Aihe: Mnetin Finale-forum
1 2 3 4 526 27 28 29 3034 35 36 37 38
Dr Dominant
28.01.2013 16:44:18

sellisti: Pari kysymystä olis heti kärkeen: saako jollain asetuksella kaikki haluamansa paletet aukeamaan kun ohjelman avaa? Nyt pitää aina aluksi klikkailla Ikkunat-valikosta simple entry rests ja smart shape paletet uudestaan auki, vaikka ne jäisi auki kun ohjelman sulkee. Todellinen first world problem, kun tuohon menee aikaa ehkä 5 sekuntia. Mutta kiusa se on pienikin kiusa.

Mun ymmärtääkseni paletit ovat dokumenttiin sidottuja. Eli jos sulla on dokumentissa jotkut paletit auki, seivaat ja avaat saman dokumentin, ne paletit jotka olivat auki seivatessa avautuvat samalla kun dokumentti avataan. Jos aloitat aina "default documentilla", silloin ei ole paletteja auki. Siksi kannattaa a) modata tuo default document sellaiseksi, että siinä on kaikki asetukset, paletit yms. just niin kuin itse haluaa, tai b) tehdä yksi dokumentti asetuksiltaan mieleiseksi ja käyttää sitä työpohjana ja unohtaa finalen default document.

Toinen kysymys: Saako niitä paletteja mitenkään isommiksi? Siis että niiden kuvakkeet näkyis vähän isompana. Sivun ja nuottitekstinhän saa niin isoksi kuin haluaa, mutta aika pieneltä näyttää isolla ruudulla nuo nuotti- ym. symbolit niissä paleteissa.

Mun käsittääkseni ei saa. Itsekin joskus miettinyt tuota, mutta olen jo kauan ollut käyttämättä paletteja muuten kuin muutaman erikoistapauksen kohdalla (jotkut special tools- ja smart shape-tilanteet).
"Dr. Dominant, I presume?"
baron
28.01.2013 17:39:10

Dr Dominant: Mun ymmärtääkseni paletit ovat dokumenttiin sidottuja.

Kokeilin, ei ainakaan mun versiossa.
Kun avaan Finalen, siinä on kaikki mun haluamat paletit näkyvissä ennen kuin oon avannut yhtään mitään. Samoin default documentissa, kaikissa templateissa ja kaikissa vanhoissa nuoteissa eli samat kuin oli viimeeksi sulkemassani ikkunassa.

Ja kun muutan niin kaikki, default documentit, templatet, uudet ja vanhat nuotit näyttää ne paletit jotka oli ohjelmaa suljettaessa.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Dr Dominant
28.01.2013 20:58:31 (muokattu 28.01.2013 21:01:30)

baron: Kokeilin, ei ainakaan mun versiossa.
Kun avaan Finalen, siinä on kaikki mun haluamat paletit näkyvissä ennen kuin oon avannut yhtään mitään. Samoin default documentissa, kaikissa templateissa ja kaikissa vanhoissa nuoteissa eli samat kuin oli viimeeksi sulkemassani ikkunassa.

Ja kun muutan niin kaikki, default documentit, templatet, uudet ja vanhat nuotit näyttää ne paletit jotka oli ohjelmaa suljettaessa.

Katos, pitääpä testata itsekin. Meillä on eri versiot käytössä, saattaisko olla versioiden välistä "kehitystä"

EDIT: Kappas, mulla käyttäytyy juuri kuten Baronillakin. En käytä paletteja lähes ollenkaan, mulla on QuicKeys apuohjelmalla ohjelmoitu näppäinkomennoiksi lähestulkoon kaikki mitä Finalella teen. Siksi ei tuu vastaan nää palettihommat. Avasin kaikki paletit yhteen dokumenttiin, seivasin poistuessa ja avasin toisen partituurin - kaikki paletit aukesivat. Eli puhuin potaskaa edellisessä postauksessa.
Qsine
30.01.2013 00:17:27 (muokattu 30.01.2013 00:30:10)

Helv! Pöytäkoneen piti tietenkin sanoa morjens just silloin kun sen kanssa pitäisi (puhtaaksi)kirjoittaa miljoona nuottia johonkin mennessä. Ja nyt sitten pitäisi kaivaa jostain jonkinasteinen Finale läppäriin pirun nopeasti. Olisiko jollain infoa, miten pitkälle tuo maksuton Finalen Notepad riittää, puuttuuko siitä mielestänne jotain olennaista? Vai olis'kos' paras virtuaalimarssia suosiolla T-kauppaan ostamaan tuo Finale 2012 444 €urolla?

Edit: Vastaan saman tien itselleni, eli ei näemmä riitä täysversioon tottuneelle läheskään tarpeeksi pitkälle... vaan olisiko Thomannille jotain varteenotettavaa, kotimaista myyjävaihtoehtoa?
Soittajaksi kouluttaudutaan, muusikoksi synnytään.
sellisti
30.01.2013 00:26:07
baron: Mulla on Finale 2012c.
1. Kyllä kaikki mitä Windows- valikosta valitsen jää pysyvästi näkymään kun ohjelman seuraavan kerran avaa?

Ei 2010:llä jää. En tiedä johtuuko versiosta vai käyttiksestä, eikä mun mielestä ole dokumenttisidonnaistakaan kun aina pitää poikkeuksetta avata uudestaan ja aika lailla samojen tiedostojen kanssa oon tässä nyt hääräillyt. Mutta pitänee kokeilla tuota default documentin modaamista.

2. En ole keksinyt miten paletti-ikonit saisi suuremmaksi mutta en ole kaivannutkaan. Isolla Desktopilla isoja ja pikkuläppärillä pieniä.

Kyllä ne tässä mun desktopillakin mahtuis vielä vähän isompina olemaan... muttei ole maailman suurin ongelma.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
baron
30.01.2013 00:49:31

Qsine: Edit: Vastaan saman tien itselleni, eli ei näemmä riitä täysversioon tottuneelle läheskään tarpeeksi pitkälle... vaan olisiko Thomannille jotain varteenotettavaa, kotimaista myyjävaihtoehtoa?

Syy miksi mulle aikoinaan ilmainen Notepad ei riittänyt oli se että kun transponoi melodian ei transponoinut sointuja.
Mun ymmärtääkseni nykyinen Notepad tekee sen eli syy miksi mulla on täysverinen Finale on poistunut.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
baron
30.01.2013 00:51:23

sellisti: Ei 2010:llä jää. En tiedä johtuuko versiosta vai käyttiksestä, eikä mun mielestä ole dokumenttisidonnaistakaan kun aina pitää poikkeuksetta avata uudestaan ja aika lailla samojen tiedostojen kanssa oon tässä nyt hääräillyt. Mutta pitänee kokeilla tuota default documentin modaamista.

Mulla on aika monta Finale versiota ollut ja tuo ongelma ei ole koskaan tullut vastaan.
Johtuisko se jostain muusta, Applesta tai vastaavasta:-)
EP
30.01.2013 16:01:22
baron: Mulla on aika monta Finale versiota ollut ja tuo ongelma ei ole koskaan tullut vastaan.
Johtuisko se jostain muusta, Applesta tai vastaavasta:-)

Mut ei kai ne Finalessakaan jää ellei sitä näkymää tallenna?
baron
30.01.2013 16:18:50

EP: Mut ei kai ne Finalessakaan jää ellei sitä näkymää tallenna?

Kyllä jää, just se mikä sulla viimeeksi oli kun suljet ohjelman ilman mitään tallentamista.
EP
30.01.2013 16:19:53 (muokattu 30.01.2013 16:42:27)
baron: Kyllä jää, just se mikä sulla viimeeksi oli kun suljet ohjelman ilman mitään tallentamista.

No joo, makuasia sano.. mä pidän sivun aika yksinkertaisena/ selkeenä, viivastot tietenkin vaihtuu, riippuen mitä tekee.
Dr Dominant
30.01.2013 17:11:00 (muokattu 30.01.2013 17:19:05)

Viimein ehdin syventymään vähän tähän ongelmaan - Sellisti: kurkkaapas seuraavat asetukset Finalestasi:

Program options --> Save and Print --> ruksi kohtaan "save preferences when quitting Finale"

Program options --> Palettes and Backgrounds --> ota ruksit pois kohdista:
- "close subsidiary palette when leaving tool"
- "Close simple entry palette when leaving tool"

laita ruksi kohtaan:
- "Show rest palette in simple entry"

Näillä asetuksilla pitäis kaikkien palettien mitkä olet aukaissut, aueta aina kun käynnistelet finalea uudestaan, tai vaihdat dokumenttia jota työstät. Testasin nää omalla Finale 2011.c.r1 versiolla ja toimivat. Näistä asetuksista riippuu se, jääkö paletit päälle vai ei. Nämä yllämainitut on nyt sitten ne asetukset joissa on ihan kaikki päällä, voit sieltä riisua pois sitten ne joita et itse tykkää.

Paleteista - oletko kokeillut palettien eri tyylit läpi, mikä tuntuis sulle parhaalta? Mulle 'Cool Black' on ollut mieluisin, koska musta siinä ikonit näyttää selkeimmiltä ja suurimmilta ...
sellisti
08.02.2013 22:56:10
Dr Dominant: Viimein ehdin syventymään vähän tähän ongelmaan - Sellisti: kurkkaapas seuraavat asetukset Finalestasi:

Oho, enpäs ollut näin syvälle tähän vielä perehtynytkään. Kiitokset vinkeistä, tuntuisivat toimivan..!
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
Jankku
24.04.2013 16:20:11
Tein transkription finale 2010:llä ja tarvis saada muutettua se file .pdf:ksi? Tarkotus olis jollain "leikkaa liimaa" softalla kopioida siitä transkriptiosta 4 tahdin pätkiä ja kopioida wikispaceen, opinnäytetyötä varten.

Eli kuinka saan sen finale tiedoston muutettua pdf:ks et saan sen vaikka officella avattua?

Kiitti!
Lama-ajan blues...
baron
24.04.2013 20:19:35

Jankku: Tein transkription finale 2010:llä ja tarvis saada muutettua se file .pdf:ksi? Tarkotus olis jollain "leikkaa liimaa" softalla kopioida siitä transkriptiosta 4 tahdin pätkiä ja kopioida wikispaceen, opinnäytetyötä varten.

Eli kuinka saan sen finale tiedoston muutettua pdf:ks et saan sen vaikka officella avattua?

Kiitti!

Mulla on Finale 2012. Sieltä löytyy File/Save As PDF.
Johann Onn
24.04.2013 23:18:52 (muokattu 24.04.2013 23:19:23)
Jankku: Eli kuinka saan sen finale tiedoston muutettua pdf:ks et saan sen vaikka officella avattua?!

Google:lla ei nyt ainakaan kannatta etsiä vastausta... ...ainakaan enää, kun se on alla:

http://www.youtube.com/watch?v=D4sU0pSBgI8
Jankku
25.04.2013 01:28:42 (muokattu 25.04.2013 01:30:42)
Googlea kokeilin, en ollut tarpeeksi karaistunut kuuklettaja nähtävästi, kun en tota löytänyt. Mutta kiitos silti, vaikka sarkasmista en juuri välitäkkään... Sarcasm is the lowest form of wit ;)
Lama-ajan blues...
sellisti
11.05.2013 13:29:03
Auttakeehan taas gurut.

Nuotinnan biisiä joka menee a-mollissa. Yhdessä kohtaa tulee modulaatio A-duuriin, ja etumerkintä vaihtuu sen mukaisesti. Sitten tulee kertaus, ja lähdetään taas a-mollista. Onko mahdollista tehdä sen kertausmerkin lähistölle muistutus siitä, että sävellaji vaihtuu kerratessa takaisin a-molliin, ettei soittajalla jää duuri päälle? En osaa.
Janus
11.05.2013 14:01:29
sellisti: Auttakeehan taas gurut.

Nuotinnan biisiä joka menee a-mollissa. Yhdessä kohtaa tulee modulaatio A-duuriin, ja etumerkintä vaihtuu sen mukaisesti. Sitten tulee kertaus, ja lähdetään taas a-mollista. Onko mahdollista tehdä sen kertausmerkin lähistölle muistutus siitä, että sävellaji vaihtuu kerratessa takaisin a-molliin, ettei soittajalla jää duuri päälle? En osaa.

Tekstityökalulla Maestro-fontilla (kirjain "n" vastaa palautusmerkkiä) 3 palautusmerkkiä paikoilleen, ja ehkä isommalla fontilla sulkeet ympärille?
sellisti
11.05.2013 19:45:57
Janus: Tekstityökalulla Maestro-fontilla (kirjain "n" vastaa palautusmerkkiä) 3 palautusmerkkiä paikoilleen, ja ehkä isommalla fontilla sulkeet ympärille?

Joo, no tämä hitaampi konsti kävi kyllä mielessä. Ajattelin vaan että jos on joku nopeampi konsti tai plugari olemassa näille "cautionary key signatureille". Mut ei auta sit kun askarrella.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)