Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Stratoon humpparia
1 2
Epävirtuoosi
14.06.2013 11:44:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tokai japanistratoon, jossa on SSS routtaus pitäisi saada munaa. Mitä tuollainen routtausoperaatio maksaisi ammattilaisella (turun seudulla)? Itse en ala räpeltämään kun mämmikoura olen.
Yksikelaisen kokoisia humppareitakin olen harinnut, mutta bändikaverin hot rails ei oikein säväyttänyt. Eroaako esim dimarzio fast track 2 edukseen?
 
Talosta löytyy jo Gibson Sg ja Epiphonen Lp eli ei mitään "osta uusi kitara" kommentteja.
 
Soundimaailma ei ole balls to the wall demppijyrää vaan rehellistä ja munakasta middleräyhää tyylin vanha motörhead ja peer gunt. Fast eddiellä oli tietääkseni X2N tallassa ja Timo Nikillä myös joku hamppari.
 
Kirjoitusvirheet kännykän piikkiin.
 
Laulava Kylätohtori
14.06.2013 11:51:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki mikit humppareiksi vai ainoastaan tallaan? Mulla on japsistratossa JB jr. eli single coil kokoinen humppari tallassa ja se on mielestäni loistava...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
jhlamm
14.06.2013 13:24:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse meinasin myös ehdotella tuota jb jr:a. Itsellä oli charvelissa aikoinaan tallassa ja todella hyvänkuuloinen ja erotteleva mikki. Melko kirkas soundi ja sopivasti räyhää rokista hieman raskaampaan. Eipä paljoa käytettynäkään maksa, jos torilla liikkuvat. Suosittelen ainakin kokeilemaan.
 
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Epävirtuoosi
14.06.2013 13:55:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pelkästään tallaan ainakin ensimmäiseksi. Ja mun Epissä tykkään kyllä täyskokoisesta jb:stä mutta jotenkin olen skeptinen ( todennäköisesti syyttä) noiden pikkuhumpparien suhteen.
 
Gabe
14.06.2013 14:04:57 (muokattu 14.06.2013 14:05:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epävirtuoosi: Pelkästään tallaan ainakin ensimmäiseksi. Ja mun Epissä tykkään kyllä täyskokoisesta jb:stä mutta jotenkin olen skeptinen ( todennäköisesti syyttä) noiden pikkuhumpparien suhteen.
 
Minä suosittelen myös kokeilemaan pikkuhumpparia ennen suurempaa jyrsimistä. Omassa telessä on little 59` joka ainakin ajaa asiansa ihan mallikkaasti. JB jr toimii myös ainakin omien havaintojeni perusteella. Kannattaa kytätä toria, jos löydät käytettynä niin testaus ei tule kovin kalliiksi.
Arkka
14.06.2013 14:52:40 (muokattu 14.06.2013 14:54:51)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JB jr. on ainoo sinkkukoon humppari mitä mulla on ollut ja se on kyl jees, mutta ei siitä tosiaan humpparisaundia irtoa. Tuskin ne muutkaan humpparilta kuulostaa.
 
Jos kiinnostaa tuo JB jr. ja valkonen kelpaa ni heitä vaikka pikaviestiä. Mulla olis ylimääränen, joka joutais myyntiin, eikä tarvisi Vakkee kauempaa hakea.
 
penatuna
14.06.2013 14:55:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko tarkistanut, että siellä rungossa ei olisi jo valmiiksi tilaa tallahumpparille? Aika monessa stratossa on kuitenkin tallamikin kohdalla humpparille riittävä "uima-allas". Tällöin riittäisi pelkkä pleksin+tallamikin vaihto.
 
Laulava Kylätohtori
14.06.2013 15:00:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

penatuna: Oletko tarkistanut, että siellä rungossa ei olisi jo valmiiksi tilaa tallahumpparille? Aika monessa stratossa on kuitenkin tallamikin kohdalla humpparille riittävä "uima-allas". Tällöin riittäisi pelkkä pleksin+tallamikin vaihto.
 
Minun käsitykseni mukaan (ainakin omissa) on melko tiukat routtaukset, eikä ylimääräistä tilla ole laisinkaan...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Gabe
14.06.2013 15:51:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: JB jr. on ainoo sinkkukoon humppari mitä mulla on ollut ja se on kyl jees, mutta ei siitä tosiaan humpparisaundia irtoa. Tuskin ne muutkaan humpparilta kuulostaa.
 
Asettaahan tuo fyysinen kokokin jo omat rajoitteensa, kyllä noillakin silti paikkansa on.
Arkka
14.06.2013 16:58:46 (muokattu 14.06.2013 16:59:02)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Asettaahan tuo fyysinen kokokin jo omat rajoitteensa, kyllä noillakin silti paikkansa on.
 
On ehdottomasti. Ei oikein kuulosta sinkkukelalta, eikä humpparilta vaan omalta itseltään ja kyllä meikä on tykännyt tosta JB jr:sta. Ekan kerran ku heitin kiinni, niin olin kyllä hyvin positiivisesti yllättynyt. Ainoa syy miksi vaihtui itellä on se, että halusin pelleillä taas pitkästä aikaa straton sinkkukelasaundilla kun toisessa stratossa on humppari (ja pysyy).
 
Gypsy
14.06.2013 18:16:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epävirtuoosi: Tokai japanistratoon, jossa on SSS routtaus pitäisi saada munaa. Mitä tuollainen routtausoperaatio maksaisi ammattilaisella (turun seudulla)? Itse en ala räpeltämään kun mämmikoura olen.
 
En tiedä, tuskinpa se montaa kymppiä maksaa. Mutta jos viet vaikka johkin koulun käsityötunnille, niin äkkiäkös ne sulle kolon jyrsii ja ei maksa välttämättä mitään. Ite tein ainakin aikoinani jotain hommia kässätunnilla ihan ilmaseks kun jotkut tuli pyytään. Terävällä taltalla saisit kyllä varmasti itsekin homman hoidettua. Tosta tykkäsin muuten kanssa ite tosta JB jr.:stä..
 
Aamen
Epävirtuoosi
15.06.2013 16:12:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy kokeilla tota jb junnua.. Ei vaan oo rahkeita loputtomaan mikkimetsästykseen, mutta toi on varmaan hyvä lähtökohta. En ole nuuka näissä asiossa mutta stratoni ei oikein pelitä sinkuilla nykyisessä meiningissä halutulla tavalla. Bluesissa ja muussa juurimusiikissa kyllä. Ykköskepiksi haluaa hän.
 
Guitarfreak
18.06.2013 08:19:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epävirtuoosi: Täytyy kokeilla tota jb junnua.. Ei vaan oo rahkeita loputtomaan mikkimetsästykseen, mutta toi on varmaan hyvä lähtökohta. En ole nuuka näissä asiossa mutta stratoni ei oikein pelitä sinkuilla nykyisessä meiningissä halutulla tavalla. Bluesissa ja muussa juurimusiikissa kyllä. Ykköskepiksi haluaa hän.
 
Mulla on ollut öö... kymmenisen vuotta ykkösstratossa (eli siinä ainoassa) kiinni tuo JB jr. -mikki ja on ollut tosi hyvä :) Singlecoilia kokeilin pari viikkoa ja tuli heti ikävä sitä munakasta soundia :D Vaikka olen nyt miettinyt että jos tosta ottais puolituksen käyttöön joissain asennoissa... Kauhee homma joten jäänyt ajattelun tasolle.
 
Lisäsin myös miniswitchin jolla saa kaulamikin tallamikin kanssa yhtäaikaa päälle jolloin pääsee telemaailmaan (tai ainakin niin lähelle kuin mie tarviin).
 
Lisää volaa.
Mikko L
20.06.2013 05:51:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Duncanin JB ja Jazz taitaa olla ne varmat mikit vähän kaikenlaiseen.
 
Strato humbuckereilla on vaan mua ärsyttävä asia mutta olet varmaan jo törmännyt tarpeeksi moneen joka näin on sanonut. Jos haluat lisää "munaa" niin ehkä sitä vahvistinta vois miettiä ennenku ottaa Stratosta sielun irti. :) Tai parempia single coileja?
 
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Epävirtuoosi
20.06.2013 06:29:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikko L: Duncanin JB ja Jazz taitaa olla ne varmat mikit vähän kaikenlaiseen.
 
Strato humbuckereilla on vaan mua ärsyttävä asia mutta olet varmaan jo törmännyt tarpeeksi moneen joka näin on sanonut. Jos haluat lisää "munaa" niin ehkä sitä vahvistinta vois miettiä ennenku ottaa Stratosta sielun irti. :) Tai parempia single coileja?

 
Vahvarina on Laney gh100l jossa on aika vahva alamiddlekorostus eikä muutenkaan ole sieltä kirkkaimmasta päästä ja kyllähän tolla stratolla soittelee hyvin, mutta humpparisoundi on se mitä kaipaan. Jb jr on jo hankinnassa.
 
Groke
20.06.2013 17:19:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Humpparin - yksikelaisenkin kokoisen - lisäämällä taitaa likimain aina menettää sen parhaan/perinteisen yksikelaisen soundin siinä määrin, että pelkällä potikoiden pyörittelyllä ei kovin liki enää pääse. Pelkän tallahumpparin lisäämällä soundillinen vaikutus toki rajoittuu asentoihin 1 ja 2, vakiojohdotuksesta puhuttaessa.
 
Tosin humpparin puolittamalla saattaa ainakin joillain mikeillä päästä kohtalaisen tai joidenkin mielestä jopa riittävänkin liki alkuperäistä yksikelaisen straton soundia.
Varsinkin jos kokeilee molempia keloja (osa humppareista on keloiltaan epäsymmetrisiä + tallamikin kohdalla on joka tapauksessa aina pieni kirkkausero).
Equttamalla jne. eroa voi jossain määrin vielä pienentää. Mutta jos se uusi mikki ei tuota lainkaan tiettyjä korkeimpia ääniä, ei niitä jälkikäteen hienoimmallakaan ekvalisaattorilla voida tyhjästä luoda.
 

 
Jos em. seikat huolettavat, eli että kaikki alkuperäiset soundit pitäsi säilyttää, niin ehkä vaikkapa Fenderin S-1 kytkennän tai vastaavan oman kytkennän lisäämällä pääsisi - joidenkin mielestä riittävän - "munakkaisiin" soundeihin. Samalla kuitenkin kaikki 5 alkuperäistä mikkivaihtoehtoa ja alkuperäisen käytettävyyden säilyttäen.
Tarvittaessa vielä päälle hieman jotain boosteria, overdriveä, ekvalisaattoria, multivatkaimesta "munakkaampi" presetti tms.
 
S-1:n tämänhetkinen versio straton kohdalla tarkoittaa sitä, että 5 vaihtoehtoista soundia valitsemalla saadaan - ainakin sähköisessä mielessä - perinteinen humppari aikaan. Eli kaksi kelaa sarjaan kytkettynä (keskimikkihän on moderneissa stratoissa likimain aina magneettisesti erinapainen ja myöskin reverse wound).
 
Ja nykykytkennällä jopa kolmekin kelaa saa sarjaan á la Brian May, jolloin saadaan keloista maksimaalinen jännite ulos. Toki jos on oikein tosi vintage-mikit (jopa allekin ~100 mV), niin silloin ei kyllä saada kolmellakaan kelalla yhtä korkeaa jännitettä aikaiseksi, kuin yhdellä kuumalla nykyhumpparilla (~400-500 mV).
Ja soundi nyt kait on aina hieman omanlaisensa, kun kelat kuitenkin ovat noinkin eri tavoin sijoitettuina ja alunperin itsenäisiksi yksikelaisiksi suunniteltu.
Vintage-humpparit lienevät ~200 mV ja tuossa välissä ovat sitten semikuumat humpparit. Voltit tietenkin ovat vain yksi osa monimutkaista yhtälöä. Ja monet rokkarit ja jopa hevaritkin käyttävät ihan tarkoituksella korkeintaan semikuumia humppareita. Osa jopa vintageksi luokiteltavia, vaikka olisikin reippaasti säröä ja paksu soundi, á la ZZ Topin Billy Gibbons.
 

 
http://www.fender.com/news/s-1-switching/ (S-1:n päivitetyt 2013 versiot)
 
When not in use, the S-1 switch doesnt affect standard Stratocaster wiring, which is:
* Position one: bridge pickup only
* Position two: bridge and middle pickups wired in parallel
* Position three: middle pickup only
* Position four: middle and neck pickups wired in parallel
* Position five: neck pickup only
 
The S-1 switch offers five additional pickup wiring options when engaged:
* Position one: all three pickups wired in series
* Position two: bridge and middle pickups wired in series
* Position three: middle and neck pickups wired in series
* Position four: bridge and neck pickups wired out of phase, with a special tone capacitor
* Position five: bridge and middle pickups wired in series and out of phase, in parallel with neck pickup
 

 
Onkos joku täällä kokeillut stratoa humbucker-johdotuksella (2 kelaa sarjassa) ja jopa kolme kelaa sarjassa? Oliko mistään kotoisin? Toimiko vain vintage/kuumilla yksikelaisilla hyvin?
Vai oliko joku toinen kombinaatio mielestäsi parempi aidon, täysikokoisen humpparin vastine (2 sarjassa + 1 kela sen rinnalla tms.).
 
kossuossi
21.06.2013 15:02:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mää en lähtis vaihtaan humpparia tallaan. Siihen on tietty tarkoitus miksi se tallamikki kuulostaa siltä mikä se on. sitä kandee kunnioittaa kun muilla menetelmillä sitä saundia ei mistään saa. Osta mielummin hyvä siihen paikkaan tarkoitettu mikki. Ja vaikka sinne alle joku metallilevy, jota jotkut kehuu. Itse käytän tone-potikkaa.
 
Ziggy Bubba
21.06.2013 15:50:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Humpparisoundiin on vain yksi ratkaisu, humppari. Kyllä nuo pienikokoisetkin ihan humpparisoundia antavat, vaikkakin omanlaistaan. En oikein näe miten nämä olisivat välimalleja sinkun ja humpan välistä.
 
Yhden miehen pläskiä pruttua ja tunnelmaa: CROOKMACHINE
Epävirtuoosi
21.06.2013 16:51:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon Tämmönen perinteiden raiskaaja, ja kokeilen tuota jb jr ja katon mitä tykkään. Sinkkusoundissa ei ole mitään vikaa, päinvastoin. Mutta tässä tilanteessa sillä ei päästä maaliin asti. ( ei ole kyllä kokemusta baseplateista tai high gain sinkuista)
 
mopar
22.06.2013 22:02:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä taistelin myös tässä taannoin saman asian kanssa.--->http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=214949&co=180
 
Mun tapauksessa tallamikiksi tuli Duncanin 59. Tykkään kovasti, ei liian kuuma.
 
Jos soittelee kitaralla esim. cover -osastoa laidasta laitaan, on humppari straton tallapaikalla aivan törkeen hyvä vaihtoehto.
 
Tossa huono kännikkäkuva omasta kalusta. :P http://muusikoiden.net/dyn/users/112527.jpg
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/112469.jpg
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «