Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Legatohan voi varmasti jatkua yli tahdin?
1
JPQ
10.05.2013 10:24:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Legatohan voi varmasti jatkua yli tahdin?
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
EP
10.05.2013 11:01:49 (muokattu 10.05.2013 11:02:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Legatohan voi varmasti jatkua yli tahdin?
 
Juu totta kai!
Käytetäänhän sitä, siis legatokaarta myös jäsentely- eli fraseerauskaarena.
Mutta legatokaarihan siis yleensä osoittaa, että sillä yhdistetyt nuotit pitää soittaa toisiinsa sitoen.
 
tender.insanity
10.05.2013 11:08:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö näitä JPQ:n pikkukysymyksiä laittaa saman otsikon alle? Joka toinen viestiketju tuntuu täällä olevan parin viestin mittainen ja kysymykset tyyliin "Pitääkö nuotin olla musta?", "Onko nuottiviivaston oltava suora?".
 
Janus
10.05.2013 12:22:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Mutta legatokaarihan siis yleensä osoittaa, että sillä yhdistetyt nuotit pitää soittaa toisiinsa sitoen.
 
Tai samalla jousella. Mä just jouduin viimeistelemään yhden jousikvartettibiisin ja tein tietoisen ratkaisun olla laittamatta fraasikaaria lainkaan, ja legatokaariakin ihan minimimäärän (paikoissa, joissa olin täysin varma siitä, että haluan 2-3 ääntä samalla jousen vedolla soitettavaksi).
 
EP
10.05.2013 12:41:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Tai samalla jousella..
 
Jeps! ..näin bassoviulunkin soittajana : )
 
sellisti
10.05.2013 18:59:15 (muokattu 10.05.2013 19:08:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Tai samalla jousella. Mä just jouduin viimeistelemään yhden jousikvartettibiisin ja tein tietoisen ratkaisun olla laittamatta fraasikaaria lainkaan, ja legatokaariakin ihan minimimäärän (paikoissa, joissa olin täysin varma siitä, että haluan 2-3 ääntä samalla jousen vedolla soitettavaksi).
 
Tuo on tosiaan muuten toisinaan hämmentävää jousisoittajalle, kun stemmassa on helkkarin pitkiä fraseerauskaaria joita ei ole tarkoitettukaan jousituskaariksi. Mä olen tuota tapaa aina jotenkin vierastanut, helpompi on lukea lyhyempiä jousituskaaria. Kyllä osaava muusikko sen fraseerauksen sitten hahmottaa siinä treenaamisen yhteydessä, ilman kaariakin. Ellei sitten haluta jotain vähän poikkeavampaa fraseerausta.
 
Ei tässäkään ole kuin lyhyitä jousituskaaria, vaikka aika pitkiä fraaseja heti alusta onkin.
 
http://petrucci.mus.auth.gr/imglnks … _Cello_and_Piano__Mulder__cello.pdf
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
Dr Dominant
10.05.2013 20:46:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma näkemykseni on myös, että jousisoittajille fraasikaarien kirjoittaminen on turhaa. Ovat vain tiellä. Jousituskaaret silloin kun tietää mitä tekee, ja jos ei ole varma niin ei kirjoita sitten mitään.
 
"Dr. Dominant, I presume?"
sellisti
10.05.2013 23:27:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr Dominant: Oma näkemykseni on myös, että jousisoittajille fraasikaarien kirjoittaminen on turhaa. Ovat vain tiellä. Jousituskaaret silloin kun tietää mitä tekee, ja jos ei ole varma niin ei kirjoita sitten mitään.
 
Sekin on toisaalta sitten vähän rasittavaa jos on ihan blankko stemma ja pitää joka kohdasta erikseen kysyä säveltäjältä tai sovittajalta että soitetaanko legato vai détaché vai staccato vai kenties marcato... mutta tällasia hienoperseitä me jousisoittajat ollaan. :)
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
Dr Dominant
11.05.2013 08:02:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

^ aina voi käyttää artikulaatiomerkkejä, viiva ja piste on hyvät kaverit erottamaan lyhyet ja pitkät äänet toisistaan.
 
Sitten on myös sellainen totuus, että ihan kaikki kirjoittajat eivät aina mieti loppuun asti jokaista ääntä, joten vaikka kysyisit että lyhyt vai pitkä, se kirjoittaja ei välttämättä edes osaa vastata sulle :D :D
 
"Dr. Dominant, I presume?"
sellisti
11.05.2013 09:30:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr Dominant: ^ aina voi käyttää artikulaatiomerkkejä, viiva ja piste on hyvät kaverit erottamaan lyhyet ja pitkät äänet toisistaan.
 
Totta. Parempi kuin ei mitään.
 
Sitten on myös sellainen totuus, että ihan kaikki kirjoittajat eivät aina mieti loppuun asti jokaista ääntä, joten vaikka kysyisit että lyhyt vai pitkä, se kirjoittaja ei välttämättä edes osaa vastata sulle :D :D
 
No joo, mutta toimii se toisaalta niinkin kuten erään ammattisovittajan kohdalla, jonka kanssa olen tehnyt paljon yhteistyötä. Kun kysyn jotain mitä ei lue nuotissa, niin hän pyytää soittamaan sen kohdan ensin yhdellä ja sitten toisella tavalla, miettii pari sekuntia ja kertoo kumpi oli parempi. Ja homma etenee. :)
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
Dr Dominant
11.05.2013 14:28:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: No joo, mutta toimii se toisaalta niinkin kuten erään ammattisovittajan kohdalla, jonka kanssa olen tehnyt paljon yhteistyötä. Kun kysyn jotain mitä ei lue nuotissa, niin hän pyytää soittamaan sen kohdan ensin yhdellä ja sitten toisella tavalla, miettii pari sekuntia ja kertoo kumpi oli parempi. Ja homma etenee. :)
 
Toki homma toimii myös noinkin!
 
"Dr. Dominant, I presume?"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «