Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uudet kajarit/monnarit!
1 2 3
ka55u
19.08.2013 17:31:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikä tilanne on tämä: Minulla on 200e budjetti ja tarkoituksena olisi ostaa uudet kajarit/monnarit miksauskäyttöön/studiotyöskentelyyn. Ehdotuksia kiitos!
 
telescope
19.08.2013 18:44:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertoisitko mitä tarkoittaa monnarit?
 
Mikael
19.08.2013 20:28:47 (muokattu 19.08.2013 20:35:56)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monnarit tarkoittanee monitoreita.
 
Tolla budjetilla mä koittaisin katella torilta käytettyjä. Vaikkapa perinteiset my-first-tarkkailumonitorit Behringer B2031A Truthit luulis löytyvän tolla rahalla.
 
Tai miksei vaikka nämä:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=783352
http://www.soundonsound.com/sos/jul99/articles/tannoyreveal.htm
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
washburn
19.08.2013 20:51:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppia käytettyjen etsintään. Tolla rahalla ei uusia kovin kaksisia saa.
 
Live long and prosper.
hallu
21.08.2013 02:15:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainaan vähän tätä ketjua kun on itsellenikin päivänpolttava kysymys tämä monnari. Tähän asti opittua: "mitkä olisivat hyvät monitorit kahden satkun budjetilla" V: "kahdella sadalla ei saa hyviä. Osta käytetyt, niin voit saada edes kelvolliset".
 
Kovin tuttu kysymys-vastaus sapluuna ja vastaus on varmasti ihan validi, vaan voisihan tuota asiaa hiukan joku perehtyneempi avata. Itse en ole perehtynyt ja tarkkaimet pitäisi saada juurikin tuossa samassa hintaluokassa. Ehkä vähän voi venyä, mutta neljäsataa on jo kipurajalla.
 
Miten monitori eroaa tavallisesta kaiuttimesta? olen ymmärtänyt, että monitorin toistokäyrä pitäisi olla mahdollisimman neutraali ja tarjota mahdollisimman paljon informaatiota kaikilla taajuuksilla. Lisäksi monitorin pitäisi toimia lähikentässä eli niitä kuunnellaan läheltä ja suoraan ja ne on suunniteltu niin että huoneen akustiset ominaisuudet vaikuttaisivat mahdollisimman vähän. Tavalliset hifi-kaiuttimet eivät pyri olemaan neutraaleja, vaan koittavat kuulostaa mahdollisimman miellyttäviltä eli ne on suunniteltu korostamaan niitä taajuuksia jotka kutittelevat aivojemme hunajanystyröitä. Lisäksi hifikaiutin ei toimi lähikentässä, vaan on suunniteltu soittamaan sitä huonetta. Olenko ymmärtänyt oikein? jäikö jokin asia käsittämättä?
 
Toisin sanoen hyväkään hifikaiutin ei ole hyvä monitori, koska se vääristää sitä informaatiota -> vääristynyt miksaus. Eikä hyväkään monitorikaiutin ole hyvä hifikaiutin, koska se riisuu musiikin alasti ja toistaa armottomasti myös ne epämiellyttävät taajuudet. Noin niinkö karkeasti arvaillen:-). Oikeissa studioissa olen nähnyt kylläkin, että tarkkailukaiuttimien lisäksi käytetään toisinaan useampaakin paria tavallisia hifikaiuttimia referenssikaiuttimina, jonka avulla voidaan välillä tsekata miltä se tuotos kuulostaa tavallisilla kajareilla kuunneltuna.
 
Olen myös huomannut, että hyvät monitorit maksaa mansikoita. Siis tonni on pikkuraha kun haetaan sitä laatua eikä neljänkään tonnin kajarit vielä saa välttämättä äänialan ylimarsalkkaa huokailemaan.
 
Sitten on meikäläisen kaltaiset pikkuiset kotiäänittäjät, jotka koittaa rajallisilla resurssillaan saada aikaiseksi jotakin edes vähän järjellistä muistuttavaa. Miettii parisaturaista kourassanasa, että mistä ja mitkä monnarit. Tajuten, että semmoiset tässä nyt kuitenkin tarvittaisiin. Olen googlea, mnettiä, etc. paikkoja selaillessani useaankin kertaan törmännyt kommentteihin, että halvoissa monitoreissa on jokseenkin sama mitkä ottaa, koska ne on suunnilleen kaikki hintaluokassaan yhtä hyviä (tai siis huonoja). Kun rahaa ei ole, niin pitäisi jotenkin päästä jyvälle että onko niistä halvoista monnareista yhtikäs mihinkään, vai pitäisikö marssia pankinjohtajan juttusille "että pistäs viis donaa, tää tarvii nyt monitorit:-)".
 
Meikäläinen kummiskin ajattelee, että ei sen mulle tarvitse toistaa ultraäänestä aina seismiselle alueelle asti täydellisen virheettömästi. Kunhan antaisi edes jokseenkin järjellisen käsityksen siitä työstettävästä materiaalista (jota hifikaitutin hyväkään sellainen ei siis anna, jopa meikäläinen on sen älynnyt). Jos olisi rajattomat taloudelliset resurssit, niin voisi marssia kauppaan ja sanoa, että "pistä ne parhaat, niin ja sitten se seitsemäntoistatuhannen euron kaiutinpiuha kans". Vaan ei käy sellainen, halvemmalla pitäisi päästä. Ongelma on siinä kun ei tiedä juurikaan mitään näistä asioista, niin ei osaa valikoida sitä, mikä on tärkeää.
 
Nyt siis kysyn kauniisti vakuutellen ikuista kiitollisuuttani hälle joka minua valaisee tässä asiassa. Ensinnäkin, saako 200-400 eurolla uutena sellaiset monitorit, jotka antavat todemman kuvan työstettävästä materiaalista kuin pakettistereoiden mukana tulevat lastulevykaiuttimet? toiseksi, mikä on se halvan monitorin ongelma noin niinkuin täsmälleen ottaen (eivätkö ne toista neutraalisti sitä minkä toistavat? vai onko se toistettava alue liian pieni? vai kukaties molempia?)? jos olen oikein ymmärtänyt niin halvat ja pienet monitorit toistavat johdonmukaisesti korkeita taajuuksia ja keskitaajuuksia, mutta matalat taajuudet ovat ongelmallisia. Sehän tarkoittaa, että triangelin, pikkolon, kitaran ja laulun miksaamiseen kävisi vähän huokeampikin monitori, mutta bassojen ja maanjäristyksen miksaaminen vaatii kalliimmat ja järeämmät monitorit? meneekö se jotenkin noin?
 
PS: tämä minun sepostukseni on vähän pitkä, mutta yritin kirjoittaa ajatuksiani ja kysymyksiäni sellaiseen muotoon, että teillä viisaammilla olisi vähän tarttumapintaa, mihin vastata. Edelleen olen kiitollinen, jos joku viitsii vastata ihan mitä tahansa...... vaikka että "käytä hakua pälli":-).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
varakeef
21.08.2013 08:04:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No meillä kuunnellaan monitorikaiuttimilla niin studiolla kuin olohuoneessakin. En kuule niissä mitään epämiellyttävää normaalikuuntelussakaan.
 
Studiolla kuulostaa toki paremmalta, koska huone on erinomaisesti käsitelty.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
hallu
21.08.2013 08:17:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: No meillä kuunnellaan monitorikaiuttimilla niin studiolla kuin olohuoneessakin. En kuule niissä mitään epämiellyttävää normaalikuuntelussakaan.
 
Studiolla kuulostaa toki paremmalta, koska huone on erinomaisesti käsitelty.

 
No juu, ei tietenkään kuulosta epämiellyttäviltä. Tuo aikaisempi oli minun epätoivoinen yritys ymmärtää mistä niissä on kyse. Siis että miksi joitakin kaiuttimia kutsutaan monitoreiksi ja toiset on ihan vaan kaiuttimia. Ymmärsin sitten senkin asian päin prinkkalaa. Onko niillä siten mitään eroa? voiko hyvillä hifikaiuttimilla miksata musiikkia hyvällä menestyksellä?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Krice
21.08.2013 09:36:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Onko niillä siten mitään eroa?
 
Eipä juurikaan, mutta täytyyhän sitä studiolaitteillekin luoda markkinat. Mitä aiheeseen tulee niin hintaluokka on siinä mielessä huoleton, että voi ostaa käytännössä mitkä tahansa monitorit, jotka irtoaa tuohon hintaan.
 
Danko
21.08.2013 12:17:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hifiskobet on suunniteltu kuulostamaan hyvältä ja studiomonarit erottelevalta. Mulle ei tulis mieleenkään kantaa Genelecejä tarkkaamon ulkopuolelle, ja toisaalta oon myös heikoin tuloksin yrittänyt miksata B&W:llä.
 
Tuosta 200-400 hintaluokasta tsekkaisin nämä:
http://www.thomann.de/fi/yamaha_hs_7_bundle.htm
http://www.thomann.de/fi/yamaha_hs_5_bundle.htm
http://www.hedcomshop.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=VLA8
http://www.hedcomshop.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=VLA4
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
PurpleCandle
21.08.2013 13:09:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Tuosta 200-400 hintaluokasta tsekkaisin nämä:

 
Sillä rahalla saa jo käytetyt Equatorit :)
 
For what it freedom?
hallu
21.08.2013 19:10:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: Hifiskobet on suunniteltu kuulostamaan hyvältä ja studiomonarit erottelevalta. Mulle ei tulis mieleenkään kantaa Genelecejä tarkkaamon ulkopuolelle, ja toisaalta oon myös heikoin tuloksin yrittänyt miksata B&W:llä.
 
Tuosta 200-400 hintaluokasta tsekkaisin nämä:
http://www.thomann.de/fi/yamaha_hs_7_bundle.htm
http://www.thomann.de/fi/yamaha_hs_5_bundle.htm
http://www.hedcomshop.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=VLA8
http://www.hedcomshop.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=VLA4

 
Kiitoksia, jotakin tuontapaista olen itsekin ymmärtänyt eli se suora ja erotteleva taajuusvaste ts. enemmän informaatiota tekee sen että hifikaiuttimesta on hauskempi kuunnella rokkia ja juoda jallua ja oikean monitorin kanssa taas on mahdollista saada jokseenkin järjellinen äänitys ja miksaus aikaiseksi. Monitorikaiutin ei siis kaunistele sitä ääntä.
 
Olen tuota tarjontaa katsellut niin, näyttäisi siltä että Genelekit maksaa pyöreästi kaksi kertaa enemmän kuin vastaavat halvemman merkin ihmeet. Genelecit ovat varmasti hyvät koska niitä ei kukaan moiti, vaikka ihan kaikki ei niitä jaksa niin ylistääkään. Mun budjetilla saisi yhdenpikkuruisen genelecin joka ei valitettavasti riitä stereotyöskentelyyn eli huokeampia joudun katselemaan.
 
Näitä olen katellut jo kotvasen http://www.vantaanmusiikki.fi/shop/ … ckie-studiomonitoripari-p-4242.html nämä varmaan mahtavat olla jostakin kotoisin vaikka eivät genelekit olekaan, mutta onko jokin vaihtoehto vielä suositeltavampi tai onko näissä jokin sudenkuoppa jota ei meitsi vaan tajua. Tuossa kuitenkin saisi kaks kajaria joten ei tuo hinta olisi ihan paha, eikä nyt ne ihan kaikkein halvimmat vaikka eivät mitkään kalliit olekaan. Ai niin ja noteerasin myös nuo sinun linkkisi. Musafasulla on ainakin noita Yamahan monitoreja.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Antti1
21.08.2013 19:13:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin kuulemani, vähän kalliimmat ja isommat, Mackiet kaunistelevat asioita aikalailla Dynaudion BM-sarjan tapaan. Kenties alapäätä on liiankin kanssa ja keskiäänet vähän siellä jossain. Toisto ei sinänsä huono, mutta vaatii erityisen paljon totuttelua Genelec-hemmolta.
 
Mut jokainen kajari on erilainen, toi sun linkittämä voi olla ihan hyväkin. Mainospuheet vaan tuovat mieleen aiemmat kokemukset.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
Danko
21.08.2013 20:11:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Genelecit ovat varmasti hyvät koska niitä ei kukaan moiti
 
Odotellaanpa milloin jäsen Aki osallistuu tähän keskusteluun..
 
Mun budjetilla saisi yhdenpikkuruisen genelecin joka ei valitettavasti riitä stereotyöskentelyyn eli huokeampia joudun katselemaan.

 
Ellei satu käytettynä löytymään, esim. https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=782976
 
Ai niin ja noteerasin myös nuo sinun linkkisi. Musafasulla on ainakin noita Yamahan monitoreja.
 
Ekan sukupolven Yamahat (HS50M) omistin 4v, ja niiden jatkajaksi harkitsin vanhempia Tascameita (VL-5X). Ostin sit kuitenkin tuollaiset kahden tonnin Miller&Kreiselit. Vaikkei koko merkitsekään kaikkea, niin noista 4-5" en ole pystynyt tarpeeksi alas toistavia löytämään; sit taas 8" alkaa soimaan kunnolla vasta isommilla voimakkuuksilla - noin niinku tosi karkeasti yleistäen.
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
washburn
21.08.2013 21:05:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: Mulle ei tulis mieleenkään kantaa Genelecejä tarkkaamon ulkopuolelle
 
Ja mulle ei tulis mieleenkään sijoittaa niitä edes tarkkaamoon.
 
Live long and prosper.
hallu
21.08.2013 21:35:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Ainakin kuulemani, vähän kalliimmat ja isommat, Mackiet kaunistelevat asioita aikalailla Dynaudion BM-sarjan tapaan. Kenties alapäätä on liiankin kanssa ja keskiäänet vähän siellä jossain. Toisto ei sinänsä huono, mutta vaatii erityisen paljon totuttelua Genelec-hemmolta.
 
Mut jokainen kajari on erilainen, toi sun linkittämä voi olla ihan hyväkin. Mainospuheet vaan tuovat mieleen aiemmat kokemukset.

 
Okei, liittyykö tuo siihen kun olen kuullut puhuttavan, että Genelecit ovat toistoltaan niin armottoman rehellisiä, että ovat suorastaan vähän kolkkoja? Genelecit kyllä houkuttelisi, mutta hinta kipuaa väkisinkin sinne kahdeksansadan - 1000 euron tietämille niissä, vaikka ei ostaisi edes niitä kaikkein parhaimpia. Nuo turun käytety kyllä saattaisivat mahtua juuri ja juuri budjettiin jos vähän venyttää molemmista päistä, mutta sitten ne pitäisi vielä hakea turusta.
 
Musaliikkeissähän on ne kuunteluhuoneet. Olisiko mitään järkeä ottaa joku oma tallenne vaikka mp3-soittimeen ja käydä liikkeissä vähän vertailemassa. En usko että ämpäristä ihan yksiselittäistä käsitystä saa kaiuttimen toistosta, mutta saisi edes vähän osviittaa mihin ne suhtautuu toisiinsa. Kajareita pitäisi tietenkin kuunnella ihan rinnakkain, muuten se kuuntelutila vaikuttaa liiaksi ja korvakin adaptoituu eroille. Musafasulla ainakin oli kuuntelu useammille monitoreille samanaikaisesti.
 
Melkein kaikilla valmistajilla (fostex, tascam, macie, yamaha, etc.) löytyy noita edullisia alkaen malleja. Ja ymmärrän kyllä ettei malliston halvimman monitorin toisto voi olla kaikkein huipuin, mutta toivon ja otaksun sen kuitenkin olavan halvimmissakin monitoreissa parempi kuin minun nykyisissä lastulevyisissa stereopakettikajareissa:-).
 
Aikaisemmin luulin, että hyvät kuulokkeet ratkaisevat tämän pulman mutta olen älynnyt myöhemmin että se stereokuvan vääristyminen kuulokkeissa ei ole ihan niin pieni ongelmakuin luulin (menee meikäläisellä panoroinnit metsään luureilla.... tai en osaa).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
hallu
21.08.2013 21:37:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

washburn: Ja mulle ei tulis mieleenkään sijoittaa niitä edes tarkkaamoon.
 
Toivottavasti en sohaissut muurahaispesää:-).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
hallu
21.08.2013 21:44:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: Odotellaanpa milloin jäsen Aki osallistuu tähän keskusteluun..
 
Ellei satu käytettynä löytymään, esim. https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=782976
 

 
Ekan sukupolven Yamahat (HS50M) omistin 4v, ja niiden jatkajaksi harkitsin vanhempia Tascameita (VL-5X). Ostin sit kuitenkin tuollaiset kahden tonnin Miller&Kreiselit. Vaikkei koko merkitsekään kaikkea, niin noista 4-5" en ole pystynyt tarpeeksi alas toistavia löytämään; sit taas 8" alkaa soimaan kunnolla vasta isommilla voimakkuuksilla - noin niinku tosi karkeasti yleistäen.

 
Juu, katsoin omista kuvistasi että aika näyttävä studio sulla. Itse en operoi lainkaan tuollaisella tasolla. Mulla on työhuoneessa iMac, Logic, M-audio FastTrackPro, pari ART putkimikkietusta, muutama kohtuullinen mikrofoni, ei lainkaan akustointia vaan ainoastaan reflectiofiltteri, pari lampaan taljaa ja rutkasti mielikuvitusta (ja koneella kaikki logicin plugit joilla raita sotketaan tunnistamattomaksi:-).
 
En julkaise materiaaliani, mutta olen jakanut sitä ystävilleni ja itsekin olen huomannut, että matsku kuulostaa tosi vääristyneeltä eri toistolaitteissa ja siitäpä juolahti tämä monitorin tarve mieleeni.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Antti1
21.08.2013 21:59:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Okei, liittyykö tuo siihen kun olen kuullut puhuttavan, että Genelecit ovat toistoltaan niin armottoman rehellisiä, että ovat suorastaan vähän kolkkoja?
 
En mä tiedä onko Genelec mitenkään armottoman rehellinen muihin hyviin kajareihin verrattuna, mutta kyllä nää aika kuivakat soundiltaan ovat. Siis mulla on 8020-pari tässä tietokoneen ympärillä. Mä toisaalta tykkään tämmöisestä, eikä näistä mulle tuu mitään kuunteluväsymystä. Sit taas monilla perus bassomötköillä alan kaipailemaan heti keskiääniä, en osaa nauttia niiden soundista.
 
Kuka pitää mistäkin. Tärkeintä on tuntea se toisto. Ei sillä kajarilla sinänsä ihan niiiiiin paljon väliä ole, kunhan on perushyvä.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
hallu
21.08.2013 23:21:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: En mä tiedä onko Genelec mitenkään armottoman rehellinen muihin hyviin kajareihin verrattuna, mutta kyllä nää aika kuivakat soundiltaan ovat. Siis mulla on 8020-pari tässä tietokoneen ympärillä. Mä toisaalta tykkään tämmöisestä, eikä näistä mulle tuu mitään kuunteluväsymystä. Sit taas monilla perus bassomötköillä alan kaipailemaan heti keskiääniä, en osaa nauttia niiden soundista.
 
Kuka pitää mistäkin. Tärkeintä on tuntea se toisto. Ei sillä kajarilla sinänsä ihan niiiiiin paljon väliä ole, kunhan on perushyvä.

 
Okei kiitos antti1, olen saanut sinulta aikaisemminkin hyviä neuvoja. Enköhän näillä pääse alkuun eikä minun pidemmälle tarvitsekaan päästä koska "työ tekijäänsä opettaa", eikös se niin mene:-). Niin ja kiitokseni kaikille muillekin myös ketjun aloittajalle hyvästä aiheesta. Näistä kaikista aiheista olisi mukavaa lätistä teikäläisten kanssa enemmänkin, mutta itselläni ei valitettavasti ole vielä mitään annettavaa joten on vähän yksipuolista tämä. Minusta on kuitenkin hienoa että viitsitte meitä noviiseja neuvoa:-).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Kalmo
22.08.2013 13:08:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Turha niitä Genelecejä on haikailla, vaikka laadukkaat ovatkin. Saat sillä maks. 400€ budjetilla ihan asialliset aktiivimonitorit. Siinä hintäluokassa on jo mukavasti vaihtoehtoja. Käytettynä löytynee sitten jo ihan kunnon kamaa tuolla rahalla.
Itselläni on Behkun 2030:t, ja olen suht. tyytyväinen hinta/laatusuhteeseen.
 
Parempi ehkä kuitenkin ostaa halvemmat, jotka toistavat alapäätä edes jonnekin 55-58 dB:n korville, kuin pienet Genelecit, joissa alapää on 66-77 dB:n paikkeilla.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «