Aihe: Kitara pienikätiselle
1 2
DooMTroopeR
22.01.2013 12:55:40
Suosittelisin cort-merkkisiä kitaroita.Luotettavia kun ovat ja niissä on ohuin kaula,mitä olen itse ikinä kokeillut...Pesee gibsonit ja kalikkamaiset fenderit 10-0..Tai Ibanez,joka on cortin kaltainen.
Volle
22.01.2013 13:14:42
DooMTroopeR: Cort... Pesee gibsonit ja kalikkamaiset fenderit

Täytyypä ostaa tuollainen, kun on päässy Gibsonit ja Fenderit likaantumaan!
Gafa
22.01.2013 13:32:59
DooMTroopeR: Suosittelisin cort-merkkisiä kitaroita.Luotettavia kun ovat ja niissä on ohuin kaula,mitä olen itse ikinä kokeillut...Pesee gibsonit ja kalikkamaiset fenderit 10-0..Tai Ibanez,joka on cortin kaltainen.

Eikös samickilla ole myös jotain hammastikkuja? MItes charvelit ja ibanetsit, niilläkin on aika pienen tuntusta kaulaa tarjolla.

Ja voihan niitä ohentaa itsekkin jos ei väärämerkkiset keihäät kiinnosta. Hiekkapaperia ja 3 lavaa karhua vkolpuksi.

Otelaudan kaventamista suosittelen harkitsemaan kera ammattilaisen. No onnistuuhan sekin mut ei ihan joka jampalta.
trih
22.01.2013 14:37:11
Gafa: Eikös samickilla ole myös jotain hammastikkuja? MItes charvelit ja ibanetsit, niilläkin on aika pienen tuntusta kaulaa tarjolla.

Ja voihan niitä ohentaa itsekkin jos ei väärämerkkiset keihäät kiinnosta. Hiekkapaperia ja 3 lavaa karhua vkolpuksi.

Otelaudan kaventamista suosittelen harkitsemaan kera ammattilaisen. No onnistuuhan sekin mut ei ihan joka jampalta.

Ei se pelkkä ohut kaula auta mitään, bassojakin löytyy hammastikkukauloilla. Sen täytyy olla kapea ja skaalan lyhyt. Vaikka olisi paperinohut kaula niin ne sormet ei leviä laajemmalle alalle. Siihen auttaa lyhyt skaala.

Maksimissaan Gibsonin kielenpituus eli 24,75" ja kapea satulanleveys esim 40 mm, niin olisi helppo.
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
kekkuliheikki
22.01.2013 15:22:07
Osta nyt se Nightswan vaan jostain. Sormet kay sen jalkeen.
trih
22.01.2013 18:05:44
kekkuliheikki: Osta nyt se Nightswan vaan jostain. Sormet kay sen jalkeen.

Tuskin aloittaja haluaa metsästää kahden tonnin keräilykeppiä :D

http://www.ebay.com/itm/Original-Kr … 9?pt=Guitar&hash=item2ec2f7fcb9
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Krice
22.01.2013 22:48:41

DooMTroopeR: Tai Ibanez,joka on cortin kaltainen.

Perus RG, esim. 350, on itse asiassa järjettömän iso kitara. Kaulakin on melko paksu ja leveä.
markkuilari
23.01.2013 00:45:58
Mulla suht sama ongelma kun alottajalla. Testannu oon helvetisti eri kitaroita, eikä tahdo vaan löytyä sopivaa, esim kaikissa Gibsoneissa on liian paksu kaula(sopii paremmin Sotkamon Jymyn välinevarastoon, kuin mulle). Tällä hetkellä Jacksonin Fusion toimii parhaiten. Siinä on 24,75 skaala ja ohut kaula, ainoo mikä vähän rassaa on pulttikaula.
Jos joku keksii missä on lyhyt skaala, ohut kaula, neckthru, 2 humpparia, ja floikka, niin kiinnostais.
ReBeat
23.01.2013 00:48:44 (muokattu 23.01.2013 00:50:25)

markkuilari: Jos joku keksii missä on lyhyt skaala, ohut kaula, neckthru, 2 humpparia, ja floikka, niin kiinnostais.

LTD RA-600 jo muuten mutta kaulamikki siinä on vielä yksikelaisen kokoinen.
Gabe
23.01.2013 01:00:11
markkuilari: Mulla suht sama ongelma kun alottajalla. Testannu oon helvetisti eri kitaroita, eikä tahdo vaan löytyä sopivaa, esim kaikissa Gibsoneissa on liian paksu kaula(sopii paremmin Sotkamon Jymyn välinevarastoon, kuin mulle). Tällä hetkellä Jacksonin Fusion toimii parhaiten. Siinä on 24,75 skaala ja ohut kaula, ainoo mikä vähän rassaa on pulttikaula.
Jos joku keksii missä on lyhyt skaala, ohut kaula, neckthru, 2 humpparia, ja floikka, niin kiinnostais.

Ratkaisu on helppo, marssit soitinrakentajan pakeille. Saat juuri sellaisen kitaran kuin haluat.
kekkuliheikki
23.01.2013 12:16:56
Osta Tompalta 120 euron Harley Benton ja vedat Kawa-hoylalla molemillta sivuilta ja vahan alta.
kekkuliheikki
23.01.2013 12:17:37
trih: Tuskin aloittaja haluaa metsästää kahden tonnin keräilykeppiä :D

http://www.ebay.com/itm/Original-Kr … 9?pt=Guitar&hash=item2ec2f7fcb9

Totta haastat. En vaan tieda muita keihaita missa olisi pieni kaula ja suht helppo soittaa.
markkuilari
24.01.2013 00:03:18
ReBeat: LTD RA-600 jo muuten mutta kaulamikki siinä on vielä yksikelaisen kokoinen.

No, prkl. Toihan olis aika lähelle, kaulaakaan ei oo maalattu, ei tarttis heti alkaa hiontahommiin. Ei taida olla mikään hirveän yleinen, täytyy pitää silmät auki. Kiitos.

Gabe: Ratkaisu on helppo, marssit soitinrakentajan pakeille. Saat juuri sellaisen kitaran kuin haluat.

Tämähän se olisi helpointa, mutta rupeaa menemään vähän hifistelyks. On noi soittohommat kumminkin vaan vanhojen äijien hauskanpitoa, ja noilta oikeilta muusikko kavereilta vois tulla hieman v...uilua. Baariin ne rahat pitää laittaa.
RaskasMielinen
24.01.2013 19:38:15 (muokattu 24.01.2013 20:16:14)

Hmmm... Itsellänikin on LTD EC-1000 minkä jälkeen ostin Gibson SG Standardin (vm. 2011) ja monia muita... Tykkään soittaa molemmilla. Oma pointtini on nimenomaan siinä, että ne tuntuvat erilaisilta - kaikissa suhteissa. Itselläni ei ole erityisen pienet eikä suuret sormet, siksi olenkin voinut hankkia nimen omaan keskenään mahdollimman erilaisia kitaroita.

No on joukossa keskenään hyvin samanlaisiakin, kuten tuo edellä mainittu EC-1000 ja ESP EclipseII. Suurta "laatu" eroa niiden välillä ei mielestäni ole. Jos siis olet ostamassa "kakkoskitaraa", niin voi käydä myös sillä lailla, että hetken uuden kitaran alkuhuuman jälkeen joudut/pääset myöntämään, että tuo EC-1000 onkin ykkösesi - tai ainakin häviää sille uudelle ykkosellesi (mikä se sitten lieneekin) yllättävän vähän. Toinen korealainen minkä laatuun olen erittäin tyytyväinen on Schecterini (Hellraiser). Yksilöiden välillä on tosin varmati eroja. Niin että mars musiikkikauppoihin ajan kanssa kokeilemaan eri merkkejä, malleja ja yksilöitä.

Minulla ei siis ole pienet sormet, mutta 10 v. pojallani toki on. Hän tykää soitella edellä mainituilla EC-1000:lla ja EclipseII:lla sekä Jackson Dinkyillä (3 kpl). Viimeksi manituissa on useinmiten floikka ja aina pulttikaula. Kaikkein parhaana kitaranani pidän kuitenkin USA Dinkyäni (1996). Suuri osa siitä "hyvyydestä" varmaankin on fiilistä ja omistamisen iloa - mutta entäpä sitten:)
Bosambo
05.02.2013 19:34:21
Gibson sg 61 reissue oli sitten ratkaisuni. Rakkautta ensi kouraisulla.
Soittaahan Marinokin melkein tollaisella ja Marino on paras, mistä seuraa, että tää on melkein paras.

Hyvää fiilistä ainakin tuli koko rahalla.

Kiitokset vielä kaikille tähän lirpakkeeseen osallistuneille.
Aapova
06.02.2013 11:28:53

markkuilari: Mulla suht sama ongelma kun alottajalla. Testannu oon helvetisti eri kitaroita, eikä tahdo vaan löytyä sopivaa, esim kaikissa Gibsoneissa on liian paksu kaula(sopii paremmin Sotkamon Jymyn välinevarastoon, kuin mulle). Tällä hetkellä Jacksonin Fusion toimii parhaiten. Siinä on 24,75 skaala ja ohut kaula, ainoo mikä vähän rassaa on pulttikaula.

Fusionit on kyllä parhautta! Onhan noita Jaskan Archtop Soloist Pro:ta, melkeen noilla siun vaatimilla spekseillä. Tosin sellaset on kiven alla...

Alottelijalle lähtisin suosittelemaan noita Fusioneja. Ei vaadi ihan hirveetä rahaa, että saa tuollasen poistettua.
"Raah raah plääh!"
StJerky
06.02.2013 15:09:19
Dean EVO-60 on ainakin todella kapea ja ohutkaulainen. Uutena ei varmaan enää saa. Ja harvinainen käytettynäkin.
Pertteli
06.02.2013 21:15:40
Mulla oli muutama vuosi sitten sama ongelma, ei meinannut mistään löytyä sopivan siroa kaulaa näppiin. Urakoin suurimman osan laatumerkeistä ja vertailin speksejä monta kuukautta. Yllättävän vähän oikeasti kapeita ja ohuita kauloja on tarjolla tehdasmalleissa. Onhan se selvä, että kun tarpeeksi ohentaa, aletaan liikkua riskirajoilla, mitä kaula kestäää. No, pitkällisen etsinnän jälkeen totesin Ibanezin PGM300re:n kaikkein ohutkaulaisimmaksi. Pääsin sitä testaamaan, ja oi sitä onnea. Ensimmäisen nauhan kohdalta 17mm/43mm ja käsittämättömän kevyt soittaa. Ostin ja olin onnellinen mies. Tuli tarve päivittää stratomallin komppikeppi laadukkaampaan, ja kun Ibanezin laatuun ja tuntumaan olin tyytyväinen, tsekkasin niiden stratomallit. Sieltä löysin AT100:n ja jälleen testaamaan. 40mm (spekseissä 40,5 ei pidä paikkaansa)/21mm. Kiinteätallaisena siinä on aavistuksen napakampi tuntuma, mutta se kaula. Kyllä koolla on väliä. Ja juuri tuo kaulan kapeus helpottaa mun soittoa älyttömän paljon. Mukaan se lähti. AT100 on suvereenisti paras kitara mulle, millä mä olen soittanut. Monta kertaa kalliimpia olen käpistellyt mm. messuilla, mutta ei ole tarvinnut kadehtia. Ainoa huono puoli siinä on, että lähes poikkeuksetta muilla kitaroilla on vähän sama tunne, kuin jos yrittää lyödä pesäpallomailalla pitäen sitä väärin päin kädessä. Ei istu lapaseen. Ja ei sen kaulan päällä kannata ainakaan ripaskaa tanssia. No, kaikkeen tottuu. Mutta niin tottunut mä olen At:hen, että PGM on nyt myynnissä. 3 milliä on mulle karsean paljon kaulan leveydessä. Sori jos meni elvistely puolelle, mutta ehkä joku pienikätinen kohtalotoveri sai tästä jelppiä! Akkaripuolellakin Ibanez on tehnyt mun käteen istuvan kaulan. Performance on halvemman hintaluokan peli, mutta tosi mukava kapoinen kaula 40,5mm ja ihan kelvollinen soundi leirilauleluun.
Bosambo
07.02.2013 11:35:01
... Jos siis olet ostamassa "kakkoskitaraa", niin voi käydä myös sillä lailla, että hetken uuden kitaran alkuhuuman jälkeen joudut/pääset myöntämään, että tuo EC-1000 onkin ykkösesi - tai ainakin häviää sille uudelle ykkosellesi (mikä se sitten lieneekin) yllättävän vähän...

Hyvin haisteltu! Nyt kun pari päivää on SG:tä hypistellyt, niin on todettava, että käsissä on nyt kaksi "ykköskitaraa".

Täysin eri näköisiä, saundisia ja tuntumaltaan erilaisia kitaroita. Kumpikin omalla tavallaan helkkarin hyvä soittopeli.

Siltikin, kun tuon Gibbonin kaivaa laukusta alkavat skumppapullot poksahdella korvissa ja mystinen "seremonii-protokoläär"-henkinen tunnelma leviää huoneeseen idioottimaisen virneen säestyksellä...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)