Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Travis picking
1
Chemo
11.03.2013 18:40:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos Mnetin akkariporukassa tämän tyylilajin harrastajia? Itse diggaan tätä soittotyyliä kovastikin, ja avasin tälle oman ketjun koska haulla löytyi häkellyttävän vähän viittauksia tähän.
 
Pikainen tietoisku niille joille laji on vieras:
 
- Lyhyt kuvaus: näppäilytyyli, jossa peukulla soitetaan bassokuviota (usein vaihtobassoa), samalla kun ylempää soitetaan melodiaa ja harmoniaääniä.
 
- Tunnettuja soittajia: Merle Travis (itseoikeutetusti), Chet Atkins, Jerry Reed, Marcel Dadi
 
- Suositeltavaa oppimateriaalia: ensin Mark Hansonin The Art of Contemporary Travis Picking, ja sen päälle saman tekijän The Art of Solo Fingerpicking. Loistavaa matskua!
 
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Hannuras
12.03.2013 10:47:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, täällä on ainakin yksi ko. näppäilytekniikkaan hurahtanut soittaja. Olen soitellut vuosien varrella kaikkea muuta kuin tätä tyyliä mutta nyt tämä peukalobassottelu ja sormisoitto alkaa pikku hiljaa sujumaan vuoden todella intensiivisen ja kovan harjoittelun jälkeen (6 tuntia joka päivä). Syynä tähän on mm. Godin Grand Concert SA kitaran ja Roland GR 55 kitarasyntikan hankinta ja loistava sivusto joka on kaikkien tämän lajin harrastajien pakollinen tutustumiskohde:
 
http://tommyemmanuel.wordpress.com/gitar-tabok/
 
Suosittelen lämpimästi tätä sivustoa sillä täältä löytyy todella paljon tyyliin jokaiselle jotain ja kaikki vieläpä ilmaiseksi. Sivulla on Chet Atkinsin, Buster B Jonesin, Tommy Emmanuelin ym. mestareiden nuotteja tabulatuureineen joka suuresti helpottavat soittamista. Tabulatuurit ovat hienosti tehtyjä ja tarkkoja, monista kappaleista löytyy useita eri versioita, olen suureksi hämmästyksekseni oppinut soittaamaan useita Tommy Emmanuelin, Chet Atkinsin kappaleita sekä Jerry Reedin piisejä joita pidin ennen mahdottomina oppia. Sivustolla on myös videoita jotka kannattaa katsoa.
 
Soittotyylin opiskelussa ovat olleet suurena apuna Buster B Jonesin opetus DVD:t joita löytyy Ebaystä sekä Youtubesta useita. Näissä lähdetään liikkeelle perusteista joita ei kannata sivuuttaa. Useat eri näppäilykuviot kannattaa opetalla ns. selkärankaan jotta niistä tulee automaattisia.
 
Hyviä hetkiä tämän erittäin vaativan mutta antoisan tekniikan pariin. En tiedä antoisampaa soittotyyliä kuin tämä jossa bassoja peukuteaan ja siihen lisätään melodia ja rytmi....tähän jää kyllä aika pahasti koukkuun, varoituksen sananen...
 
LL
15.03.2013 16:11:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tätä kirjaa suosittelen:
 
http://www.bookdepository.co.uk/Tra … icking-Andrew-DuBrock/9781423494355
 
AaBeeCee
16.03.2013 22:53:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aiemmin on keskusteltu otsikolla "fingerstyle".
 
Kannattaa tsekata tämä vanha ketju, jossa hyvää asiaa ja hyviä linkkejä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=51&t=193939&o=0&#p9499492
 
Aloittajalle kysymys: käytätkö sormiplektroja vai kynsilläkö näppäilet?
 
Chemo
17.03.2013 15:48:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hannuras: Olen soitellut vuosien varrella kaikkea muuta kuin tätä tyyliä mutta nyt tämä peukalobassottelu ja sormisoitto alkaa pikku hiljaa sujumaan vuoden todella intensiivisen ja kovan harjoittelun jälkeen
 
Meikäläisen tausta on samantyyppinen, olen soittanut paljon kaikenlaista muuta. Ensisijaisesti olen edelleenkin rokkibändisoittaja, mutta yksisteen treenatusta ajasta vie tämä tyyli nykyään suurimman osan. Tuo Tommy Emmanuelin saitti on tosiaan mainio.
 
LL: Tätä kirjaa suosittelen: http://www.bookdepository.co.uk/Tra … icking-Andrew-DuBrock/9781423494355
 
Tämä kiinnostaa. Onko tuon hankkiminen järkevää, jos osaa jo yleisimmät peruskuviot? Itse treenasin ne pääosin Hansonin Travis-kirjasta (ja sitä kelpaa kyllä suositella). Onko tuossa paljon biisimatskua?
 
AaBeeCee: Aiemmin on keskusteltu otsikolla "fingerstyle".
 
Kannattaa tsekata tämä vanha ketju, jossa hyvää asiaa ja hyviä linkkejä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=51&t=193939&o=0&#p9499492

 
Pitääpä lukea tuokin ketju ajan kanssa läpi. "Fingerstyle"- ja "Fingerpicking"-termeissä on se, että ne pitävät sisällään paljon muutakin kuin Travis pickingiä. Sillä tavalla nimetyistä kirjoista toki löytyy jonkun verran tätä kamaa, mutta yleensä löytyy muutakin. Tällä hetkellä soittelen läpi Hal Leonardin Fingerpicking Country- ja Fingerpicking Latin-kirjoja.
 
Aloittajalle kysymys: käytätkö sormiplektroja vai kynsilläkö näppäilet?
 
Olen treenannut sekä että, ja kitaroissakin on hajontaa: naikkarista Mosrite Celebrity III-puoliakkariin (jonka kaula on todella kapea, kuten Mosritessa tietysti pitääkin). Enimmäkseen soitan tällä hetkellä naikkarilla, ilman sormiplekuja.
 
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
LL
17.03.2013 22:50:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chemo:
Tämä kiinnostaa. Onko tuon hankkiminen järkevää, jos osaa jo yleisimmät peruskuviot? Itse treenasin ne pääosin Hansonin Travis-kirjasta (ja sitä kelpaa kyllä suositella). Onko tuossa paljon biisimatskua?

 
Ei ole. Oikeastaan vain kaksi biisiä, joista on kolme erilaista tapaa soittaa, ja lopuksi käsitellään Chet Atkinsia ja Merle Travisia. Mahdoton sanoa onko järkevä hankinta vai ei. Ei näihin ohuihin läpysköihin paljoa asiaa mahdu, mutta ainahan niistä jotain oppii ja toimivat inspiraationa. Oikeastaan tämänkin kirjan syntinä on, että materiaali on väliltä easy ja hard, mutta ei kumpaakaan sen syvällisemmin. Kyllä kirja on 14€ väärti.
 
Demo Harrison
20.03.2013 14:50:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chemo: Onkos Mnetin akkariporukassa tämän tyylilajin harrastajia? Itse diggaan tätä soittotyyliä kovastikin, ja avasin tälle oman ketjun koska haulla löytyi häkellyttävän vähän viittauksia tähän.
 
Pikainen tietoisku niille joille laji on vieras:
 
- Lyhyt kuvaus: näppäilytyyli, jossa peukulla soitetaan bassokuviota (usein vaihtobassoa), samalla kun ylempää soitetaan melodiaa ja harmoniaääniä.
 
- Tunnettuja soittajia: Merle Travis (itseoikeutetusti), Chet Atkins, Jerry Reed, Marcel Dadi
 
- Suositeltavaa oppimateriaalia: ensin Mark Hansonin The Art of Contemporary Travis Picking, ja sen päälle saman tekijän The Art of Solo Fingerpicking. Loistavaa matskua!

 
Ei ole mulla ihan hallussa tuo tyyli, mutta kuuntelen hyvin mielelläni. Itseasiassa aloitin kitaransoittoharrastukseni aikanaan nimenomaan sorminnäppäily-tyylin kautta, joten on se sormisoitto jotenkin kulkenut enempi tai vähempi matkassani. Pitäisi tehdä enempikin läksyjä tuon suhteen - ehkä voisinkin etsiä nuo mainitsemasi oppimateriaalit. Silloin tällöin olen yrittänyt peukaloplekun kanssa esim. jotakin Scotty Moore-sooloja tai Cannonball Ragia. Chet ja Jerry Reed ovat mulle tuttuja, mutta Marcel Dadin suhteen mulla onkin aukko sivistyksessäni.
 
"Näitä laulan joita tiiän..."
Chemo
20.03.2013 16:08:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Demo Harrison: Pitäisi tehdä enempikin läksyjä tuon suhteen - ehkä voisinkin etsiä nuo mainitsemasi oppimateriaalit.
 
Nuo mainitsemani Mark Hansonin kirjat ovat erinomaisia ja kohtuullisen hintaisiakin. Hinta-/laatusuhde on aivan loistava. Book Depositorysta niitä ainakin löytyy, varmaan monesta muustakin paikasta.
 
Eka kirja (Contemporary Travis Picking) keskittyy aika paljon peruskuvioihin, ja monet treenausmatskuista ovatkin säestys- eivätkä soolosoittoa. Siitä kannattaa silti aloittaa ja ottaa perusteet kunnolla haltuun, vaikka lähinnä instrumentaalisoitto olisikin se mikä varsinaisesti kiinnostaa.
 
Se toinen kirja on loistava jatko sille, siinä on nimenomaan soolosoittoa (eli instrumentaalia), niinkuin sen nimestäkin voi päätellä. Siitä löytyy jo aika vaikuttaviakin biisejä, ja mikä parasta - ne voi oppia yllättävänkin nopeasti! =) Itse olen kokenut Travis-treenini todella innostavina.
 
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
AaBeeCee
21.03.2013 13:07:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eka kirja (Contemporary Travis Picking) keskittyy aika paljon peruskuvioihin, ja monet treenausmatskuista ovatkin säestys- eivätkä soolosoittoa. Siitä kannattaa silti aloittaa ja ottaa perusteet kunnolla haltuun, vaikka lähinnä instrumentaalisoitto olisikin se mikä varsinaisesti kiinnostaa.
 
Se toinen kirja on loistava jatko sille, siinä on nimenomaan soolosoittoa (eli instrumentaalia), niinkuin sen nimestäkin voi päätellä. Siitä löytyy jo aika vaikuttaviakin biisejä, ja mikä parasta - ne voi oppia yllättävänkin nopeasti! =) Itse olen kokenut Travis-treenini todella innostavina.

 
Itsellä on nuo molemmat kirjat ja tuontyylinen soittaminen kiinnostaisi, kun jokatapauksessa soittelen yksikseni.
 
Edistyminen on (jo muutaman vuoden...) ollut pysähdyksissä eka kirjan kohdassa Slurs. Muuten nuo näppäilyt menis ihan kohtuullisesti, mutta nämä hammer-onit ja pull-offit soinnuista tuntuvat ylitsepääsemättömän vaikeilta. Hieno olisi edetä edes sinne asti, että saisi eka-kirjan lopusta Hesitation Blues kappaleen soitettua...
 
Sinänsä nuo Slurs:t ovat niin olennainen osa tuota soittityyliä, että ilman niitä ei kuulosta oikein miltään.
 
Osaako oppineemmat antaa mitään vinkkiä treeneihin?
 
Chemo
22.03.2013 09:32:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AaBeeCee: Osaako oppineemmat antaa mitään vinkkiä treeneihin?
 
Tuossa toimii se mikä treenaamiseen muutenkin: treeniä ja treeniä vaan, ja malttia treenata hitaasti ensialkuun.
 
Slurs-osion harjoitusbiisi I Know You, Rider toimii erinomaisesti - vaikkei komppibiisinä sinänsä soolosoittoa ajatellen olekaan kauhean mielenkiintoinen. Siinä on aika peruskuvioita ja helppoja sormituksia, mutta "salakavalasti" siinä on hammer-oneja, pull-offeja ja niiden yhdistelmiä eli hommat luisuvat haltuun melkein vaivihkaa. Pystytkö soittamaan sen?
 
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Chemo
27.04.2013 13:08:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä olisi vähän purtavaa kiinnostuneille.
 
Marcel Dadi - Le Derviche Tourneur
 
Biisi: http://www.youtube.com/watch?v=fOmzK0TeRrc

Tab: http://www.playityet.com/artists/ma cel-dadi/11573-le-derviche-tourneur
Pull-onit kannattaa katsoa täältä (mutta muuten tuo on ärsyttävä koska koko biisin tabulatuuria ei näe kerralla): http://www.songsterr.com/a/wsa/marc i-le-derviche-tourneur-tab-s42605t0

Alkuun pääsee helposti, mutta Dadin biisi nopeutuu semmoisiin sfääreihin että siinä on sitten tekemistä. Tab menee eri sävellajista kuin alkuperäisversio.
 
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Old Guitar
27.04.2013 19:13:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AaBeeCee: Itsellä on nuo molemmat kirjat ja tuontyylinen soittaminen kiinnostaisi, kun jokatapauksessa soittelen yksikseni.
 
Edistyminen on (jo muutaman vuoden...) ollut pysähdyksissä eka kirjan kohdassa Slurs. Muuten nuo näppäilyt menis ihan kohtuullisesti, mutta nämä hammer-onit ja pull-offit soinnuista tuntuvat ylitsepääsemättömän vaikeilta. Hieno olisi edetä edes sinne asti, että saisi eka-kirjan lopusta Hesitation Blues kappaleen soitettua...
 
Sinänsä nuo Slurs:t ovat niin olennainen osa tuota soittityyliä, että ilman niitä ei kuulosta oikein miltään.
 
Osaako oppineemmat antaa mitään vinkkiä treeneihin?

 
Lainaa tai osta klassisen kitaran oppikirjoja ja harjoittele slurri-osuuksia. Valitse niistä muutama ja treeanaile niitä vaikkapa teeveetä katsellessa. Opit nämä nopeasti ulkoa, joten niitä voi sitten vapaasti harjoitella. Vuoden parin päästä tee tilannetarkistus Hesitation Bluesin avulla.
 
Ota iisisti - loppu lähestyy...
Chemo
08.05.2013 16:03:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmaisia nuotteja+tabulatuureja! Mark Hansonin tekemiä sovituksia erilaisista kappaleista, mukana myös travis-matskua:
 
http://www.accentonmusic.com/tab.html
 
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Hannuras
22.05.2013 15:19:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, tämä sivusto kannattaa käydä läpi sillä Bill Tyersin sovitukset ovat juuri aloittevalle ja hieman edistyneemmälle soittajalle sopivia, näistä voi helposti tehdä myös omia sovituksia. Hienoa materiaalia:
 
http://www.guitardownunder.com/fingerstyle.html
 
Mukana on myös videoita miten ne tulee soittaa.
 
Lisäksi alla olevalle pääsivulla kannattaa myös käydä. Tästä avautuu linkkejä muihin fingerstyle kappaleisiin.
 
http://oldwhtman.awardspace.com/
 
Ei muuta kuin treenaamaan.
 
HR
 
nauranpaskaa
29.05.2013 16:34:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luinko ketjun huolimattomasti vai eikö tänne vieläkään tullut ketään muuta kuin minä pätemään että Travis pickingissä tosiaan käytetään peukalon lisäksi vain etusormea, tosin jotkut käyttävät myös keskisormea. Itse katson keskisormen käyttäjiä halveksivasti enkä moikkaa jos tulevat kadulla vastaan.
 
Tuosta vielä videon otsikon mukaisesti THE REAL DEAL
http://www.youtube.com/watch?v=Go8x_1fD5vM
 
Chemo
29.05.2013 16:53:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nauranpaskaa: Travis pickingissä tosiaan käytetään peukalon lisäksi vain etusormea, tosin jotkut käyttävät myös keskisormea.
 
Kyllä mä ainakin tarvitsen keskisormeakin joihinkin esim. Mark Hansonin sovituksista. Ja joskus harvoin nimetönkin joutuu hommiin.
 
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «