Aihe: Enharmoninen "korrektius"
1 2 3
Dr Dominant
24.04.2013 13:00:50

nisumaka: Juu käsin kirjoitettu tämä Linkolan nuotti on

Veikkaan että Friendsin stemmat on Vasaman Markon kirjoittamat ... Linkola itte kirjoittaa partituurin ja puhtaaksikirjoittaja on tehnyt stemmat.

Tää big band onkin näköjään hyvä näin musiikkin opiskelumielessä, koska täällä tulee tällaisia asioita, kuten enharmonia, oikeesti ja konkreettisesti esille/mietittäväksi/ratkaistavaksi/opittavaksi.

Niinpä - se on mahtava oppimisympäristö monessa mielessä!
"Dr. Dominant, I presume?"
Vessajono
24.04.2013 13:57:30
Janus: Tämä on mielestäni hyvin tapauskohtainen asia, jossa tärkeintä on selkeys ja soiva lopputulos ennemmin, kuin pilkuntarkasti teorian ehdoilla meneminen.

Juuri näin. Tätä periaatetta oon minäkin pyrkinyt noudattamaan.

Nuotinnussoftien tekemiä virheitä taas välttelen kirjoittamalla kaiken hiirellä ja näppiksellä. En copypastaile mitään enkä käytä midikiipparia. Aikaahan tuolla metodilla saa toki hivenen enemmän kulumaan mutta kaikki mitä kirjoittaa, tulee punnittua huolella.
"Jazzi jos mikä on pelkkää vehkeilyä todellisten musiikin ainesten kustannuksella. Muusikerit, jotka ovat antautuneet swing-musiikin pettävälle polulle, eivät ainoastaan petä tempuillaan yleisöä, he pettävät lopulta itsensä."
Sax-pappa
24.04.2013 14:06:04
On ollut valaisevaa lukea millaisiin asioihin ammattisoittajat kiinnittävät huomiota. Harrastajista koostuvassa puhallinorkesterissa en ole kuullut kenenkään moisiin asioihin puuttuvan. Harrastelijoille sovituksia kirjoittaessa olen pitänyt tärkeänä nuottikuvan mahdollisimman suurta selkeyttä. Jos esim. on sävelkulku G-G#-G, niin kyllä reilusti nuotinnan G-Ab-G, jolloin vältetään yksi palautusmerkki, vaikka se olisikin enharmonisesti väärin.
Dr Dominant
24.04.2013 15:26:56

Kyllä harrastajille ja ammattilaisille kirjoittamisessa on mielestäni ihan samat sävelet. Tuo sunkin esimerkkisi G-Ab-G on nimenomaisesti kirjoitettu kuten itsekin tuolla ehdotin, kromatiikan ehdoilla. Ab on kromaattisesti johtamassa G:lle, joten siksi alennusmerkillä eikä G G# G jolloin pitäisi se yksi ylimääräinen palautusmerkki kirjoittaa. Jos kulku olisi johtamassa ylöspäin A:han, siinä tapauksessa G G# A
Dr Dominant
24.04.2013 15:29:17

Ja sehän tähän pitää vielä lisätä, että tieto siitä kenelle kirjoittaa voi ohjata myös enharmonista kirjoitusasua. Pasunistit keskimäärin joutuvat lukemaan enemmän alennusmerkkejä, joten aloittavalle pasunistille kannattaa kirjoittaa mieluummin Ab kuin G#, välillä jopa tuota kromaattista oikeaoppisuutta rikkoen. Ammattilaiselle sillä taas ei ole niin suurta merkitystä, kunhan etumerkkejä ei ole kauheast nipussa peräkkäin, ja/tai fraasi ei ole niin nopea että nuottikuvasta tulee sotkuinen.
Sax-pappa
24.04.2013 16:43:54
Dr Dominant: Ja sehän tähän pitää vielä lisätä, että tieto siitä kenelle kirjoittaa voi ohjata myös enharmonista kirjoitusasua. Pasunistit keskimäärin joutuvat lukemaan enemmän alennusmerkkejä, joten aloittavalle pasunistille kannattaa kirjoittaa mieluummin Ab kuin G#, välillä jopa tuota kromaattista oikeaoppisuutta rikkoen. Ammattilaiselle sillä taas ei ole niin suurta merkitystä, kunhan etumerkkejä ei ole kauheast nipussa peräkkäin, ja/tai fraasi ei ole niin nopea että nuottikuvasta tulee sotkuinen.

Joo, ehkä tuo mun nopeasti keksimäni esimerkki ei ollut paras mahdollinen. Mutta ajoin takaa juuri tuota merkintöjen määrän minimointia, joka helpottaa lukemista.
baron
24.04.2013 20:16:15

Sax-pappa: Joo, ehkä tuo mun nopeasti keksimäni esimerkki ei ollut paras mahdollinen. Mutta ajoin takaa juuri tuota merkintöjen määrän minimointia, joka helpottaa lukemista.

Siis mahdollisimman vähän tilapäismerkkejä yhteen tahtiin.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Jucciz
25.04.2013 02:24:39
Kyllä mua ottaa päähän jos E-duuribiisissä lukeekin lapussa yhtäkkiä Abm. On aika helppo soittaa väärin tuossa kohtaa, koska aivot vaan meinaa mennä vinoon. Kyllä näitä näkee komppilapuissa aika tiuhaankin ja kyllä niissä aina hetkeksi meinaa hölmistyä.

Kyllä sattui silmiin ja aivoihin tässäkin:
https://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=11172377
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Epämuusikko
25.04.2013 09:39:54
Jucciz:
Kyllä sattui silmiin ja aivoihin tässäkin:
https://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=11172377

aaaargh! :D
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
levesinet
25.04.2013 10:01:04
baron: Siis mahdollisimman vähän tilapäismerkkejä yhteen tahtiin.

Mutta kun ne on niin koristeellisia, että tekee mieli toistaa niitä varmuuden vuoksi :P
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Quasi-Faust_fugue_facsimile.jpg
Dr Dominant
25.04.2013 10:06:07

levesinet: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Quasi-Faust_fugue_facsimile.jpg

^ ilmoitan nyt virallisdisti, että käyttäjä levdisinet tuhosi näköbbtini ja olen nyt enharmonisdisti työkyvytön. Haen takkini, jos löydän sen.
sellisti
25.04.2013 20:43:18 (muokattu 25.04.2013 21:44:23)
Dr Dominant: ^ ilmoitan nyt virallisdisti, että käyttäjä levdisinet tuhosi näköbbtini ja olen nyt enharmonisdisti työkyvytön. Haen takkini, jos löydän sen.

Mutta tuonnäköistähän juuri tulee, jos ei tehdä yhtään enharmonista kompromissia..! :D Kyse on siis Charles-Valentin Alkanin Grande Sonaten "Quasi Faust" -osasta, kuvattu pätkä on loppupuolen 7-äänisestä fuugasta. Olen sen joskus kahlannut läpi, ja voin sanoa että meni pitkään. Alkan ei tainnut myöskään tykätä enharmonisesti vääristä sävelistä, mutta onhan tuo nyt tietysti jo vähän erikoisuuden tavoittelua. Suurimpana helmenä tahdin keskivaiheilta löytyvä vasemman käden fisisis-nuotti, siis kolmoisylennetty f! Kyllä! :)

E. Jaa, kuvaus väittää jopa 9-ääniseksi fuugaksi, saattoi olla. Alkan oli omalla tavallaan hullu mies.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
baron
25.04.2013 21:08:35 (muokattu 25.04.2013 21:10:26)

sellisti:. Suurimpana helmenä tahdin keskivaiheilta löytyvä vasemman käden fisisis-nuotti, siis kolmoisylennetty f! Kyllä! :)

Joteskin mä toivon että mun komppilapuissa tuota vältettäisiin:-)

Mutta totahan voisi käyttää "rotat pois laivasta" mielessä jos joku leveilee prima vista taidoillaan!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sellisti
25.04.2013 21:39:37 (muokattu 25.04.2013 21:40:40)
Tässä on pari esimerkkiä tuosta biisistä jota parhaillaan treenailen. Toivon etteivät kuvat täältä leviä, koska kyse on teoksesta jota ei ole vielä kantaesitetty.

http://aijaa.com/CK8AAd

Tässä ehkä paras esimerkki siitä mitä tarkotan. As-duurisoinnussa gissää, B-duurisoinnussa eissää. Arvatkaa hidastaako lukemista?

http://aijaa.com/NzVB9I

Tässä toinen. Tahdin lopussa on soiva B7-sointu (vai onko se nyt korrektisti Bb7?), mutta taas on aissaa ja gissää iloisesti mukana.

http://aijaa.com/Dul70K

Tääkin on jotenkin häkellyttävä. Epäilemättä sointufunktioiltaan näiden kahden tahdin pitäisi olla samanlaiset, kuoron stemmojenkin perusteella. Mutta kuitenkin siinä missä jälkimmäisen tahdin kaksi viimeistä 16-osaa muodostavat selkeät As- ja Es-duurisoinnut (enharmonisestikin oikein!), on ensimmäisen tahdin vastaava kohta sekä enharmonisesti väärin (As-duurisoinnussa taas gissää) että todennäköisesti myös soivalta lopputulokseltaan virheellinen, kun gissän ollessa vielä voimassa viimeisessä soinnussa ei se soikaan Es-duurina vaan jonakin ihmeellisenä sus4-sointuna, joka kuulostaa vasemman käden kanssa väärältä, ja todennäköisesti myös on sitä. Tässä ei voi olla edes kyse siitä, että säveltäjä vaan soittaa midikoskettimella soinnut ja kone sattuu kirjoittamaan enharmonisesti vääriä säveliä, koska soiva lopputuloskin on väärä.

Ja näitähän riittää. Työlästä, työlästä.

E. Kuvat näkyy näköjään harmittavan pieninä, mutta niiden resoluutio riittää vaikka ruudun suurentamiseen niin näkee vähän isompina.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
levesinet
25.04.2013 22:12:17 (muokattu 25.04.2013 22:45:49)
Dr Dominant: ^ ilmoitan nyt virallisdisti, että käyttäjä levdisinet tuhosi näköbbtini ja olen nyt enharmonisdisti työkyvytön. Haen takkini, jos löydän sen.

Aisih aisih! Tai siis Heh heh! Olen vgistecis varovbempi.

EDIT: Katsoin kuvat. En ymmärrä etumerkkien käyttöä.
Janus
26.04.2013 16:52:44 (muokattu 26.04.2013 17:11:00)
sellisti: http://aijaa.com/CK8AAd

Tässä ehkä paras esimerkki siitä mitä tarkotan. As-duurisoinnussa gissää, B-duurisoinnussa eissää. Arvatkaa hidastaako lukemista?

Toisaalta tuossa on molempien käsien "sisäinen" logiikka (oikean käden itsenäinen kuvio, samoin vasemman) tahdin matkalta kohdallaan. Eikä tuo pätkä vaikuta järin tonaaliselta muutenkaan. Näin pianistin näkökulmasta, ennemmin ihmetyttäisi jos vasemman käden suht loogiseen linjaan (joka enimmäkseen kulkee melodisen f#-mollin sävelillä) ympättäisiin alennuksia, jotta saataisiin "kohdalleen" kaksi vertikaalista tilannetta.

http://aijaa.com/NzVB9I

Tässä toinen. Tahdin lopussa on soiva B7-sointu (vai onko se nyt korrektisti Bb7?), mutta taas on aissaa ja gissää iloisesti mukana.

Samantyyppinen tilanne. Oikea käsi kulkee iloisesti A-duurissa, viimeinen ais-gis-f -pinkka jää vähän irralliseksi, mutta eipä toisaalta tossa lainauksessa ole näkyvissä seuraavaa tahtia, johon toi suht jännitteinen sointu toivottavasti purkautuu. Vasen käsi kulkee F-duurissa/a-fryygisessä/tms.eos. ja sisäinen logiikka siinäkin selvä.

Toi oikean käden viimeinen sointu vaikuttaa vähän samantyyppiseltä tilanteelta, kuin joku maantieteellinen sointu, jossa bassoääni purkautuu alaspäin ja ylä-ääni/-äänet ylöspäin. Esim. englantilainen sekstisointu sisältää ylinousevan sekstin lisäksi kahdesti ylinousevan kvartin, jotta purkaus I asteen (duuri) kvarttisekstisointuun olisi oikeaoppinen. Reaalisointumerkeillä G7=>H/F#, "korrektisti" g-h-cisis-eis => f#-h-d#-f#.

http://aijaa.com/Dul70K

Tääkin on jotenkin häkellyttävä. Epäilemättä sointufunktioiltaan näiden kahden tahdin pitäisi olla samanlaiset, kuoron stemmojenkin perusteella.

Jos kuorostemmassa on ekan tahdin lopussa as-g -purkaus, niin silloin toi vaikuttaa enharmoniavirheeltä, joka on tullut nuotinkirjoitusohjelmassa copypastatessa (reduktion teko). Ja vieläpä sellaiselta, joka ei ole välttämättä kuulunut playbackissa: en ole asiantuntija, kun viimeinen käyttämäni Finale-versio oli 2000 tai 2001, mutta mulla on sellainen mielikuva, että Finale on noiden etumerkkien kanssa "joustavampi" *) kuin esim. Sibelius. Dominant tietää Finale-käyttäjänä paremmin, mutta onko ylipäätään mahdollinen tuollainen tilanne, että leikkaa+liimaa-meiningillä Finalella pystyisi liittämään G#-nuotin samaan tahtiin G-nuotin eteen niin, että jälkimmäinen G pysyisi playbackissa (ja Finalen omassa "logiikassa", midinuottinumerona jne.) ylentämättömänä? Sibelius nimittäin laittaa palautusmerkin tuohon välittömästi, ellei sitä erikseen poista tai piilota.

Mun mielestä noi näyttivät ihan ammattilaisen kädenjäljeltä (ja vaikka nautinkin debatista, en silti ala inttämään turhasta tai leiki paholaisen asianajajaa), yhtä etumerkkivirhettä lukuunottamatta. En lähtisi ristiinnaulitsemaan.

*) ...ja siksi "taidemusiikin" säveltäjien suosima, koska Sibeliuksen "rytmimusiikin ehdoilla" sisäänrakennetut oletusarvot, esim. tyhjien tahtien täyttö automaattisesti tauoilla, ei ole aina paras eikä nopein tapa toimia kompleksimpaa musiikkia säveltäessä
Dr Dominant
26.04.2013 17:13:14

^ Jos leikkaa-liimaa-meiningillä liittää yhden nuotin Finalella, kuten Janus mainitsi, Finale kyllä laittaa sen palautusmerkin sinne. Itse en usko, että tuota tahtia on tehty leikkaa-liimaa-tyyppisesti, Finalellahan voi syöttää kolmella eri tavalla plus copypaste, joten itse veikkaisin vaan, että vauhdilla tehty ja hups. Eli oikeasta kädestä on unohtunut vaihtaa gis as:ksi, ja vikalla kahdeksasosalla on jäänyt vahingossa gis sinne tahdin loppuun.

Toisaalta ihan makee soundihan toi Ebadd11 on :D, Vince Mendoza viljelee noita mm. jousisatsissaan. Sopivassa kohti kun jousien nyanssi on pianissimo, ja kornoilla tai pasuunoilla on sitten siellä alemmassa oktaavissa puhdas kolmisointu, saa ton pienen noonin mikä siellä terssin ja sus4:n välissä on kuulostamaan siltä, että se ei ole niin dissonanssi mitä se paperilla on.

No, uusien teosten kanssa on usein niin, että ekat esittäjät perkaavat niistä kaiken kuonan pois, ja sitten toivottavasti kirjoittaja/kustantaja tekee seuraavia esittäjiä varten edition josta nuo töyssyt on höylätty pois. Tietty olis toki suotavaa, että säveltäjä tekis itte alun alkaen sellaista jälkeä jota ei tartte paikkailla.
Janus
26.04.2013 17:26:19 (muokattu 26.04.2013 20:35:54)
Dr Dominant: ^ Jos leikkaa-liimaa-meiningillä liittää yhden nuotin Finalella, kuten Janus mainitsi, Finale kyllä laittaa sen palautusmerkin sinne. Itse en usko, että tuota tahtia on tehty leikkaa-liimaa-tyyppisesti, Finalellahan voi syöttää kolmella eri tavalla plus copypaste, joten itse veikkaisin vaan, että vauhdilla tehty ja hups. Eli oikeasta kädestä on unohtunut vaihtaa gis as:ksi, ja vikalla kahdeksasosalla on jäänyt vahingossa gis sinne tahdin loppuun.

Jes, kiitos selvityksestä.

Toisaalta ihan makee soundihan toi Ebadd11 on :D, Vince Mendoza viljelee noita mm. jousisatsissaan. Sopivassa kohti kun jousien nyanssi on pianissimo, ja kornoilla tai pasuunoilla on sitten siellä alemmassa oktaavissa puhdas kolmisointu, saa ton pienen noonin mikä siellä terssin ja sus4:n välissä on kuulostamaan siltä, että se ei ole niin dissonanssi mitä se paperilla on.

Mä oon samaa mieltä, toi Eb(add4)/Bb kuulosti kanssa tosi hyvältä - mun mielestä jopa paremmalta, kun toi "korjattu" satsi, siellä toi rinnakkainen as-g -oktaavi häiritsee ainakin mua enemmän...
sellisti
26.04.2013 23:02:14 (muokattu 26.04.2013 23:03:16)
Janus: Mun mielestä noi näyttivät ihan ammattilaisen kädenjäljeltä (ja vaikka nautinkin debatista, en silti ala inttämään turhasta tai leiki paholaisen asianajajaa), yhtä etumerkkivirhettä lukuunottamatta. En lähtisi ristiinnaulitsemaan.

Juu ei muakaan kiinnosta ruveta tästä väittelemään, mutta vaikka tuossa olikin nyt vain pari kolme tahtia koko oopperasta niin voin vakuuttaa että tässä teoksessa ei noin hienoista asioista ole kysymys, siis että enharmoniset vastineet selittyisivät maantieteellisten sointujen purkaussuunnilla tms. Tämä on vähän sellaista polytonaalista tekstiä, missä sointukuluilla ei varsinaisesti ole mitään suuntaa vaan mitä tahansa sointua saattaa seurata mikä tahansa sointu. Yleensä ne voivat olla jopa ihan tavallisia kolmisointuja, mutta erikoisilla ketjuilla. Niinpä esim. juuri tuon ekan esimerkin ekat soinnut ei mitenkään selity millään korkeammilla teoreettisilla tavoitteilla. Siinä on vaan As-duuria ja gissää jne. päällekkäin ilman sen kummempaa syytä. Jos kyse olisikin jostain teoreettisesti ymmärrettävästä ja hyväksyttävästä syystä kirjoittaa noin, niin en mä täällä valittaisi. Mutta kun sellaista syytä ei tunnu olevan, niin ainoa asia mikä tuosta seuraa on harjoittelun tolkuton hidastuminen, ja se tässä lähinnä ärsyttää, ei musiikin laatu tai mikään muu.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)