Dr Dominant 28.11.2013 16:44:25 | |
---|
Oletko koskaan ajatellut, että käyttäisit speedy entryä? Se on varsin vikkelä tapa, eikä ollenkaan niin kovin vaikea. Toimii myös ilman midi-kiipparia jos ei halua konetta kytkeä koskettimistoon ... "Dr. Dominant, I presume?" |
baron 28.11.2013 22:17:54 | |
---|
Dr Dominant: Oletko koskaan ajatellut, että käyttäisit speedy entryä? Se on varsin vikkelä tapa, eikä ollenkaan niin kovin vaikea. Toimii myös ilman midi-kiipparia jos ei halua konetta kytkeä koskettimistoon ... Täytyy varmaan alkaa ajatella, se on varmaan jotain pro-hommaa mutta kun mäkin oon toistakymmentä vuotta Finalea käyttänyt niin ehkä voisi siirtyä askeleen ylemmäksi:-) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Dr Dominant 29.11.2013 13:36:48 | |
---|
No ei se oikeastaan ole noin - siis että speedy entry on pro ja simple entry ois jotenkin vähemmän pro. Simple entry on (etenkin jos opettelee kaikki näppiskomennot) joissain tapauksissa jopa nopeampi tapa syöttää musaa viivastolle. Speedy entryssä on se kiva juttu, että koskettimiston kanssa saa toimia, ja mulle se on etenkin sointusatsia kirjoitellessa edelleenkin nopein tapa, saa kerralla syötettyä moniäänistä satsia. Mulle se on toistaiseksi ollut keskimäärin nopeampi, siksi olen itse sitä käyttänyt ... "Dr. Dominant, I presume?" |
baron 29.11.2013 14:39:01 (muokattu 29.11.2013 14:43:18) | |
---|
Dr Dominant: No ei se oikeastaan ole noin - siis että speedy entry on pro ja simple entry ois jotenkin vähemmän pro. Simple entry on (etenkin jos opettelee kaikki näppiskomennot) joissain tapauksissa jopa nopeampi tapa syöttää musaa viivastolle. Speedy entryssä on se kiva juttu, että koskettimiston kanssa saa toimia, ja mulle se on etenkin sointusatsia kirjoitellessa edelleenkin nopein tapa, saa kerralla syötettyä moniäänistä satsia. Mulle se on toistaiseksi ollut keskimäärin nopeampi, siksi olen itse sitä käyttänyt ... No mä en sävellä enkä sovita, joko kopsaan tai plokkaan: melodia ja reaalisointumerkit, joskus pianosovitus. PS Oon nyt pari viikkoa käyttänyt Finale2014 enkä vieläkään ole muuta eroa huomannut kuin että filejen extensio on musx entisen mus asemasta. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
sellisti 30.11.2013 00:51:40 (muokattu 30.11.2013 00:52:32) | |
---|
Dr Dominant: No ei se oikeastaan ole noin - siis että speedy entry on pro ja simple entry ois jotenkin vähemmän pro. Simple entry on (etenkin jos opettelee kaikki näppiskomennot) joissain tapauksissa jopa nopeampi tapa syöttää musaa viivastolle. Speedy entryssä on se kiva juttu, että koskettimiston kanssa saa toimia, ja mulle se on etenkin sointusatsia kirjoitellessa edelleenkin nopein tapa, saa kerralla syötettyä moniäänistä satsia. Mulle se on toistaiseksi ollut keskimäärin nopeampi, siksi olen itse sitä käyttänyt ... Kyllähän simple entrylläkin saa koskettimistolta moniäänisiä sointuja lyötyä viivastolle. (E. vai tarkotitko moniäänisellä satsilla jotain layer-hommia..?) En ole varma onko asia muuttunut jotenkin uusimmissa versioissa, mutta eihän noissa periaatteessa juuri muuta eroa ole kuin että simple entryllä valitaan ensin aika-arvo ja sitten painetaan kosketinta, speedy entryllä toisin päin. :) Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin /
Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen |
Dr Dominant 30.11.2013 10:16:46 | |
---|
Just, en ole koskaan tullut edes ajatelleeksi että simple entrylläkin voi käyttää kiipparia. Näin sitä oppii. Tuossa on vaan se huono puoli, että kun ensin syötät aika-arvon ja sitten painat koskettimia, saattaapi (meikäläisen tekniikalla) tulla huteja sekaan. Toisinpäin tehdessä kuulee korvin aina onko menossa oikeeta tavaraa viivastolle ennenkun painaa aika-arvonappulaa. "Dr. Dominant, I presume?" |
sellisti 01.12.2013 00:14:09 (muokattu 01.12.2013 00:15:37) | |
---|
Dr Dominant: Just, en ole koskaan tullut edes ajatelleeksi että simple entrylläkin voi käyttää kiipparia. Näin sitä oppii. Tuossa on vaan se huono puoli, että kun ensin syötät aika-arvon ja sitten painat koskettimia, saattaapi (meikäläisen tekniikalla) tulla huteja sekaan. Toisinpäin tehdessä kuulee korvin aina onko menossa oikeeta tavaraa viivastolle ennenkun painaa aika-arvonappulaa. Totta, ja vaikka simplellä olisi painavinaan jonkun useampiäänisen soinnun sävelet ihan yhtaikaa pohjaan niin usein se kone kumminkin havaitsee jonkun mikrosekunnin eron äänten syttymisessä ja kirjoittaa sitten peräkkäisiä ääniä eikä yhtä sointua. Kai se speedy on lopulta nopeampi, mutta jotenkin itse on tullut viime aikoina jämähdettyä tuohon simpleen. Simplellä on muuten tahtiviivojen yli menevien sidekaarten teko mukavan helppoa. Sen kun painaa tahdin lopussa liian pitkän aika-arvon, ja ylimenevä kesto kirjoitetaan automaattisesti seuraavaan tahtiin sidekaarella (/-kaarilla) sidottuna. Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin /
Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen |
Qsine 07.12.2013 22:49:19 | |
---|
Noita laulustemmoja tekee joskus mieli kirjoittaa yhdelle viivastolle niin, että kakkosstemma-nuotit ovat pienemmällä. Vaan tämänhetkisellä, rajoittuneella tietämykselläni joudun prosenttityökalun avulla pienentämään joka nuotin erikseen ja antamaan sen haluamani skaalausprosentin joka kerta (paitsi biimattuihin nuotteihin, joita voi saada pienennettyä jopa 4 kpl kerralla). Olisiko jotain helpompaa tapaa, jotain plugaria, jota en ole huomannut tms., jolla voisi kunnolla pienennellä tietyn layerin nuotteja. Kun ei tuolla prosenttityökalulla voi alueitakaan valita, mikä helpottaisi... http://www.jannekuusinen.net http://jannekuusinen.blogspot.fi http://shitegeistcomics.blogspot.fi https://twitter.com/janne6nen www.google.com/+JanneKuusinen |
EP 08.12.2013 08:09:18 (muokattu 08.12.2013 08:10:07) | |
---|
Qsine: Noita laulustemmoja tekee joskus mieli kirjoittaa yhdelle viivastolle niin, että kakkosstemma-nuotit ovat pienemmällä. Vaan tämänhetkisellä, rajoittuneella tietämykselläni joudun prosenttityökalun avulla pienentämään joka nuotin erikseen ja antamaan sen haluamani skaalausprosentin joka kerta (paitsi biimattuihin nuotteihin, joita voi saada pienennettyä jopa 4 kpl kerralla). Olisiko jotain helpompaa tapaa, jotain plugaria, jota en ole huomannut tms., jolla voisi kunnolla pienennellä tietyn layerin nuotteja. Kun ei tuolla prosenttityökalulla voi alueitakaan valita, mikä helpottaisi... Varmaan siinä Finalessakin on valittavana eri "voice" tms. millä voit kirjoittaa stemman erikokoisella nuotilla, tai kirjoittaa stemman normikokoisella ja muuttaa sen jälkeenpäin erikokoiseksi? |
Dr Dominant 08.12.2013 16:25:24 | |
---|
Qsine: mä teen aina niin, että kirjoitan ekaksi ne pikkunuotit eri layeriin kuin mihin haluan ne isot nuotit. Sitten valitsen mass edit-työkalun, aktivoin koko sen alueen missä pikkunuotit ovat, ja valitsen "utilities --> change --> note size". Sitten syötän isot nuotit eri layeriin. Menee kertalaakista kaikkien pikkunuottien pienennys. "Dr. Dominant, I presume?" |
Qsine 08.12.2013 22:18:35 | |
---|
Dr Dominant: Qsine: mä teen aina niin, että kirjoitan ekaksi ne pikkunuotit eri layeriin kuin mihin haluan ne isot nuotit. Sitten valitsen mass edit-työkalun, aktivoin koko sen alueen missä pikkunuotit ovat, ja valitsen "utilities --> change --> note size". Sitten syötän isot nuotit eri layeriin. Menee kertalaakista kaikkien pikkunuottien pienennys. Suuri kiitos tohtorille näistä valikkosuunnistusohjeista! Othello-pelin slogania mukaellen: "A lifetime to learn, an eternity to master"... http://www.jannekuusinen.net http://jannekuusinen.blogspot.fi http://shitegeistcomics.blogspot.fi https://twitter.com/janne6nen www.google.com/+JanneKuusinen |
baron 11.12.2013 00:40:23 (muokattu 11.12.2013 01:46:56) | |
---|
Tule apuun Dominant! Mä kirjoitin laput joissa joissain tahdeissa käytin kahta layeria ja sen ekan layerin koko nuotin peittää täysin toisen layerin kahdeksasosanuottien yhdistetty väkänen (en oikein hallitse terminologiaa, oisko se beam?) Tilaa olisi loistavasti pistää se kahdeksasosa nuotteja yhdistävä palkki minne tahansa niin että se kokonuotti tulisi näkyviin mutta miten se tehdään? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
EP 11.12.2013 07:53:19 (muokattu 11.12.2013 07:54:12) | |
---|
baron: Tule apuun Dominant! Mä kirjoitin laput joissa joissain tahdeissa käytin kahta layeria ja sen ekan layerin koko nuotin peittää täysin toisen layerin kahdeksasosanuottien yhdistetty väkänen (en oikein hallitse terminologiaa, oisko se beam?) Tilaa olisi loistavasti pistää se kahdeksasosa nuotteja yhdistävä palkki minne tahansa niin että se kokonuotti tulisi näkyviin mutta miten se tehdään? Eikö Finalessakin saa esim. niin, että menee siihen layeriin mitä haluaa muokata ja siirtää ihan nuolella nuottia, palkkia, väkästä.. jne. minne päin tarvitsee ..muistaakseni näin? |
baron 11.12.2013 08:34:50 | |
---|
EP: Eikö Finalessakin saa esim. niin, että menee siihen layeriin mitä haluaa muokata ja siirtää ihan nuolella nuottia, palkkia, väkästä.. jne. minne päin tarvitsee ..muistaakseni näin? En löytänyt sellaista mutta löysin "stem direction" ja kun käänsi varret ylöspäin niin palkkikin (beam?) meni ihan oikeaan kohtaan. Toinenkin ongelma oli: ties (kaaret) oli paikoitellen "väärään" suuntaan mutta sen ratkaiseminen vaati jopa käyttöohjeen lukemista mutta special toolseista löytyi "tie edit" ja sillä sai kaaren kääntymään. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Dr Dominant 11.12.2013 12:55:49 | |
---|
Document options -->layers Tuolta säädät miten haluat minkäkin layerin käyttäytyvän = mihin suuntaan nuotinvarret, mihin suuntaan yhdyskaaret. Mikäli tämä ei riitä, ja joudut editoimaan nuotinvarsien pituuksia/palkkien kaltevuuksia/tms., näille löytyy työkalut "special tools" paletista. Tuossa paletissa työkalujen ikonit on jo suoraan varsin informatiiviset, mutta jos tarvitset näitä työkaluja, suosittelen että käyt lukaisemassa manuaalista niiden käytöstä enemmän. "Dr. Dominant, I presume?" |
Dr Dominant: Document options -->layers Tuolta säädät miten haluat minkäkin layerin käyttäytyvän = mihin suuntaan nuotinvarret, mihin suuntaan yhdyskaaret. Mikäli tämä ei riitä, ja joudut editoimaan nuotinvarsien pituuksia/palkkien kaltevuuksia/tms., näille löytyy työkalut "special tools" paletista. Tuossa paletissa työkalujen ikonit on jo suoraan varsin informatiiviset, mutta jos tarvitset näitä työkaluja, suosittelen että käyt lukaisemassa manuaalista niiden käytöstä enemmän. Joo, mä oon joskus kauan sitten joutunut käyttämään "special tools" palettia mutta olin unohtanut sen olemassaolon. Sieltähän löytyy työkaluja joka lähtöön:-) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
baron 17.12.2013 22:03:57 (muokattu 17.12.2013 23:28:55) | |
---|
Ai että mä tykkään Finalen puhelintuesta. Ne vastaa heti ja sinne soittamalla saa palvelua milloin tahansa, keskellä yötä, viikonloppuisin ja ne ymmärtää mun tankeroenglantia ja hommat hoituu heti! Nyt ongelmana oli se että ihan muista syistä jouduin uusasentamaan mun desktopin käyttiksen ja sen jälkeen Finalen asennus ei hyväksynyt mut auktorisointia mikä ihan ymmärrettävää kun sen saa vain kahdelle laitteelle asentaa. Puhelinsoitolla usaan homma hoitui!! Tulevaisuudessa tiedän että Finalen voi deauktorisoida ja sitten sen saa uudelle laitteelle tai käyttiksen uusasentamisen jälkeen toimimaan ilman jenkkipuheluita. Edit: Ja sitten vielä kun olin ostanut ekan Finaleni suomalaisesta lafkasta loppuvuotena ja seuraava päivitys oli ehkä jenkeistä jo silloin saatavana ja protestoin että heti joutuu maksamaan päivityshinnan niin antoivat päivityksen ilmaiseksi ja "kipurahoina" muutaman päivän päästä UPS:n lähetti toi ovelle ison Finale-merkkisen kaljamukin, tosin tyhjän:-) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Janus 08.02.2014 13:22:51 (muokattu 08.02.2014 13:29:16) | |
---|
7 vuotta Tiibetissä ohi, Finale 2014 latautuu parhaillaan (okei, laitoin samalla kertaa tilaukseen ja lataukseen Sibelius 7:n ja sen myötä ilmaiseksi myöhemmin ladattavaksi 7.5 päivityksen sen ilmestyttyä). Vieressä Berklee Pressin tiiliskivi aiheesta. Paketin latausta odotellessa voisi vaikka lukea tän ketjun vajaat 600 viestiä läpi... |
baron 08.02.2014 13:27:07 (muokattu 08.02.2014 13:33:34) | |
---|
Janus: 7 vuotta Tiibetissä ohi, Finale 2014 latautuu parhaillaan (okei, laitoin samalla kertaa tilaukseen ja lataukseen Sibelius 7:n ja sen myötä ilmaiseksi myöhemmin ladattavaksi 7.5 päivityksen sen ilmestyttyä). Vieressä Berklee Pressin tiiliskivi aiheesta. Paketin latausta odotellessa voisi vaikka lukea tän ketjun vajaat 600 sivua läpi... Joo, downloadaaminen kestää tuokion eikä se asennuskaan sen jälkeen maailman nopeinta ole mutta se täytyy tehdä vain kerran! Edit: Innostuin tsekkaamaan päivitykset ja oli saatavilla Finale 2014a. Sen downloadaaminen ja asentaminen kesti vain pari minuuttia. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Janus 08.02.2014 13:33:51 | |
---|
baron: Joo, downloadaaminen kestää tuokion eikä se asennuskaan sen jälkeen maailman nopeinta ole mutta se täytyy tehdä vain kerran! Sibelius 7:n mukana tulee joku äänikirjasto, jonka download-paketin koko on n. 25 gigaa. Se tuskin on tän vuorokauden puolella ladattukaan... Mielenkiintoista kyllä, onko se olevinaan sit juuri parempi kuin reilun gigatavun Wallander NotePerformer (jota mieluusti käyttäisi Finalenkin kanssa, mutta tämä ei ainakaan toistaiseksi ole mahdollista). Kannattaisiko nyt samantien Finalen kanssa ottaa alusta lähtien käyttöön QuicKeys tms. makro-ohjelmisto? Vai opetella ensin ohjelman perustoiminnot ilman douppausta? |