Aihe: Valmiita rumpukomppeja kirjasto tms. netistä?
1 2
tender.insanity
19.12.2013 14:15:14
Ianuarius: Guitar Pro 5:ssä oli hyvät pikanäppäimet nuottien kirjoitusta varten, mikä ainakin meikäläiselle nopeutti hommaa ihan pirusti. Reaperissa ne ois pitäny naputella sinne hiirellä yks nuotti kerrallaan, eli luultavasti tuplasti pitkäveteisempi työ.

Itse kirjoittelen biisit aina GP5:llä, joten kun riffi on siinä, niin minuutissa tekee basso-, syna- ja rumpuraidat siihen mukaan.

Nykyäänhän teen kaikki usb-kiipparilla. Eka kick ja snare yhdellä nauhotuksella ja sit overdubbina messingit päälle. Aavistuksen guitar proota nopeampaa ja huomattavasti luonnollisemman kuulosta.

Joo, on tullut itsekin paukuteltua kiipparilla. Ja myös kitaralla Triple Playn kanssa. Se vasta on hauskaa puuhaa se :)
tender.insanity
19.12.2013 15:08:23
Ruutukunkku: Jos sulla on gridiin hiirellä nakuteltu komppi, niin onhan se nyt pikkusen eri asia, kun oikean soittajan sähkörummuilla soittama pätkä, jota sitten cypypastetetaan. Kun se soitettu pätkä ei koskaan ole absoluuttisessa timessä, niin onhan se nyt inhimillisemmän kuuloinen. Näistä oikean soittajan soittamista loopeista alunperin kuitenkin oli kyse.

Toinen asia ovat nämä protarin nimellä groove templatet (en tiedä onko tuo joku yleisempikin termi, vai onko kaikilla joku oma nimitys näille). Säätävät kompin taimin ja dynamiikan automaattisesti tietyn kaavan mukaan. Ne voidaan plokata oikeasta soitosta, joten kerroppa miksi se ei kuulostaisi luonnollisemmalta..

E: Niin, ja vaikka olisit kuinka kova kiipparirumpali, niin veikkaan, että rumplin soittama pätkä kuulostaa paremmalta. Vastoin parempaa tietoa tässä vaan jaarittelen ;)

No oletin että vertasit nuottiviivaston/PRV:n käyttöä DAWissa eikä looppien käyttöä tuon dynamiikan suhteen.

Perus 4/4 -osa junttirokkiin nyt valmiit jutu ont käyttökelpoisia, mutta sitten kun kompit muuttuvat tiuhaan tahtiin, erikoisempia tahtilajeja tai pitää saada tietyt rytmitykset tehtyä vaikka basarille, niin helpompi tehdä itse kuin etsiä tuhannen loopin seasta sopivan lähellä oleva ja sitten alkaa muokkaamaan niitä.
Ruutukunkku
19.12.2013 15:28:57
tender.insanity:
Perus 4/4 -osa junttirokkiin nyt valmiit jutu ont käyttökelpoisia, mutta sitten kun kompit muuttuvat tiuhaan tahtiin, erikoisempia tahtilajeja tai pitää saada tietyt rytmitykset tehtyä vaikka basarille, niin helpompi tehdä itse kuin etsiä tuhannen loopin seasta sopivan lähellä oleva ja sitten alkaa muokkaamaan niitä.

Totta onpi tämä.
Pitäs varmaan hankkia vähintään midikiippari, mieluiten rummut. Oon kadottanu kyllä kaiken mielenkiinnon hiirirummutteluun. Se on suurin motivaation tappaja omassa luomistyössä tällä hetkellä.
I'm sorry Dave
tender.insanity
19.12.2013 15:52:12
Ruutukunkku: Totta onpi tämä.
Pitäs varmaan hankkia vähintään midikiippari, mieluiten rummut. Oon kadottanu kyllä kaiken mielenkiinnon hiirirummutteluun. Se on suurin motivaation tappaja omassa luomistyössä tällä hetkellä.

Kiipparilla on oikeasti kiva soitella. Monesti olen tehnyt sillai, että komppi kun on valmis, niin vie sen DAWiin ja ottaa pellit ja haitsut pois, ehkä tomitkin/fillit. Sitten kiipparilla soittelee kaiken sen. Saa dynamiikan vaihtelua ja rytmityskin on ihmismäisempää. Ja hanuriksi menneet voi aina kvantisoida kuntoon. Tai sitten tiputtaa tempon arvoon 25BPM jotta nopeimmatkin kohdat saa sisään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)