Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Viulu / haluavatko soitinliikkeet lainkaan uusia asiakkaita?
1
NiinaJana
12.11.2013 18:35:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen aloittanut viulun soiton aikuisena ja takana on jo jonkin verran oppitunteja. Minulla on viulu, ei mikään huipputeos, mutta soi mielestäni kauniisti ja sopii minun käteeni. Ongelma on, että tarvitsisin apua viulun kanssa. Millainen jousi olisi hyvä? Millaiset kielet kannattaisi siihen laittaa jne.
Tai kannattaisiko ostaa kokonaan uusi viulu?
 
Käyn viulutunneilla, mutta siellä ei ole aikaa säätää viulua tai pohtia erilaisten kielten vaikutusta ääneen tai vaikka tallan paikan merkitystä juuri siinä minun viulussani.
Olen kysellyt jousisoitinliikkeistä ja alan ammattilaisilta (viulunrakentajilta, joilla on liike). Olen käynyt viuluni kanssa joissakin liikkeissä, mutta ilmeisesti en osaa ilmaista itseäni oikein.
Oletukseni oli, että näissä liikkeissä halutaan palvella ja mielellään otettaisiin uusia soittoharrastajia asiakkaiksi. Mutta ei, ainakin pääkaupunkiseudun liikkeissä joutuu tuntemaan itsensä aivan idiootiksi.
Luulin, että olisi hyvä kertoa olevansa aloittelija, mutta ei se niin näköjään ole. Se nimittäin tuntuu karkoittavan näiden "gurujen" mielenkiinnon. Aivan kuin kuluttaisin heidän aikaansa aivan turhaan.
 
En ole vielä sanonut, että voisin ostaa mielelläni vaikka uuden viulun (kunhan hinta on alle 20 000e), jos vain sellaista minulle nykyisen tilalle suositeltaisiin. Mutta kun näin pitkälle ei edes päästä keskustelussa :)
Soittamisen lisäksi olen kiinnostunut tietämään viulusta enemmänkin. Siitä, miten siihen voi vaikuttaa kielten/jousen/tallan valinnalla jne.
Viettäisin mielelläni vaikka kokonaisen päivän niin, että ammatilainen kokeilisi erilaisia kielivaihoehtoja viuluuni. Tietenkin maksaisin ne kielet ja työtunneista myös.
 
Mutta kun en pääse noin pitkälle. En jotenkin osaa pyytää tuollaista palvelua, kun en tiedä onko se jokin "etikettivirhe"? Loukkaisinko ammattirakentajaa pyytämällä häntä testaamaan eri kieliä? Jos hän kieltäytyisi, niin en varmaan kehtaisi mennä liikkeeseen toista kertaa :(
Toivoisin, että liikkeessä kerrottaisiin ja ehdotettaisiin, mitä palveluja minun kannattaisi heiltä ostaa.
 
Ydinkysymys:
Jos vertaa vaikkapa autokauppaan, asunnonvälitysfirmaan tai melkein mihin tahansa, esim. kirjakauppaan, niin jousisoitin liikkeiden palvelu on kummallista. Aivan kuin siellä ei haluttaisi asiakkaan tulevan toista kertaa käymään.
Meneekö niillä liikkeillä niin hyvin, että aloittelijan raha ei kelpaa vai miksi palvelua ei saa, jos ei itse tiedä kaikkea mitä pitäisi kysyä?
 
Jaava
14.11.2013 03:50:08 (muokattu 14.11.2013 03:52:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valitse jousi, jolla soittaminen tuntuu hyvältä. Valitse kielet kokeilemalla, mikä itselle toimii parhaiten. Jätä tallan miettiminen sille ammattilaiselle. Käytännössä: älä aloita kamarunkkausta jousisoittimien kanssa ennen kuin osaat itse arvioida, mikä toimii.
 
"Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!"
nisumaka
18.11.2013 09:46:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jonkin verran oppitunteja
 
Kysäisepä opettajaltasi. Hän varmaankin osaa antaa hyviä neuvoja.
 
Itse en ole soittanut viulua, mutta kontraa. Samoja kokemuksia mulla. Kun kerroin soittavani pizzicato ja jazzia, niin hyvä ettei alettu haistattelee mulle. Hartsit myi, ja edellisestä virkkeeästä näkee, että niin ei olisi pitänyt tehdä. Näppäile siinä sitten jazzia, kun kielet on hartsista tahmeat, Lopulta mä päädyin ratkaisuun, että soitan vain sähköbassoa.
 
Janus
18.11.2013 12:26:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Näppäile siinä sitten jazzia, kun kielet on hartsista tahmeat, Lopulta mä päädyin ratkaisuun, että soitan vain sähköbassoa.
 
http://i.imgur.com/1KsMK.gif
 
Siis laitoitko hartsia sormiin vai basson kieliin/otelaudalle?
 
nisumaka
18.11.2013 12:30:57 (muokattu 18.11.2013 12:34:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No kyllä mä nyt laitoin jouseen sitä hartisia ja siitä sitä sitten tuhriintu niihin kieliin. Mutta joo, se oli vuosia sitten kokeilu, mulla olisi ollut jonkin verran keikkaa kontran kanssa, ja tein kokeen. Hankin sellaisen Pallantino sähkökontran, jonka sitten myin jousineen. Oiskohan innostusta kestänyt sellaiset 6 kk.
 
NeliX4
05.12.2013 21:39:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koita liittyä johonkin paikalliseen orkesteriin. Siellä on kohtalotovereilta kiva haastella.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «