Aihe: Kitaran äänittäminen tietokoneella
1 2 3 4 532 33 34 35 36 37 38 39 40
kallle
13.09.2013 14:13:36
Opastaisitteko hieman tietämätöntä..? Pitäisi saada kitara tietokoneella olevan taustan päälle. Minulla on Behringerin xenyx 1202USB, jossa on siis audio interface samassa. Liitän laitteen pc:hen usb-kaapelilla ja kitaran mikseriin (välissä on mitä on). Äänen saan kyllä hyvin tallennettua Audacityn avulla, mutta kun liitän kuulokkeet behringeriin, niin en saa millään soimaan taustaa ja kitaraa yhtä aikaa nauhoituksen aikana. Miten hoidan tämän?
jusbb
17.09.2013 09:38:13

kallle: Opastaisitteko hieman tietämätöntä..? Pitäisi saada kitara tietokoneella olevan taustan päälle. Minulla on Behringerin xenyx 1202USB, jossa on siis audio interface samassa. Liitän laitteen pc:hen usb-kaapelilla ja kitaran mikseriin (välissä on mitä on). Äänen saan kyllä hyvin tallennettua Audacityn avulla, mutta kun liitän kuulokkeet behringeriin, niin en saa millään soimaan taustaa ja kitaraa yhtä aikaa nauhoituksen aikana. Miten hoidan tämän?

Onko sulla Audacityssä ruksittuna kohta 'Ohjelmistotason läpitoisto'? Oletko (oletettavasti) Windowsin ääniasetuksista ääniasetukset oikein (Xenyx toistolaitteena)?
20.8. 22:54:21 NEVÖ FOGET
kallle
18.09.2013 14:26:51
JusBB: Onko sulla Audacityssä ruksittuna kohta 'Ohjelmistotason läpitoisto'? Oletko (oletettavasti) Windowsin ääniasetuksista ääniasetukset oikein (Xenyx toistolaitteena)?

No nyt on ruksittuna 'Ohjelmistotason läpitoisto', ja saan äänet kuulokkeisiin, mutta latenssi on huomattava äänitettäessä. Miten tämä homma nyt kannattaa hoitaa?
jusbb
19.09.2013 09:37:50

kallle: No nyt on ruksittuna 'Ohjelmistotason läpitoisto', ja saan äänet kuulokkeisiin, mutta latenssi on huomattava äänitettäessä. Miten tämä homma nyt kannattaa hoitaa?

En ole varma toimiiko Audacityssä,kun itse käytän Reaperia, mutta DirectSoundin sijaan kun käyttää ASIOta, niin latenssia ei ole.
kallle
19.09.2013 11:41:17
JusBB: En ole varma toimiiko Audacityssä,kun itse käytän Reaperia, mutta DirectSoundin sijaan kun käyttää ASIOta, niin latenssia ei ole.

No onhan mulla myös tuo Reaper, mutta ilmeisesti tarvitsen paremman äänikortin, jotta viivettä ei synny. En tiedä onko asio-ajurit yhteensopivia äänikorttini kanssa. No, yritän taistella tämän kanssa... Vinkkejä saa tietysti antaa!
Aki
19.09.2013 22:22:54

Asio4all -virtuaaliajuri auttaa Asiottomissa äänikorteissa.
"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
kallle
20.09.2013 08:01:42
Aki: Asio4all -virtuaaliajuri auttaa Asiottomissa äänikorteissa.

No nyt latenssi on reaperilla äänitettäessä vähäinen tuon Asio4all -ajurin ansiosta, mutta taustalla on ihme nakutusta. Mitkä seikat vaikuttavat erilaisiin sivuääniin?
jusbb
20.09.2013 09:01:49

kallle: No nyt latenssi on reaperilla äänitettäessä vähäinen tuon Asio4all -ajurin ansiosta, mutta taustalla on ihme nakutusta. Mitkä seikat vaikuttavat erilaisiin sivuääniin?

Nakutus kuulostaisi siltä, että äänikortti ei kykene handlaamaan suurta määrää toistettavia raitoja. Voit kokeilla esimerkiksi mutettaa kaikki raidat ja sitten käyttäää metronomia, jolloin toistettavaa ei ole paljon.
Muuten en tiedä, en ole kokenut vastaavaa.
Aki
20.09.2013 12:25:19

^ Tai sitten äänikortti/tietokone ei pysy mukana matalassa latenssissa. Kokeile nostaa latenssia Asio4All-ohjauspaneelista.
"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
mattim
27.09.2013 06:11:26

kallle: No onhan mulla myös tuo Reaper, mutta ilmeisesti tarvitsen paremman äänikortin, jotta viivettä ei synny. En tiedä onko asio-ajurit yhteensopivia äänikorttini kanssa. No, yritän taistella tämän kanssa... Vinkkejä saa tietysti antaa!

Windows 7:ssä ja 8:ssa on pieniviipeelliset Wasapi ajurit. Niitä kannattaa käyttää mikäli sofrta niitä tukee. Reaper tukee Wasapia.
.
Laulava Kylätohtori
30.09.2013 13:28:05
Nyt pitäisi saada äänitettyä kitaravahvistinta tietokoneelle. Ehkä myös jopa laulua ja bassoa (kunhan saan bassokamat hommattua). Jokainen instrumentti nauhoitettaisiin kuitenkin yksitellen erikseen, joten koneelta pitäisi pystyä kuuntelemaan taustoja samalla, kun soittaa/äänittää.

Eli tarvetta olisi laitteille, joilla em. onnistuu. Tällä hetkellä kitarakamojen lisäksi löytyy Suhr 57 -mikki sekä vanha läppäri. Eli vielä olisi tarvetta audio interfacelle?

Olisikohan tällainen hyvä: http://www.thomann.de/fi/m_audio_m_track.htm Muita tai parempia saa ehdottaa. Hinta on aika ratkaiseva tekijä, enkä tässä vaiheessa varmaan tarvitse mitään erikoisominaisuuksia, joten kalliit laitteet eivät tässä kohtaa tule kysymykseen.

Mitä ohjelmia tietokoneelle tarvitaan? Jonkun ilmais-Audacityn latasin joskus, kuinkahan pitkälle sillä pääsee? Tosin rumpuraidat (ja basso) pitäisi saada lisättyä tietokoneella, joten tarvitaankohan jotain muitakin ohjelmia (mitä)???
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
mattim
30.09.2013 15:53:27 (muokattu 30.09.2013 15:55:12)

Laulava Kylätohtori: Nyt pitäisi saada äänitettyä kitaravahvistinta tietokoneelle. Ehkä myös jopa laulua ja bassoa (kunhan saan bassokamat hommattua). Jokainen instrumentti nauhoitettaisiin kuitenkin yksitellen erikseen, joten koneelta pitäisi pystyä kuuntelemaan taustoja samalla, kun soittaa/äänittää.

Eli tarvetta olisi laitteille, joilla em. onnistuu. Tällä hetkellä kitarakamojen lisäksi löytyy Suhr 57 -mikki sekä vanha läppäri. Eli vielä olisi tarvetta audio interfacelle?

Olisikohan tällainen hyvä: http://www.thomann.de/fi/m_audio_m_track.htm Muita tai parempia saa ehdottaa. Hinta on aika ratkaiseva tekijä, enkä tässä vaiheessa varmaan tarvitse mitään erikoisominaisuuksia, joten kalliit laitteet eivät tässä kohtaa tule kysymykseen.

Mitä ohjelmia tietokoneelle tarvitaan? Jonkun ilmais-Audacityn latasin joskus, kuinkahan pitkälle sillä pääsee? Tosin rumpuraidat (ja basso) pitäisi saada lisättyä tietokoneella, joten tarvitaankohan jotain muitakin ohjelmia (mitä)???

Softaksi edullinen Reaper. Mikä tuon mikin nimi on ? Edullisimpien kortien,kuten tuo linkkaamasi, etuvahvistimet ovat monesti aika epäherkkiä. Kannattaa tarkistaa yhteesopivuus mikrofonisi kanssa.
.
Laulava Kylätohtori
01.10.2013 14:49:32
mattim: Softaksi edullinen Reaper. Mikä tuon mikin nimi on ? Edullisimpien kortien,kuten tuo linkkaamasi, etuvahvistimet ovat monesti aika epäherkkiä. Kannattaa tarkistaa yhteesopivuus mikrofonisi kanssa.

Onkos Reaper ilmaissofta tai helppokäyttöinen? Niin, mikkihän on Shure 57 :) Mitenkäs tuollainen yhteensopivuus tarkistetaan?

Olisikohan tämä parempi?

http://www.thomann.de/fi/line6_pod_studio_ux1.htm

tai tämä:

http://www.thomann.de/fi/line6_pod_studio_ux2.htm
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
mattim
01.10.2013 15:16:47

Laulava Kylätohtori: Onkos Reaper ilmaissofta tai helppokäyttöinen? Niin, mikkihän on Shure 57 :) Mitenkäs tuollainen yhteensopivuus tarkistetaan?

Olisikohan tämä parempi?

http://www.thomann.de/fi/line6_pod_studio_ux1.htm

tai tämä:

http://www.thomann.de/fi/line6_pod_studio_ux2.htm

Verkosta löytyy positiivista palautetta SM57:n ja UX2:n yhteistoiminnasta.
.
Antti1
01.10.2013 16:51:19
Boozer: Ärsyttää kun en saa Shure sm57:lla talteen kunnon hard rock soundia vaikka miten kääntelee potikoita ja mikkiä. Plugareiden kanssa sama juttu. Soundi on aina liian kirkas tai tunkkainen pahvilaatikkosoundi.

Liekö tuo mun behringer mikseri ihan basaga...

Mitkäs muut ois hyviä mikkejä kitarakaapin mikitykseen?

Älä luovuta vielä, vaan äänitä se liian kirkas soundi tolla ja pistä äänitettyyn signaaliin alipäästösuodin siihen 6-10kHz tienoille.
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
Boozer
01.10.2013 16:56:39
Antti1: Älä luovuta vielä, vaan äänitä se liian kirkas soundi tolla ja pistä äänitettyyn signaaliin alipäästösuodin siihen 6-10kHz tienoille.

aika alussa oon vielä nauhotushommissa. softana on reaper ja ilmaisplugareita kjaerhuussilta.

laitoin suosiolla kaikki alle 250hz taajuudet pois ja 8.5kHz alipäästösuotimeen.
Let there be rock
Antti1
01.10.2013 17:17:28
Boozer: aika alussa oon vielä nauhotushommissa. softana on reaper ja ilmaisplugareita kjaerhuussilta.

Kokeile sitä Reaperin omaa eq-plugaria, se on ihan hyvä tämmöiseen tarkkuustyöskentelyyn.

laitoin suosiolla kaikki alle 250hz taajuudet pois ja 8.5kHz alipäästösuotimeen.

Leikkaat mun mielestä aivan tarpeettoman korkealta noita alimpia ääniä pois. Jätä se hpf hittoon ensialkuun kokonaan ja kokeile hakea mahdolliset kumisevat taajuudet sieltä about 150-300Hz välistä kaistasuotimella. Jos tämän jälkeen vielä tuntuu turhan botnekkaalta, niin kokeile hpf:ä jostain 80-100Hz tienoilta.

Onko parametrinen eq muuten tuttu kapistus? Ensin korostat vaikka 9dB ja kavennat kaistaa (Q-arvo), jonka jälkeen lähdet kelaamaan korostettavaa taajuutta ongelma-alueella edestakas. Jossain kohtaa kuuluu kamalimmin tukkoon vetävää mutaa, siitä täytyy leikata. Siinä kohtaa siis vedetään eq:lla desibelejä pakkasen puolelle ja lopuksi hienosäädetään vielä leikkauksen jyrkkyyttä tolla Q-arvolla. Usein leikatessa pitäydytään aika kapeissa kaistoissa, jottei leikata vahingossa sitä hyvää ääntä ympäriltä. Se ei ole kuitenkaan sääntö. Mä tapaan vielä varmuuden vuoksi kelailla muutama kymmentä hertsiä edestakas molempiin suuntiin, jotta olen varma leikkauksen kohdasta. Usein päädyn myös keventämään hiukan leikkauksen määrää, jottei soundi mene luonnottomaksi.

Kaikki nämä säädöt kannattaa sitten opetella tekemään mahdollisimman paljon soivan miksauksen joukossa. Mieluummin nostaa vaikka sitten kitaran tasoa muutaman desibelin, jos ei meinaa erottaa, kuin että soolottaa kanavan säädön ajaksi. Kyse on kuitenkin siitä miten kitara sopii miksauksen joukkoon, eikä erikseen soivasta soundista.
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
Boozer
01.10.2013 17:30:03
kiitti neuvoista antti. ei se auta kuin reenailla eq:n säätöä reaperissa lisää.
Let there be rock
Boozer
06.10.2013 11:50:18 (muokattu 06.10.2013 11:54:38)
minkäslaiset kompressoriasetukset kannattaa aluksi laittaa että lähtee metallidempit hyvin kun sm57 on kankaassa kiinni ja osottaa suoraan capin reunaa kohti?

käytössä on kjaerhuussin compressori.
Let there be rock
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)