Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikki on mielestäni tätä
1 2 3
Jacobe888
27.10.2013 19:22:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musiikki on yksiulotteisen näennäisesti lineaarisen ajan kokemista neliulotteisena kahdella korvalla ts. aijan muuttamista tilavuudeksi..
 
Mitäs tuumaat? 8-
 
enklanniksi : Music is the way to perceive linear time in 4 dimensions.
 
PS. tämän linkin kuva voipi selevittää asiata :
 
http://www.foundalis.com/phy/4dEuclideanCube.gif
 
tai :
 
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/Jacobe888/jooko.jpg
 
eli :
 
URL=http://s1121.photobucket.com/user/Jacobe888/media/jooko.jpg.htmlIMGhttp://i1121.photobucket.com/albums/l501/Jacobe888/jooko.jpg/IMG/URL
 
-Jacobe camfrog : Jacobe888
ruuvimeisseli
27.10.2013 22:04:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eri mieltä.
 
You are brave, warrior, but stupid!! Your body explodes as you plunge into the lava.
Pasi B Pace
27.10.2013 22:11:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseasiassa se näyttää tältä:
 
http://www.math.toronto.edu/mathnet … immer/topic.jan98_hlimgs/image9.gif
 
Tätäkin olisin voinuy kysyä googlelta... Mutta mielummin postitin sen tänne.
sellisti
27.10.2013 23:46:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musiikki on ääntä.
 
Aiemmin joku määritelmä oli "organisoitua ääntä", mutta ei kai sen tarvi nykyään sellaistakaan olla jos ei säveltäjä halua.
 
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
baron
28.10.2013 00:48:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: ääntä.
 
Aiemmin joku määritelmä oli "organisoitua ääntä", mutta ei kai sen tarvi nykyään sellaistakaan olla jos ei säveltäjä halua.

 
Mä joskus nuoruudessani kun tietokoneet oli uusia (60-luvulla) tein kokeiluja mitä musa voisi olla ja ekaksi mä otin periaatteessa kaikki taajuudet jotka olivat kuuloalueella käyttöön ja pistin jonkun ilmiön ohjaamaan sitä mutta se kyllä kuulosti lähinnä hälyltä. Kun mä sitten pistin tän meidän länsimaisen musan idiksen: Oktaaveja jotka jaetaan 12 osaan niin alkoi kaukaisesti muistuttaa musaa.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Funkånaut
28.10.2013 00:53:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mä joskus nuoruudessani kun tietokoneet oli uusia (60-luvulla) tein kokeiluja mitä musa voisi olla ja ekaksi mä otin periaatteessa kaikki taajuudet jotka olivat kuuloalueella käyttöön ja pistin jonkun ilmiön ohjaamaan sitä mutta se kyllä kuulosti lähinnä hälyltä. Kun mä sitten pistin tän meidän länsimaisen musan idiksen: Oktaaveja jotka jaetaan 12 osaan niin alkoi kaukaisesti muistuttaa musaa.
 
Mutta, olisiko tuo ensimmäinen vaihtoehto voinut olla musiikkia semmoisen ihmisen mielestä, joka ei ole tottunut länsimaiseen musiikkiin?
 
Täällä harrastetaan kellonaikoja ja kuunnellaan Pikku G:tä. Kuuntelen tämmöistä
baron
28.10.2013 01:04:33 (muokattu 28.10.2013 01:08:10)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkonaut: Mutta, olisiko tuo ensimmäinen vaihtoehto voinut olla musiikkia semmoisen ihmisen mielestä, joka ei ole tottunut länsimaiseen musiikkiin?
 
Ei, kyllä se olisi varmaan kaikkien mielestä ollut hälyä. Mutta mitä mä myöhemmin oon musasta lukenut niin oktaavi on ilmeisesti ihan yleismaailmallinen, kaikki maailman musat perustuu siihen, mutta se jaetaan useissa musakulttuureissa eri lailla osiin kuin meidän länsimaisessa musassa ja jollain muulla perusteella äänien valinta olisi voinut tuoda jonkun musafiiliksen mutta ilman mitään organisaatiota niin että kaikki taajuudet on mahdollisia ainakin mun on vaikea kuvitella että sitä voisi pitää musana.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Kefiiri
28.10.2013 08:45:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musiikin ja ei-musiikin raja on tietysti määrittelykysymys. Moottorisahan tyhjäkäyntiääntä tuskin kukaan pitää musiikkina, mutta jos sama toteutettaisiin sinfoniaorkesterin keinoin, olisi kyseessä mahtava taidemusiikkipläjäys.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Kalmo
28.10.2013 12:30:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pidetäänpä musiikkina minkälaista ääntä hyvänsä, en näe avauspostin määritelmässä oikein päätä enkä häntää....Ajatusleikkinä sinänsä hauska.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Karwin
28.10.2013 13:23:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Musiikin ja ei-musiikin raja on tietysti määrittelykysymys. Moottorisahan tyhjäkäyntiääntä tuskin kukaan pitää musiikkina
 
Äläpä sano. Joidenkin mielestä moponpärinä on musiikkia korville, joten epäilemättä moottorisahankin ihailijoita löytyy.
 
Jacobe888: Musiikki on yksiulotteisen näennäisesti lineaarisen ajan kokemista neliulotteisena kahdella korvalla
 
Mielestäni musiikin kokemiseen ei välttämättä tarvita edes korvia.
 
Jacobe888: tämän linkin kuva voipi selevittää asiata :
 
http://www.foundalis.com/phy/4dEuclideanCube.gif
 
tai :
 
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/Jacobe888/jooko.jpg
 
eli :
 
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/Jacobe888/jooko.jpg

 
Minä selventäisin musiikkia toisenlaisella koukerolla:
http://www.opintoluotsi.fi/File/983 … 44ec-899b-a39c301d2bd8/image001.jpg
Ilman nuottiavainta musiiki ei avaudu?
 
Elämä on nakki.
tomaattiorava
28.10.2013 14:04:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jacobe888: Musiikki on yksiulotteisen näennäisesti lineaarisen ajan kokemista neliulotteisena kahdella korvalla ts. aijan muuttamista tilavuudeksi..
 
Ihan mielenkiintoisesti kiteytetty mutten tiedä uskaltaisinko allekirjoittaa jos nyt henki ois kyseessä.
Musiikkihan on taiteenlajina sinänsä "poikkeuksellista", että se tapahtuu nimenomaan ajassa, toisin kuin vaikka veistokset ja maalaukset. Käsittääkseni aivot on rakennettu siten, että juuri tälläinen ajassa kulkeva taide-elämys aiheuttaa havainnoijassa potentiaalisesti poikkeuksellisen voimakkaita tunnereaktioita, koska itse elämänkin nousut ja laskut kulkevat samaa vauhtia samaan suuntaan, toisin kuin staattiset esineet tai asetelmat.
 
"Ootko avaruusolio? -En. No mee sit lääkäriin."
StJerky
28.10.2013 16:23:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Musiikkihan on taiteenlajina sinänsä "poikkeuksellista", että se tapahtuu nimenomaan ajassa, toisin kuin vaikka veistokset ja maalaukset.
 
Teatteri, elokuva, animaatio.
 
Ali
28.10.2013 18:38:23 (muokattu 28.10.2013 18:39:32)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki taide tapahtuu ajassa, vaikka ko. taideteoksen ilmenemismuoto itsessään olisi staattinen: kyllä vaikka jokin taulu voi puhutella katsojaa aivan eri tavalla hänen ollessaan 10- ja 60-vuotias.
 
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista
ganesha
28.10.2013 18:41:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musiikki on Saatana.
 
tomaattiorava
28.10.2013 19:40:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StJerky: Teatteri, elokuva, animaatio.
 
joita ei mitää olisi olemassa ilman musiikkia. performanssitaiteet siis.
 
"Ootko avaruusolio? -En. No mee sit lääkäriin."
Johann Onn
28.10.2013 22:30:16 (muokattu 28.10.2013 22:36:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mä joskus nuoruudessani, kun tietokoneet oli uusia (60-luvulla), tein kokeiluja mitä musa voisi olla...
...kun mä sitten pistin tän meidän länsimaisen musan idiksen: Oktaaveja. jotka jaetaan 12 osaan, niin alkoi kaukaisesti muistuttaa musaa.

 
Kun kuuntele modernia "wop wop wop wop viu viu viu" listamusaa, niin: Olit siis 50 vuotta edellä aikaasi...
 
Kanjonit
28.10.2013 22:36:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meidän talouteen tuli tänään uusi Miele.
 
Muutoin paha mennä sanoon.
 
"God is there!" -Mikael Åkerfeldt 2011-
GiovanniDiRondo
30.10.2013 08:46:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän veistoskin esitetään ajassa, mutta katselija jossain määrin määrittää aikataulun, jossa teos koetaan. Yleensähän veistoksia katsellaan siirtymällä esimerkiksi teoksen ympäri, voisihan ihminen olla paikallaan ja veistos esimerkiksi pyöriä, ja vaikutelma olisi suunnilleen sama.
 
Ihmisen aivoissa on eri osa-alueita, jotka käsittelevät eri ulottuvuuksia aistiärsykkeistä. Kaikkea aistittavaa materiaalia käsitellään samoilla kriteereillä, muotoina, tilana, kiihtyvyytenä, väreinä kehon tuntemuksina ja ihan mitä osa-alueita ihmisen käsittämässä todellisuudessa onkin. Ja riippumatta siitä onko havainto peräisin musiikista, teatterista tai vaikka mustavalko-valokuvasta.
 
Ei se niin mene, että meillä on aivoissa joku "musiikkilohko", joka tulkitsee musiikin vaikkapa kuvaamallasi tavalla.
 
Sitä paitsi joskus musiikista ei voi päätellä onko se musiikkia vai ei. Voimme kuunnella vaikkapa John Cagen teoksia, mutta eikö sitten mitä tahansa äänimaisemaa voi kuunnella musiikkina?
 
Old Joe
30.10.2013 19:35:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GiovanniDiRondo:
Sitä paitsi joskus musiikista ei voi päätellä onko se musiikkia vai ei. Voimme kuunnella vaikkapa John Cagen teoksia, mutta eikö sitten mitä tahansa äänimaisemaa voi kuunnella musiikkina?

 
Kaikkea kuultavaa voi käsitellä musiikkina. Eri asia on tuottaako ääni mielihyvää, vai tuntuuko se epämiellyttävältä.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
tomaattiorava
30.10.2013 20:45:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vuosia sitten kun tuo esikoinen oli vielä vaipoissa, niin yllätin kaverin yks kerta kylppäristä joraamassa pesukoneen linkouksen tahtiin. Meno oli kova.
 
"Ootko avaruusolio? -En. No mee sit lääkäriin."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «