Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: BBB, Heses, Beses vai Bes?
1
7+sävellajit
05.06.2013 16:43:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hollanninkielisessä musiikissa käytetään C:n johtosävelestä nimeä B ja loogisesti alennetusta nimeä Bes ja kaksoisalennetusta nimeä Beses. Saksankielisessä musiikissa sävel H ja alennettuna sävel on epäloogisesti B eikä Hes, mutta kaksoisalennettu sävel on Heses. Suomessa on eri käytäntöjä. Sävel on periaatteessa H, mutta varsinkin bassokitaraa soitettaessa B on yleisempi. Tällöin, jos sävelestä käyttää nimeä B, alennetun sävelen on oltava BB tai Bes ja kaksoisalennetun on oltava BBB tai Beses. Mutta jos siitä sävelestä käyttää nimeä H ja alennetusta nimeä B, kaksoisalennetusta käytettävä nimi olisi loogisimmin Bes, mutta Hesesiä kuulee kanssa käytettävän. Siksi kysynkin, mikä on järkevimmän tuntuinen nimi noista neljästä?
 
Epämuusikko
06.06.2013 00:49:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on sinusta suuret odotukset.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Johann Onn
08.06.2013 15:17:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

7+sävellajit: Hollanninkielisessä musiikissa...
 
Miten nyt jotenkin tuntuu, että tämä voisi kuulua "Muu yleinen keskustelu" --> "First world problems" ketjuun...
 
nisumaka
10.06.2013 11:08:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on vähän trollin oloinen homma kyllä joo. Sen tiedän, että Ruohosen veljeksistä Matti ei koskaan kirjoittanut nuotteihin heses notaatiota. Teppo näet söi aina Heses. Vähän samaa tasoa, kuin alkuperäinen kysymys, eikö.
 
baron
15.06.2013 17:23:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

7+sävellajit: Hollanninkielisessä musiikissa käytetään C:n johtosävelestä nimeä B ja loogisesti alennetusta nimeä Bes ja kaksoisalennetusta nimeä Beses. Saksankielisessä musiikissa sävel H ja alennettuna sävel on epäloogisesti B eikä Hes, mutta kaksoisalennettu sävel on Heses. Suomessa on eri käytäntöjä. Sävel on periaatteessa H, mutta varsinkin bassokitaraa soitettaessa B on yleisempi. Tällöin, jos sävelestä käyttää nimeä B, alennetun sävelen on oltava BB tai Bes ja kaksoisalennetun on oltava BBB tai Beses. Mutta jos siitä sävelestä käyttää nimeä H ja alennetusta nimeä B, kaksoisalennetusta käytettävä nimi olisi loogisimmin Bes, mutta Hesesiä kuulee kanssa käytettävän. Siksi kysynkin, mikä on järkevimmän tuntuinen nimi noista neljästä?
 
Tiedätkö mitä: Mä oon soittanut aika kauan ja ainoa kaksoisalennettu H/B jonka oon kohdannut on Cdim7 soinnun septimi ja me ollaan nimetty se A:ksi ja kellään ei oo mitään ongelmia.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
ganesha
15.06.2013 22:27:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Tiedätkö mitä: Mä oon soittanut aika kauan ja ainoa kaksoisalennettu H/B jonka oon kohdannut on Cdim7 soinnun septimi ja me ollaan nimetty se A:ksi ja kellään ei oo mitään ongelmia.
 
Eiköhän joku EU-direktiivi tämmöisen anarkian kohta jo kiellä!
 
Scrobble
16.06.2013 05:32:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huuhaa-juttu tämä muusikoiden netti?
 
LordWinter
02.09.2013 18:11:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta kaikki sävelet pitäisi johtaa C:stä kuten ceseseseseseses tai cisisisisisis. Hankalaa tuollainen kirjainten käyttö. Musiikista kuitenkin kyse eikä mistään kirjallisuudesta.
 
"Joo, tunnelma menee siinä vaiheessa viimeistään pilalle kun kesken kiihkeän huuman joutuu laittamaan kondomia suojaksi, mulla menee suuriosa ajasta ja yleensä penis pääsee vähän lerpahtamaan ennenkuin olen saanut kivekset myös kondomin sisälle." -Rhesus
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «