Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: tätä tarkoittaa sforzato ?
1 2
JPQ
07.05.2013 13:54:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tätä tarkoittaa sforzato ?
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Dr Dominant
07.05.2013 15:26:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korostaen, tarkoittaa samaa kuin aksentti.
 
"Dr. Dominant, I presume?"
JPQ
08.05.2013 09:36:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tosin aksentille on ymmärtääkseni oma nuottimerkinsä (siis puhun symbolista en sfz ilmaisusta) joten miten ne eroaa ?
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Dr Dominant
08.05.2013 11:56:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä oikeastaan mitenkään. Samalle asialle eri merkintätavat.
 
"Dr. Dominant, I presume?"
Sax-pappa
08.05.2013 15:41:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr Dominant: Eipä oikeastaan mitenkään. Samalle asialle eri merkintätavat.
 
Näin amatöörin pohdiskeluna: Mielestäni sforzato tarkoittaa aina äkillistä, voimakastä säveltä. Aksenttimerkki voi olla hiljaa (piano) soitettavassa nuottikulussa joissain nuoteissa, joita siis korostetaan ympäröiviä nuotteja enemmän, mutta ei kuitenkaan suurella voimakkudella (forte).
 
EP
08.05.2013 19:33:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Näin amatöörin pohdiskeluna: Mielestäni sforzato tarkoittaa aina äkillistä, voimakastä säveltä. Aksenttimerkki voi olla hiljaa (piano) soitettavassa nuottikulussa joissain nuoteissa, joita siis korostetaan ympäröiviä nuotteja enemmän, mutta ei kuitenkaan suurella voimakkudella (forte).
 
Tossahan vois käyttää molempia aksenttimerkki ja yläpuolella "sforzato"?
Jos tarkoittaisi useampia säveliä niin nuottiviivaston yläpuolelle
esim. "sfozato = >"??
 
sellisti
08.05.2013 22:38:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuntuu toisaalta että noita merkkejä on niin paljon että tunteekohan kukaan ihan tarkkaan niiden vivahde-eroja..? Mitä eroa on esim. merkinnöillä Sf, Sfz ja Fz? Jos ei mitään, niin miksi pitää olla eri merkintöjä? Vielä sellainenkin on kuin Rf tai Rinf. Kuinka moni muuten tietää mitä se tarkoittaa?
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
levesinet
08.05.2013 22:56:58 (muokattu 08.05.2013 22:59:55)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: Vielä sellainenkin on kuin Rf tai Rinf. Kuinka moni muuten tietää mitä se tarkoittaa?
 
Kaikki jotka käyttää Googlea tietää. Rinforzando, voimistuen nopeammin kuin crescendo.
 
sf tulkitaan samalla tavalla kuin aksentti > dynamiikan ollessa ppp...f
fz tulkitaan samalla tavalla kuin marcato ^ dynamiikan ollessa ppp...f
fffz tulkitaan samalla tavalla kuin marcato ^ fff-dynamiikalla
sffz tulkitaan samalla tavalla kuin marcato ^ ja tenuto _ -merkkien yhdistelmä ff-dynamiikalla
...
 
sf - sforzando
fz - forzando/forzato
sfz - sforzato
 
sellisti
08.05.2013 23:01:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

levesinet: Kaikki jotka käyttää Googlea tietää.
 
Näinhän se tietysti nykyään on.
 
Rinforzando, voimistuen nopeammin kuin crescendo.
 
Mä oon ymmärtänyt että sillä olisi myös paikallinen merkitys, siis että joku tietty sävel tai fraasi soitetaan yhtäkkiä voimakkaammin kuin muu ympäristö. Voi olla että muistan väärin.
 
sf tulkitaan samalla tavalla kuin aksentti > dynamiikan ollessa ppp...f
fz tulkitaan samalla tavalla kuin marcato ^ dynamiikan ollessa ppp...f
fffz tulkitaan samalla tavalla kuin marcato ^ fff-dynamiikalla
sffz tulkitaan samalla tavalla kuin marcato ^ ja tenuto _ -merkkien yhdistelmä ff-dynamiikalla

 
No siinähän oli tarkkaa kuvausta. Edelleen silti mietin että kuinka moni muusikko nuo nuottikuvasta heti muistaa... :)
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
levesinet
08.05.2013 23:50:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: Mä oon ymmärtänyt että sillä olisi myös paikallinen merkitys, siis että joku tietty sävel tai fraasi soitetaan yhtäkkiä voimakkaammin kuin muu ympäristö. Voi olla että muistan väärin.
 
Sattuipas minulle huono hakutulos. Taidat muistaa ihan oikein. Kyllä se taitaa tarkoittaa äkillistä voimistamista paikallisesti, yleensä kohdistuen usean nuotin ryhmään.
 
Ei näistä ota Erkkikään selvää.
 
Dr Dominant
09.05.2013 00:25:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

levesinet: Ei näistä ota Erkkikään selvää.
 
Voisin kyllä pistää vähän rahaa likoon sen puolesta, että Erkki Salmenhaara otti!!
 
"Dr. Dominant, I presume?"
sellisti
09.05.2013 10:11:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr Dominant: Voisin kyllä pistää vähän rahaa likoon sen puolesta, että Erkki Salmenhaara otti!!
 
Ehkä myös Melartin!
 
Mutta joo, kyllähän sitä muusikkona tulee helposti soitettua yleensä vaan "vähän kovempaa" tai tiukemmalla atakilla kun joku noista merkeistä tulee eteen, sen kummemmin muistamatta että mikä tarkoitti tarkkaan ottaen mitäkin. Mutta tilanne yleensä sanelee oikean esittämistavan. Tai kapellimestari. :)
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
JPQ
10.05.2013 10:24:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja ei tuo kovin kivalta noissa vslän sampleissa kuulosta edes. normaali voimakuus vaihtelu ja ehkä myös nuotin pituus vaihtelu aksentti on mun makuuni enempi.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
MrShaft
19.05.2013 05:20:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: tosin aksentille on ymmärtääkseni oma nuottimerkinsä (siis puhun symbolista en sfz ilmaisusta) joten miten ne eroaa ?
 
Sforzato on minulle kovasti jousisoitin merkintä, ja yhteydessä jousien soundiin. Näitä soundimerkintöjähän jousille riittää. Pianokirjallisuudessa esim. crescendon / svellarin huipussa on usein sfz. Sam juttu, ei vain äänen voimaan vaan myös yleisenpään musiikin soundiin liittyvä juttu.
 
Vastkysymys lienee, eikö sitten kaikki esitysmerkinnät ole lopulta aina myös soundiin liittyviä juttuja. En tiedä, tämä nyt on vain miten minä olen asiaa aina ajatellut.
 
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
P.O.J.järvi
19.05.2013 09:43:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni Sfortzaatto eroaa stacatosta niin että lisätään palleasta painetta ( puhaltimet ) ilman kielen käyttöä. Ääni voimistuu hetkellisesti, mutta sen alku ei ole niin terävä kuin stacatossa.
 
Nelisormimangusti
19.05.2013 10:26:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MrShaft: svellarin huipussa .
 
Eli siis missä?
 
sellisti
20.05.2013 00:02:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nelisormimangusti: Eli siis missä?
 
peräkkäisen crescendon ja diminuendon välissä, siinä voimakkaimmassa kohdassa.
 
Tämä on siis "svellari": http://upload.wikimedia.org/wikiped … ns.svg/296px-Music_hairpins.svg.png
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
Nelisormimangusti
20.05.2013 00:28:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: peräkkäisen crescendon ja diminuendon välissä, siinä voimakkaimmassa kohdassa.
 
Tämä on siis "svellari": http://upload.wikimedia.org/wikiped … ns.svg/296px-Music_hairpins.svg.png

 
Mistä se nimi tulee, kun kuulostaa että olisi lyhennetty jostain?
 
sellisti
20.05.2013 13:48:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nelisormimangusti: Mistä se nimi tulee, kun kuulostaa että olisi lyhennetty jostain?
 
En tiedä, mutta kuulostas vähän ruotsinkielisen sanan väännökseltä ("svällare" tjsp.) Voi olla toki jotain ihan muutakin.
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
Janus
20.05.2013 14:06:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.thefreedictionary.com/swell
 
8. (Music, other) Music a crescendo followed by an immediate diminuendo
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «