Aihe: Ibanez Artist-kitarat
1 2 3
Les Fender
20.07.2007 22:22:24 (muokattu 20.07.2007 22:22:50)
Hieno soitin kyllä Les Fenderillä. Joskus torilla kyseisen yksilön olin näkevinäni(?). Fox on kyllä ehtymätön lähde näissä Artist-asioissa.

Toi on kotoisin Hollannista, ollut torilla jokin muu. Foxia tuli vaivattua (taas ;) kun ei tietotaitoa myyjältä riittänyt vastauksiin.

Mikäs siinä, hyvä peli; soi oikkein hyvin ja kaunis kuin mikä.

Hieno on !
"Living is easy with eyes closed!"
fox
20.07.2007 23:17:55

Multa löytyy tuo 90-lukulainen AR 3000, näkyy omakuvassa. Mikäs siinä, hyvä peli; soi oikkein hyvin ja kaunis kuin mikä. Ei tosin vedä vertoja jossain testaamalleni 80-luvun alkupuolella valmistetulle Artistille (mallinumeroa en muista, ränkäle).

Mallimerkinnän noista solid-bodyista (vanhemmista!!) saa helposti katsomalla otelaudan merkkejä.. Jos dotit, niin ollaan 200 ja alle, jos pearl-abalone blokit, 300 ja yli. ;)
Uudempiin ei päde tuokaan tuntomerkki..
Harmi, että tuossa ekassa postauksessa annettu linkki ei enää pelitä, se oli loistava sivusto koko Artist-sarjasta, poislukien ne muutamat harvat Japanin markkinoille tehdyt ja erikoissoittimet.. Eli lähinnä nuo NAMM- ja muut messu-spesiaalit, niinkuin erittäin kuuluisa Artist "Bird Of Paradise"..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
atimoc
20.07.2007 23:53:03

Harmi, että tuossa ekassa postauksessa annettu linkki ei enää pelitä, se oli loistava sivusto koko Artist-sarjasta, poislukien ne muutamat harvat Japanin markkinoille tehdyt ja erikoissoittimet.. Eli lähinnä nuo NAMM- ja muut messu-spesiaalit, niinkuin erittäin kuuluisa Artist "Bird Of Paradise"..

Archive.org -kiertotien kautta pystyy vielä kikkailemaan itsensä tuonne :)
http://web.archive.org/web/*/http://www.ivc.ca/misc/artist/index.htm
Herbert
21.07.2007 22:04:58
Tosi makee näköinen toi Les Fender peli. Olisiko myynnissä ;).

Joo hienoo kun Fox sivistää näissä Artist-asioissa!
Puuhis1
06.09.2013 12:04:41
Hankin vastikään Artistin.

Klonkku on tämän hankinnan myötä minuun verattuna kesy avohoitotapaus

Paikoillaan on 30 vuotta vanha melko tuhti kielisetti jota edellinen (toinen) omistaja ei ole vaihtanut koskaan. Pitäisi vaihtaa jo uudet mutta en tiedä mihin suuntaan lähtisi hakemaan, mieluiten kitaraan mahdollisimman optimaalisesti istuviin.

Mille kielisetille 1980 AR300 on aluperin työstetty, eli mikä kielisetti näissä olisi alkuperäistä saundimaailmaa ja silloisen ajan henkeä kunnioittavin?
fox
06.09.2013 12:31:39

Puuhis1: Hankin vastikään Artistin.

Vallan oivallinen valinta, etten sanoisi. Sanoinko? Taisin!! =)

Klonkku on tämän hankinnan myötä minuun verattuna kesy avohoitotapaus

Paikoillaan on 30 vuotta vanha melko tuhti kielisetti jota edellinen (toinen) omistaja ei ole vaihtanut koskaan. Pitäisi vaihtaa jo uudet mutta en tiedä mihin suuntaan lähtisi hakemaan, mieluiten kitaraan mahdollisimman optimaalisesti istuviin.

Mille kielisetille 1980 AR300 on aluperin työstetty, eli mikä kielisetti näissä olisi alkuperäistä saundimaailmaa ja silloisen ajan henkeä kunnioittavin?

Vallan yleinen kielisetti oli se .010 alkava, eli "kymppisetti". Itse kyllä ruukaan käyttää useimmiten pikkusen ohuempaa..
fox
06.09.2013 13:01:46

Päivitellään nyt tätä säiettä muutenkin, kun on aihetta..
Tosiaan, tuossa 2005 (eli kahdeksisen vuotta sitten) oli kovasti "parrasvaloissa" tuo FujiGen Gakki-tehtaan "lopettaminen" kitaroitten rakennuksen osalta, ei sitä sitten kuitenkaan tapahtunut. Suunnitteilla se ilmeisesti oli, ja heidän piti siirtyä "muunlaisiin puutuotteisiin", mutta päätös peruttiin sittemmin..

Artist-mallien (Japanissa valmistettujen) hintakehitys on kahdeksassa vuodessa ollut koko ajan nouseva, tosin ei saman lailla sentään, mitä tapahtyi melkein silmänräpäyksessä 2000 - 2001 kieppeissä. Mutteivät ne ainakaan halventuneet ole. Myös jotkin Korean-mallit ovat olleet (ulkomailla) kysyttyjä.
Sittemmin kysyntää "tyydyttämään" ovat Ibaneesilla tuoneet noita ARZ- ja ARX -malleja, puhumattakaan siitä että Japanilassa on tehty jo pariakin reissue-mallia, kovan hitaisia ovat olleet. (AR 5000 LE RE ja AR 300 RE)

Jos vielä tuota mallisarjaa päivitetään, niin ensimmäiset Artistit olivat tuota 26xx Artist -sarjaa, 1980 tapahtui tuo siirtyminen (ja joittenkin speksien päivitys) tuohon AR-sarjaan. Eli 2619 Artistista tuli AR 300 jne. Muuten nuo "ulkoiset tunnusmerkit" eli lähinnä otelautamerkit ym. jutut pysyivät ennallaan..
Krice
06.09.2013 13:39:28

AR325 olisi hieno ja huokea soitin, mutta nuo kaksi minikytkintä on ihan järjettömässä paikassa. Mun soittotyylillä niihin osuisi koko ajan.

http://www.thomann.de/fi/ibanez_ar325_dbs.htm
fox
06.09.2013 13:48:36

Krice: AR325 olisi hieno ja huokea soitin, mutta nuo kaksi minikytkintä on ihan järjettömässä paikassa.

Jos nyt pidettäisiin tämä säie asiallisena/enemmän yleistä lukijakuntaa palvelevana, jookosta?
Aivan todella hyvällä paikalla nuo switchit on, uso mua. Olen sen verran monia vuosia kyseisillä kitaroilla soittanut. Soittotyyliä voi sovittaa kulloinkin käytettävissä olevan kaluston mukaan jossain määrin.
Puuhis1
06.09.2013 16:23:05
fox: Vallan oivallinen valinta, etten sanoisi. Sanoinko? Taisin!! =)

Vallan yleinen kielisetti oli se .010 alkava, eli "kymppisetti". Itse kyllä ruukaan käyttää useimmiten pikkusen ohuempaa..

Kiitos, taidan laittaa tähän ensimmäisenä kokeiluna spesiaalin Gilmouren signaturesetin 10,5, josta minulla jo on hyvää kokemusta pidempi skaalaisessa kitarassa. Lähinnä askarrutti kysymyksessäni että onko tallan ja satulan kieliurat kaiverrettu alunperin jokin tietty kielisetti mielessä. Mikäköhän setti lie ollut tehdas asennettuna näissä? Tuon paikoillaan olevan vanhan setin paksu E näyttäisi ehkä 56:lta?

Kiillottelin tosta artistista jo varoen nauhoja, kelmeiden silmieni pälyilllessä vähän väliä epäilevästi ympäristöstä uhkia etsien. Golung glung
fox
06.09.2013 16:37:53

Puuhis1: Kiitos, taidan laittaa tähän ensimmäisenä kokeiluna spesiaalin Gilmouren signaturesetin 10,5, josta minulla jo on hyvää kokemusta pidempi skaalaisessa kitarassa. Lähinnä askarrutti kysymyksessäni että onko tallan ja satulan kieliurat kaiverrettu alunperin jokin tietty kielisetti mielessä. Mikäköhän setti lie ollut tehdas asennettuna näissä? Tuon paikoillaan olevan vanhan setin paksu E näyttäisi ehkä 56:lta?

Kiillottelin tosta artistista jo varoen nauhoja, kelmeiden silmieni pälyilllessä vähän väliä epäilevästi ympäristöstä uhkia etsien. Golung glung

ICW:n tietojen mukaan noissa on ollut joko .010 - .046 tai .010 - .050 kieliä, varmuutta ei oikein oo.. Varmaan sinne ala-E:ks menee .056:kin.
Aika heikkoo on noista tehdaskielistä löytää spesifisempää infoa, varmaan tuolla ICW:ssa joku "alan mies" vois sen tietääkin. Voin joskus kysyä Australis Musicin Cameronilta, jos satutaan samaan aikaan linjoille??
Krice
06.09.2013 21:07:31 (muokattu 06.09.2013 21:07:46)

fox: Jos nyt pidettäisiin tämä säie asiallisena/enemmän yleistä lukijakuntaa palvelevana, jookosta?

No anteeksi nyt kovasti, että minulla on mielipiteitä. Lupaan palata luterilaiseen kuriin ja hyväksyä kaiken mitä eteen tulee, sellaisenaan.
Laulava Kylätohtori
06.09.2013 21:13:01 (muokattu 07.09.2013 09:19:21)
Krice: No anteeksi nyt kovasti, että minulla on mielipiteitä. Lupaan palata luterilaiseen kuriin ja hyväksyä kaiken mitä eteen tulee, sellaisenaan.

No nyt kuulostat siltä kuin kunnon suomalaisen pisa-menestyjän kuuluukin...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
mpekkanen
07.09.2013 10:57:55
Itsellä oli joskus sellainen sunburst värinen Artist malli ,jonka tarkempaa mallia en muista enää. Siinä oli omille sormille se vika että kaula oli ihan liian kapea ja ohut. Ei ollut siis minulle hyvä soitin käteen ,muuten soundien puolesta se olisi ollut ihan hyväkin. Tämä oli sellainen "puoliakustinen" ,hieman ES-335 tyylinen, ratkaisu bodyltaan. Tosin malli oli Artist. Kitara oli siis kuin pieni ES-335 ,mutta sirompi.

Nämä ovat varmasti ihan hyviä pelejä jos vain kaulaltansa istuvat soittajalle. Oma kitara taisi olla jostain 90-luvun alusta tai sitten 80-luvun loppua. Tarkkaa vuotta en osaa sanoa,enkä enää muista. Jos kuitenkin ovat yhtään samanlaisia kuin tämä oma omistamani niin kyllä ainakin kehottaisin kokeilemaan jos on sellaista soitinta etsimässä.
jPekka
07.09.2013 12:29:48

mpekkanen: Tämä oli sellainen "puoliakustinen" ,hieman ES-335 tyylinen, ratkaisu bodyltaan. Tosin malli oli Artist. Kitara oli siis kuin pieni ES-335 ,mutta sirompi.

Tuollaista puoliakkari-Artistia minäkin muistan himoiten katselleeni kaupoissa 90-luvulla, mutta kun ei ollut rahaa, ei ollut rahaa... niissä taisi olla enimmäkseen sellaisia siihen aikaan muotiin tulleita aktiivimikin näköisiä humbuckereita, joissa oli tasainen musta muovikuori ilman napapaloja? Vähän tyylirikko, minun esteettiseen makuuni, kun ensimmäinen ajatus oli että "jos tuollaisen ostaisi pitäisi ensimmäiseksi vaihtaa mikit".

Itselläni oli 80-luvulla vähän aikaa joku Artist-sarjalainen lankku. AR100CS sopisi muistikuviin muuten, mutta olisikos siinä ollut rungon läpi menevä kaula? En muista. Joka tapauksessa passiivielektroniikka, kullatut metalliosat eikä mikrokytkimiä. Vaihdoin tonepotikat sellaisiin joissa oli painokytkimet (siis ei push/pull, vaan push/push-potikat 8-) kelojen puolitusta varten.
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
fox
07.09.2013 12:51:00

jPekka: Tuollaista puoliakkari-Artistia minäkin muistan himoiten katselleeni kaupoissa 90-luvulla, mutta kun ei ollut rahaa, ei ollut rahaa... niissä taisi olla enimmäkseen sellaisia siihen aikaan muotiin tulleita aktiivimikin näköisiä humbuckereita, joissa oli tasainen musta muovikuori ilman napapaloja? Vähän tyylirikko, minun esteettiseen makuuni, kun ensimmäinen ajatus oli että "jos tuollaisen ostaisi pitäisi ensimmäiseksi vaihtaa mikit".

Eli se oli joku tuollanen..
http://muusikoiden.net/dyn/users/115432.jpg
Kuvassa siis oikeella AM 75 ,joka on tuota pikkukoppasta Artist-sarjaa. Eli tunnetaan myös Stagemaster-sarjana. Ilman vibraveivitallaa oleva malli AM 70, muitakin malleja tuottivat "lukuisasti". "Täyskokoisella" kopalla olevat sitten olivat AS-sarjalaisia, ja valmistuksessa on edelleen AS 200 -mallin versio J.Scofieldin signaturemallina.
Nuo mikit noissa AM 70- AM 75 kitaroissa oli muuten IBZ-DiMarzio nimellä kulkevat, Hoshinolla ja Larry DiMarzion firmalla oli runsaasti yhteistoimintaa jo tuolloin 80-luvun puolella. Ibanezin V 2 -humppari on "suurinpiirtein" Super Distortion muun muassa..

Itselläni oli 80-luvulla vähän aikaa joku Artist-sarjalainen lankku. AR100CS sopisi muistikuviin muuten, mutta olisikos siinä ollut rungon läpi menevä kaula? En muista. Joka tapauksessa passiivielektroniikka, kullatut metalliosat eikä mikrokytkimiä. Vaihdoin tonepotikat sellaisiin joissa oli painokytkimet (siis ei push/pull, vaan push/push-potikat 8-) kelojen puolitusta varten.

AR 100:seltahan tuo kuulostaa.. ;) Ei ne ole neckthru-kaulalla, ainoat neckthru-Artistit on ne kovin erikoiset 2700 ja 2710 Artist Custom -mallit. Siis sellaset Musicianin tapasella rungolla olevat.
Tosin väittävät että joitakin AR 300 Brass Beauty -erikoismalleja oli myös neckthru-rakenteella, ja tosiaan 1980-vuoden katalookissa on moisesta maininta.
Ibanezilla tuppas olemaan noita "normista poikkeavia" kitaroita aina välillä. Kutsutaan niitä tuolla foorumeilla nimellä "Ibanaberration". Eli speksit saattaa olla "hieman eri" kuin kataloogissa, oli kyse sitten ulkonäöllisistä (väri, kontrollien sijoittelu) tai spekseistä (eri mikit, eri tallat tms..)

Noita Artist-malleja on vuosien mittaan ollut melkoinen leegio, voishan niistä jonkun "katsauksen" laatia. Kaikkia "tunnettuja" kun ei välttämättä ole edes missään esitteissä.. Esimerkiksi se "kaikkein pienimmällä numerolla" oleva AR 30 puuttuu kirjallisuudesta.
mpekkanen
07.09.2013 13:09:38 (muokattu 07.09.2013 13:11:03)
Omassa kitarassani oli kyllä muistaakseni ihan metallikuoriset mikit ja ne olivat käsittääkseni alkuperäiset. Body ja kaula oli bindattu, mutta lavasta en ole ihan varma. Kaulan otelautamerkit olivat kuitenkin sellaiset normaalit dotit. Metalliosat olivat muistaakseni ihan kromatut ( voi olla että muistan väärin ja sitten ne olivat kullatut. Mustat ne eivät kumminkaan olleet) ja siinä oli molemmille mikeille oma volume ja tone+3-asentoinen Gibson tyylinen mikinvalitsin. Kitara oli minusta liimaliitoksella tehty Gibson tyyliin, mutta saattoi olla myös läpirunkoinenkin. Siinä oli myös talla Gibson tyylisesti tuneomatic ja sitten se peräkappale. Ne olivat tosin Ibanezin omaa tuotantoa.

Tästä on yli 15 vuotta aikaa kun se minulla oli vähän aikaa ja vaihdoin sen pois kun en oppinut pitämään niin sirosta kaulasta. Siksi en muista tarkempaa mallia ja ihan kaikkia yksityiskohtia. Yleiskuva kitarasta oli kuitenkin minusta ihan laadukas ,eikä mikään halpa kopio/rimpula.
Lespaul66
08.09.2013 07:54:24
Olin toinen omistaja joskus 1983 hankkimaani (Tampereen piano Laurilasta) Ibanez Artist AR-300 kitaraan. Väri oli sunburst ja kitara kuin uusi, ainoa pikku kolhu oli kitaran takaosan ja reunan nurkassa ylhäällä. Siis kohdassa joka painuu soittaessa vartaloa vasten ja siitä tunnistaisin kitaran. Vaihdoin soittimen 1994 Fender Stratocaster American STD malliin. Tuo on niitä kauppoja joita olen elämässäni eniten katunut. Sen jälkeen mulle on kertynyt 3 Stratocasteria , 1994 Japani Stratocaster 1968 Reissue, 1996 USA Custom Shop Fender Stratocaster 1958 ja SRV 2009. Lisäksi mulla on 1988 Gibson Les Paul standard.

Yksikään noista jälkimmäisestä kitaroista ei yllä Japanissa valmistetun AR-300 laatuun lähellekään. Jos joku tunnustaa kitaran mainitsemastani naarmusta, ostaisin sen ilomielin pois, ellei nyt aivan raato ole. Muistelin myös että kokeeksi ennen kitaran vaihtoa varustein sen melko paksulla kielisetillä... Olisikohan se yksilö sama josta joku täällä jo mainitsi...

Pkele kun noita hullunkauppoja tulee tehtyä...
Puuhis1
09.09.2013 09:02:04
Lespaul66: Olin toinen omistaja joskus 1983 hankkimaani (Tampereen piano Laurilasta) Ibanez Artist AR-300 kitaraan. Väri oli sunburst ja kitara kuin uusi, ainoa pikku kolhu oli kitaran takaosan ja reunan nurkassa ylhäällä. Siis kohdassa joka painuu soittaessa vartaloa vasten ja siitä tunnistaisin kitaran. Muistelin myös että kokeeksi ennen kitaran vaihtoa varustein sen melko paksulla kielisetillä... Olisikohan se yksilö sama josta joku täällä jo mainitsi...

Pkele kun noita hullunkauppoja tulee tehtyä...

Katuvan tekstiä.. ymmärrän, osanottoni - aamen.
Ei taida olla tämä yksilö kuvailemasi kolhun perusteella.
Kielisetti ei ollutkaan niin paksu kuin aluksi luulin, 10-50 siinä oli aluperin paikoillaan, mutta paksulta näytti vaan silmiin.

Nyt on käymässä päivänselväksi että tarvin halvemman Reissue version kaveriksi reenikämpälle. Olen tottunut soittamaan työläillä pitkän skaalan superstratoilla, joten tatsin vaihdos on tuotava reenikselle, mutten uskalla jättää tätä alkuperäistä Artistia olosuhteiltaan kyseenalaiselle reenikselle. Mikä Re-issuemalli vastaisi tatsiltaan ja vipstaakkeleiltaan parhaiten tätä alkuperäistä AR300? Vai kannattaako ostaa simppelein perusmalli ja modata siihen nämä vaihe-kelanpuolitus-humppa vivut vastaaviin paikkoihin?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)