Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kielten vaikutus soundiin?
1
Stain
18.08.2013 11:10:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo siis tuntuu että nykyisessä akustisessa ei ole tarpeeksi herkkyyttä / volaa, eli pystyykö tuohon vaikuttamaan kielillä? Paksumpaa vai ohuempaa settiä että sais enemmän sitä herkkyyttä? Kitara kokopuukantinen Cort Earth 100.
 
pappasfin
18.08.2013 15:19:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stain: Joo siis tuntuu että nykyisessä akustisessa ei ole tarpeeksi herkkyyttä / volaa, eli pystyykö tuohon vaikuttamaan kielillä? Paksumpaa vai ohuempaa settiä että sais enemmän sitä herkkyyttä? Kitara kokopuukantinen Cort Earth 100.
 
Kokeile paksumpia kieliä.
 
Itellä on vakio setti paksuutta 011- 052 Phosphor Bronze ja käytän pinnoitettuja joten alhaalla olevat on juuri tätä paksuutta ja pinnoitettuja.
 
- Cleartonen setti
- Martin Life Span setti
- Elixir Nanoweb
- D Addario EXP26 (tämä on tällä hetkellä kiinni ja on tämäkin oikein hyvä ja maukas soundinen).
 
Elixir on noista ääneltään hieman kirkkaampi ja nuo muut on sitten aavituksen "tummempia", kaikki noi soivat nätisti ainakin mun korvaani.
 
Jos nyt sulla on 011 - 052 setti niin kokeile sitten 012 lähtien olevaa settiä, voihan se olla, että sun kitara soi sillä paremmin.
Jos se kansi on vaikkapa jäykkä niin ohkainen kielisetti ei välttämättä saa sitä kitaraa elämään sopivalla tavalla joten paksumpi setti voi hyvinkin laittaa kitaraan eloa ja paksummalla tulee vähän tuhdimpaa soundiakin.
 
PS. yksi muuten millä voit kanssa vaikuttaa toki on oma soittotatsi eli pistät enempi poweria soittoon ja vaikkapa ohkainen pleku nurkkaan ja paksumpaa plekua tilalle.
 
Kielien suhteen mä tykkään Phosphor Bronzesta, ne on mun mielestä soinniltaan rikkaammat, lämpimämmät kuin pelkät Bronzet. (tämä on vain mun näkemys asiasta eikä suinkaan kaikkien tunnustama fakta :D )
 
Toivottavasti muutkin vastaavat tähän sun kysymykseesi.
 
PappaSFin
Rokkipeikko
18.08.2013 17:45:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stain: Joo siis tuntuu että nykyisessä akustisessa ei ole tarpeeksi herkkyyttä / volaa, eli pystyykö tuohon vaikuttamaan kielillä? Paksumpaa vai ohuempaa settiä että sais enemmän sitä herkkyyttä? Kitara kokopuukantinen Cort Earth 100.
 
Onhan juu uusilla kielillä soitettaessa ihan erilainen soundi, kuin kuluneilla. Avasin erään kielikeskustelun aikoja sitten Suomi24 -foorumilla, vaikka en periaatteessa pidäkään kyseisen foorumin tasosta, mutta kuitenkin. Joku vastaaja oli keittänyt kiehuvassa vedessä teräskielet, koska oli kuullut jostain, että saisi paremman soundin. Tässä ei liene perää, uudet on aina uudet! Itse utelin sen perään, kannattaisiko kielten suuntaa vaihtaa. Sekään ei liene kannattavaa. Ja 011 -vahvuus on ja omaan makuuni niin teräskielisessä,kuin sähkiksessäkin.
 
J. Sumell
penatuna
18.08.2013 19:40:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä Dreadnought-kitaroissa alkaa 0.12 olla ohuinta mitä kannattaa laittaa. Ainakin Martinin kitaroissa (itsellä HD-28) puu alkaa "resonoimaan" paljon paremmin paksummilla kielillä. Pienempikoppaisissa voi ohkaisemmatkin toimia joskus ihan hyvin ja makukysymyksiähän nämä aina ovat. Kokeile kuitenkin tosiaan vaikka tuolla 0.12 tai 0.13 setillä paraneeko sointi.
 
Rg505bk
05.09.2013 19:56:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielten suunnan vaihtamisella ei tosian ole vaikutusta. Keittäminen saattaa vähän auttaa, muttei sillä saa vanhoista kielistä uusia. Ideahan tuossa on, että kielistä lähtee rasva ym. lika keitettäessä. Itse joskus töissä pesin bassonkieliä uä-pesurissa, kyllähän se vähän jeesasi, muttei se niistä uudenveroisia tehnyt. Kieli kun kuluu muutenkin kuin vaan likaantumalla. Eikä ne uudetkaan paljoa maksa...
 
Itse olen akustisessa käyttänyt newtonen kieliä, joissa on hyvää soundin lisäksi hieman matalampi jännitys (joka on lisäksi tasainen kielten kesken). Noita vaan ei taida suomesta löytää, menee tilaamiseksi...
 
Rokkipeikko: Onhan juu uusilla kielillä soitettaessa ihan erilainen soundi, kuin kuluneilla. Avasin erään kielikeskustelun aikoja sitten Suomi24 -foorumilla, vaikka en periaatteessa pidäkään kyseisen foorumin tasosta, mutta kuitenkin. Joku vastaaja oli keittänyt kiehuvassa vedessä teräskielet, koska oli kuullut jostain, että saisi paremman soundin. Tässä ei liene perää, uudet on aina uudet! Itse utelin sen perään, kannattaisiko kielten suuntaa vaihtaa. Sekään ei liene kannattavaa. Ja 011 -vahvuus on ja omaan makuuni niin teräskielisessä,kuin sähkiksessäkin.
 
johnsmith1
06.09.2013 14:08:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielen pyyhkiminen esim. mikrokuituliinalla soiton jälkeen pidentää niiden ikää, ja ovat miellyttävämmät soittaa.
 
BigAgib
18.09.2013 16:49:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla D-15 marttinissa 13- setti.
Olen vetänyt sillä aina ja tykkään soundista!
 
T-P.H
18.09.2013 20:32:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihdoin elektroklassiseen ibanez ewn30syenttiin
medium kielet. Muuten soi mutta ylä bb/h/2 :) alkoi
soimaan jotenkin kaksäänisesti, ei resonoi tai mitään.
Olisko pitänytkin valita hard kieli setti?? Vai meniköhän
tosta asetukset jotenkin vituralleen kokonaan??
 
T-P.H
18.09.2013 20:46:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hätähousu minä. Mullahan on tallapala irti :)...
 
johanssen
19.09.2013 00:37:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BigAgib: Mulla D-15 marttinissa 13- setti.
Olen vetänyt sillä aina ja tykkään soundista!

 
Mie oon pesiytyny myös tohon samaan settiin. Oon testaillu kyllä 11 ja 12 settiäkin, mutta ei ne mahda mitään tolle isoveljelle -12 jo vähän yrittää, mutta loppupelissä sillekin tulee 'kyy vetäjän käteen'. Ja ite vedän myös D-15 martilla.
 
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
Gritsen
22.09.2013 02:03:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun akkari on fenderin Sonoran, muovilelu mut kyl mä siitä soundista pidän. Vaihdoin ykstoistaset kymppisettiin ja soundi kuulastui hurjasti ja soittaminen helpottui sitäkin enemmän. En osaa kuvailla asiaa muutenku että suosittelen superohuita kieliä halvempiin ja köykäisempiin kitaroihin.
 
Begemoth
08.10.2013 12:01:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on pieni koppainen Yairi/Alvares ja 12" Phosphor bronze:t. 11"-setti ei riitä avaamaan mun kitarassa sointia ja ohuemmat kielet ei ole niin vireiset kun paksummat.
 
Äänittäessä isommalla soittimella vaikka "harjausta" suosin 11"-settiä.
 
aasinhattu päähän ja selkä suorana kohti uusia nöyryytyksiä.
Pet
02.09.2014 19:56:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämäpä onkin mielenkiintoinen keskustelu! Itselläni on Elixir phosphor bronzet 11-52 aina kiinni Gibson J-45:ssani. En ole oikeastaan uskaltanut kokeillakaan muuta.
 
Ostaessani kitaran muutama vuosi sitten, soundi vakuutti niin hyvin, että päätin pysyttäytyä näissä samoissa kielissä.
 
Joskus on mieleni tehnyt hieman kokeilla eri kielisarjoilla, mutta en ole uskaltanut. Jos vaihdan astetta järeämpään eli 12- sarjaan, riskinä on tietty, että kaularautaa joutuu kiristämään. Pitäisikö kiristäminen tehdä jo vaihtovaiheessa, vai vasta sitten kun on ensi kokeillut virettä?
 
Pelkään myös, että vahvempien kielten voimakkaampi kanteen kohdistuva veto vetää kannen yläasentoon ja soundi muuttuu tunkkaisemmaksi.
 
Vielä selainen juttu, että on aika vaikea muistaa, minkälainen soundi minkäkinlaisella kielisarjalla on ollut, jos peräjälkeen kokeilee erilaisia kielisarjoja. Tämä asettaa valinnanvaikeuden. Soiton äänitys tietty voisi olla yksi ratkaisu.
 
Täydellisen soundin etsiminen olisi kuitenkin kokeilemisen arvoinen juttu ja otan käytännön vinkkejä ja mielipiteitä vastaan.
 
Jos nyt ensin pysyttelisin tässä samassa vahvuudessa eli 11-52 ja Elixir-merkissä, niin kysyisin, mitä eroa soundiin on 80/20 Bronzella ja fosforopronssilla?
 
pappasfin
02.09.2014 20:11:43 (muokattu 02.09.2014 20:15:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pet: ...
Joskus on mieleni tehnyt hieman kokeilla eri kielisarjoilla, mutta en ole uskaltanut. Jos vaihdan astetta järeämpään eli 12- sarjaan, riskinä on tietty, että kaularautaa joutuu kiristämään. Pitäisikö kiristäminen tehdä jo vaihtovaiheessa, vai vasta sitten kun on ensi kokeillut virettä?

 
- jos vaihdat astetta järeämpään niin ihan normisti vaan vanhat pois ja uudempi järeämpi satsi tilalle, virittelet sen sinne käyttämäsi vireen paikkeille ja samalla kattelet sitä kaulaa ja kiristät sen mukaan jos tarvii ja virittelet tarkasti.
 
Pelkään myös, että vahvempien kielten voimakkaampi kanteen kohdistuva veto vetää kannen yläasentoon ja soundi muuttuu tunkkaisemmaksi.
 
- kyllähän akkarit yleensä hyvin kestää yhtä astetta järeämmän kielisetin ja vielä isommatkin erot, en oli hirveesti kuullut etteivät kestäisi, säätämään toki joutuu sitä kaulaa riippuen kielien ja kaulan vedosta, jos pelkää niin voihan sitä paksumpaa settiä alkuun pitää yhden askeleen alemmassa vireessä jotenka kielet ei vedä niin paljoa.
 
Tunkkaisemmaksi ei soundi kyllä välttämättä muutu ja paksumpi setti voi soida paremmin kuin se ohkaisempi koska se värisyttää sitä kantta enempi. (riippunee tämäkin kitarasta mitkä paksuudet toimivat paremmin kuin toiset jne.).
 
Jos nyt ensin pysyttelisin tässä samassa vahvuudessa eli 11-52 ja Elixir-merkissä, niin kysyisin, mitä eroa soundiin on 80/20 Bronzella ja fosforopronssilla?
 
- Mun mielipide on tässä aika selvä eli Fosforipronssiset on mun suosikki ja erona on mm. se, että Fosforipronssi on vähän hieman tummempi ja lämpimämpi soundiltaan ei kuitenkaan tukkoisempi ja pelkät Bronzet on kirkkaammat ehkä aavistuksen "kylmemmät" soundiltaan. Jos kitaran soundi on kovin tumma niin ite kokeilisin pelkkiä Bronzeja ja kattoisin miten ne soi verrattuna fosforpronssisiin.
 
Tuohon soundiin toki vaikuttaa miten soittaa ja mm. plekun paksuudet, materiaali ja muotokin vaikuttaa esim. paksumpi pleku tuottaa tuhdimpaa tummempaa ääntä ja ohkaisempi terävämpää räpsympää ääntä, toki miten niitä käyttä ja pitää kädessäänkin vaikuttaa ja samoin plekun kulmat ym. :D
 
PappaSFin
Azolith
05.09.2014 12:13:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Periaatteessa paksummat kielisetit soi paremmin.
Yleinen trendi on ohuita kieliä tehtailtakin nykyisinkin, onko jotain 80-luvun tiluja peruja?
Soundin tukevuudesta ei kai kukaan kiistä että joku vaikka .13-.56 soisi paremmin akustisessa kuin ohuet. Mutta kestääkö kasaus.
Akustisissa rakenne on pitkälti jännitteiden osalta tiukilla ja näkyy usein vanhemmissa että kannet nousee eikä tallapalasta säädot enään riitä hyvään soitettavuuteen.
Joku vaikka Guild on klaarannut asian, painavat rakenteet pitää kutinsa vielä ikääntyneinäkin. 12-kielisissä missä vääntöä on reippaasti, harvoin nähnyt suorana kantta kuin heiltä vanhoissa. Keveys soittimissa resonointiin on hyvästä, mutta kieltenj väännön vaikutus kannattaa ottaa huomioon varsinkin kevyissä akustisissa.
 
.
Aalimupina
07.09.2014 01:50:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Azolith: Periaatteessa paksummat kielisetit soi paremmin.
Yleinen trendi on ohuita kieliä tehtailtakin nykyisinkin, onko jotain 80-luvun tiluja peruja?
Soundin tukevuudesta ei kai kukaan kiistä että joku vaikka .13-.56 soisi paremmin akustisessa kuin ohuet. Mutta kestääkö kasaus.
Akustisissa rakenne on pitkälti jännitteiden osalta tiukilla ja näkyy usein vanhemmissa että kannet nousee eikä tallapalasta säädot enään riitä hyvään soitettavuuteen.
Joku vaikka Guild on klaarannut asian, painavat rakenteet pitää kutinsa vielä ikääntyneinäkin. 12-kielisissä missä vääntöä on reippaasti, harvoin nähnyt suorana kantta kuin heiltä vanhoissa. Keveys soittimissa resonointiin on hyvästä, mutta kieltenj väännön vaikutus kannattaa ottaa huomioon varsinkin kevyissä akustisissa.

 
Ei se paksumpi kielisetti aina tee autuaaksi. Toiset kitarat on tehty tarkoituksella kevytrakenteisemmaksi, jotta syttyypi helpommin. Kaikki riippuu mihin käyttötarkoitukseen kitara on tehty. Oma D-mallini (mallia Lottonen) toimii älyttömän hyvin 013-setillä. Martinin 000:n soundi menee taasen tukkoon jo 012-056-setillä (bluegrass-setti). Omassa soitossani tuo Martin toimii parhaiten 012-setillä. Anders Liljeströmin tekemä Gibson kopio peuhaa hyvin 012-056-setillä.
 
kudee
07.10.2014 18:22:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

11 setti vaihdettu,samalla sain kaulansäädöllä D ja G kielen särön pois 5 nauhalta...
oli joku kiertänyt säätöruuvia väärään suuntaan,mutta nyt tuntuis soivan paremmin,puhtaammin,ei särise enää ..:-)
 
Azolith
24.10.2014 19:19:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totta, en väitä että paksumpi setti sinänsä soisi aina paremmin.
Riippuu niin kitarasta.
Yleensä kyllä tullut vastaan että vaihto pykälää paksumpaan on tuonut tukevuutta ääneen akustisissa, paljon tekemistä kanssa kielien kanssa, uudethan soi aina erilailla ja merkeissä on eroa, yleensä heleämmin uusissa jos sama paksuus.
Mutta yleisesti, niin väitän että kitarat soi paremmin tukevammalla setillä.
Eniten sähkökitaroissa toi ilmenee kuin akustisissa, tilu 0.9-04 jotain ei niin väliä miltä kuulostaa kunhan nuotteja sekunttiin. Mutta soundillisti en ole oikeasti kuullut yhtään s- kitaraa joka ei olisi kuulostanut paremmalta soudillisesti paksummilla kielillä. Mutta näissä sitä mennään, venyttää vaikka ohkaista on tietysti helpompi, mutta jos soundista puhutaan, niin ääneni on paksummille.
Hyvä kokeilla erilaisia ratkaisuja ja kuunnella, just niinhän ne soundit löytyy.
 
.
73nd3r
25.10.2014 10:55:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Azolith: Mutta soundillisti en ole oikeasti kuullut yhtään s- kitaraa joka ei olisi kuulostanut paremmalta soudillisesti paksummilla kielillä.
Sen verran hienoja soundeja on tehty "ysi- tai alle" -seteillä etten allekirjoita tuota käsitystä.
 
Kipponi
25.10.2014 20:15:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stain: Joo siis tuntuu että nykyisessä akustisessa ei ole tarpeeksi herkkyyttä / volaa, eli pystyykö tuohon vaikuttamaan kielillä? Paksumpaa vai ohuempaa settiä että sais enemmän sitä herkkyyttä? Kitara kokopuukantinen Cort Earth 100.
Yleisesti ei pysty. Ja ketä edes huvittaa käydä kaikki miljoona vaihtoehtoa läpi?
Hyöty on lähes olematon.
Kielen materiaalit vaikuttaa enemmän.
Muutenkin täysin paskoja kieliä ei ole edes olemassa, että niiden piikkiin voisi huonon akustisen soundin laittaa.
 
Tässä maailmassa (universumissa) on lopulta vain yksi laki: Ylivoima vastaan alivoima. Vahvempi ja älykkäämpi voittaa aina heikomman.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «