Aihe: Tasot miksaamisessa.
1
kitaramies91
12.11.2013 18:27:13

Missä teillä pyörii peak-tasot master-kanavassa ja inser-kanavissa. Itse onnistun aina saamaa masterin yli 0dB kun kanavia on käytössä 8-16kpl. Ja muutenkin millä tasoilla miksaatte(dB)?
darkus
12.11.2013 19:33:31
Yksittäiset kanavat ei peakkaa mulla korkeammalle kuin -18db.

Masterkanavaan jää yleensä peakit -12 ja -6 välille. Jääpähän tarpeeksi headroomia masterointiin.
Attack Attack, Were back again baby!
Kallekorvola
12.11.2013 20:14:18
Tasot pyrin yleensä pitämään analoogin nollatasossa, eli digitaalin -18dBFS paikkeilla. Voi vaihdella jonkinverran (riippuu lähteestä, esim. rummuissa), mut toi on lähtökohta. Se myös takaa sen, että matskun siirtyminen ADA-väylällä ei tuota isompaa päänvaivaa ainakaan tasojen kanssa.

Masterissa yleensä samoissa, tai vähän ylempänä. Harvemmin kuitenkaan jää masteriin piikeissäkään alle 12dB tilaa.
www.5by5.fi
loosah
12.11.2013 21:02:26
Masterkanavan huiput huikkailee yleensä siellä -12dBfs-tasolla. Joskus kun oikein lähden isottelemaan tietynlaisen kipaleen isolla dynamiikalla, niin saattaa hipasta jopa -6:sta.
GIGO
Spedemix
12.11.2013 21:42:19
Samoilla leveleillä mennään; master faderissa piikit pyörii -9dBFS -osastolla ja MF:n asento yleensä nollassa.

Yksittäisillä raidoilla piikit liikkuu -10:n ja -3 dBFS:n välillä (tykkään pitää tiettyjä rumpuraitoja "hotteina") mutta aika harva fader on mulla nollassa tai sen yläpuolella.

Aika paljon tulee nykyään harrastettua sitä, että laitan joka kanavaan ekaksi insertiksi Trim-plugarin ja gainaan tasoja hieman samoille leveleille keskenään (hottia softasynaraitaa -12 db, sitä särökitararaitaa -6 db ja jättää sen lauluraidan jossa oli paljon headroomia nollatasoon) näin prosessointikin helpottuu hieman kun eri raidoilla sama plugari alotusasennossa ei pistä saundia täysin sekaisin.
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Torniojaws
13.11.2013 18:52:45 (muokattu 13.11.2013 18:59:38)

Lähden liikkeelle KD @ -12 dB piikit ja säädän siitä basson yhteensopivalle tasolle. Siitä sitten loput vähitellen mukaan niin, ettei mikään hypi silmille. Siitä sitten eteenpäin. Yleensä hevikamassa tuohon tyyliin jää masteri siihen -2...-4 dB välille keskimäärin.
Vortech Industrial Death Metal, pian pukkaa uutta levyä 2013 lopussa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)