Psc. im Schach 13.05.2004 10:34:30 | |
---|
Monet varmasti mutisevat vihoissaan kun tämä on klassisella puolella, mutta siitä viis. Xenakista kiehtoi sellaiset musiikillisesti mahdottomalta tuntuvat teemat kuten sateen ja tuulen kaltaisten ääni-ilmiöiden kuvaaminen. Hän oli matemaatikko, joka käytti säveltämisessä normaalien metodien sijasta laskentaa ja todennäköisyyksiä, seurauksena varsin hämmentäviä musiikillisia elämyksiä. Hengetöntä antimusiikkia vai neroutta? |
Karlsson 13.05.2004 10:51:49 | |
---|
Monet varmasti mutisevat vihoissaan kun tämä on klassisella puolella, mutta siitä viis. Xenakista kiehtoi sellaiset musiikillisesti mahdottomalta tuntuvat teemat kuten sateen ja tuulen kaltaisten ääni-ilmiöiden kuvaaminen. Hän oli matemaatikko, joka käytti säveltämisessä normaalien metodien sijasta laskentaa ja todennäköisyyksiä, seurauksena varsin hämmentäviä musiikillisia elämyksiä. Hengetöntä antimusiikkia vai neroutta? Korjaan, Xenakis oli arkkitehti. Hän työskenteli legendaarisen Le Corbusierin toimistossa nuoruudessaan ennen siirtymistään musiikin puolelle. Esimerkiksi Tammen suuri musiikkisanakirja sisältää kuvan, jossa on kaksi Xenakiksen variaatiota samasta aiheesta. Toinen on rakennus ja toinen musiikillinen notaatio. Ja nykysävellyksessä hänen metodinsa eivät ole enää kummallisuuksia, eivät lainkaan. Guru ukkeli kuitenni. Täältä löytyy sitten useampikin ketju aiheesta jos hakua jaksaa käyttää. Myydään basso: 6-kielinen Samick/ Valley Arts. Halavalla lähtee, 600€! |
Psc. im Schach 13.05.2004 11:21:00 | |
---|
Kappas, niinpäs löytyykin. Nyt tuli sitten hakumahdollisuuksiinkin tutustuttua. |
hörhö 13.05.2004 11:42:39 | |
---|
Onhan hän varmaan pisimmälle vienyt matematiikan säveltämisessä. Eino-Juhani Rautavaara totesi vain mielenkiintoisesti Omakuvassaan, että hän ei raaski hajoittaa hienoa matemaattista periaatettaan työstäessä teosta, kuin taas Xenakis hakee lopullisen tuloksen "potkimalla järjestelmänsä sopivaksi". "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara |
sellisti 13.05.2004 13:02:40 | |
---|
Monet varmasti mutisevat vihoissaan kun tämä on klassisella puolella, mutta siitä viis. Miksei Xenakis voisi olla klassisella puolella..? "Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net |
Karlsson 13.05.2004 13:14:06 | |
---|
Miksei Xenakis voisi olla klassisella puolella..? Ku kaikki klasarin harrastajat kuuntelee vaa Bachia ja Mosarttia. Niinko tommosta oikein iloista luritusta, niinko. Niin, onhan se laajemmin ajateltuna hassua, että sanotaan modernia sävellystaidetta "klassiseksi". Eihän siinä mitään klassista, noin historiallisesti ajateltuna ole. Myydään basso: 6-kielinen Samick/ Valley Arts. Halavalla lähtee, 600€! |
sellisti 13.05.2004 13:21:39 | |
---|
Ku kaikki klasarin harrastajat kuuntelee vaa Bachia ja Mosarttia. Niinko tommosta oikein iloista luritusta, niinko. Niin, onhan se laajemmin ajateltuna hassua, että sanotaan modernia sävellystaidetta "klassiseksi". Eihän siinä mitään klassista, noin historiallisesti ajateltuna ole. No joo, mutta saman periaatteen mukaan täällä ei voisi keskustella juuri mistään 1950-luvun jälkeisestä musiikista. Ehkä osaston nimenä pitäisikin olla taidemusiikki tai jotain sellaista. "Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net |
No joo, mutta saman periaatteen mukaan täällä ei voisi keskustella juuri mistään 1950-luvun jälkeisestä musiikista. Ehkä osaston nimenä pitäisikin olla taidemusiikki tai jotain sellaista. Niin, mutta kun yleinen käytäntö nyt on sanoa nykyistä taidemusiikkiakin klassiseksi, niin eipä siinä mitään. Ei haittaa mua. Myydään basso: 6-kielinen Samick/ Valley Arts. Halavalla lähtee, 600€! |
Huevos 13.05.2004 16:06:20 | |
---|
mun teorian opettajan mielestä xenakis on huijari. vittu mikä ääliö... |
Psc. im Schach 14.05.2004 08:07:00 | |
---|
Olen minä ennenkin törmännyt vankkumattomien klassisen musiikin kannattajien armottomaan vastustukseen, kun olen pyrkinyt keskustelemaan Xenakiksesta klassiselle musiikille tarkoitetulla palstalla. Minua on tällöin käsketty painumaan puhumaan Xenakiksesta sellaiseen paikkaan, etten raaski sitä julkisella paikalla ääneen sanoa. |
Karlsson 14.05.2004 12:21:34 | |
---|
Olen minä ennenkin törmännyt vankkumattomien klassisen musiikin kannattajien armottomaan vastustukseen, kun olen pyrkinyt keskustelemaan Xenakiksesta klassiselle musiikille tarkoitetulla palstalla. Minua on tällöin käsketty painumaan puhumaan Xenakiksesta sellaiseen paikkaan, etten raaski sitä julkisella paikalla ääneen sanoa. Noh, ahdasmielisiä löytyy joka paikasta. Valitettavasti. Myydään basso: 6-kielinen Samick/ Valley Arts. Halavalla lähtee, 600€! |
leka 17.02.2005 17:35:18 | |
---|
Helsingin rautatieasemalla on Xenakis-näyttely. Metastasiksen partituuria ja rakennuksia ja kaavioita. Suosittelen vilkaisemaan JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT! |