Aihe: Musiikin kuunteleminen ja hankkiminen nykyään.
1 2 3 4
käsi
21.05.2013 08:36:35

Olen kysynyt itseltäni monta kertaa: miksi ostaa levyjä? Ainoa syy minkä olen löytänyt on fanittaakseen. Tämä siis osin sama kuin tukeakseen. Jos ostan levyn saattaa se levy jäädä kirjahyllyn ja kuuntelen sitä spotifyn kautta. Löydän paljon enemmän syitä miksi olla ostamatta levyjä.
bedlam
21.05.2013 10:53:39

Sitä olen itse joskus miettinyt, että kun nuorena löysi lempparibändinsä uuden LP:n kaupasta ja sitä tohkeissaan kuunteli päivät putkeen, ei välttämättä kuullut kenenkään muun mielipidettä kyseisestä tuotoksesta aikoihin. Nykyään arvosteluja pukkaa silmille jo ennen levyn ilmestymistä ja vaikka tietenkään sen ei pitäisi vaikuttaa omaan kuuntelukokemukseen, niin kyllä se vain valitettavasti vaikuttaa. Jos ennakkoon näkee odottamastaan levystä 1/5 arvosteluja, niin kyllähän siinä lähtee jo pettyneenä levyä kuuntelemaan. Entisaikoina sitä saattui rakastua tulisesti johonkin levyyn ja jos kuukauden päästä Metal Hammerissa näki haukkuvan arvion, niin piti arvostelijaa täytenä idioottina.
http://www.petrilampela.net
käsi
21.05.2013 11:07:40

Euphonium: Maailmassa tehdään vielä paljon hyviä, pienten julkaisijoiden levyjä, joita ei saa spotifystä tai muutenkaan missään muussa muodossa, kuin fyysisenä levynä. Näitä levyjä hankin. Internetistä saa suuresta tarjonnasta huolimatta vaillinaisen kuvan julkaistavasta musiikista.

Tämä on totta, oma tuntuma on että etenkin punk ja elekronisessa musassa on näin. Mutta sitten taas määrä kasvaa koko ajan palveluilla jotka nopeuttaa/helpottaa musiikin saamisen iTunesiin ja spotifyn tapaisiin palveluihin.
Olen oikeasti hämmästynyt sitä miten aikaisessa vaiheessa nykyään bändien musiikki on netissä noissa yllämainituissa palveluissa.

Itsekin mietin bändimme ep julkaisua, tehdäänkö vaan digiversio vai sekä cd ja digi.
Aika vähän on argumentteja molempien puolesta.
tender.insanity
21.05.2013 12:24:25
Nuorempana tuli levyjä ostettua paljon. Viimeisen viiden vuoden aikana en ole varmaan yhtään levyä ostanut. Jokusen musa DVD:n/Blu-Rayn, mutta todella harvoin kuitenkin. Viime kesänä varmaan viimeksi jotain ostanut.

Musiikkia tulee muutenkin harvakseltaan kuunneltua. Autossa tikulta/CD:ltä/radiosta. Youtubesta joskus. Ei vain jaksa. Ähky tullut.

Omaa musiikkia jaksaa kyllä kuunnella =)
PJS
21.05.2013 12:39:35

Mulla musan ostaminen on nimenomaan kokenut uuden renessanssin Spotify:n, Bandcampin, Soundcloudin yms. myötä. Pelkästään tän kuukauden aikana vissiin melkein 200€:lla vinyyliä himaan, sekä uutta/käytettyä musaa ja niin tuoreita bändejä kuin klassikoitakin. Toimii!

Ja jos himaan jotain ostetaan ni se on nimenomaan vinyylillä koska mulle CD levy on menettänyt digijakelun myötä merkityksensä.
Peace!
levesinet
21.05.2013 13:24:02
tender.insanity: Omaa musiikkia jaksaa kyllä kuunnella =)

Ennen vanhaan ihmiset huolehtivat itse musiikin tuottamisesta. Sitten tuli radio ja homma ulkoistettiin. Viime aikoina on tehty paluuta oman musiikin tekoon. :)
tender.insanity
21.05.2013 13:30:03
levesinet: Ennen vanhaan ihmiset huolehtivat itse musiikin tuottamisesta. Sitten tuli radio ja homma ulkoistettiin. Viime aikoina on tehty paluuta oman musiikin tekoon. :)

Kaikki-mulle-heti -ihmisien katsos pitää ostaa kaikki musiikki valmiina. Näkisivät vaivaa tehden sitä itse :-p
bedlam
21.05.2013 13:37:19

tender.insanity: Nuorempana tuli levyjä ostettua paljon. Viimeisen viiden vuoden aikana en ole varmaan yhtään levyä ostanut. Jokusen musa DVD:n/Blu-Rayn, mutta todella harvoin kuitenkin. Viime kesänä varmaan viimeksi jotain ostanut.

Ittellä kans vaihtunut levyjen osto pitkälti live-BD/DVD-levyihin. Ennen sitä laittoi joka päivä töiden jälkeen levyn soimaan, nyt ei jaksa aina autossa työmatkoillakaan kuunnella. Livekeikkoja jaksaa kyllä katella, mutta silloinkin tavallisesti homma vaatii viikonloppuillan ja muutaman oluen.
http://www.petrilampela.net
EvilDead
22.05.2013 09:54:45
Muistan vielä kun asuin teininkloppina pienessä tuppukylässä, jossa ei ollut kunnollista levykauppaa vaan paikallinen soitinliike ja citymarket oli niitä parhaimpia levyn seilailupaikkoja. Voi sitä onnea kun satuin löytämään Guns n' Rosesin debyytin.
Oh by the way, which one's Pink?
reaper666
22.05.2013 13:59:32
käsi:

Itsekin mietin bändimme ep julkaisua, tehdäänkö vaan digiversio vai sekä cd ja digi.
Aika vähän on argumentteja molempien puolesta.

riippuen suosiosta tietty mutta n.50kpl:n fyysinen tuote olisi ok sillä esim itse ostelen ainoastaan fyysistä musaa. ja n. pienessä erässä kustannukset olisivat vielä kohtuulliset. määrähän voi olla muukin mutta toi 50 on usein myös minimimäärä painoille.

itse aikoinaan painatin yhtä omakustannetta 1000kpl koska oli niim hyvä tarjous :D tuollahan ne vieläkin pölyyntyy niistä leijonan osa. 1000kpl jos myisi niin sehän olisi suomessa jo top5 listallakin.mutta olevinaan oli niin hyvä tarjous tosiaan. jos saisin palattua menneisyyteen niin 100 olis ihan maximi.

tietty jos siitäkin bändistä mikä silloin oli joku nouseekin supermaailmantähdeksi niin myyn noita huudossa ja ebayssa :D
PJS
22.05.2013 14:12:13

reaper666: riippuen suosiosta tietty mutta n.50kpl:n fyysinen tuote olisi ok sillä esim itse ostelen ainoastaan fyysistä musaa. ja n. pienessä erässä kustannukset olisivat vielä kohtuulliset. määrähän voi olla muukin mutta toi 50 on usein myös minimimäärä painoille.

itse aikoinaan painatin yhtä omakustannetta 1000kpl koska oli niim hyvä tarjous :D tuollahan ne vieläkin pölyyntyy niistä leijonan osa. 1000kpl jos myisi niin sehän olisi suomessa jo top5 listallakin.mutta olevinaan oli niin hyvä tarjous tosiaan. jos saisin palattua menneisyyteen niin 100 olis ihan maximi.

tietty jos siitäkin bändistä mikä silloin oli joku nouseekin supermaailmantähdeksi niin myyn noita huudossa ja ebayssa :D

Me on painettu bändin viimekesäistä Ekaa albumia yhteensä jotain 400 kpl josta on muutama vielä jäljellä. Enempää ei olis kannattanut ottaa, mut toisaalta toi 400 kpl meni tosi nopeesti ilman et me on varsinaisesti kaupiteltu tai markkinoitu mitenkään.

Ekat 100 tehtii käsinmaalatuilla kierrätyskansilla ja laitettiin selkeesti korkeempi hintapyyntö. Ne myytiin loppuun about päivässä. Nyt uusin julkaisu laitetaan ulos pelkästään diginä ja sitten tehtiin tollainen 100 uniikin kappaleen satsi taiteilukansia taas, joista about puolet on myyty ennakkoon ilman et taaskaan on tarvinnu tyrkyttää mutseille ja mummoille. En silti usko, että CD levyä saisi myytyä kuin ton max 400 kpl...

Seuraava julkaisu varmaan taas ilmaiseksi kaikille diginä ja sitten otetaan 12'' vinyyli. Jotenkin uskoisin että meidän kuuntelijakunnalle toi vinyylin myyminen on helpompaa ja järkevämpää kuin CD levyn joten tuskin tulee taas noiden snadien satsien poistamisessa olemaan ongelmia.
Peace!
Musta Arkipyhä
22.05.2013 15:29:21 (muokattu 22.05.2013 15:31:27)
PJS:Ja jos himaan jotain ostetaan ni se on nimenomaan vinyylillä koska mulle CD levy on menettänyt digijakelun myötä merkityksensä.

Mielipiteitähän nämä ,mutta kyllä mulle se fyysinen kopio on se olennainen asia.Se onko se cd,vinyyli vaiko jopa kasetti on sitten se sivuseikka.Tässä nyt varmaan törmätään siihen yleiseen mokaan joka monilla on eli luullaan cd:n olevan pakattu digiformaatti.Näinhän ei suinkaan ole.Ihan vaan tiedoksi: Moni vinyyli voi olla tehty digitaalisesta masterista joten siinäkin sen analogisuuden kanssa on hiukka niin ja näin.Toki vinyyliboomilla tehdään huikeasti rahaa kun samat levyt myydään vielä kerran vinyyliformaatissa.Cd:hen siirryin aikanaan käytännön pakosta joten tämän seuraavan rahastuksen jätän nyt väliin.

Mitä omaan kuunteluun tulee niin fyysinen kopio on se oma mielitietty: cd tai vinyyli.Vinyyliä ei ole varaa hankkia ja joten hankin vastaavan äänenlaadun halvemmalla eli cd:nä.Samoin saatavuus on cd:nä monesti parempi.Toki riippuu bändistä tämäkin.

Musa edellä mennään tässä asiassa minun kohdalla.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
käsi
22.05.2013 16:02:15

Ei omakustanteen tekeminen ole järkyttävän kallista vaikka painos olisi jotain 300 kpl luokaa. Aika nopeasti noista saa kuitenkin menemään aikamoisen osan ja maksaa sitten kustannukset takaisin.

Tässä jonkin verran on käyty keskustelua yleensä musiikin painamisesta/julkaisutahdista. Kannattaako tehdä enää cd levyiksi. Ja onko järkeä julkaista enää albumeita. Kun esim sinkkujen julkaisu on nopeaa ja helpompaa. Eikä hinta ole paha. Ep on nostanut ajatuksena päätään. Ep mittaisen nauhoituksiin teko kustannukset on myös alhaiset verrattuna koko pitkään levyyn.

Ja mitä noiden hyötyähän tulee, niin esim jos julkaisee sinkun vaikka 3kk välein, onnen saama huomio lähes sama kuin julkaisisi koko pitkän. Eli jos haluaa saada pidetä bändinsä pinnalla on se melkein helpompaa julkaisemalla sinkkuja ja epeitä kuin koko pitkiä.

Mitä levyjen ostamiseen tulee niin aika paljon bändit saa myytyä noita ep julkaisuja keikkojen yhteydessä koska hinta on yleensä vitoseneli noin kalja tuopin hinta. Koko pitkää onkin pakko myydä jo lähemmäs 10-15 euron väliä.

Tuleehan noita levyjä ostettua. Mutta selkeesti harvemmin.usein jää levy ostamatta kun jään miettimään että tämähän löytyy spotifystä.
reaper666
22.05.2013 16:44:14 (muokattu 22.05.2013 16:44:51)
ei mitään :D
tender.insanity
23.05.2013 08:10:45
PsychedelicWarlord: Mielipiteitähän nämä ,mutta kyllä mulle se fyysinen kopio on se olennainen asia.

Aiemmin itsekin ajattelin noin, mutta tässä kun kämppä täyttyy koko ajan kaikesta mahdollisesta romusta, niin aina parempi, mitä vähemmän levyjäkin on. Mulla nyt ei ole kuin noin 250 CD:tä ja vinyylejä ehkä 60, mutta kuitenkin. Ei niitä nyt raaski roskikseen mennä heittämään kun isot rahat niistä joskus maksanut. Eikä niistä kukaan maksa mitään kuitenkaan =)

Kaikki levyni olen muuttanut MP3:ksi, jolloin kotona kuuntelen koneelta ja autossa useimmiten tikulta. Eipä ole autokaan täynnä CD:itä, kuten aiemmin kun ei USBia ollut.
Kissatäti
08.11.2024 01:40:37
Ostin tän viimeksi kun tallenteita ostin eli Kokkolan reissulla muutama viikko sitten. Levykauppa 33 RPM:stä käytettynä cd:nä.
8€ maksoi.

https://scontent-hel3-1.xx.fbcdn.ne … DDNJPV44YdEWSYUKFxQ&oe=67316709

Minkä musiikkitallenteen sinä olet ostanut viimeksi?

Samalla reissulla ostin Viitasen Piian uusimman vinyylinä - päivää ennen Black Sabbath ostosta - Piia Viitanen itse myi sen minulle. 30€
Viitasen Piia : Ihmisen aika

https://www.levykauppax.fi/cover/big/9/91/916003.jpg?cd
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Penasol
08.11.2024 10:10:19

Kasa klassista vinyyliä viimeksi. En nyt muista mitä siinä oli.

Edellisellä sivulla mainittiin wanha kunnon muinianen totuus, että netissä on kaikki saatavilla ja myös kaikki maailman musa. Sopii yrittää etsiä William Waltonin toinen bagatelli kitaralle Penasolin tulkitsemana. Löytyy vain rajoitettuina ajankohtina ja fyysisesti kitaran äänen kantaman päässä. Eikä ne kaikki kohtalaisen kokoisen painoksen vinyylitkään ole digitaalisena saatavilla. Tai savikiekot, saati sitten vahalieriöt. Meillä on duunissa 1800-lukuinen soittorasia ja siihen joku 50 kiekkoa musaa. Ei ole netistä saatavilla. Muutenkin musiikin redusoiminen vain ääneksi on monessa kohdin ongelmallista. Baarikeikalla käynti ei ole saatavilla netissä ainakaan yhtä monipuolisena kokemuksena kuin baarissa.
Uusi kuvaus, omakuva, avatar / allekirjoitus jne
Henri Henri Olavi
08.11.2024 11:03:43 (muokattu 08.11.2024 11:21:23)
Eihän netistä, ml. Apple Music, Tidal, Spotify, löydy lähellekään kaikkea. Muutenkaan en käytä moisia palveluita kuin aivan äärimmäisessä hädässä. Musiikkini ostan LP-levyinä. Kiinnosta paskaakaan tuollainen netti- ja striimikuuntelu. Mulle musa on tärkeää, enkä uhraa sitä moisella jonninjoutavuuden alttarilla.
All work and no play makes the ticket system to question itself.
phiit
08.11.2024 11:10:26 (muokattu 08.11.2024 11:11:40)
Henri Henri Olavi: Eihän netistä, ml. Apple Music, Tidal, Spotify, löydy lähellekään kaikkea. Muutenkaan en käytä moisia palveluita kuin aivan äärimmäisessä hädässä. Musiikkini ostan LP-levyinä. Kiinnosta paskaakaan tuollainen netti- ja striimikuuntelu. Mulle musa on tärkeää, enkä uhraa sitä moiselle jonninjoutavuuden alttarille.

LP lisäks tulee ostettua myös digitaalisena, sitä kun onneks saa CD ja Hires laatusena Äärimmäisissä tilanteissa myös edelleen CD:nä. Streamaukset on täysin hukkaan heitettyä rahaa
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)