Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Logic Pro 9 ja rapsut lauluraidalla
1 2
Calman
05.12.2013 21:30:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on Logic Pro 9 ja äänikorttina Roland Quad Capture. Olen tyytyväinen kun hommasin äänikortin, pelittää huomattavasti paremmin kuin Fast track pro (?) n muovilaatikko. Ongelma on pienet rapseet joita tulee audio nauhoitukseen esim biisin puolen välin jälkeen. Mikrofoni on noin 150 euron hintaluokassa phantom virtaotolla varustettu. Onko jollakin kokemusta mistä voisi johtua?
 
phiit
05.12.2013 22:04:48 (muokattu 05.12.2013 22:05:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytätkö plugareita jo nauhotusvaiheessa lauluraidalla?
 
Calman
06.12.2013 08:45:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taisin käyttää jotain valmista lauluasetusta jossa on plugareita. Hyvä pointti! Voisi johtua siis siitä kenties.
 
phiit
06.12.2013 12:30:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Calman: Taisin käyttää jotain valmista lauluasetusta jossa on plugareita. Hyvä pointti! Voisi johtua siis siitä kenties.
 
Vedä vaan kuivana sisään ja sit jälkeenpäin mausteet ;)
 
Hanuriin
09.12.2013 09:40:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Vedä vaan kuivana sisään ja sit jälkeenpäin mausteet ;)
 
Huono ehdotus siinä mielessä, että hyvä kuuntelu (järkevästi kaikua, delayta, equa ja mitä plugareita nyt tarviikin fiiliksiin päästäkseen) tuottaa takuuvarmasti paremman suorituksen kuin kuivana. Audioraitahan voi periaatteessa olla myös vaikka kitararaita. Ja jokainen voi kokeilla, saako itsestään irti saman suorituksen kuivana tai kunnon mallinnusten kanssa. Eroa lienee kuin yöllä ja aamuyöllä.
 
Kyllä nykyaikana kun on internet ja ATK täytyy pystyä äänittämään audiota häiriöittä vaikka olisi jokunen plugarikin kyydissä.
 
Harvempi on varmaan kokeillut kuivana kakkoseen, ja siihen on syynsä!
 
phiit
09.12.2013 14:19:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin:
 
Kyllä nykyaikana kun on internet ja ATK täytyy pystyä äänittämään audiota häiriöittä vaikka olisi jokunen plugarikin kyydissä.
 

 
Mihinkä taas unohdetaan se itse soittotaito? Opetellaan soittamaan kuivana / laulamaan kuivana niin ei tule ongelmia.
 
Klezberg
09.12.2013 14:24:45 (muokattu 09.12.2013 15:51:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Mihinkä taas unohdetaan se itse soittotaito? Opetellaan soittamaan kuivana / laulamaan kuivana niin ei tule ongelmia.
 
No onhan sitä aina äänitetty sillä soundilla mitä halutaan ja laulettaessa monitoroitu pienen kaiun kanssa. Siis sen verran että tuntuu luonnolliselta. Ja kun efektit oli rautaa, ei ollut ongelmia. Mikserillä ei tee mitään kotistudiohommissa, sanovat. Mulla kuitenkin oli mikseri mm. just kuuntelun takia mukana vielä pari vuotta sitten.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
phiit
09.12.2013 14:36:28 (muokattu 09.12.2013 14:36:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: No onhan sitä aina äänitetty sillä soundilla mitä halutaan ja laulettaessa monitoroitu pienen kaiun kanssa. Siis sen verran että tuntuu luonnolliselta. Ja kun efektit oli rautaa, ei ollut ongelmia. Mikserillä ei tee mitään kotistudiohommissa, sanovat. Mulla oli mikseri mm. just kuuntelun takia mukana vielä pari vuotta sitten.
 
Totta, mutta varmaankin tässä ketjun alottajalla juurikin tän takia napsuongelmia kun joku tietty efektiketju äänitysvaiheessa. Kyllähänä nykykoneet jo pienen kompuroinnin ja jonkun delayn helposti jaksaa pyörittää äänitettäessä.
 
Hanuriin
09.12.2013 15:04:36 (muokattu 09.12.2013 15:08:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Mihinkä taas unohdetaan se itse soittotaito? Opetellaan soittamaan kuivana / laulamaan kuivana niin ei tule ongelmia.
 
Huoh. Minusta olet niiiin väärässä. Eikö saman tien olisi sama jättää se monitorointi kokonaan, opeteltaisiin vetämään taustojen perusteella!?!?
 
En näkisi tätä soitto- tai laulutaito-ongelmana alkuunkaan. Joka tapauksessa (etenkin soitto/laulutaitoinen) soittaja/laulaja automaattisesti mukauttaa suoritustaan kuulemaansa.
 
Laulun kanssa kuivana vetämisen ehkä voi jotenkin ymmärtää, mutta esim. kitarariffit, jotka perustuvat delayn kanssa "tahtiin" soittamiseen on kerrassaan järjetöntä soittaa kuivana. Tai voi olla aika vaikeaa syttyä soittamaan metallikappaleen rytmikitaroita kuivalla clean-soundilla monitoroituna.
 
Kyllä se vaan on niin, että hyvän kuuntelun pitäisi nykyään olla perusoikeus eikä vähempään kannata tyytyä.
 
Klezberg
09.12.2013 15:59:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin:
Laulun kanssa kuivana vetämisen ehkä voi jotenkin ymmärtää, mutta esim. kitarariffit, jotka perustuvat delayn kanssa "tahtiin" soittamiseen on kerrassaan järjetöntä soittaa kuivana. Tai voi olla aika vaikeaa syttyä soittamaan metallikappaleen rytmikitaroita kuivalla clean-soundilla monitoroituna.
 
Kyllä se vaan on niin, että hyvän kuuntelun pitäisi nykyään olla perusoikeus eikä vähempään kannata tyytyä.

 
Jep. Toisaalta sitten nuo kitaraefektijutut voi muuten olla mukavampi hakea muualta kuin softaplugareista. Makuasia, mutta ainakin mulle potikoiden kääntely sopii soittamisen kanssa yhteen, mutta plugarien kanssa säätäminen vie huomion pois soittamisesta.
 
Mutta ei siinäkään soundia kuivana äänitetä. Valmis soundi vain tehdään tietsikan ulkopuolella ja otetaan sitten sellaisenaan talteen.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Hanuriin
09.12.2013 16:12:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Jep. Toisaalta sitten nuo kitaraefektijutut voi muuten olla mukavampi hakea muualta kuin softaplugareista. Makuasia, mutta ainakin mulle potikoiden kääntely sopii soittamisen kanssa yhteen, mutta plugarien kanssa säätäminen vie huomion pois soittamisesta.
 
Mutta ei siinäkään soundia kuivana äänitetä. Valmis soundi vain tehdään tietsikan ulkopuolella ja otetaan sitten sellaisenaan talteen.

 
hmm. Softaplugareissa on se vissi etu, että voi nimenomaan äänittää kuivana ja sitten ruuvata plugariketjua tarvittaessa jälkikäteen. (vaikka tätä jälkikäteisrukkaamista ei välttämättä tarvitsisikaan aina/yleensä, näkisin sen silti etuna.) Potikoiden vääntelyn intuitiivisuudesta ja fiiliksestä erityisesti kitaran kanssa olen samaa mieltä tiettyyn rajaan asti, mutta siksihän meillä on control surfaceita pilvin pimein markkinoilla.
 
Klezberg
09.12.2013 16:43:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin: hmm. Softaplugareissa on se vissi etu, että voi nimenomaan äänittää kuivana ja sitten ruuvata plugariketjua tarvittaessa jälkikäteen. (vaikka tätä jälkikäteisrukkaamista ei välttämättä tarvitsisikaan aina/yleensä, näkisin sen silti etuna.) Potikoiden vääntelyn intuitiivisuudesta ja fiiliksestä erityisesti kitaran kanssa olen samaa mieltä tiettyyn rajaan asti, mutta siksihän meillä on control surfaceita pilvin pimein markkinoilla.
 
No joo, tuossa on perää tuossakin. Mä kai vain, vaikka olenkin insinööri, haluan pitää soittamisen tarpeeksi kaukana teknisestä väsäämisestä. Tai ehkä just siks kun olen insinööri, niin mulla se teknologia tahtoo sitten viedä koko huomion. Niiden ohjaimienkin kanssa on sitä opettamista ja säätämistä. Ja plugareita olisi kokeiltavaksi loputtomiin.
 
Kitaran perässä mulla on tätä nykyä yleensä THR10, josta mä saan usb:n kautta talteen myös sen kuivan soundin, jos joskus tulee tarve.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Hanuriin
09.12.2013 16:52:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Niiden ohjaimienkin kanssa on sitä opettamista ja säätämistä. Ja plugareita olisi kokeiltavaksi loputtomiin.
 
heh, en mäkään viitti edes alkaa pultata settii mitään ohjainta, vaikka se ehkä käyttömukavuutta lisäisikin. Mulle on mobiilius paljon tärkeämpää; silloin kun pitää äänittää mä en tartte kuin läppärin, Zoom H4n:nnän interfaceksi ja mikiksi ja soittimen ja piuhan. Sit onkin kaikki.
 
phiit
10.12.2013 08:57:46 (muokattu 10.12.2013 09:00:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin: Huoh. Minusta olet niiiin väärässä. Eikö saman tien olisi sama jättää se monitorointi kokonaan, opeteltaisiin vetämään taustojen perusteella!?!?
 
En näkisi tätä soitto- tai laulutaito-ongelmana alkuunkaan. Joka tapauksessa (etenkin soitto/laulutaitoinen) soittaja/laulaja automaattisesti mukauttaa suoritustaan kuulemaansa.
 
Laulun kanssa kuivana vetämisen ehkä voi jotenkin ymmärtää, mutta esim. kitarariffit, jotka perustuvat delayn kanssa "tahtiin" soittamiseen on kerrassaan järjetöntä soittaa kuivana. Tai voi olla aika vaikeaa syttyä soittamaan metallikappaleen rytmikitaroita kuivalla clean-soundilla monitoroituna.
 
Kyllä se vaan on niin, että hyvän kuuntelun pitäisi nykyään olla perusoikeus eikä vähempään kannata tyytyä.

 
Tottakai se on soitto/lauluongelma jos ei osaa soittaa/laulaa jos ei soundi ole monitorointiefekteineen kunnossa? Kuulethan sä oman äänes tai kitaran äänen ilman mitään vahvistimiakin. Jos ei näin osaa soittaa/laulaa niin mitä se silloin on? :)
 
Tietysti tuo kunnon monitorointi helpottaa soittamista, samoin kuin himmeet überhigain soundit helpottaa soittamista mutta se on vaan huijaamista. Joskus voikin tulla tilanne eteen kun ei se soundi olekaan se millä oppinut soittamaan niin ei homma enää toimikaan.
 
Mutta edelleen ketjun aiheeseen, en suosittele mitään ihme efektejä nauhotusvaiheessa vaan muokkaamaan ääntä aina jälkikäteen mieleisekseen.
 
Cathi777
10.12.2013 11:20:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on kyllä ihan väärää syyllistämistä. Eli oletko oikeasti sitä mieltä, että sä saat saman fiiliksen soittoon, kun vedät jollain kuivalla clean-soundilla? Tai ehkä sulle se fiilis soitossa ei olekaan tärkeää vaan se täydellinen virheetön otto. En itse ihan hirveän montaa musiikkityyliä keksi, jossa itse sais fiiliksen soittoon vetämällä kuivalla linjasoundilla.
 
Only pop music can break my heart...
Hanuriin
10.12.2013 11:33:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Tottakai se on soitto/lauluongelma jos ei osaa soittaa/laulaa jos ei soundi ole monitorointiefekteineen kunnossa? Kuulethan sä oman äänes tai kitaran äänen ilman mitään vahvistimiakin. Jos ei näin osaa soittaa/laulaa niin mitä se silloin on? :)
 
Tietysti tuo kunnon monitorointi helpottaa soittamista, samoin kuin himmeet überhigain soundit helpottaa soittamista mutta se on vaan huijaamista. Joskus voikin tulla tilanne eteen kun ei se soundi olekaan se millä oppinut soittamaan niin ei homma enää toimikaan.
 
Mutta edelleen ketjun aiheeseen, en suosittele mitään ihme efektejä nauhotusvaiheessa vaan muokkaamaan ääntä aina jälkikäteen mieleisekseen.

 
Ei jaksa tehdä tästä mitään trollien sotaa mac-vs-win-tyyliin.
 
Selväähän se on, että sä nyt vaan vedätät, mutta aloittaja taisi kaivata ihan oikeaa tietoakin. Joten käydäänpä kohta kohdalta läpi.
 
Ei ole kysymys soitto/laulutaidosta jos haluaa monitoroinnin toimivan kunnolla. Tottakai oman äänen ja oman soittimen kuulee akustisesti jos on kuullakseen, mutta yleensä äänitettäessä ollaan luurit päässä, jotta kuullaan se konteksti, johon ollaan äänittämässä. Pakkohan se oma soitto/laulu on saada kuulumaan sinne joukkoon, niinkuin sinunkin pitäisi tietää.
 
Kunnon monitorointi ei pelkästään helpota soittamista/laulamista vaan on sen elinehto. Tämänkin sä varmasti tiedät, jos olet ikinä kokeillut laulaa/soittaa niin, ettet kuule sitä, mitä soitat/laulat.
 
Ketjun aiheeseen sanon mäkin sen verran, etten ole puhunutkaan mistään ihme efekteistä (välttämättä) vaan ihan normaaleista monitorointiefekteistä. Ja vaikka äänittääkin sen kuivan soundin, monitorointiefektit tai -efektittömyys äänitysvaiheessa vaikuttaa sataprosenttisen varmasti suoritukseen. Ja siinä mielessä se on soitto/laulutaitokysymys, että soittaja/laulaja tarvitsee akustisen palautteen.
 
phiit
10.12.2013 12:02:01 (muokattu 10.12.2013 12:02:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin: Ei jaksa tehdä tästä mitään trollien sotaa mac-vs-win-tyyliin.
 
Selväähän se on, että sä nyt vaan vedätät, mutta aloittaja taisi kaivata ihan oikeaa tietoakin. Joten käydäänpä kohta kohdalta läpi.
 
Ei ole kysymys soitto/laulutaidosta jos haluaa monitoroinnin toimivan kunnolla. Tottakai oman äänen ja oman soittimen kuulee akustisesti jos on kuullakseen, mutta yleensä äänitettäessä ollaan luurit päässä, jotta kuullaan se konteksti, johon ollaan äänittämässä. Pakkohan se oma soitto/laulu on saada kuulumaan sinne joukkoon, niinkuin sinunkin pitäisi tietää.
 
Kunnon monitorointi ei pelkästään helpota soittamista/laulamista vaan on sen elinehto. Tämänkin sä varmasti tiedät, jos olet ikinä kokeillut laulaa/soittaa niin, ettet kuule sitä, mitä soitat/laulat.
 
Ketjun aiheeseen sanon mäkin sen verran, etten ole puhunutkaan mistään ihme efekteistä (välttämättä) vaan ihan normaaleista monitorointiefekteistä. Ja vaikka äänittääkin sen kuivan soundin, monitorointiefektit tai -efektittömyys äänitysvaiheessa vaikuttaa sataprosenttisen varmasti suoritukseen. Ja siinä mielessä se on soitto/laulutaitokysymys, että soittaja/laulaja tarvitsee akustisen palautteen.

 
Ja taas "syvä huokaus", monitorointi ja efektiketju monitoroinneissa ei ole sama asia.. tiedät kyllä, äänen kuulumisesta monitoroinnissahan tässä ei ole kyseessä.
 
Suosittelen edelleen nauhottamaan kuivana, tekee kummasti myös hyvää omalle soitolle kun ei virheet peity niihin kaikuihin tai liikojen säröjen alle. Ei tässä muuta, jos ei kelpaa niin ei voi minkää :)
 
phiit
10.12.2013 12:06:13 (muokattu 10.12.2013 12:14:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cathi777: Nyt on kyllä ihan väärää syyllistämistä. Eli oletko oikeasti sitä mieltä, että sä saat saman fiiliksen soittoon, kun vedät jollain kuivalla clean-soundilla? Tai ehkä sulle se fiilis soitossa ei olekaan tärkeää vaan se täydellinen virheetön otto. En itse ihan hirveän montaa musiikkityyliä keksi, jossa itse sais fiiliksen soittoon vetämällä kuivalla linjasoundilla.
 
En toki tuota meinaa, jos käytät jotain vahvistinmallinnos plugaria vaikka kitaralla niin asia on täysin eri. Mutta.. kuten ilmi käynyt, ketjun aloittajalla oli jokin efektilenkki käytössä nauhotuksen aikana, jossa liikaa tavaraa samaanaikaan pyörimässä, hence ongelmat. Ei oikein mee jakeluun jos tässä vielä jotain epäselvää?
 
EDIT: en itekään tietty sähkökitaraa pelkällä cleanilla linjasoundilla narulle vetäis, jossain se rajaki menee :) bassot kyllä soitettu tällä tavalla, mutta se nyt onkin lyömäsoitin
 
Klezberg
10.12.2013 12:14:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: En toki tuota meinaa, jos käytät jotain vahvistinmallinnos plugaria vaikka kitaralla niin asia on täysin eri. Mutta.. kuten ilmi käynyt, ketjun aloittajalla oli jokin efektilenkki käytössä nauhotuksen aikana, jossa liikaa tavaraa samaanaikaan pyörimässä, hence ongelmat. Ei oikein mee jakeluun jos tässä vielä jotain epäselvää?
 
Joo, aloittajan ongelma lienee että siellä äänityksessä on mukana ylimääräisiä efektejä. Mutta keskustelun ongelma nousee sitten siitä kun tästä muodostetaan yleinen periaate, että pitää aina äänittää kuivana. Siihenhän tässä reagoitiin.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
phiit
10.12.2013 12:17:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Joo, aloittajan ongelma lienee että siellä äänityksessä on mukana ylimääräisiä efektejä. Mutta keskustelun ongelma nousee sitten siitä kun tästä muodostetaan yleinen periaate, että pitää aina äänittää kuivana. Siihenhän tässä reagoitiin.
 
Sanoinhan iteki että pieni kaiku / kompura on ok.. ei se estä siltikään etteikö vetäis kuivana edes kokeilumielessä, tekee gutaa ;)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «