Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uutta kitaraa 800e budjetilla
1 2
raatokarpanen
04.09.2013 17:25:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli uutta kitaraa olen tässä jonkun aikaa metsästänyt. Soundin pitäisi olla suht tasainen ja eroteltu, eli ei mielellään "jynkyttävää" alapäätä tai vastaavaa. Modernia metallia pääasiassa tulee soitettua, eli mikeistä pitää löytyä potkua. Skaala 25.5 tuumaa, jumbo nauhat ja leveä + matala kaula. Myös kelluva talla pitäisi olla, poislukien kahlerit. Tuossa olisi omat ihannespeksini, jotka toivoisin tuosta kitarasta löytyvän. Hintaa maks 800€.
 
En tiedä onko tästä hyötyä, mutta jos biisipuolelta pitäisi hakemaani soundia kuvailla, niin Mors Principium Estin Pure, De Lirium's Orderin Autistic Savant ja Before the Dawnin Disappear olisivat aika ihanteellisia kitaran osalta. Eli mitä lähemmäs tuon tyylin ääntä (kitaran osalta, muut kamat sitten on erikseen), sen parempi.
 
Yhtä Charvelin tähteä (Desolation DST-1 FR) kuolasin pitkään, mutta se taisi loppua Thomannilta. Eniten tuossa houkutteli EMG 81/85 mikit, hyvä kaula ja ulkonäkö. Soundi on kuulemma metallin soittoon aika kohdillaan. Tuo kyseinen malli vain loppui tässä hetki sitten Thomannilta, enkä tiedä onko lisää tulossa.
 
Silmääni osui sitten nämä kaksi kitaraa:
http://www.thomann.de/fi/charvel_pro_mod_socal_style_1_hh_bk.htm
http://www.thomann.de/fi/jackson_pro_dk2m_dinky_sb.htm
 
Leppä runko, vaahtera kaula ja otelauta, Duncanin HB mikit, "floikka" talla ja stratorunko houkuttelivat kovasti. Mitä itse olen lukenut, leppärunko vaahtera kaulalla olisi soundiltaan aika kirkas ja hyvä yhdistelmä. Mikit ovat passiivipuolelta selkeästi paremmasta päästä jos oikein ymmärsin.
 
Mitä mieltä ollaan näistä omista ehdotuksistani? Onko toimivia settejä omaan tarkoitukseeni? Muitakin malleja saa ehdotella vapaasti. :)
 
Krice
04.09.2013 17:34:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

raatokarpanen: Yhtä Charvelin tähteä (Desolation DST-1 FR) kuolasin pitkään, mutta se taisi loppua Thomannilta.
 
Valkoisena löytyy vielä.
 
Decadetroll
04.09.2013 17:35:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuo ehdottamasi toimivat taatusti ihan hyvin missä vaan rynkytyksessä. Jos käytetty nappaa, niin ibanez, charvel, jackson, schecter ja ltd ovat varmoja nakkeja, kun valkkaa paremman pään pelejä. On mennyt 1000-sarjan ltd:tä kolmeensataan välillä, charvelin model-sarjan kepit on järkiään 300-600e (niissä on muuten keppiä hintaan nähden ihan käsittämättömästi) ja iban 5xx sarjasta ylöspäin ei voi mennä vikaan.
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. goatpit.weebly.com
JaaGeRMaisTeR
04.09.2013 17:35:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvin sopii.. Ja kauppaan->
 
_Jusa_
04.09.2013 18:18:50 (muokattu 04.09.2013 18:23:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.thomann.de/fi/esp_ltd_mh350_fr_stblk.htm
 
Miten olis tuommonen. Ite ostin tuommosen viime vuoden lopulla ja olen tykännyt kovasti sillä soittaa. Särö saundi on mukavan jämäkkä. EMG 81/85 mikit, floikka talla, kaula on hyvän tuntonen soittaa ja ihan mukava ulkonäkökin...kannataa ainakin harkita!
 
raatokarpanen
04.09.2013 18:29:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Valkoisena löytyy vielä.
Itse haen joko mustana tai läpikuultavan ruskeana. Valkoisesta en oikein pidä, kaikki lommot näkyvät siinä heti. Vähän pinnallista, mutta jos ison rahan sijoitan tuohon niin odotan että se olisi just eikä melkein. :)
 
Decadetroll: Nuo ehdottamasi toimivat taatusti ihan hyvin missä vaan rynkytyksessä. Jos käytetty nappaa, niin ibanez, charvel, jackson, schecter ja ltd ovat varmoja nakkeja, kun valkkaa paremman pään pelejä. On mennyt 1000-sarjan ltd:tä kolmeensataan välillä, charvelin model-sarjan kepit on järkiään 300-600e (niissä on muuten keppiä hintaan nähden ihan käsittämättömästi) ja iban 5xx sarjasta ylöspäin ei voi mennä vikaan.
Itsekkin olen lukenut Charveleista tosi paljon positiivista, siksi itsekkin meinasin noita keppejä.
 
Itse olen tässä nyt kahden vaiheilla. Tuo Chravelin DST olisi omaan silmääni niin pirun siisti, että melkein tekisi mieli odotella tuota josko sitä tulisi varastoon lisää. Mutta toisaalta en jaksaisi odottaa kun kitarakuume kasvaa ja nuo stratotkin houkuttelis. Nuo stratot istuu syliin kanssa paremmin kun tuo tähtirunkonen Charvel. Mitä mieltä muu väki on?
 
ruikku20
04.09.2013 18:45:02 (muokattu 04.09.2013 18:49:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan näitä, yllä tulikin jo parhaat. Oikeastaan ainut missä voi mennä vikaan on se floikka. Tinafloikallisen jos laitat, niin ei ole tiedossa muutakun sitä harmia. Melkeinpä minkä tahansa muun osan voi vaihtaa jos alkaa pänniin. Tietty joku kaula on vähä kinkkisempi juttu :D Tai voihan sen floikankin vaihtaa, mutta onko siinä järkeä, kun tuolla rahalla saa jo varmasti toimivan floikkakitaran.
 
Mutta niin, suosittelen, kuten aina, että testaa oikeasti ennen ostoa sopiiko se kitara sulle mitä mietit. Jos siis on mahdollisuus. Tompalta tilaus on aina vähä arpapeliä. Leveä + matala kaula kuulostaa äkkiseltään pahalta yhtälöltä. Ibanezeissa nuo kaulat tuppaa olemaa aina leveitä ja kapeita. Schecter on ehkä sitte sinne toiseen ääripäähän. Toki kummallakin merkillä löytyy varmasti myös poikkeuksia. Omistan just nyt kummankin merkkisen kitaran (schecter tosin seiskana), mutta voin sanoa, että hyviä soittimia ovat molemmat. Ja jos ibaan (s570) vaihtas mikit, niin tulis vielä paljon parempi.
 
Joo, mutta tuohon rahaan saat kyllä hyvän soittimen, ostit sitten uutena tai käytettynä. Toki käytettynä vielä vähän paremman. Esim tuo iban 5xx sarjaa kannataa torilta tiirailla. Monesti jo vähä tumput vakiomikit vaihettu johonki parempiin ja floikka on pomminvarma. Saa varmaan 500e jo tuommosia.
 
Jaa eipä siellä ole kuin prestigejä. Noh niitä saa tuohon 500-600e ovatten varmasti hyviä kans.
 
Paljon samaa asiaa kuin ylempänä jo tuli, mutta toivottavasti tämä nyt ees kannustaa käymään oikeasti niitä kitaroita kaupassa testaamassa, ja ainakin osaava myyjä myy niitä soittimia myös siihen tompan hintaan tai jopa alle. Itse tuon iban ostin ns. "sikana säkissä" ei se kyllä huono ole, mutta ehkä nykyään, jos netistä tilaisin niin miettisin vähä enemmän mitä tilaan.
 
raatokarpanen: Itse olen tässä nyt kahden vaiheilla. Tuo Chravelin DST olisi omaan silmääni niin pirun siisti, että melkein tekisi mieli odotella tuota josko sitä tulisi varastoon lisää. Mutta toisaalta en jaksaisi odottaa kun kitarakuume kasvaa ja nuo stratotkin houkuttelis. Nuo stratot istuu syliin kanssa paremmin kun tuo tähtirunkonen Charvel. Mitä mieltä muu väki on?
 
Edit: En tiiä missä asut mutta, jos on mahdollisuus käydä paikallisessa musakaupassa (jos sellainen siis on) niin kysymässä, josko voivat tilata sulle semmosen. Ja straton eduksi voi sanoa ainakin sen, että jos se pitää joskus myydä niin menee luultavasti helpommin kaupaksi, kuin tuommonen suunnikas :)
 
Lars is the best anyways. Way better technically than the guy from dream theatre and he doesn't have a big ego which always helps. Kiitos youtube ja käyttäjä kmvoss! :D
mpekkanen
04.09.2013 19:42:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

raatokärpänen
"Valkoisesta en oikein pidä, kaikki lommot näkyvät siinä heti."
 
Kyllä ainakin musta on värinä sellainen ,että siinä näkyvät kaikki sormenjäljet ja rasvatahrat ym. kaikkein helpoiten.
Tietysti jos ei valkoisesta vaan tykkää niin sitten on asia erikseen, mutta kyllä ne lommot tahtoo näkyä ihan kaiken värisissä soittimissa.
 
jhlamm
04.09.2013 19:59:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omasta kokemuksesta suosittelisin Jacksonin kitaroita. Melko leveä ja ohut kaula. Tuohon sopii myös Ibanezin wizard kaulalliset. Jacksonilta saa tuohon hintaan uutena melko hyvä ja käytettynä todella hyviä vehkejä.
 
omasta ehdotuksena Jackson dkmg http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=792473
tai sitten jos v-mallinen http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=790524 tai http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=780318 molemmissa original floyd rose
 
Jos ei halua budjetin ylärajalle niin toi dkmg sopii käytettynä ja budjettiin mahtuu uutenakin with case
 
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Gabe
04.09.2013 20:51:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: raatokärpänen
"Valkoisesta en oikein pidä, kaikki lommot näkyvät siinä heti."
 
Kyllä ainakin musta on värinä sellainen ,että siinä näkyvät kaikki sormenjäljet ja rasvatahrat ym. kaikkein helpoiten.
Tietysti jos ei valkoisesta vaan tykkää niin sitten on asia erikseen, mutta kyllä ne lommot tahtoo näkyä ihan kaiken värisissä soittimissa.

 
Kitara on kuitenkin käyttöesine, tahroilta ja kolhuilta ei voi loputtomiin välttyä. Antaa käytön näkyä, ei se soundiin vaikuta. :)
pappasfin
04.09.2013 21:06:07 (muokattu 04.09.2013 21:06:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Kitara on kuitenkin käyttöesine, tahroilta ja kolhuilta ei voi loputtomiin välttyä. Antaa käytön näkyä, ei se soundiin vaikuta. :)
 
Mulle jostain syystä tuli mieleen kun aikoinaan naurettiin automiehille, jotka kiillotti niitä autoja ja vaimot jätettiin vähemmälle huomiolle, onkohan kitaramiehissä sitä samaa piirrettä, ei se pieni lommo puskurissa tahtia haittaa kuin myös kitarassa pieni skraade, isompi lommo se on henkisesti ;D
 
Automiehillä on se "pyhä peltilehmä" mutta mikä ois vastaava nimitys kitaramiehillä, ei vissiin peltikitara ellei puhuta resonaattorista ;D
 
PappaSFin
Groke
04.09.2013 21:12:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ruikku20: Ibanezeissa nuo kaulat tuppaa olemaa aina leveitä ja kapeita.
 
Tarkoitit varmaankin sanoa, että olisivat leveitä (nauhojen suunnassa) ja suhteellisen ohuita (kaulan + otelaudan paksuus).
 
En ole mikään Ibanez-guru, mutta itsellä kuitenkin on sellainen mielikuva, että useimmissa Ibanezeissa kaulan leveys satulan kohdalla on varsin normaalia luokkaa. Eli hyvin usein 43 mm, joskus 42 mm.
Eli noin millin tarkkuudella sitä samaa suuruusluokkaa, kuin useimmissa Fendereissä, Gibsoneissa, PRS:issä, Charveleissa jne. No, kenties jo yhdenkin millin ero on joillekin merkittävä.
 

 
Ja onhan sitä joskus muitakin eroja, kuten kielien etäisyys toisistaan ja otelaudan reunoista, vaikka satula olisikin tismalleen samanlevyinen. Esim. Floyd Rosella on 10 erilaista lukkosatulaa (R1...R10), yhden yleiskoon sijaan.
 
Kaulan paksuuden suhteen näyttäisi olevan enemmän eroja, eli useampiakin millejä. Sillä ne kaikkein ohuimmat Ibanezin kaulat ovat todella ohuita. Osalle jo liian ohuita.
Ne paksuimmat taas ovat Fender- ja Gibson-miehillekin varmaankin jotakuinkin tavallisen/normaalin mittaisia kauloja, tai sitten hitusen ohuempia. Sillä onhan muillakin valmistajilla yleensä hieman erilaisia mittoja kitaran vuosimallista yms. riippuen.
 

 
Eli olen ainakin toistaiseksi siinä uskossa, että joku pauttiarallaa 42 mm +/- 1 mm on se yleisin satulan leveys, siis moderneista umpibodyisista ja 6-kielisistä sähkökitaroista puhuttaessa.
Tällöin alle 41 mm olisi keskimääräistä kapeampi ja yli 43 mm olisi vastaavasti keskimääräistä leveämpi. Aika kapea vaihteluväli tuo kyllä olisi, mutta enemmistö taitaa tuolle välille kuitenkin mahtua.
Toki on olemassa allekin 40 mm satuloita ja toisaalta myös ainakin 45 mm levyisiä. Todennäköisesti leveämpiäkin löytyy.
 
Viime talvena keräsin tähän viestiin 10 modernia Ibanezia (kaikki tietenkin 6-kielisiä ja umpibodyisia): http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=11178771#p11178771
 
Noiden Ibanezien vaihteluväli oli:
* Width at Nut/Last Fret: 42...43 / 56...58 mm
* Thickness at 1st/12th: 17...20.5 / 19...22.5 mm
 
raatokarpanen
04.09.2013 21:16:10 (muokattu 04.09.2013 21:23:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni oli yksi Ibanezin RG aikoinaan ja sen talla ja kaula oli jotain uskomatonta. Nyt olisi ihan vaihtelun vuoksi mukava kokeilla toista valmistajaa ja katsella mitä niissä on tarjota. Nuo Dinky ja MH-350 on kans ihan varteenotettavia vaihtoehtoja.
 
Itse yritän noita kitarakamoja pitää alussa kuin kukkaa kämmenellä, sitten ensimmäisen lommon jälkeen se on ihan sama onko niitä yksi vai sata. Nykyinenkin kitara on kannestaan aika perunapeltoa. Se ensimmäinen naarmu lakassa alkaa aina työntämään harmaita hiuksia.
 
Groke - Tuohon kaulan leveyteen en tuolla tavalla ole kiinnittänyt huomiota. Ehkä se litteä kaula, jossa kielet on hyvinkin kaulan reunoissa, luo sen illuusion, että kaula on tavallista leveämpi. Itse omaan käteen istuu tuo "leveä"-litteä yhdistelmä erittäin hyvin. Jacksonilla ja Ibanezilla on omasta mielestäni ollu parhaat kaulat.
 
Rg505bk
04.09.2013 21:30:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on toi Charvel valkoisena. Parasta tuossa on omasta mielestä kaulan muotoilu, joka on lähes täydellinen mulle. Joskus olen Ibanezinkin omistanut ja niissä on jo omaan makuun vähän turhan litteä kaulaprofiili. No, makuasoita sanoi koira...
 
Groke
04.09.2013 21:34:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

raatokarpanen: Itselläni oli yksi Ibanezin RG aikoinaan ja sen talla ja kaula oli jotain uskomatonta.
 
Heh, tuon voi jokainen lukija ymmärtää haluamallaan tavalla. Eli joko kehuksi tai haukuksi. Eli oliko kyseessä esimerkiksi joku halpis-RG kelluvalla Edge III -tallalla.
Vaiko joku kalliimpi Prestige-sarjan malli sillä kaikkein ohuimmalla kaulalla. Joka sitten omista käsistä ja tottumuksistakin riippuen voi olla poikkeuksellisen positiivinen tai negatiivinen kokemus.
 
Decadetroll
04.09.2013 22:04:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groke: Heh, tuon voi jokainen lukija ymmärtää haluamallaan tavalla. Eli joko kehuksi tai haukuksi. Eli oliko kyseessä esimerkiksi joku halpis-RG kelluvalla Edge III -tallalla.
Vaiko joku kalliimpi Prestige-sarjan malli sillä kaikkein ohuimmalla kaulalla. Joka sitten omista käsistä ja tottumuksistakin riippuen voi olla poikkeuksellisen positiivinen tai negatiivinen kokemus.

 
Prestigeissä muuten keskimääräisesti on "paksu" kaula, kun verrataan johonki rg550 alkuperäiseen wizardiin. Kovasti on mallien välillä eroja paksuuksissa ja profiilissa, etenkin kun kaulaprofiilien paksuudet vaihtelevat vuosiluvun mukaan ibanezilla. Asiasta enemmän kiinnostuneet voi tehdä vertailua http://ibanez.wikia.com/wiki/List_of_neck_types
 
:)
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. goatpit.weebly.com
Evergrey
04.09.2013 22:05:08 (muokattu 04.09.2013 22:05:40)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The GREATEST Heavy Metal Guitar Ever - Part 1 of 2
 
https://www.youtube.com/watch?v=Xtn-Kbkknic&hd=1
raatokarpanen
04.09.2013 22:56:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rg505bk: Mulla on toi Charvel valkoisena. Parasta tuossa on omasta mielestä kaulan muotoilu, joka on lähes täydellinen mulle.
 
Osaatko kuvailla tuota kaulaa mitenkään? Onko tuo kaula lähempänä klassista straton C-mallia kuin jotain modernimpaa U-mallia? Itse olen kerran päässyt soittamaan Charvelin stratolla ilman sähköjä Kuopion Deluxessa, mutta en muista yhtään millainen kaulaprofiili siinä oli.
 
Groke: Heh, tuon voi jokainen lukija ymmärtää haluamallaan tavalla. Eli joko kehuksi tai haukuksi. Eli oliko kyseessä esimerkiksi joku halpis-RG kelluvalla Edge III -tallalla.
Vaiko joku kalliimpi Prestige-sarjan malli sillä kaikkein ohuimmalla kaulalla. Joka sitten omista käsistä ja tottumuksistakin riippuen voi olla poikkeuksellisen positiivinen tai negatiivinen kokemus.

 
Ei se nyt ehkä pahin halpis ollut, mutta kuitenkin 350 hintaluokassa halvahko. En muista mikä se talla tarkasti oli, mutta tuon hintaluokan kitaraksi se pysyi vireessä yllättävän hyvin. Paremmin ainakin kuin monen kaverin vastaavan hintaiset LTD:t. On saattanut tietysti olla hyvä yksilö, jossa on kaulakin sattunut tallan kanssa samaan linjaan jne. :) Ja kehuiksi siis tarkoitin nuo kommentit kaulasta ja tallasta.
 
Parissa musaliikkeessä olen päässyt kalliimpiakin Ibanezeja kokeilemaan, niin ainakin omiin sormiini monissa on ollut erittäin samankaltainen kaula.
 
Evergrey: The GREATEST Heavy Metal Guitar Ever - Part 1 of 2
 
https://www.youtube.com/watch?v=Xtn-Kbkknic&hd=1

 
Katseltu on, tuosta taisin alunalkaen jokunen vuosi sitten tuon Charvelin merkkinäkin kuulla. Jostain syystä tuo valmistaja on jäänyt vähän syrjemmälle.
 
zedder
04.09.2013 23:15:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ruikku20: Onhan näitä, yllä tulikin jo parhaat. Oikeastaan ainut missä voi mennä vikaan on se floikka. Tinafloikallisen jos laitat, niin ei ole tiedossa muutakun sitä harmia. Melkeinpä minkä tahansa muun osan voi vaihtaa jos alkaa pänniin.
 
En nyt ihan ymmärrä miksei sitä "tinafloikkaa" voi vaihtaa? Useimmissa tapauksissa tilalle löytyy tarvittaessa asiallinen vaihtoehto hintahaarukassa 90-180 €.
 
Useissa 500-1000€ "floikkakepeissä" on nykyään Floyd Rose Special joka on ihan toimiva tapaus, ja jos kestoikä osoittautuu rajalliseksi, niin sellaisen tilalle menee "heittämällä" firman kalliimmat tuotteet tai niiden varaosat.
 
Mitä kävi, ketä tietää.
JaaGeRMaisTeR
04.09.2013 23:29:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: En nyt ihan ymmärrä miksei sitä "tinafloikkaa" voi vaihtaa? Useimmissa tapauksissa tilalle löytyy tarvittaessa asiallinen vaihtoehto hintahaarukassa 90-180 €.
 
Useissa 500-1000€ "floikkakepeissä" on nykyään Floyd Rose Special joka on ihan toimiva tapaus, ja jos kestoikä osoittautuu rajalliseksi, niin sellaisen tilalle menee "heittämällä" firman kalliimmat tuotteet tai niiden varaosat.

 
Halvemmistakin specialin voi löytää. Esim nyt mh-100 LTD :) ihan näin lisäyksenä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «