Aihe: Sanyo Eneloop Pedal Juice + vastaavat akkusysteemit pedaaleihin 1 2 | |
---|---|
![]() 15.09.2013 12:07:17 | |
JaaGeRMaisTeR: Jossain kohtaa homma karkasi. Kaveri kyseli akkusysteemiä lautaan, koska soittaa kadulla. Nyt on parhaat miettimässä amerikan rundille lähtöä ja 110V muuntajia. Ai sori, täällä ei saa keskustella vissiin mistään muusta kuin akuista katusoittoa varten, vaikka ne olemassaolevat vaihtoehdot tuli jo parissa ekassa viestissä. Tämä on edelleen kuitenkin käsittääkseni keskustelupalsta. "I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji | |
![]() 15.09.2013 12:07:48 | |
phiit: Ei efektipedaalitkaan..? Soitteletko sä paljonkin pelkillä efekteillä? "I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji | |
![]() 15.09.2013 12:09:30 (muokattu 15.09.2013 12:10:52) | |
Antti1: Soitteletko sä paljonkin pelkillä efekteillä? Kyllä, bassolla tullu vedettyä n. 400 keikkaa pelkillä pedaaleilla, siksi tää akkuvirta onkin kiinnostava aihe. Onhan otsikkokin jo aika kuvaava mistä tässä keskustellaan? Kitarapuolella vahvistimelle toki oma virta mutta pedaalilautaa ei yhtään haittaa jos se yksikin ylimääräinen piuha jää pois | |
![]() 15.09.2013 12:15:11 | |
Antti1: Ai sori, täällä ei saa keskustella vissiin mistään muusta kuin akuista katusoittoa varten, vaikka ne olemassaolevat vaihtoehdot tuli jo parissa ekassa viestissä. Tämä on edelleen kuitenkin käsittääkseni keskustelupalsta. Siinä ku porisette :) Ei vaan ole varsinaiseen kysymykseen tullut mittään kommenttia. Jos vaan verkkovirtaa voi käyttää niin onhan tuo perus poweri parempi.. Akut kun pakkaa olemaan yleesä omanaikansa eläviä. Hätävarana voi ollakkin toimiva esim. Power hajoaa yms. | |
![]() 15.09.2013 12:34:49 | |
phiit: Kyllä, bassolla tullu vedettyä n. 400 keikkaa pelkillä pedaaleilla, siksi tää akkuvirta onkin kiinnostava aihe. Onhan otsikkokin jo aika kuvaava mistä tässä keskustellaan? Kitarapuolella vahvistimelle toki oma virta mutta pedaalilautaa ei yhtään haittaa jos se yksikin ylimääräinen piuha jää pois Katusoitto on asia erikseen. Itse kirjotin ihan yleisen käytön näkökulmasta. Antti1 varmaan tarkoitti sitä että onhan sulla muutakin kamaa käytössä kuin pelkät spedut. Di-boxi/etari/tms, xlr-piuhaa, mikseri, PA, ect. Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä! | |
![]() 15.09.2013 12:40:44 | |
0101978: Katusoitto on asia erikseen. Itse kirjotin ihan yleisen käytön näkökulmasta. Antti1 varmaan tarkoitti sitä että onhan sulla muutakin kamaa käytössä kuin pelkät spedut. Di-boxi/etari/tms, xlr-piuhaa, mikseri, PA, ect. Ei o kokemusta katusoitosta mutta bassokamoissa pedaalietunen josta suoraan linjaan, kitarakamoissakin etuna ettei tarvi lavalle sähköjä vedellä etureunaan. | |
![]() 15.09.2013 15:48:57 (muokattu 15.09.2013 16:04:08) | |
JaaGeRMaisTeR: Jossain kohtaa homma karkasi. Kaveri kyseli akkusysteemiä lautaan, koska soittaa kadulla. Nyt on parhaat miettimässä amerikan rundille lähtöä ja 110V muuntajia. Mutta jos tarvii paljon paukkuja ja olla egologinen niin tuollanen akkusysteemi on hyvä. Jos käyttää pattereita niin voihan nekin nykyään kierrättää vaikka siinä viereisessä kaupassa jonka lähellä soittaa :) Jep, alkuperäinen kysymys koski katusoittoa, siellä pätee vähän eri olosuhteet. Mä pohdin akkusysteemiä yleisellä tasolla, otsikko siihen antoi mahdollisuuden. Mitä tulee ekologisuuteen, niin ei ole vielä keksitty sellaista akkua, joka varastoi virtaa loputtomiin. Pikkuhiljaa kapasiteetti heikkenee, kunnes akusta tulee ongemajätettä. Tuollaisen akkuvirtalähteen elinkaari on 99% varmuudella lyhyempi kuin tavan virtalähteen. Sillä hetkellä kun eka akku siirtyy ajasta ikuisuuteen ja pitää ostaa uusi, on tavan virtalähde tullut ekologisemmaksi sekä myös halvemmaksi investoinniksi. Edellisellä sivulla esitettiin skenaario virtapiuhan irtoamisesta, ja että akun kanssa sitä mahdollisuutta ei ole. Siihen on ratkaisuna vedonpoisto, piuhat voi kierrättää pedaalilaudan jalkojen alta, tai vaikka laittaa pedaalilautaan erillisen klipsin joka varmistaa piuhan paikalleen. Jos taas haluaa säästää aikaa piuhojen kytkennästä, niin sen sijaan että jollain akkutsydeemillä eliminoidaan yksi ainoa eurojohto, kantsii tehdä kaikista pedaalilaudan piuhoista viuhka ja merkata niiden päät neonteipillä, sekä vastaavat röörit pedaalilaudasta ja vahvistimesta. Nopeuttaa kytkemistä ja vianhakua paljon enemmän. "Practice cures most tone issues." -John Suhr | |
![]() 15.09.2013 16:03:01 | |
kimurantti1: Sillä hetkellä kun eka akku siirtyy ajasta ikuisuuteen ja pitää ostaa uusi, on tavan virtalähde tullut ekologisemmaksi sekä myös halvemmaksi investoinniksi. Aikamoinen lausunto, ootko paljonkin perehtynyt hiilijalanjälkeen sekä muihin ympäristövaikutuksiin koko tuotantoprosessin ja tuotteen elinkaaren ajalta? Voi toki olla että näin onkin, koska virtalähteissä todennäköisesti hyödynnetään kierrätysmateriaaleja ja akut ovat ongelmajätettä. Mä en tiiä, eikä tällä sinänsä merkitystä olekaan. Mut tuli vaan mieleen, kun pyörittelin päässäni skenaariota muovi- vs biohajoava- vs paperikassista. Ehkä vähän yllättäen muovikassit on noistakin se ekologisin vaihtoehto, kun huomioidaan aivan kaikki aiheeseen liittyvä ympäristön kuormitus. Mut se niistä, takaisin akkuihin. Laadukas auton akku ja muuntaja mukaan, niin riittää mehua katusoitteluihin. Voi olla vähän raskasta roudattavaa tosin ja latauskaan ei käy välttämättä tunnissa. :D "I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji | |
![]() 15.09.2013 16:11:19 (muokattu 15.09.2013 17:07:11) | |
Antti1: Aikamoinen lausunto, ootko paljonkin perehtynyt hiilijalanjälkeen sekä muihin ympäristövaikutuksiin koko tuotantoprosessin ja tuotteen elinkaaren ajalta? Voi toki olla että näin onkin, koska virtalähteissä todennäköisesti hyödynnetään kierrätysmateriaaleja ja akut ovat ongelmajätettä. Mä en tiiä, eikä tällä sinänsä merkitystä olekaan. En voi väittää perehtyneeni kaikkien kamojen valmistusproseseihin ja niiden hiilijalanjälkiin. Kai säkin tiedät, että akut ei ole ikuisia. Kuinka kaun tollanen Sanyon muljutin kestää, ennen kuin sen kapasiteetti alkaa heiketä, 5 vuotta? Käyttöiän puolesta mä vaan arvailen, mutta akut todellakin on ongelmajätettä. Sen sijaan kitarakamoissa on käytössä kymmeniä vuosia vanhoja muuntajia, jotka vielä toimii. Montako uutta akkua tarvii valmistaa, ostaa ja heittää pois sinä aikana? Eikä sillä, ei tää ekologisuus ole mulle mikään kynnyskysymys näissä akkuvirtalähteissä. Tartuin asiaan, kun sillä perusteltiin akkujen paremmuutta, mikä musta oli vähän kummallista. "Practice cures most tone issues." -John Suhr | |
![]() 15.09.2013 16:13:31 | |
kimurantti1: En voi väittää perehtyneeni kaikkien kamojen valmistusproseseihin ja niiden hiilijalanjälkiin. Kai säkin tiedät, että akut ei ole ikuisia. Kuinka kaun tollanen Sanyon muljutin kestää, ennen kuin sen kapasiteetti alkaa heiketä, 5 vuotta? Käyttöiän puolesta mä vaan arvailen, mutta akut todellakin on ongelmajätettä. Sen sijaan kitarakamoissa on käytössä kymmeniä vuosia vanhoja muuntajia, jotka vielä toimii. Montako uutta akkua tarvii valmistaa, ostaa ja heittää pois sinä aikana? Juu en mä koita kiistääkään ja ton suhteen oon sun kanssa samaa mieltä, mielipiteeni kuitenkin perustuu mutuun. Toi 5v on aika optimistinen arvio mun mielestä akun iäksi, toivottavasti kestää sen verran. Kapasiteetin heikkenemisen alkamiseen ei kauhean kauaa mene, vaikka nykyiset akut jo aika hyvin on suojattu suuremmilta muistijäljiltä ainakin virheellisen lataamisen suhteen. "I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji | |
![]() 15.09.2013 16:23:01 (muokattu 15.09.2013 16:38:04) | |
Antti1: Juu en mä koita kiistääkään ja ton suhteen oon sun kanssa samaa mieltä, mielipiteeni kuitenkin perustuu mutuun. Toi 5v on aika optimistinen arvio mun mielestä akun iäksi, toivottavasti kestää sen verran. Kapasiteetin heikkenemisen alkamiseen ei kauhean kauaa mene, vaikka nykyiset akut jo aika hyvin on suojattu suuremmilta muistijäljiltä ainakin virheellisen lataamisen suhteen. Jep, 5v on optimistinen arvio, yritin antaa vähän tasoitusta heikommalle osapuolelle. ;-) Eikös kapasiteetti ala heiketä samantien kun akkua aletaan lataamaan? Tottahan munkin näkemykseni perustuu mutuun. Kuitenkin tän hetken akkujen elinkaaret huomioon ottaen voidaan varmuudella sanoa, että ellei yhden tavan virtalähteen hiilijalanjälki ole moninkertaisesti akkua isompi, ei akku ole ainakaan sen ekologisempi laitos. "Practice cures most tone issues." -John Suhr | |
![]() 15.09.2013 16:33:02 | |
kimurantti1: Jep, 5v on optimistinen arvio, yritin antaa vähän tasoitusta heikommalle osapuolelle. ;-) Eikös kapasiteetti ala heiketä samantien kun akkua aletaan lataamaan? Tottahan munkin näkemykseni perustuu mutuun. Kuitenkin tän hetken akkujen elinkaaret huomioon ottaen voidaan varmuudella sanoa, että ellei yhden tavan virtalähteen hiilijalanjälki ole moninkertaisesti akkua isompi, ei akku ole ainakaan sen ekologisempi laitos. Toisaalta ehkä keskivertoisen tämänkaltaisen laitteen hankintaa ajattelevan kitaristin ajatuskelassa ei ole päällimmäisenä tuotteen ekologisuus... :D Kyllä mä silti ehdottomasti oon sitä mieltä, että joissain jutuissa akut on ehdottoman hyvä kehityssuunta. Tämä esimerkiksi monissa käsikäyttöisissä sähkötyökaluissa - vähentää tapaturmariskiä suunnattomasti ja helpottaa kentällä työskentelyä. Tässä ei kuitenkaan ehkä ole saavutettu samanlaista potentiaalia, kun ei tolla vielä saada isoja vahvareita pörräämään. Kenties just katusoitteluun virtalähteeksi, hätävaraksi virtalähteelle (aika kallis ja hankala sellaiseen imo, kun pitää olla latingissa aina ja huononeekin iän myötä jopa ilman käyttöä) tai sit pelkällä etusella möyhyttävälle basistille tms. toi toimii. Oikein muita järkeviä skenaarioita mä en keksi, muttei mun varmaan tarvitsekaan. "I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji | |
![]() 15.09.2013 16:49:38 (muokattu 15.09.2013 16:55:26) | |
Antti1: Kyllä mä silti ehdottomasti oon sitä mieltä, että joissain jutuissa akut on ehdottoman hyvä kehityssuunta-- Oon samaa mieltä. Täytyy muuten tähän väliin kuitenkin heittää akuista ja langattomista. Kun mä olin Sveitsissä keikalla, niin siellä oli yhdessä helvetin isossa tapahtumassa kaikki langatonta. Kaikki soittimet langattomilla vahvistimille, vahvistinten mikit meni langattomalla etupäähän, monitorointi tietty langaton in-ear. Tän lisäksi meidän vahvistimet oli sijoitettu raisereille, joissa todellakin oli sisällä isot akut joita ladattiin joka yö. 140 kanavaa samaan aikaan käytössä, niistä 80 langatonta. Saksan puolelta oltiin tuotu joku spesialisti, joka viikon verran funtsi, että miten toi kaaos saadaan toimimaan. Ko. tapahtuman luonne vaan vaati, että tarvii pystyä juoksemaan 30m ilman piuhaa ja kaikki pitää olla siirrettävissä sekunneissa. Ekologista? Ei varmasti. Helppoa ja käytännössä ongelmatonta ? Ei varmasti, onneksi ei ollut mun päänvaivana. Kustannustehokasta? Ei varmasti, mutta näköjään mahdollista jos ihan tosissaan halutaan. :-) "Practice cures most tone issues." -John Suhr | |
![]() 16.09.2013 22:34:57 (muokattu 16.09.2013 22:37:52) | |
Muistutan nyt vielä, että se alunperin esittämäni ekologisuuspointti oli kertakäyttöparistot vs. akku. Veikkaan kyllä, että verkkovirralla toimiva muuntaja on ekologisesti kestävämpi ratkaisu kuin akku. Yhäkään en saanut vastausta siihen, miksi Volto ois speksiensä puolesta parempi kuin Pedal Juice. Olkoonkin, että huomasin, että Pedal Juicen valmistus lopetettiin ilmeisesti joskus viime kuussa, saatana soikoon, kiinnostaa yhäkin jollei muuten, niin kuriositeettina. PS. En ymmärrä elektroniikasta juuri mitään voiko joku selittää mulle asiaa tarkemmin, jos toi porakoneen akku -läppä vois oikeesti olla toimiva ratkaisu? Volttimäärätkin ovat mulle hepreaa. Miksi 9.6V virtalähde toimii pedaalissa, joka vaatii 9V, mutta 12V ei? Vai toimiiko 12V virtalähde 9V vaativassa vehkeessä, mutta 9V virtalähde ei toimi 12V vaativassa vehkeessä? Virtalähteen volttimäärä saa olla isompi kuin laitteen vaatima volttimäärä? | |
![]() 16.09.2013 23:00:58 | |
Aukikco: Yhäkään en saanut vastausta siihen, miksi Volto ois speksiensä puolesta parempi kuin Pedal Juice. Ei se ole, ei ainakaan speksien perusteella. Ainoa etu on sen ohuempi muoto, jolloin sen saa joidenkin poljinlautojen alle piiloon. Volttimäärätkin ovat mulle hepreaa. Miksi 9.6V virtalähde toimii pedaalissa, joka vaatii 9V, mutta 12V ei? Vai toimiiko 12V virtalähde 9V vaativassa vehkeessä, mutta 9V virtalähde ei toimi 12V vaativassa vehkeessä? Virtalähteen volttimäärä saa olla isompi kuin laitteen vaatima volttimäärä? Liika jännite rikkoo komponentteja ja liian vähällä laite ei toimi oikein. Se on sit ihan laitteesta kiinni millaisella jänniteheittelyllä se pelaa halutulla tavalla ja pysyy ehjänä. Turvallinen lähtökohta on käyttää 9V laitteita 9V jännitteellä. Eli jännite ei tosiaankaan saa yleensä olla isompi, joitain harvoja poikkeuksiakin on olemassa kyllä. "I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji | |
![]() 16.09.2013 23:52:13 | |
Aukikco: PS. En ymmärrä elektroniikasta juuri mitään voiko joku selittää mulle asiaa tarkemmin, jos toi porakoneen akku -läppä vois oikeesti olla toimiva ratkaisu? En mä ole toki kokeillut tollasta systeemiä, mutta en keksi yhtään syytä miksei ne toimisi. Plussa ja miinus niistä löytyy niinkuin akuissa yleensäkin on. Joissakin isojen porien akuissa näytti olevan jotain monimutkaisempia liittimiä joista voi olla vaikeaa tietää mikä nasta on plussa ja miinus. Perus amatööritunaajien vääntimissä usein aika selkeät napaliuskat näkyy. Niihin sitte kurailee kiinni vaan johdot ja sopivat loppuliittimet pedaalilaudan nälkäisiä miinoja varten. Jonkinlainen kiinteä kytkentäpiste pedaalilautaan.... ja siihen vois kiinnitellä pedaalien virtajohtoja... ja toiseen päähän akulta tulevat 2 johtoa. Voisin kuvitella että tuollaista vois hahmotella. Uskaltaisin väittää että yksikään 9V pedaali ei menis rikki 9.6V akulla. Markkinoilla olevista muuntajistakin voi lähtee tyhjäkäynnillä yli kymmentä volttia jne. (mulla lähti yhdestä 9V muuntajasta jotain 11,5V). Toi 0,6V ero on muutenkin niin pieni että kyllä kaupallisen 9V pedaalin täytyy kestää se. 14,4V porakoneakulla vois täydellä latingilla toimia varmasti jotkut 15V "vaativat" pedaalitkin pikkuhetken aikaa. Esim. Pigtronixeille menee 18V... http://www.pigtronix.com/products/disnortion/ http://www.byggmax.com/fi-fi/rakenn … et-sahkotyokalut/4210/ruuvinvaannin Ja EMG:lle menee 24V. Ei sulla olis EMG-kitaraa? Osta multa rakkaudenmeri-24V modauspaketti siihen, sisältää paristot ja postikulut. | |
![]() 11.01.2014 12:32:00 (muokattu 11.01.2014 12:55:55) | |
Volto tuli hankittua. Eipä tunnu kapasiteetti olevan sitä mitä luvattiin, 3-5 tuntia on tuntunut olevan käyttöaika noin 500mAh kulutuksella. Tapauksessani tosin viileässä soittaminen (5-10 plusastetta, oisko?) on varmaankin vaikuttanut asiaan. Olen kuitenkin lueskellut aiheesta ympäri nettiä, ja aika laajasti ihmiset tuntuvat valitelleen, ettei masiina kapasiteettinsa puolesta ollutkaan sitä mitä piti, ja aika monet ovat palauttaneet tai pistäneet uuden vaihtoon. Kuitenkin: Olen miettinyt, että kun toi kuitenkin sinänsä on ihan toimiva peli, niin voisko tohon kytkeä kylkeen jonkun täntyyppisen systeemin: https://www.hudomishop.net/5000mah_varavirtalahde_aurinkokennolla ja siten lisätä käyttöikää? Elektroniikkaihmeet hoi! edit. Manuaalista: Certain pedals, like high-fidelity digital delays and reverbs, draw very large amount of power and are frequently is an always on mode. Always on can mean two things: a) the player leaves the effect engaged all the time, or b) the pedal is drawing current regardless of whether or not the effect is engaged. While VOLTO can power these pedals, it is important to note that VOLTO was not designed to power these types of effects as a primary function. VOLTOs battery life will be diminished using the pedal types. Voiko tää tarkottaa jotain muuta kuin sitä, että jatkuvasti päällä olevat pedaalit kuluttavat jatkuvasti virtaa? Duh? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)