuvia tekijöitä. Valkkaa joku ohjelma ja treenaa sillä jonkuaikaa, sit kuuntele/seuraa itteäs kuukausitasolla ja vertaa ootko menny mihin suuntaan.

Jostain muuten luin että aataminomenan kuuluis pysyy paikallaan laulaessa, arvatkaa pysyykö? Noei, pomppii nii että tuntuu ku tennistä pelattais kurkussa, mut anyway!

Neutraalina joo, ei se ihan 100% liikkumaton ole, mutta melekeen!

Vinkkejä miten omaa laulu tekniikkaa pystyy parantamaan, kuuluuko sen äänen tulla rennosti ilman että suuremmin miettii sitä tekniikkaa?

No laulaminen, kuten kaikki taitoharjoittelu, on taito jonka oppii ja siitä tulee jossain välissä sitten intuitiota. Et sä pyöräillessäkään enää mieti miten pysytään pystyssä (toivottavasti).

Miten aataminomenan sais pysymään laulaessa paikallaa? Kuinka äänen saa tulemaan puhtaasti kurkusta? Ja kaikki kikat ynm on tervetulleita.

Nopea vinkki: Unoha aataminomenaan keskittyminen, se on aika huono "cue" (eli "vihje/visualisaatio") äänentuoton kannalta ellei perusteissa ole jotain ihan totaalisen vituillaan. Ja sullahan ei perusteita ole, niin no harm, no foul! :D

Tupakkaa myös poltan, ja vakavissani miettinyt sen lopettamista ihan siis vain laulamisen takia.

Niin polttaa Dickinsonikin. En suosittele kenellekään, mutta eipä se mikään tuomio ole.

Laulusta saa antaa myös palautetta, onko siis ihan menetetty tapaus?

Haha, tuo oli iteasiassa paljon paremman kuulosta ku ootin. Sävel nyt ei oikein pysy, mutta saundi kuulostaa aika samalta kuin Mark Vanderbiltillä (Ex-Kamelot: http://www.youtube.com/watch?v=TVb0vFa1Isk), eli potentiaalia on. Mutta samalla kuulostaa että puristat ääntä rinnasta/vatsalihaksista etkä varsinaisesti palleasta. Sen saa korjattua hengitysharjoituksilla. Esim

- Hengitä rauhallisesti nenän kautta sisään vaikka 8s
- Keskeytä ilmavirta pallealla (eli laita virta "paussille," älä tuki sitä lukitsemalla kurkkua/äänihuulia) ja pidä 4s
- Hengitä rauhallisesti suun kautta ulos
- Toista sama "Mmm" äänellä (korkeudella ei väliä).
- Pro tip: Tee tää harjoite ilman ääntä, eli pelkällä hengityksellä, mikin kautta. Ääntä ei pitäisi kuulua. Eli jos kuulet sihinää tai ähinää tai puhinaa niin joku menee pieleen.

...

Noniin, sitten vielä yhteenveto tästä puheripulista:

- Älä mene tunneille, ne maksaa poikkeuksetta vitusti liikaa nähden siihen mitä oikeasti opit ja mitä tahtia. Et saa päättää milloin harjoittelet, joten harjoittelusi tulee aina olemaan päiväkohtaista ja riippuvaista jostain muusta kuin itsestäsi

- Olen kokeillu useampaa eri laulukoulupakettia, ja sulle suosittelisin ekana Ken Tamplinin Vocal Academyä. Nappaa vaikka Volume 1 (maksaa muistaakseni alle 100e) ja harjottele sillä. Sillä sain itse ainaki tuota belttausta kehitettyä ihan sikana. Granted, sillä ei kauheesti tyylivivahteita opi, mutta tyylihän sulla näyttäis olevan jo olemassa ;)

- Tee hengitysharjoituksia, tuki on kuitenkin laulamisen perusta. Enemmän kuin mikään muu, sanoi kuka tahansa mitä tahansa. Ja tuki ei tarkoita "vitunmoista puskemista äbseistä" kuten jotkut hyvinkin tunnetun koulukunnan advokaatit linjaa.

Kaikki mitä kirjoitan on sitten jollain tavalla kopioitu joltain gurulta jostain päin interwebziä, kirjoista tai muista materiaaleista, ja omien havaintojen perusteella oon muokannu osasta itselleni toimivampaa juttua. Ihan vaan ettei kukaan saa sitä kuvaa että tiedän mistä puhun. :D

EDIT: Niin joo, ja kun mahollisuus on nauhottaa omaa laulamista niin tee sitä, ja kuuntele: Kuulostaako hyvältä? Harjoittele: kuulostaako paremmalta? Mistä sun laulussa et tykkää = mitkä alueet ei oo hanskassa? Esim. sävelessä pysyminen on vaihtelevaa ja monipuolista, siinä ois yks mitä reenata. Konsistenssi, haluatko kuulostaa siltä että laulat pätkissä sanoja, vai siltä että laulat fraaseja (eli käytännössä sen 1/2 säkeistöä samalla hengenvedolla mikä on ehkä yleisintä)? Nämä kaikki on opeteltavissa.

Osa jutuista mitä teet, esim..

"you can hide in the sun 'til you see the (wtf)"

..tuommoset kikkailut on omalla tavallaan siistejä kun ne haltsaa, mutta toi miten teet sen on käytännössä tommonen "ankka" meisinki, eli isket vaan ääniraon kiinni väkisin, ei kompressiolla kuten Dio. Tämä aiheuttaa sit sitä että joudut "käynnistämään" sen flown (== tuen) seuraavalle fraasille, ja se syö laulukuntoa, kuivattaa äänihuulia ja sit loppupeleissä aiheuttaa sen kirraamisen. Tukemisen pitäs olla pysähtymätöntä, kuten tuolla tukithredissä joku pätevä kaveri kirjoittikin, ja sen pitäs olla sellasta kaasupoljinmaista, ei on/off-meininkiä.

Kun sulla kerta on noin hieno tatsi laulamiseen ja selvästi motivaatiota, älä ainakaan pakottamalla tao huonoja tapoja selkärankaan joista sitten on vaikea päästä irti. :)
Sarchie
19.12.2013 16:57:58
Kiitoksia asiallisesta vastauksesta. Pitää alkaa reenamaan tuota hengitys juttua ja kokeilla saada liiallisen belttauksen pois. Tässä kun oikein keskityin omaan lauluun niin todella ison työn mulla kyllä kurkku tekee kun korkeelta lauletaan.
Ja tekniikan muuttaminen näin aluks tuntuu aika vaikeelta, kun pidemmän aikaa hoilotellu väärällä tekniikalla, mutta eiköhän sekin saada tiukalla reenillä muutettua :)
Kipponi
19.12.2013 18:24:59 (muokattu 19.12.2013 18:30:22)
Sarchie: Kiitoksia asiallisesta vastauksesta. Pitää alkaa reenamaan tuota hengitys juttua ja kokeilla saada liiallisen belttauksen pois. Tässä kun oikein keskityin omaan lauluun niin todella ison työn mulla kyllä kurkku tekee kun korkeelta lauletaan.
Ja tekniikan muuttaminen näin aluks tuntuu aika vaikeelta, kun pidemmän aikaa hoilotellu väärällä tekniikalla, mutta eiköhän sekin saada tiukalla reenillä muutettua :)

Munkin mielestä toivoa on, koska tuo perusääni ei ole mitenkään paska.
Vireongelmaa oli tosiaan, mutta siitä pääsee eroon tekniikalla.
Kurkku vaan pitäisi "unohtaa"rentona ei liikaa ilmaa huom !kielikin rentona ja tietysti leuat.Ei mitään pirun ilmeitä vaikka heviä laulaakin :).
Khassera tuossa antoikin hyviä ohjeita ei niistä sen enempää.

edit.Laitas vielä joku näyte matalalta ja keskialueelta(sellaista jossa pysyy nuotissa).
Jotain puhdasta laulua.
Ihmiskunta on virus ja syöpä kaikelle muulle elolliselle tällä planeetalla. "Luulen, että EU-ministeri Stubbelon kauden jälkeen yleisimmät ammatit ovat marjojen, sienien ja käpyjen keräily ja kalastus. Valuuttana on oravannahat ja asumismuoto teltassa"
Sarchie
19.12.2013 18:35:07 (muokattu 19.12.2013 19:37:38)
Juu lisään huomenna jonkun muun ääninäytteen, biisi ehdotuksia?
Leuat mulla kanssa saattaa väsyä, eli niitä jännitän siitä yleensä pääsen sillä että keskityn etten leukaa työnnä eteenpäin ja pyrin pitämään rentona, silloin vain voi tulla ajatus katkos ja sanat unohtua mutta tarpeeks ku reenailee sitä rentoutta niin uskoisin että siitä tulee sitten kanssa tapa että ne on rentona ja voi keskittyä enemmän tulkitsemiseen ja laulamiseen.

Edit. Tuohon Darsun viestiin, laulaminen ei satu ollenkaan vaikka tuuttaa menemään kuinka kovaa eikä edes kutita tai mitään jota olen kyllä hieman ihmetellyt.
Khassera
19.12.2013 19:40:19 (muokattu 19.12.2013 19:47:42)
Sarchie: Juu lisään huomenna jonkun muun ääninäytteen, biisi ehdotuksia?

Pearl jam - Black. Erinomainen biisi reenaamaan rentoutta ja herkkyyttä, ja vedderin laulutyylihän on sellasta hoilaamista.

Ja tosiaan; tärkeintähän on että itse ymmärrät mitä tarkoittaa beltata tai vähentää belttausta. Belting, wailing, apoggio, miksi ikinä haluaa kutsua mitäkin koordinaatiota. Ei ole paljoakaan merkitystä ellei ymmärrä mitä se fyysisesti/konkreettisesti tarkoittaa. En sano että et ymmärrä, mutta oletan, koska alussa käsitin belting-äänen suorana huutona, eli rintaäänen vetämisenä korkeampiin ääniin. Sit yritin harjoitella sitä vetämällä rintaääntä korkeammalle. No bueno.

Edit: ...sit vielä ostat beta 58 mikin. Laulajan IDDQD. ;)
Khassera
19.12.2013 20:16:38
Sarchie: Ainiin, ei kyllä tänne tää viesti kuulu mutta sen verran asiallisia vastauksia tällä puolella tullut että ehdottakaa hyvää laulu mikrofonia ja kajareita laulamiseen. Tulee omaan huoneeseen ja tarkoituksena rumpuja paukutella ja lauleskella ja akustisen kitaran kanssa säestyksellä myös laulaa. Ja taustanauhojen kanssa.

Joku koiranpaska-kondensaattori pitää sut rehellisenä ja jalat maassa.

Shure Beta 58A on ylivoimaisesti paras mikki sitten melkeimpä kaikkeen lauluhommaan miehelle. Ja voi sillä toki instrumenttejakin äänitellä.

Mun setuppi on niinkin yksinkertanen ku Apogee Duet + Rode NT ja Shuren toi beta. Koneen kautta kuulokkeisiin.
Sarchie
22.12.2013 02:23:29
Huomasinkin tässä yön pikkutunneilla että mulla alkaa tuki pettämään istualteen laulaessa, ja tuki kestää paljon paremmin kun laulaa seisovilteen. Täst edes reenatessa alankin laulamaan vaan seisovilteen, jos sain niin sen tuen iskostettua tonne selkärankaan :)
OPJ1974
22.12.2013 10:58:10

Khassera: Joku koiranpaska-kondensaattori pitää sut rehellisenä ja jalat maassa.

Shure Beta 58A on ylivoimaisesti paras mikki sitten melkeimpä kaikkeen lauluhommaan miehelle. Ja voi sillä toki instrumenttejakin äänitellä.

Mun setuppi on niinkin yksinkertanen ku Apogee Duet + Rode NT ja Shuren toi beta. Koneen kautta kuulokkeisiin.

Mä voisin olla eri mieltä laulumikin suhteen. Itse olen päässut testaamaan kunnolla Shure B58A:ta ja Sennheiserin e935:sta rinnakkain, Sennheiser vei kisan 6-0. Tasapainoisempi äänentuotto, ei niin metallinen soundi kauempaa laulettaessa, ottaa hyvin myös sivulta laulettaessa yms. On kyllä kalliimpi vaihtoehtokin, melkein tuplahintainen Shureen verrattuna.
Khassera
22.12.2013 12:02:36
OPJ1974: Mä voisin olla eri mieltä laulumikin suhteen. Itse olen päässut testaamaan kunnolla Shure B58A:ta ja Sennheiserin e935:sta rinnakkain, Sennheiser vei kisan 6-0. Tasapainoisempi äänentuotto, ei niin metallinen soundi kauempaa laulettaessa, ottaa hyvin myös sivulta laulettaessa yms. On kyllä kalliimpi vaihtoehtokin, melkein tuplahintainen Shureen verrattuna.

Ai, pitääpä joskus käydä fasulla tyypittämässä. :) Ton Roden jälkeen tuntuu kaikki mikit ihan huijaukselta.
OPJ1974
22.12.2013 12:21:16 (muokattu 22.12.2013 12:26:23)

Khassera: Ai, pitääpä joskus käydä fasulla tyypittämässä. :) Ton Roden jälkeen tuntuu kaikki mikit ihan huijaukselta.

No itse asiassa mulla on vähän sama tunne, kun hankin Oktava mk105:n demolaulujen äänityksiin. Kyllä on huikea ero näihin livemikkeihin.

EDIT. itse testasin siis mikkejä rinnakkain treeniksellä, rinnakkain ja noin metrin väli. Identtiset asetukset, äänentasot ja suora EQ.
screamforme
23.12.2013 17:28:21
Khassera:

Niin polttaa Dickinsonikin. En suosittele kenellekään, mutta eipä se mikään tuomio ole.

Oisko jotain lähdettä? Sekoitatko kenties Halfordiin tai Tateen?
OPJ1974
23.12.2013 18:33:52

screamforme: Oisko jotain lähdettä? Sekoitatko kenties Halfordiin tai Tateen?

Minäkin yllätyin - olisiko ollut tää kiertuedokkari Flight 666... -dokkari tjsp, jossa haastattelussa hän ainakin todistettavasti veteli kessua. Siis röökiä, ei kersanttia.
Khassera
23.12.2013 21:53:35
screamforme: Oisko jotain lähdettä? Sekoitatko kenties Halfordiin tai Tateen?

Tästä oli muistaakseni juttua erillä foorumilla. En nyt löytänyt ko. thrediä enää, ja googlettelullakaan en löytänyt mitään muuta kuin hamppupössyttelyjä, joten voi olla ihan hyvinkin bullshittiä. :)
Sarchie
28.12.2013 13:04:28
Mitenkäs äänen saa vibraamaan, varsinkin korkeelta vedettäessä tuntuu olevan ihan sairaan hankalaa. Hengitys-tekniikalla? Sellanen J.Ahola vibra korkeelta vedettäessä ois aika pirun rock!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)