Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tasot miksaamisessa.
1
kitaramies91
12.11.2013 18:27:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Missä teillä pyörii peak-tasot master-kanavassa ja inser-kanavissa. Itse onnistun aina saamaa masterin yli 0dB kun kanavia on käytössä 8-16kpl. Ja muutenkin millä tasoilla miksaatte(dB)?
 
darkus
12.11.2013 19:33:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksittäiset kanavat ei peakkaa mulla korkeammalle kuin -18db.
 
Masterkanavaan jää yleensä peakit -12 ja -6 välille. Jääpähän tarpeeksi headroomia masterointiin.
 
Attack Attack, Were back again baby!
Kallekorvola
12.11.2013 20:14:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tasot pyrin yleensä pitämään analoogin nollatasossa, eli digitaalin -18dBFS paikkeilla. Voi vaihdella jonkinverran (riippuu lähteestä, esim. rummuissa), mut toi on lähtökohta. Se myös takaa sen, että matskun siirtyminen ADA-väylällä ei tuota isompaa päänvaivaa ainakaan tasojen kanssa.
 
Masterissa yleensä samoissa, tai vähän ylempänä. Harvemmin kuitenkaan jää masteriin piikeissäkään alle 12dB tilaa.
 
www.5by5.fi
loosah
12.11.2013 21:02:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Masterkanavan huiput huikkailee yleensä siellä -12dBfs-tasolla. Joskus kun oikein lähden isottelemaan tietynlaisen kipaleen isolla dynamiikalla, niin saattaa hipasta jopa -6:sta.
 
GIGO
Spedemix
12.11.2013 21:42:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samoilla leveleillä mennään; master faderissa piikit pyörii -9dBFS -osastolla ja MF:n asento yleensä nollassa.
 
Yksittäisillä raidoilla piikit liikkuu -10:n ja -3 dBFS:n välillä (tykkään pitää tiettyjä rumpuraitoja "hotteina") mutta aika harva fader on mulla nollassa tai sen yläpuolella.
 
Aika paljon tulee nykyään harrastettua sitä, että laitan joka kanavaan ekaksi insertiksi Trim-plugarin ja gainaan tasoja hieman samoille leveleille keskenään (hottia softasynaraitaa -12 db, sitä särökitararaitaa -6 db ja jättää sen lauluraidan jossa oli paljon headroomia nollatasoon) näin prosessointikin helpottuu hieman kun eri raidoilla sama plugari alotusasennossa ei pistä saundia täysin sekaisin.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Torniojaws
13.11.2013 18:52:45 (muokattu 13.11.2013 18:59:38)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähden liikkeelle KD @ -12 dB piikit ja säädän siitä basson yhteensopivalle tasolle. Siitä sitten loput vähitellen mukaan niin, ettei mikään hypi silmille. Siitä sitten eteenpäin. Yleensä hevikamassa tuohon tyyliin jää masteri siihen -2...-4 dB välille keskimäärin.
 
Vortech Industrial Death Metal, pian pukkaa uutta levyä 2013 lopussa
Mikael
13.11.2013 19:52:05 (muokattu 14.11.2013 13:37:12)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Aika paljon tulee nykyään harrastettua sitä, että laitan joka kanavaan ekaksi insertiksi Trim-plugarin ja gainaan tasoja hieman samoille leveleille keskenää.
 
Mulla on ollut tämä työtapa kans pitkään. Jäänne varmaan myös analogiajasta jolloin ainakin mä lähdin miksauksen kanssa liikeelle siitä että faderit unityyn ja gaineilla raffi balanssi. Tiskissähän on yleensä tossa kohtaa myös LPF/HPF ja vaiheenkääntö kuten trimmissäkin.
 
Niin ja mäkin tähtäilen yleensä tohon -12:sta.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «