Aihe: Putki- vai mallinnuspeli?
1 2 3 4
nakedzen
04.05.2013 08:00:30 (muokattu 06.05.2013 12:17:42)
Kyllä Kemper vie jo itsellä oikeat nupit 100-0 äänityskäytössä (livetilanne on sitten erikseen) nyt kun sitä on vähitellen oppinut käyttämään niin että saa maksimihyödyn irti. Ei sillä, on tässä myös oppinut huomattavan paljon siitä lisää miten kannattaa putkinupit mikittää että saa hyvää soundia pihalle.

Gasit siirtyneet parhaan nupin metsästyksestä siihen, että miten saisi mikitettyä parhaan mahdollisen profiilin. :D Eipähän mene rahaa, ja oppii samalla.
MarkoA
04.05.2013 10:34:52
aristoteles666: nyt en tiedä oletko muistanut kääntää sen vahvistin valitsimen eri asentoon kun olet kuunnellut niitä, sillä kyllä (vaikka) valvetronixin eri vahvistimet kuulostaa ihan erilaisilta bändivolallakin.
enkä puhu nyt mistään särön määrästä.

Toki niitä eroja on. Mutta kuten edellä totesin, ei niin hirveästi. Ja suuremman soundimuutoksen saa aikaan kaappia vaihtamalla. Esim 2*12" avoin taikka 4*10" umpikaappi tarjoaa kaksi erilaista soundia. Oikein kärjistettynähän mallintava tarjoaa EQ käsittelyn soundille.

Äänityshommiin mallintavat on loistavia, uskoisin. Ja tottakai kotisoittoon. Ja toimiihan ne tietysti bändikäytössä. Sitä vain yritin edellä sanoa, että se erilaisten soundien kirjo supistuu aivan valtavasti kun käännetään volumea isolle ja ollaan kaapin (tai elementtien jos kombo) rajoilla. Ei se enää tarjoa sataa erilaista. 2*10" ei kuulosta samalta kuin 1*15" vaikka sitä miten mallintais. Äänitettynä asia voi olla toisin kun äänityksellä voi aina pelata monin tavoin.
Well, I stand up next to a mountain, Chop it down with the edge of my hand
aristoteles666
04.05.2013 13:56:21

MarkoA: Toki niitä eroja on. Mutta kuten edellä totesin, ei niin hirveästi. Ja suuremman soundimuutoksen saa aikaan kaappia vaihtamalla. Esim 2*12" avoin taikka 4*10" umpikaappi tarjoaa kaksi erilaista soundia. Oikein kärjistettynähän mallintava tarjoaa EQ käsittelyn soundille.

Äänityshommiin mallintavat on loistavia, uskoisin. Ja tottakai kotisoittoon. Ja toimiihan ne tietysti bändikäytössä. Sitä vain yritin edellä sanoa, että se erilaisten soundien kirjo supistuu aivan valtavasti kun käännetään volumea isolle ja ollaan kaapin (tai elementtien jos kombo) rajoilla. Ei se enää tarjoa sataa erilaista. 2*10" ei kuulosta samalta kuin 1*15" vaikka sitä miten mallintais. Äänitettynä asia voi olla toisin kun äänityksellä voi aina pelata monin tavoin.

no hassusti ne oikeat vahvistimet soundaa erilaiselta ihan saman kaiuttimen läpi, ja niin tekee myös mallintavien eri vahvistimet, kyllä ne tekee muutakin kuin vain vähän" erilainen eq".

ei niistä tarvitse pitää, mutta kyllä ne kuulostaa ihan erilaisilta, tai sitten kannattaa puhdistaa vaikut korvista, jos ei kuule eroja.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
MarkoA
04.05.2013 14:23:34
Kyllä minä niistä pidän. Ei pidä väärin käsittää. Ja yks parhaista soundeista klubikeikalla kuultuna jokunen vuosi takaperin Itävallassa, oli kitaristilla nähdäkseni vain Line6 kamoja kehissä. Covereita soittivat Purplesta Pink Floydiin ja jotain muuta. Keikan lopuksi koetin mennä katsomaan mistä niin sopivat soundit tulee ja vahvari oli Line6 sekä lattialla joku siihen kuuluva lauta. Soittivat suhteellisen maltillisella volumella.
Well, I stand up next to a mountain, Chop it down with the edge of my hand
mpekkanen
04.05.2013 14:42:19
ZZ Top kitaristi taisi vastata joskus kun häneltä kysyttiin jostain yksimikkisestä telecaster/esquire kitarasta että miksi siinä on vain yksi mikki. Hän vastasi että jokaisesta kitarasta saa vain yhden parhaan soundin.
Mitenköhän tämä liittyy tähän aiheeseen?
saastara
04.05.2013 15:08:35 (muokattu 04.05.2013 15:26:40)
En jaksa itse lähteä jälleen kerran uudestaan mukaan tähän mallintavat vastaan analogihärpäkkeet.. Mutta, vuosien tauon jälkeen vahvistimeen takaisin siirtyneenä, mulla on tästä aiheesta yksi huomio.. Ja jätän nyt helppouden nimissä pois kaikki fiilis ymv interaktiot pois tästä kirjoituksesta, niin merkittäviä kuin ne kokonaisuuden kannalta onkin.

Mä olen testannut ja kuullut varmaan joka jumalan mallintavan mitä tästä maailmasta löytyy.. Niin softa- kuin rautapuolella. Ja mä olen saanut niistä monista todella hyviä tuloksia irti.. Etuaste- ja pääteastemallinnuksessa musta on kauan sitten päästy jo sille "oikealle" tasolle. Erot on niin pieniä laatulaitteilla, että käytännön erot on merkityksettömät. SE mikä kusee edelleen 20v jälkeen aivan täysillä, on kaappimallinnus vrt mikitetty kaappi.

Ja juu, kyllä.. "no mitäs jos ei voi luukuttaa yöllä U87:n kanssa blöblöö". Juu, en mä puhu nyt semmoisesta. Mä tarkoitan ilman liikettä, sitä miten kaiuttimet puskee ilmaa. Oman kokemuksen mukaan se vaan jotenkin "liimaa" paremmin äänittäessä. Vaikka se mikitetty soundi olis 'ihan paska'.

Mä saan monesta mallintavasta "helvetin hyvää soundia" mutta sitten miksatessa onkin jostain syystä jumalaton sodankäynti edessä kuitenkin. Heittää 57:n jonnekkin kaapin tuntumaan ja mä saan siitä 20 sek jotain järkevämpää ulos, vaikka se soundi itsessään olisikin "huonompi".

Mä olen monessa otteessa tän todennut ja mä uskon, että tää on erittäin tuttu ilmiö monille jotka mallintavien kanssa pelailee. Mututuntumalta oon päätellyt, että toi ilmanliike on ainoa mitä mä keksin vastaukseksi tolle.

Livenä sit taas toiste päin.. Minä jaksa mitään jääkaappeja mukana kantaa. Röökiaskin kokoinen etunen laukusta, piuha kiinni ja menoksi.

E: Tämä siis puhtaasti ns soundipuolelta todettuna. Feng Shuit ja käytännönjutut sitten erikseen..

E II: Mistä tulikin mieleen, eikö jollain suomalaisella / M.nettiläisellä kaverilla ollut joku ihan vallankumouksellinen kaappimallinnusproggis suunnitteilla..? Mitäs sille projektille kuuluu, tietääkö joku?
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Jucciz
04.05.2013 23:14:04
Tää oli mun suosikkiputkipeli aikanaan:
http://www.whatisthe2gs.apple2.org. … ipeDream/ScreenGrab_2/pipeshot2.gif

Siis kauan ennen ensimäistäkään putkivahvistinta. Pipe Dream.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
PIM
05.05.2013 00:24:24
saastara:
E II: Mistä tulikin mieleen, eikö jollain suomalaisella / M.nettiläisellä kaverilla ollut joku ihan vallankumouksellinen kaappimallinnusproggis suunnitteilla..? Mitäs sille projektille kuuluu, tietääkö joku?

Täältä löytyy tietoa Vainialan Mikon keksintöön liittyvistä patenttihakemuksista: https://www.google.com/search?tbo=p … inventor:%22Mikko+Pekka+Vainiala%22

Siitä vaan tavaamaan, itse en kyllä päässyt oikein jyvälle keksinnön perimmäisestä olemuksesta.
En tyytynyt tavanomaiseen.
Azzeri
05.05.2013 11:07:06
Molemmista on kokemusta ja hyviä puolia löytyy puolin ja toisin. Riippuu tilanteesta, kumpaa käytän. Jos pitää löytää suht nopeasti käyttökelpoista ja nättiä puhtosoundia, niin aika vaivattomasti niitä mallintavista löytyy. Jos mennään särösoundeihin, niin tähän päivään mennessä ei ole yksikään mallintava päässyt lähellekään putkikoneen selkeää ja napakkaa rouheutta.
pappasfin
05.05.2013 12:56:30
Azzeri: Molemmista on kokemusta ja hyviä puolia löytyy puolin ja toisin. Riippuu tilanteesta, kumpaa käytän. Jos pitää löytää suht nopeasti käyttökelpoista ja nättiä puhtosoundia, niin aika vaivattomasti niitä mallintavista löytyy. Jos mennään särösoundeihin, niin tähän päivään mennessä ei ole yksikään mallintava päässyt lähellekään putkikoneen selkeää ja napakkaa rouheutta.

Mä olen ainakin säröissäkin ollut tyytyväinen 11R:n soundiin, se kun on hyvin putkimainen vaikkei olekaan putki, tämä on myös ollut yksi syy tämän hankintaan.

Mutta aika monessa muussa ns. trankussa taasen en ole säröissä ollut tyytyväinen enkä niiden dynamiikkaan, joka vaan on tuossa 11R:ssa todellakin hyvin kohdillaan.

Sounditkin säröineen jne. on toki makuasioita.
PappaSFin
mpekkanen
05.05.2013 13:04:29
Kyllä mallintavissakin peleissä on nykyään ihan hyvältä kuulostavia vehkeitä. Kaikkihan riippuu siitä mitä haetaan ja mihin tarkoitukseen. mallinnoksissa täytyy tietysti muistaa että siinä kombossa on aina samat ämyrit ja ei ne siitä eriksi muutu vaikka niitä kaiutinasetiksia muuttaisikin.

Tähänkin voi sanoa,että hyvä soittaja saa kyllä vehkeet soimaan vaikka ne ei miljoonia maksaisikaan.
aristoteles666
05.05.2013 13:17:15 (muokattu 05.05.2013 13:17:40)

mpekkanen: Kyllä mallintavissakin peleissä on nykyään ihan hyvältä kuulostavia vehkeitä. Kaikkihan riippuu siitä mitä haetaan ja mihin tarkoitukseen. mallinnoksissa täytyy tietysti muistaa että siinä kombossa on aina samat ämyrit ja ei ne siitä eriksi muutu vaikka niitä kaiutinasetiksia muuttaisikin.

Tähänkin voi sanoa,että hyvä soittaja saa kyllä vehkeet soimaan vaikka ne ei miljoonia maksaisikaan.

kyllä se kaiutin toistaa vain sen mitä sinne työnnetään, eli jos on leikattu alapää helkkariin ja korostettu paljon ylämiddleä, ei siitä 18" kaiuttimestakaan tule hienoa bassosoundia.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
mpekkanen
05.05.2013 13:46:00
aristoteles666: kyllä se kaiutin toistaa vain sen mitä sinne työnnetään, eli jos on leikattu alapää helkkariin ja korostettu paljon ylämiddleä, ei siitä 18" kaiuttimestakaan tule hienoa bassosoundia.

Tämä on aivan totta. Itse ajattelisin että mallintava combo on ihan hyvä ratkaisu jos etsitään vaikka kotia pieniäänistä vahvistinta josta tarvitsee saada vain yksi tai korkeintaan kaksi hyvää soundia.

Siitäkin huolimatta,että niitä mallinnoksia on huomattavasti enemmän niin monesti ne ovat kuitenkin enemmän muutaman soundin vehkeitä. Tämä on tosin oma käsitykseni kun olen joskus sellaisella muutaman vuoden bänditreenit vetänyt ja toimi ihan hyvin. Efektejä ei minusta kitaristi tarvitse juuri kaikua kummempaa,mutta makuja on tietysti monia. Minusta myös kotiin kelpaa muutenkin ihan hyvin muutaman satasen vahvistin ja sitten jos keikkailee niin on jo asiat ihan toisella mallilla.
Minun puolesta jokainen voi toki halutessaan ostaa kotiinkin marsun nupin ja siihen pari 4x12 kaappia jos haluaa,mutta hyvää soundia ei niistäkään kyllä saa jos asuu kerros/rivitalossa. Onhan niitä keinokuormiakin,mutta se jääköön jokaisen omaan harkintaan mitä itse tarvitsee ja missä.
Durty
05.05.2013 18:27:35
Toiseen vastaavaan topikkiin jo laitoinkin, mutta kun kokeilin Blackstarin ID:tä, niin putosi leuka lattialle. Kohtuuhintainen ja toimii kuin junan vessa.
saastara
05.05.2013 23:15:44 (muokattu 05.05.2013 23:21:47)
Durty: Toiseen vastaavaan topikkiin jo laitoinkin, mutta kun kokeilin Blackstarin ID:tä, niin putosi leuka lattialle. Kohtuuhintainen ja toimii kuin junan vessa.

Itseasiassa mulle rantautui kotiin toi 100w nuppi pari viikkoa sitten. Onhan se hintaisekseen aivan perseettömän hyvän kuuloinen.. ja ihan hintaan katsomattakin.

Olin etukäteen päättänyt jo putkipelin hommata mutta toisin kävi.
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
hallu
05.05.2013 23:35:05 (muokattu 05.05.2013 23:40:44)
Itse kieltäydyn ihan periaatteen vuoksi tunnustamasta mitään yksittäistä teknistä ratkaisua määrääväksi tekijäksi soundin tai musiikin suhteen. Periaatteessa minulle on täysin yhdentekevää huriseeko laitteen sisällä mikroprosessori, germaniumtransistori, putki tai pölynimuri. Kunhan tsoundi on vaan hyvä. Mielestäni jonkin teknisen yksityiskohdan kohottaminen soundia selittäväksi tekijäksi on karkea yleistys, jonka avulla yritetään yksinkertaistaa monimutkaisia kokonaisuuksia, todistaa musta valkoiseksi tai valkoinen mustaksi (kommentoijasta riippuen).

Itselläni on enimmäkseen analogisia laitteita lähinnä siksi, että sellaisia oli tarjolla silloin kun olin lapsi ja nyt aikuisena tulee valittua helposti vehkeitä joista pentuna vaan haaveili. Putkivahvistimia käytän lähinnä siksi, että minulla sattuu olemaan pari sellaista valmiina. Aikoinaan kun ne ostin, niin minulla oli aika hatara käsitys siitä mitä olin hakemassa tai miten siihen päästään ja ostin vahvistimet lähinnä ulkonäön perusteella ja nyt vajaat parikymmentä vuotta niillä samoilla vahvistimilla soittaneena olen vain tottunut niiden soundimaailmaan ja olen oppinut miten ne käyttäytyvät ja tulen niiden kanssa toimeen ja olen kiintynyt niihin. Viimeaikoina kun olen viimeinkin alkanut vähän ymmärtää jotakin soundista, niin olen höystänyt tuota setuppiani lisälaitteilla ja päässyt mielestäni hyvään lopputulokseen, joka toimii niin kotona kuin puutarhassa.

Jos olisin nyt hankkimassa vahvistinta, niin saattaisin hvyinkin todennäköisesti päätyä mallintavaan laitteistoon. 11R parilla aktiivikajarilla höystettynä tai analogisista Tech21 olisivat tosi kiinnostavia vaihtoehtoja. Jälkimmäistä olen testaillut ja tykkäsin tosi paljon 11R:stä olen vain lukenut ja nähnyt kuvia, mutta sekin on lupaava. Myös Kemper ja tässäkin ketjussa mainittu Blackstar ID ovat kiinnostavia.

Mallintavissa ja putkikamppeissa on pari juttua jotka itseäni mietityttää. Nimittäin laitteen jatkuvuus. Perinteinen putkivahvistinhan on käytännössä ikuinen kun sitä vaan huoltaa ja sitä voi korjata tai korjauttaa loputtomasti. Mallintava taas rikkoutuessaan on kaput, sitä tuskin voi korjata juurikaan ja taatusti ei omin neuvoin. Toinen mikä mallintavissa epäilyttää on niiden tietokonemaisuus. Kaikki USB-portit sun muut muistikorttiistukat ja tietokonemaisuudet ovat nopeasti uudistuvia standardeja ja vaikka laite kestäisi muuten, niin tällaiset ominaisuudet muuttuvat muinaishistoriaksi ennemmin tai myöhemmin. Toisaalta vaikka mallintavia ei voi korjata, niin ne luultavasti eivät särjy eli kun liikkuvia osia ei ole niin niistä voi saada todella kestäviä (miettikää jotain MIR avaruusasemaa, se keikkui kolmisenkymmentä vuotta taivaalla ja senkin jälkeen se piti tarkoituksella ajaa ilmakehään).

Erityisesti musiikkipuolen digilaitteissa minua miellyttää se, että kaikki megapikselit, megahertsit dualcoret sun muut jonninjoutavuudet loistavat poissaolollaan. Minulla on muutama digilaite ollut ja nytkin on tuossa kaksi poljinta jotka perustuvat digipiireihin ja kummastakaan ei ole mitään havaintoa minkä tehoisia prossuja niiden sisällä majailee. Niinpä digitaaliset musiikkilaitteet ovat häkellyttävän pitkäikäisiä muuhun tietotekniikkaan verrattuna. Esimerkiksi tuo Bossin RE20 pedaali on vaikka kuinka vanha ja yhä vaan niitä tehdään. Minusta on mukavaa, että huomio pidetän tieukasti siinä miltä laite kuulostaa. jos soundi on hyvä, niin on ihna sama onko se vanha vai uusi. Tarkoitan, että jos ostaa vaikka uuden huippu digikameran, niin se on iltapäivällä vanhanaikainen ja ensiviikolla muinaishistoriaa josta kukaan ei ole kuullutkaan, niin siihen nähden musalaitteiden lyhyimmilläänkin vuosia kestävät tuotantokaaret ja helposti kymmenen vuoden elinkaari on pitkä.

Minulla ei siis ole selkeää kantaa suuntaan eikä toiseen, mutta yleisesti arvostan ajattomuutta ja ostan laitteeni ikuisuutta varten ja siksi olen yhä suosinut analogisia laitteita, mutta en paheksu enkä vierasta digitaalisiakaan ratkaisuja ja vilkuilen uteliaasti mitä mallinnusrintamalla tapahtuu, koska pidän ihan itsestään selvänä, että painavat ja hauraat putkivahvistimet jäävät alati pienenevän retroilu harrastajapiirin intohimoksi ja herkuksi samalla kun alati kasvava joukko siirtyy käyttämään nykyaikaisempia, näppärämpiä, kevyempiä, pienempiä, kestävempiä, vähintään yhtähyvä soundisia ja tulveisuudessa varmaan parempisoundisia laitteita.

Ei se aika ole vielä ja laitetarjontaa sekä muusikoidennetin kirjoittelua seuratessa tuntuu, että putkilaitteet elävät tässä uutta renesanssia ja noita "hehkulamppuja" ruuvaillaan myös digiboxien kylkeen soundia "aateloimaan" eli homma menee paikoitellen ihan naurettavuuksiin saakka.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
gator
06.05.2013 00:01:32
Vahvareiden suurin kompastuskivi on kunnollinen reunasärö. Mallintavista ja trankkupeleistä saa hyvää cleania ja rokki-/mättösäröä, mut hyvää pikkurosoa en o vielä kuullut edes axesta.
Osta VHT?
Gabe
06.05.2013 00:02:48
mpekkanen: Kuitenkin jos mallintava vahvistin combo maksaa vaikka 300 euroa ja se kestää vaikka 5 vuotta..
...vaikka ne eivät kymmeniä vuosia kestäisikään niin ne tulevat silti suhteessa putkivehjettä halvemmaksi.

Minua ärsyttää ihan tavattomasti tämä nykyään vallalla oleva ajattelumalli että ostetaan tavara jota käytetään muutama vuosi ja kun se menee rikki niin ei kun kaatopaikalle ja uutta tilalle.. Mitään ei enää korjata. Putkivahvistimen (varsinkin käsinjuotettujen) suuri etu minun kirjoissani on tuo korjaamisen helppous, itse maksan mielelläni vaikka vähän ylimääräistä vanhan korjaamisesta.
hallu
06.05.2013 00:11:58
gator: Vahvareiden suurin kompastuskivi on kunnollinen reunasärö. Mallintavista ja trankkupeleistä saa hyvää cleania ja rokki-/mättösäröä, mut hyvää pikkurosoa en o vielä kuullut edes axesta.

No transistorilaitteista Bossin pedaalit OD-3 ja bluesdriver on aika hyviä tuossa. Totta on kuitenkin että jopa bluesdriveri on vähän semmoista sepliä hiekan reassa eli vähän piikikästä kamaa. Sellainen silkkisen hunajainen pyöreistä kivistä hiottu reunasärö ei kyllä ole itsestäänselvyys kaikille putkipeleillekään.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)